سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲۳
۴۰

واکاوی رفتار اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبت به پرونده های فساد/ از قتلهای زنجیره ای تا کرسنت

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب: 331781
ماجرای پرونده کرسنت که یکی از بزرگترین فسادهای اقتصادی در طول تاریخ کشور است با بایکوت و سکوت کامل خبری رسانه های اصلاح طلب مواجه شده است.
واکاوی رفتار اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبت به پرونده های فساد/ از قتلهای زنجیره ای تا کرسنت
به گزارش جهان، رسالت خبری هر رسانه ای ایجاب می کند اطلاع رسانی شفاف را در مورد سوژه های مهم خبری در دستور کار قرار دهد اما متاسفانه برخی رسانه ها از جمله رسانه های اصلاح طلب در ماجراهایی نظیر پرونده کرسنت، که ردپایی از هم حزبی های آنها در آن دیده می شود، سکوت کامل اختیار می کنند.

این در حالی است که درست در نقطه مقابل، اصولگرایان راستین و رسانه هایشان، منطبق با مشی اصولگرایانه خود، قوتها و ضعفها را فارغ از تمایلات و وابستگی های حزبی دنبال نموده و ملاک خوب و بد را نه با اشخاص بلکه با شاخصها و اصول دنبال می کنند.

به عنوان مثال در پرونده کرسنت که از زمان دولت اصلاحات با فسادهای بسیار بزرگ و باور نکردنی در سکوت و حمایت رسانه های اصلاح طلب منعقد شده بود، در دولت دهم نیز مدیران کرسنت به واسطه حضور برخی افراد مساله دار به ظاهر اصولگرا در کابینه، تلاش کردند این قرارداد را ادامه دهند که با روشنگری به موقع رسانه های اصولگرا ناکام ماندند.
 
مروری بر پرونده های فساد و تخلف در سالهای گذشته و واکنش متفاوت جریانات سیاسی در این موارد، بسیار عبرت آموز و حاوی پیام مهمی است.

۱.ماجرای قتل های زنجیره ای: از جمله پرونده های تلخی بود که با هدف بی اعتماد سازی مردم به حکومت شکل گرفت و اگر چه در ابتدای امر نکات مبهمی از سوی ضد انقلاب و برخی عوامل منتسب به آنها در متهم کردن مسؤولان مطرح شد اما با روشن شدن ابعاد مختلف آن، اصلاح طلبان ترجیح دادند برای جلوگیری از آبروریزی بیشتر سکوت اختیار کنند!

۲. پرونده فساد مالی غلامحسین کرباسچی: که از جمله فسادهای بزرگ زمان اصلاحات در شهرداری تهران بود. در این پرونده نیز اصلاح طلبان و رسانه هایشان به جای انتقاد و اعلام برائت از مفسدان، قوه قضائیه را متهم به برخورد حزبی با این پرونده کردند.

۳. پرونده شهرام جزایری: 
اصلاح طلبان در پرونده رشوه گیری نمایندگان مجلس اصلاح طلب از شهرام جزایری سیاست توجیه را در پیش گرفتند.

۴. پرونده دانشگاه هاوایی: مدارک تقلبی و جعلی دانشگاه هاوایی که برای برخی وزرا و مدیران دولت اصلاحات اقدام به دریافت مدرک جعلی کرده بودند نیز با سکوت رسانه های اصلاح طلب همراه شد.
۵. پرونده استات اویل: پرونده سراسر فساد نفتی استات اویل که پای یک آقازاده جنجالی در آن دیده می شود با سکوت خبری کامل رسانه های اصلاح طلب تا این لحظه همراه بوده است.

۶. پرونده دانشگاه آزاد: پرونده مفاسد مدیریتی رئیس اسبق دانشگاه آزاد، از جمله پرونده های تلخ فساد در کشور است که هنوز ابعاد آن کاملا برای مردم به درستی تبیین نشده است. مدیریت وقت دانشگاه آزاد توانسته بود با استفاده از فرهنگ غلط مدرک گرایی در کشور، بسیاری از مدیران هر سه قوه را آلوده کند و از این طریق مطامع خود را دنبال نماید. اصلاح طلبان نه تنها در این پرونده هم سکوت کردند بلکه اصلاح طلبانی مثل آقای سید محمد خاتمی پس از افشای مفاسد این دانشگاه نظیر فروش سوالات کنکور، زمین خواری، پرداخت رشوه و ... به تمجید از اقدامات رئیس وقت دانشگاه آزاد پرداختند.

۷. ادعای تقلب و اتهام زنی به انقلاب: در مورد فتنه ۸۸ مسائل زیادی گفته شده اما شاید مهمترین نکته ای که حائز اهمیت است، پی بردن اصلاح طلبان به عدم وجود تقلب در انتخابات است که این بار نیز متاسفانه برای حفظ آبروی شخصی بخشی از آنها حاضر نیستند به اشتباه خود اعتراف کنند. سید محمد خاتمی از جمله افرادی است که در جلسات خصوصی مثل جلسه چندی پیش با برخی خبرنگاران، صریحا اعلام کرده که تقلب در انتخابات صورت نگرفته اما وی حاضر نشده این موضوع را علنی بیان کند. 

۸. پرونده کرسنت: اما تازه ترین سکوت خبری رسانه های اصلاح طلب مربوط به پرونده کرسنت است که به نتیجه نرسیدن آن می تواند خسارت مالی در حق ملت ایجاد کند که برای همیشه خاطره تلخی از مسببان این خیانت بزرگ را در ذهن مردم و تاریخ ماندگار خواهد کرد.

خسارتی حداقل معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان که هر ایرانی با وجدانی با شنیدن رقم آن نمی تواند نسبت به خسارت وارده به خود، کشور، ملت و نسل آینده بی تفاوت باشد.

اما این موضوع هم متاسفانه به یک پرونده نه چندان مهم برای رسانه های اصلاح طلب تبدیل شده است تا با سکوت خبری تنها نظاره گر تضییع حقوق مردم باشند!

اما رویکرد اصلاح طلبان در مورد پرونده هایی که می توانند آن را به رقبای خود منتسب کنند، کاملا متفاوت است.

پرونده هایی مانند اختلاس ۳ هزار میلیاردی، بیمه ایران، جنایت کهریزک، مدارک جعلی تحصیلی برخی وزرای دولت دهم و... که همگی توسط اصولگرایان و رسانه هایشان کشف و پیگیری شد، بر خلاف پرونده های قبلی مورد استقبال اصلاح طلبان قرار گرفت که البته همین نیز باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. چرا که فساد از هر فرد و جریانی انجام بگیرد، قبیح و مذموم است و برای ریشه کن کردن آن، به جای ملاحظات سیاسی و جناحی باید عاملان آن معرفی و مجازات شوند.

اما به راستی چرا برخی اصلاح طلبان فقط به پیگیری پرونده هایی که می توانند آن را به رقبای سیاسی شان نسبت دهند علاقه نشان می دهند؟

پاسخ روشن است، هنگامی که هدف کسب قدرت باشد، سخن گفتن از اصلاح و اصلاح طلبی ابزاری است دروغین برای کسب قدرت و نه مشخص کردن حق و باطل!

اگرچه در جریان موسوم به اصلاح طلب نیز انسانهای شریف وجود دارند که روی صحبت این نوشتار با آنها نیست. کما اینکه فرصت طلبانی هم هستند که با نام اصولگرایی سعی در ایجاد پوشش برای تخلفاتشان دارند.

اما مروری بر وقایعی نظیر آنچه بر الهه راستگو در انتخابات شهردار تهران گذشت، نشان می دهد، برای قاطبه اصلاح طلبان ملاک خوب و بد، با اشخاص و هم گروهی ها تغییر می کند.

معتقدیم اگر همه جریانات سیاسی فارغ از منافع حزبی و دنیایی خود، تبیین صحیح خوب و بد را برای اصلاح و آگاهی جامعه، مدنظر قرار دهند، این فرصت طلبی ها مجال ظهور و بروز نخواهد یافت.

به امید آن روز.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من توی سایت ... نظر گذاشتم که چرا به جای این فرافکنی ها پرونده کرسنت رو پیگیری نمیکنید؟

اصلا نظرمو نذاشتن
پرونده ها توسط کدوم سایت اصولگرایان پیگیری شد؟
... ؟ اونو شما همفکر خودتون میدونید ؟
خدا خیرتون بده. جانا سخن از زبان ما می گویی.
مشکل امروز ما فقط جهله تا می تونید مردم را با مطالبی از این دست آگاه کنید.
یا علی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبها مسخ شده اند....
اونها خيلي تغيير کرده اند...
دنيا آدمها رو عوض مي کنه و البته بعضي ها رو هم عوضي ميکنه
United States
بابا از همون اولم مشکل دار بودن
جوان
Iran, Islamic Republic of
جایی که به نفعشان نباشد
اصلاح طلبان سکوت می کنند
اما اگر منفعت را در تبلیغات دروغ ببینند همگی با هم فریاد می زنند
کافیست تیتر این روزنامه ها را صبح ها ببینیم
همگی گویا از یک مرکز هدایت می شوند
فکر می کنند با بمباران خبری و پرداختن به یک موضوع می توانند به اهداف خود برسند
آقایان مردم هوشیارند
و فکر انتخابات مجلس را از سر بیرون کنید
اصلاح طلبان نه تنها در مجلس جایی ندارند بلکه در دل مردم هم دیگر جای ندارند
احمدی نژاد نبود که جاسبی رو به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآورد ؟؟؟
خاتمی فقط تعریفشو کرد؟؟
چرا ولی همون موقع هم رسانه هایی مثل جهان و کیهان نسبت به اون اعتراض کردند و دوباره اصلاح طلبان مثل همیشه سکوت و حمایت از جاسبی را پیشه کردند
Iran, Islamic Republic of
اولا احمدی نژاد نبود ولاریجانی بود بعد هم بالاخره سالیان سال رپیس دانشگاه آزاد بوده و می توانست عضو شورای انقلاب فرهنگی باشد
برو خداروشکر کن که نظراتت رو گذاشته هر چند نظات خودم رو که بیشتر گرایش به اصولگرایان دارم تا حالا بارها نذاشتن البته وقتی که از خاتمی انتقاد کردم باز خدا به جهان نیوزیها خیر بده که اصولگرا و اصلاح طلب رو با هم میاره برو سایت پارسینه اصلاح طلب ببین یه مقاله در مورد کرسنت گذاشتن
به قول شما مي خواست اعتدال رو رعايت كنه و فراجناهي عمل كنه. به نظرم دولت نهم از اين دولت به اصطلاح معتدل، معتدل تره.
امين
خواهش مي كنم از دوستان كليپ هاي دكتر عباسي كه با نام اصلاح طلبان از كجا آمده اند؟ رو از تو آپارات دانلود كنند. 7 قسمته جالبه. بعضي از اين قضاياها رو توش توضيح داده.

....
United States
پخش بشه چی می شهههههه
محمود
Iran, Islamic Republic of
اگر دقت كنيم مي بينيم به طور كلي (به جز استثنائات انگشت شمار) همه اصولگرايان از همه اصلاح طلبان مومن ترند. (از بالاترين مقام اجرائي گرفته تا يك نفر كم سواد يا بي سواد كه درباره اين دو حزب اظهار نظر مي كنه ) اگر كسي واقعا دنبال واقعيت باشه از همين طريق راه حق رو پيدا مي كنه اما كسي كه دنبال واقعيت نيست كه از هفت دولت آزاده هر طور دوست داره قضاوت كنه!
Iran, Islamic Republic of
درسته اصولگرايان مومن ترند چون يكي از نشانه هاي ايمان تبعيت از ولايته كه در اصلاح طلبان كمتر ديده ميشه
البته استثنائات انگشت شمار نيست ، اما در كل موافق ترم ، در ضمن اصول گرايان پايبندتر به آرمان هاى انقلابند در حالى كه اصلاح طلبان يا كاملا از آنها عدول كردند و يا فقط حرفش را مى زنند يا معنايش را تغيير دادند
یعنی چی؟
دقیقا>؟
یه خصوصیت خوب دیگه اصولگراها اینه که فقط حزب براشون مهم نیست امنیت ملی براشون مهمتره مثلا سال 80 توکلی چقدر زیبا به خاتمی تبریک گفت ولی سال 92 به قول عفت خانوم اینا هر کی رو بخوان رییس جمهور می کنن اگه فرد مورد نظرشون رای نمیاورد بازم کشور رو به شورش می کشوندن ولی چون روحانی رای آورد تو مراسمش هم شرکت کردن شاد شاد اصلا انگار نه انگار حضرات انتخابات رو از قبل زیر سوال برده بودن
راستی چرا آقای خاتمی که اعتقادی به تقلب نداره هنوز می ترسه علنی بگه تقلب دروغ بود. بعد اینا انتظار دارند نظام بذاره دوباره برگردند سر کار.
تکذیب کنه که چند سال دیگه به موقع نتونه بهره برداری کنه ! تکذیب نمی کنه که بتونه سهم خواهی کنه در آینده
چرا منکر شه اینجوری هروقت دلش خواست می تونه مثل داداشش منت بذاره بگه از سهم سال 88 گذشتیم و.............................
حسين
Iran, Islamic Republic of
فساد ازهركسي باشد قوه قضائيه بايد پيگيري كند صدحيف كه اينگونه نيست وانسانهاي متعهد بايد قبول زحمت كنند
سيدحسين پيام
شفافيت حاكم بر عملكرد اصولگرايان سبب شد تا هر تخلفي هرچند اندك مشخص شود . ولي اگر خفقان باشد تخلف هرچند عظيم باشد مثل كرسنت آشكار نمي شود.
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
مثل تخلفات ...
....که جرات نمیکردین بهش بگین بالای چشمت ابروست
Iran, Islamic Republic of
ای ول جهان خوشم اومد
عبدالله
واقعا در این هشت سال مدیریت این .....
جالبه تمام دزدیها .... انوقت اصلاحطلبان بدهکار می شوند. پرونده کرباسچی را همه می دانند یک پرونده سیاسی بود....
lمازیار
تیترخبرتان مراگول زدفکر کردم واقعا میخواهیدفراجناحی تحلیل کنید.....
رسول كاظمي
اينگونه اطلاع رساني واقعا مفيد است با تشكر
...اصولگراها هستند. اول باغ یکی را حسابی ابیاری می کردند بعد.م...
حمد
و ....هشت ساله یاران شما که تاریخ کشور سراغش را تا الان ندیده بود. آقای سیاس
مجهول
Iran, Islamic Republic of
امیر المؤمنین علی علیه السلام: حب قدرت آخرین چیزی است که از دل مؤمن بیرون می رود.
امروز برای من مسلم شده که بعضی اصلاح طلبان برای رسیدن به قدرت برای خود هیچ مرزی قائل نیستند و اگر تا کنون سکوت کرده اند اما منتظرند تا موقعیت برای عرض اندام پیدا کنند. نمونه اش جناب حجاریان و بحث انحلال مجلس توسط دولت!
Latvia
87میلیاردیورو که از بودجه کشور بیشتر است متعلق به چه کسانی بوده که از کشور خارج کرده اند ودر چه مدت واین پول از ایران به کجا منتقل شده است.
دم همه ایرانی ها گرم
یاسر
Iran, Islamic Republic of
اصول گراها با تمام معایبی که دارن دو صفت نیک دارن که موجب عدم انحرافشون هست:
1.تبعیت از رهبر
2.ارجحیت دادن به منافع ملی نسبت به منافع حزبی

اصلاح طلبان با اینکه خوبی هایی هم دارن ولی دو صفت آنها باعث انحرافشون هست:
1.تبعیت نکردن از رهبر
2.ارجحیت دادن به منافع حزبی نسبت به منافع ملی
رضا
ای بابا نه تنها اصلاح طلبان بلکه صدا وسیما هم این کرسنت رو صداش و در نمیاره!!!!!!!!!!
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
شما که در این مطلب هم خیلی نکات طرف مقابل را کوه وطرف خود را کاه جلو دادی مردم خود بهتر میدانند
عباس
چقدر خوب می شد که هم اصلاح طلب ها وهم اصولگرایان درخصوص مبارزه با فصاد باهم همکا ری بکنند.
نتیجه اینکه سرزمینی سالم برای فرزندانمان به ارت برسد.
United States
ندید می گم اصولگرایان خیلییییییییییییی بهتر از این اصلاح طلبای ....هستند