سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

چگونه ایران به رده ۳۳ جهان و یک آسیا رسید؟

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 332421
سال ۲۰۱۳ برای تیم ملی ایران سالی موفقیت‌آمیز بود بطوری که پس از صعود به جام‌جهانی برزیل، جایگاه خود را در رنکینگ فیفا به تدریج بهبود بخشید و در آسیا از پله چهارم به تیم نخست و برتر تبدیل شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آخرین رده‌بندی اعلام شده فیفا در سال ۲۰۱۳، دیروز (پنجشنبه) در حالی اعلام شد که تیم کشورمان با ۱۲ پله صعود و کسب ۷۲۰ امتیاز در رده ۳۳ جهان ایستاد و همچنان برترین تیم قاره آسیا شناخته شد. این در حالی بود که در ابتدای سال رو به پایان میلادی در پایین‌ترین جایگاه قرار داشت اما هر چه از سال سپری شد و موفقیت‌هایی نظیر راهیابی تیم کشورمان به جام جهانی ۲۰۱۴ کسب شد، ‌موقعیت ایران در دو عرصه جهانی و آسیایی،‌ بهتر شد تا جایی که حتی حدود ۲ هفته پس از قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و همگروهی با تیم‌های آرژانتین،‌ نیجریه و بوسنی و‌هرزگوین، تیم کشورمان به بالاترین رده ممکن رسید و جایگاه خود را به عنوان برترین تیم قاره پهناور آسیا تثبیت کرد.

تیم کی‌روش هر چند در ماه ابتدایی سال گاه دچار افت در فهرست فیفا شد اما به طور کلی در سالی که سپری شد روند رو به رشد داشت و در آخرین ماه سال به نقطه اوج خود در طبقه‌بندی‌ای که فدراسیون جهانی انجام می‌دهد، رسید.

در گزارش تحلیلی که در پی‌ می‌آید، به اختصار وضعیت و جایگاه تیم کشورمان از نخستین ماه سال ۲۰۱۳ براساس معیار‌های فدراسیون جهانی و امتیازاتی که می‌دهد، تا آخرین ماه که امروز «پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه» انجام شد،‌ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

*اولین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

در اولین رده‌بندی که از سوی فدراسیون جهانی فوتبال در سال جاری میلادی اعلام شد، تیم کشورمان یک پله سقوط داشت.

تیم کارلوس کی‌روش که سعی می کرد رو به جلو حرکت کند، با کسب ۵۳۷ امتیاز در رده ۶۰ جهانی جای گرفت.

بر این اساس ۳ تیم ژاپن ( ۸۳۴ امتیاز)، کره جنوبی (۶۸۷ امتیاز) و استرالیا (۶۷۴ امتیاز) بالاتر از تیم کشورمان در سطح قاره آسیا ایستادند.

*دومین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:‌

ماه دوم سال ۲۰۱۳ برای تیم کی‌روش،‌ خوش یمن بود. در این ماه تیم ملی حرکت رو به جلویی در رنکینگ فیفا داشت. این تیم توانست ۵۴۳ امتیاز کسب کرده و ۲ پله صعود کند و در جایگاه ۵۸ رده بندی کلی جهانی قرار گیرد.

در سطح آسیا هرچند جایگاه استرالیا و کره جنوبی یعنی تیم‌های دوم و سوم با هم عوض شد،‌ اما ما در آسیا همچنان پس از ژاپن (۷۷۹ امتیاز)، استرالیا (۶۴۹ امتیاز) و کره جنوبی (۶۴۳ امتیاز) تیم چهارم قاره محسوب می‌شدیم.

*سومین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۴:‌

در ماه مارس که فصل زمستان پایان یافت، تیم ایران بازهم در جدول صعود کرد. این تیم ۵۴۰ امتیاز از فیفا دریافت کرد و به یک رده بالاتر یعنی ۵۷ جهانی رسید.

با این حال تیم کی‌روش البته در آسیا چهارم بود و پس از ژاپن ( ۸۱۱ امتیاز)، استرالیا (۶۳۴ امتیاز) و کره جنوبی (۶۰۱ امتیاز) قرار داشت.

*چهارمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳

در ماه چهارم سال یعنی آوریل نیز ایران بازهم در رنکینگ فیفا پیشرفت داشت. این تیم توانست جایگاه خود را با یک پله صعود و کسب ۵۳۸ امتیاز بهبود ببخشد.

در آسیا نیز تیم کی‌روش پس از ژاپن (۷۷۳ امتیاز)، کره جنوبی (۶۴۴ امتیاز) و استرالیا (۶۲۴ امتیاز) چهارم بود.

*پنجمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳ :‌

در این ماه تیم ایران دچار سقوط جایگاه در جدول فدراسیون جهانی شد. زیرا ۵۳۸ امتیاز کسب کرد و به رده ۵۷ که قبلا در اختیار داشت،‌ بازگشت.

البته در سطح قاره رده چهارمی ایران همچنان حفظ شد و پس از ژاپن (۷۷۳ امتیاز)،‌کره جنوبی (۶۴۴ امتیاز) و استرالیا (۶۲۴ امتیاز) قرار گرفت.

*ششمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳

در ماه ششم یعنی ژوئن ایران سقوط بدی داشت. تیم کی‌روش حتی جایگاه خود را سطح آسیا متزلزل‌تر از قبل دید.

این تیم در این تاریخ ۵۰۶ امتیاز کسب کرد و در رنکینگ کلی ۶۷ شد و در آسیا با یک پله نزول پس از ژاپن (۷۶۵ امتیاز)، کره جنوبی (۶۶۶ امتیاز)، استرالیا (۶۱۹ امتیاز) و ازبکستان (۵۵۰ امتیاز ) پنجم شد.

*هفتمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳ :

در این ماه پس از ۳ ماه سقوط جایگاه، تیم کی‌روش در جدول فیفا بالا رفت و موقعیت خویش را بهبود بخشید.

این تیم در اوایل تابستان با ۱۵ پله صعود و کسب ۵۹۶ امتیاز تا رده ۵۲ بالا آمد.

حتی موقعیت خود را در سطح آسیا بهبود بخشید و از ازبکستان مجددا جلو زد. هر چند که پس از ژاپن (۶۸۹ امتیاز)، استرالیا (۶۷۱ امتیاز) و کره جنوبی (۶۴۲ امتیاز ) چهارم بود.

*هشتمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

در ماه اوت اتفاق جالبی برای ایران در رنکینگ فیفا رخ داد. این تیم همچنان در رده ۵۲ بود. با ۶۰۱ امتیاز نه صعود کرد و نه سقوط داشت اما در آسیا کره جنوبی را پشت سر گذاشت.

تیم کی‌روش که به جام جهانی ۲۰۱۴ راه یافته بود، پس از ژاپن (۶۹۵ امتیاز) و استرالیا (۶۳۰ امتیاز) سوم قاره شد.

*نهمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

نهمین ماه میلادی برای تیم ملی ایران چه در سطح جهانی و چه در محدوده آسیا، ‌ماهی موفقیت‌آمیز بود.

زیرا در رده جهانی و آسیایی، صاحب جایگاهی بهتر شد.

در رده جهانی این تیم ۶۳۳ امتیاز کسب کرد و با ۴ پله صعود در رده ۴۸ جای گرفت.

در رده آسیایی تیم ملی ‌ایران، کانگوروها (استرالیا ) را جا گذاشت و پس از ژاپن (۶۷۱ امتیاز) دومین تیم برتر آسیا شناخته شد.

*دهمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

در دهمین ماه سال موقعیت ایران در رده قاره‌ای تثیبت شد اما در رده جهانی دچار اندکی سقوط شد.

براین اساس تیم ملی ۶۱۳ امتیاز کسب کرد و با یک پله سقوط به رده ۴۹ کلی رسید.

اما در آسیا پس از ژاپن (۶۳۴ امتیاز) همچنان تیم دوم قاره کهن بود.

*یازدهمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

در ماه گذشته میلادی (یازدهمین ماه سال) تیم کی‌روش جهش خیره‌کننده‌ای به ویژه در سطح قاره شد.

در این ماه تیم کشورمان ۶۴۰ امتیاز کسب کرد و با ۴ پله صعود به رده ۴۵ رسید.

در این حال نکته قابل ذکر پیشی گرفتن نسبت به سامورایی‌های آبی یعنی ژاپن در آسیا بود. ژاپن که توسط زاکه‌رونی ایتالیایی هدایت می‌شود در این ماه ۶۳۸ امتیاز کسب کرد و پس از ایران قرار گرفت.

*دوازدهمین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۳:

در آخرین رنکینگ فیفا که دیروز (پنجشنبه) اعلام شد،‌ در اصل جایگاه ایران در سطح آسیا تثبیت شد و از طرفی در سطح جهانی به بالاترین رده ممکن در طول سال رسید.

ایران ۷۲۰ امتیاز گرفت و با ۱۲ پله صعود تیم ۳۳ جهان شد.

در حالیکه در آسیا ژاپن ۶۳۸ امتیاز کسب کرد و حتی با یک پله صعود در آسیا با کسب پله ۴۷ بعد از ملی‌پوشان کشورمان قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *