چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
رئیس شورای شهر تهران خبر داد:

بررسی توسعه مدیریت شهری در مجلس

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 334010
رئیس شورای شهر تهران گفت: در برنامه سوم توسعه یکپارچه‌سازی مدیریت شهری و در برنامه چهارم مدیریت محلی مطرح شده بود که در برنامه پنجم این موضوع از بین رفت و مجدداً در فراکسیون مدیریت شهری مجلس در حال کار و بررسی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، احمد مسجدجامعی عصر امروز در دیدار با اعضای شورای این شهر با بیان اینکه شورای شهر یکی از مهمترین دستاوردهای نظام است، اظهار کرد: شورا بیش از ۱۰۰ بار در قانون اساسی بیان شده و در مقایسه با قوانین اساسی مشابه در سایر کشورها بسیار این تکرار چشم‌گیر است و در مذاکرات قانون اساسی از مباحث مهم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام اجرایی متناسب با نگاه قانون اساسی طراحی نشده است، افزود: ساختار شوراها لازم است در سطح کلان تقویت شود زیردر نگرش قانون اساسی شورا از ارکان نظام است و ساختار حقوقی و ساختاری در شورا وجود دارد .

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه مدیریت شهری حذف شد، گفت: در برنامه سوم توسعه یکپارچه‌سازی مدیریت شهری و در برنامه چهارم مدیریت محلی مطرح شده بود که در برنامه پنجم این موضوع از بین رفت و مجدداً در فراکسیون مدیریت شهری مجلس در حال کار و بررسی است.

۲۳ نوع وظیفه اجرایی در شهرها نیازمند یکپارچه سازی است

مسجدجامعی درباره تقسیمات شهری، تصریح کرد: ۲۳ نوع خدمات و تکلیف شامل تقسیمات مناطق خدماتی، براساس امنیت، آموزش و پرورش و غیره وجود دارد که نیازمند یک مدیریت یکپارچه و کارآمد است.

وی با بیان اینکه این اقدامات با فعالیت‌های شهرداری تداخل دارد، خاطرنشان کرد: نمایندگان و دولت باید درباره مسئله شورا و تطبیق آن با قانون اساسی تلاش کنند و یک ساختار اجرایی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ۲۳ وظیفه اجرایی در شهر وجود دارد که باید به صورت یکپارچه با مدیریت شهری هماهنگ شود، در قانون اساسی شورا به عنوان دولت محلی و دولت اجرایی هم به عنوان دولت مرکزی آمده است که ارتباط این دو با مجلس شورای اسلامی می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند.

مدیریت یکپارچه نباید حس رقابت بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کند

مسجدجامعی با بیان اینکه نباید حس رقابت بین دستگاه اجرایی در سطح ملی و استانی با مدیریت یکپارچه ایجاد کرد، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید متقاعد به واگذاری ۲۳ وظیفه شوند و دستگاه متولی باید ظرفیت پذیرش این سازوکار را داشته باشد.

وی با اشاره به حضور اعضای شورای شهر رشت در عمارت قدیمی شورا که منزل نخستین شهردار این شهر با قدمت بیش از صد سال است، تصریح کرد: کمتر شهری با قدمت صد سال بلدیه وجود دارد که نشان از مناسبت مدنی و شهری رشت دارد.

پیوست فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی برای شهر بسیار لازم است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مدیریت شهری، گفت: بیش از اینکه توسعه کالبدی مد نظر باشد باید زیربنای توسعه انسانی را فراهم و برای اجرای هر پروژه پیوست فرهنگی را تعریف کرد.

وی با بیان اینکه پیوست فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی برای شهر بسیار لازم است، خاطرنشان کرد: در ساخت سی و سه پل اصفهان که در گذشته انجام شده همه این موارد دیده شد و در مجموعه شهری آن زمان شهروند تعریف شده بود.

در توسعه شهر باید با رویکرد انسانی کار کرد

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نقاط منحصربه فرد شهرها باید دیده شود، افزود: در توسعه شهری اگر با رویکرد انسانی به شهر نگاه کنید چهره شهر عوض می‌شود و تنها صرف هزینه‌های زیاد برای اجرای یک پروژه کافی نیست زیرا باید با بررسی تاریخی، جغرافیای و فرهنگی، جامعه را تداعی کرد.

مسجدجامعی به اعضای شورای شهر رشت پیشنهاد کرد کمیسیون معماری را در کمیسیون توسعه شهری رشت ایجاد کنند تا بتوانند در توسعه شهری موفق ظاهر شوند و شهر رشت را به همین شکلی که هست حفظ کنند.

به گزارش تسنیم، در این جلسه اعضای شورای شهر رشت و مسئولان استانی به بیان نظارت خود پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *