جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۶

اسکانیا: پلیس به اشتباه خود اقرار کند!/ واکنش پلیس

اظهارات پلیس غیرکارشناسی است
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 332411
با گذشت بیش از سه ماه از تصادف مرگبار اتوبان قم-تهران، در حالی که مدیران کارخانه تولیدکننده اتوبوس های اسکانیا از پلیس راهور خواستند که به اشتباه خود در خصوص اظهارنظر عجولانه درباره دلایل حادثه اقرار کند، رئیس پلیس راهور در جدیدترین اظهارنظر خود از محرز شدن نقص فنی اتوبوس اسکانیا خبر داد و گفت: مدیران شرکت سازنده اتوبو های اسکانیا با قید وثیقه آزاد هستند.
اسکانیا: پلیس به اشتباه خود اقرار کند!/ واکنش پلیس
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پس از تصادف مرگبار اتوبان قم-تهران مدیران سازنده اتوبوس های اسکانیا تورهای رسانه ای را برای بازدید از کارخانه شرکت عقاب ترتیب دادند و تلاش کردنده اند خود را از اتهاماتی که از ۱۸ شهریور ماه به آنها نسبت داده شده مبرا کنند.

در همین راستا نیز هفته گذشته پس از آتش سوزی یکی دیگر از اتوبوس های اسکانیا در محور اصفهان-نائین تنی چند از خبرنگاران رسانه ها از کارخانه این شرکت در سمنان بازدید کردند.

پس از بازدیدی حدود سه ساعته از تمامی مراحل ساخت یک اتوبوس اسکانیا، مدیر کارخانه و مشاور مدیرعامل در نشستی خبری حاضر شدند و از نحوه برخورد پلیس و نظرات غیرکارشناسی آنها (به گفته مدیران اسکانیا) درباره حادثه اتوبان قم-تهران به شدت انتقاد کردند.

غیرطبیعی بودن موضعگیری ها در خصوص اتوبوس های اسکانیا مسئله ای بود که در نشست مذکور به آن اشاره ای تلویحی شد.

مشاور مدیرعامل شرکت عقاب افشان با اشاره به تصادف اتوبان قم-تهران گفت: روز دوم حادثه فرمانده راهور اظهارنظرهای متناقضی را مطرح کرد، علاوه بر این همکار محترم راهور نیز چند ساعت پس از حادثه در اظهارنظری شرکت سازنده اتوبوس را ۵۰ درصد مقصر دانست.

عباس هنربخش رئوف افزود: این در حالی است که کارشناسان دادگستری روزها و هفته ها به نتیجه ای نرسیدند. اشکال در سیستم سوخت رسانی، اشکال در سیستم برق رسانی، گاز کولر و ضعف سازه از جمله ادعاهای غیر علمی و غیرآکادمیکی بود که در رابطه با دلیل بروز تصادف اتوبان قم مطرح می شد.

وی با بیان این که خیلی از اظهارنظرها غیرآکادمیک است، تصریح کرد: عنوان شده که اسکانیا مرکبی ساخته که با کمترین ضربه به باک و باتری منفجر می شود یا مواد به کار رفته در اتوبوس های اسکانیا ضد اشتعال نیست یا این که درب های اصلی خروج قفل می شود.

وی ادامه داد: از سردار مهماندار انتظار داریم وقتی می گویند سازه (اتوبوس) ضعیف است، بگویند این به چه معناست. چه چیز را با هم مقایسه می کنند؟ دقیقا بگویند کجای استاندارد گفته استاندارد استحکام باید چقدر باشد.

مشاور مدیرعامل شرکت عقاب افشان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که ادعا دارم اسکانیا توانایی رعایت استانداردها را دارد، اظهار کرد: اگر پلیس چکش داخل اتوبوس و لاستیک ها را بررسی می کرد اصلا این اتفاق نمی افتاد.

هنربخش رئوف با بیان این که اظهارات پلیس فرار به جلو است، تصریح کرد: انتظار از فرماندهی راهور این است که از خود شجاعت و شهامت نشان دهد و به جای اصرار بر چیزی که از پایه اشتباه است بگوید اشتباه شده است.

وی گفت: تقاضای استعفای آنها را نداریم، اما آزاده باشند. با آن که کارشناسان نظر داده اند اما اینها همچنان دنبال حرف خودشان هستند.

*فقط کلی گویی می کنند

محمود براتی مدیر کارخانه اسکانیا نیز در سخنانی با تاکید بر این که تمام استانداردهای ۳۶ گانه در تولید اتوبوس را رعایت می کنیم، گفت: اداره استاندارد از خط تولید ما به صورت رندوم نمونه برداری کرد و موارد را در مورد اشتعال تست کردند و استاندارد این موارد تایید شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون ۷ هزار اتوبوس اسکانیا در حال تردد هستند، گفت: شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا همچنان متوقف است، البته هم اکنون در حال طی مراحل دریافت مجوز راهور برای شماره گذاری هستیم.

وی ادامه داد: راهور به ما نامه زده که تا بهمن ماه برای رفع مشکلات اتوبوس های اسکانیا فرصت دارید، اما موضوع این است که چارچوب مشکل مشخص نیست. هنوز به ما اعلام نشده اتوبوس های اسکانیا چه مشکلی دارد و خواهش می کنیم پلیس اعلام کند مشکلات چیست.

مدیر کارخانه اسکانیا با طرح این پرسش که تعریف استحکام سازه چیست، اظهار کرد: می گویند استحکام را بالا ببرید، چه باید باشد تا بر اساس آن استانداردها را بالا ببریم. اینها کل گویی بوده است.

براتی با بیان این که بر مبنای حرف های راهنمایی و رانندگی نمی توانیم کاری را انجام دهیم، تصریح کرد: وقتی سانحه ای روی می دهد اظهارنظرها از حالت منطقی خارج شده و با آن احساسی برخورد می شود.

وی در پایان گفت: ۴ روز قبل (پنج شنبه هفته گذشته) یک دستگاه اتوبوس بنز در مشهد آتش گرفت اما چرا کسی از این اتفاق خبر ندارد؟


نقص فنی اتوبوس اسکانیا محرز شده است/شماره‌گذاری اسکانیا متوقف می‌ماند

با وجود آن که مدیران اسکانیا از پلیس درخواست اقرار به اشتباه را دارند که رئیس پلیس راهور در جدیدترین اظهارنظر خود از محرز شدن نقص فنی اتوبوس اسکانیا خبر داد و گفت: مدیران شرکت سازنده اتوبو های اسکانیا با قید وثیقه آزاد هستند.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع ایمنی اتوبوس اسکانیا از چند منظر است که یکی از آنها نقص جدی در سیستم برق رسانی بوده که دلیل آتش سوزی نیز همین عامل است.

وی با اشاره به این که چند مورد آتش سوزی در اتوبوس های اسکانیا اتفاق افتاده است، تصریح کرد: اسکانیا بالاترین میزان کشته ها در حوزه حمل ونقل عمومی اتوبوس را به خودش اختصاص داده و متاسفانه چند برابر خودروهای دیگر است.

رئیس پلیس راهور کشور یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده نقص فنی اسکانیا محرز شده و پرونده در دادگاه مفتوح است و مدیران شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا با قید وثیقه آزاد هستند.

مومنی با تاکید بر این که نقص فنی اسکانیا برای پلیس محرز است، اظهار کرد: تا بهمن ماه به مدیران اسکانیا فرصت داده ایم چنانچه نواقص اتوبوس ها را رفع نکنند شماره گذاری این نوع خودرو اسکانیا متوقف می شود.

وی در واکنش به این موضوع که مدیران اسکانیا می گویند اتوبوس های «ولوو» ایمن نیستند، گفت: خودروسازان از خودرو تولیدی خود دفاع می کنند، اما تشخیص به عهده آنها نیست که بگویند خودرو ما ایمن است و خودرو دیگری ایمن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که همه موارد در قانون کاملا مشخص شده و آنها باید کاملا به قانون تمکین کنند، افزود: در اتوبوس های اسکانیا صرفا موضوع آتش سوزی مطرح نیست، بدنه اتوبوس های اسکانیا که در ایران ساخته می شود ضعف محرز دارد. متاسفانه این مورد یکی از عوامل افزایش سوانح و مرگ و میرهای جاده ای است.

رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: پلیس نظر خودش را اعلام کرده و این موضوع در محکمه در حال بررسی است.

مومنی یادآور شد: اگر ظرف مهلت مقرر نقص فنی را اصلاح نکنند شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا متوقف می ماند. این مسئله به شرکت سازنده، سازمان های دخیل و دستگاه قضایی نیز اعلام شده است.

وی در ادامه به تجربه سایر کشورها در خصوص نقص فنی اشاره کرد و افزود: در کشورهای دیگر اگر یک ایرادی در سیستم خودروها به وجود آید، بلافاصله ضمن عذرخواهی همه خودروها را برای رفع ایراد فراخوان می دهند.

رئیس پلیس راهور کشور در عین حال تصریح کرد: متاسفانه به دلیل این که در ایران انحصار وجود دارد و رقابت نیست به سرعت فرافکنی می کنند و به جای این که بگویند دلیل حادثه را برررسی می کنند در همان لحظه حادثه می گویند عامل بروز سانحه گاردیل، تیر چراغ برق یا راننده بوده و این شایسته ایران نیست.

مونی یادآور شد: مهلتی به اسکانیا دادیم که ظرف مدت معین ایرادات را رفع کند و اگر این کار را انجام ندهد در گام اول شماره گذاری را متوقف می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شبی از گرگان به ساری در حال حرکت بودم 110 تا راه میرفتم دیدم اتوبوس اسکانیا از من سبقت گرفت. سرعت را زیاد کردم دیدم 130 کیلومتر راه میرود تا پلیس راه ساری این اتوبوس 110 تا 130 تا راه میرفت.
پلیس کجاست؟ مشغول کارهای مهمتر.
از این مثالها زیاد داریم چون چند سال با این اتوبوس ها از تهران به جاهای مختلف رفتم.
رکورد مدت زمان تهران - ساری را هم شب با اتوبوس 3 ساعت و 20 دقیقه خودم دیدم. نکته اش این بود که اتوبوس ساعت هم نمی زد. این در حالی بود که همه مسافران خواب بودند.
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم
ایلامی
هفته گذشته یک اتوبوس اسکانیا حامل زایرین کربلا در مهران آتش گرفت
سلام.وقتی خودروی ما(سواری)واژگون شد مامر کروکی در مرخصی تشریف داشتند .بعد از یک هفته برسر خودرو (البته)در پارکینگ حاضر شدند وگفتند خودرو هیچ مشکلی نداشته .در حالی که این خودرو جزو خودرو های فرسوده بود واقدامات اولیه هم برای اسقاط صورت گرفته بود وخودم هم می دانستم که خودرو نقص فنی دارد.حالا چطور ایشان توانسته بودند کارشناسی! کنند برای ما جای سوال است.
به نظر میاد پلیس باید کار خودش رو بکنه و اگر استاندارد تائید کرده و کارشناس دادگستری دیگه پلیس نباید دخالت کنه
احسان
قبلا هم نظر دادم ولی درج نکردید. مسئله مهمی است که مسئولین وزارت نفت و سازنده اتوبوس باید پاسخگو باشند.
گازوئیل ایران به لحاظ وجود بیش از حد استاندارد فشار گاز مشکل دارد.
به این لحاظ چنانچه در سیستمهای سوخت رسان پیشبینی لازم صورت نگیرد امکان تجمع گاز تحت فشار و انفجار درصورت وارد شدن ضربه دور از ذهن نیست. بنابراین موضوع نیاز به بررسی دارد.
بنده در بررسی سوابق اشاره ای به این مهم ندیدم.