کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پادوی احزاب‌شدن دانشگاه بی‌جواب نمی‌ماند

25 آذر 1392 ساعت 10:22

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در بیانیه‌ای تاکید کردند: نباید فضای علمی مطلوب دانشگاه‌ها توسط عده‌ای که سعی در سیاست‌زدگی دانشجویان دارند، منحرف شود.


به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت از جمله بسیج دانشجویی، مجمع دفاتر فرهنگی، کنگره شهدا و هیئت محبان امام حسین (ع) درباره شرایط، روند حرکتی و خط مشی دانشگاه ها بیانیه ای را منتشر کردند که مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

۲۴ آذر ماه برای دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت، سالروز واقعه ای است که در تاریخ این دانشگاه جاودانه مانده است. در این روز و در سال ۱۳۸۷، مقام معظم رهبری، دیداری را با دانشگاهیان این دانشگاه ترتیب دادند و در آن، به نوعی خط مشی جریان دانشجویی کشور را ترسیم نمودند. بیانات ایشان در دانشگاه علم و صنعت پیرامون رسالت های جریان دانشجویی در مسیر علم اندوزی و آرمان خواهی، وظایف جریان دانشجویی و همچنین مسئولین را برای ریل گذاری زیرساخت‌های مورد نیاز دانشجویان جهت انجام وظایف خود، مشخص نمود.

دانشگاه علم و صنعت نیز که به فرموده رهبر معظم انقلاب، هم افتخارات علمی دارد و هم افتخارات انقلابی، از قافله علم اندوزی و تقویت بنیان‌های علمی کشور عقب نماند و طی سالیان اخیر، شیب بسیار تندی را در مسیر تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب‌های علمی کشور پیموده است. نتیجه و ثمره این مجاهدت‌ها در آمارهای اعلام شده توسط مراکز معتبر پژوهشی و صنعتی، ملی و بین المللی، مشاهده می شود و به هیچ وجه قابل کتمان نیست. برخی از رشته ها در دانشکده های مختلف، تبدیل به قطب علمی در کشور شده‌اند و رتبه علمی دانشگاه طی ۳ سال اخیر با توجه به آمارهای اعلام شده توسط مراکز معتبر پژوهشی ISI و ISC نیز خبر از رشد فزاینده این دانشگاه در عرصه علمی می دهد.

این نتایج، مرهون فضای علمی دانشگاه علم و صنعت بوده است که طی سالیان اخیر و به دور از فضای سیاست‌زدگی در بین دانشگاهیان ایجاد شده است و رتبه علمی دانشگاه را به جایگاهی که لایق آن بود رسانده است.

متأسفانه آن چه که باعث رنج و عذاب در دانشگاه ها بوده است، فضای سیاست زدگی در بین دانشگاهیان بود که دانشگاه را تبدیل به خانه ی احزاب نموده بود و دانشجویان را تبدیل به پادوی احزاب سیاسی کرده بود. این نوع نگاه به جریانات دانشجویی که متأسفانه خروجی خود را در جریان ۱۸ تیر ۷۸ و همچنین فتنه ۸۸ نشان داده است، تا مدت ها بر دانشگاه ها حاکم بود و دانشجویان نیز به دلیل شور و نشاط جوانی و همچنین نوع نگاه آرمانگرایانه به مسائل پیش روی دانشگاه و کشور، خواه ناخواه در پازل این جریانات سیاسی بازی می کردند و به این ترتیب منافع جریانات سیاسی از طریق دانشجویان و دانشگاه ها تأمین می شد و باز هم متأسفانه، متضرر این جریانات سیاسی صرفاً دانشجو، دانشگاه و در لایه بعدی کشور و ملت بودند که آن گونه که شاید و باید قادر به بهره مندی از توانایی جوانان خود در عرصه علم و فناوری نمی شدند.

با برچیده شدن این فضا از دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علم و صنعت، رشد علمی نیز روز به روز شیب تندتری به خود گرفت و پیشرفت های علمی فعلی دانشگاه علم و صنعت تا حد زیادی مرهون حاکمیت این نوع نگاه بر دانشگاه بوده است که سبب شد تا افتخاراتی نظیر پرتاب اولین ماهواره از جانب جمهوری اسلامی با نام نوید علم و صنعت همراه شود.

امروز، از آنجاییکه سیاست اصلی کشور باید در جهت تقویت استحکام درونی قرار گیرد و بحث حماسه اقتصادی، با تکیه بر این اصل محقق خواهد شد، نقش دانشگاه ها در این عرصه بسیار مهم است و لازم است تا سیاستهای دانشگاه های کشور در مسیر تولید علم قرار گیرد.

متأسفانه اکنون جریاناتی در وزارت علوم و دانشگاه‌ها بنای بر آن دارند که باز هم دانشگاه‌ها را تبدیل به پادوی احزاب گردانند و فضای علمی کشور را به انحراف بکشانند و دانشجویان را به جای پرداختن به اصل که همانا علم اندوزی و در کنار آن آرمان خواهی و آگاهی پیرامون مسائل گوناگون است، مشغول فرعیات گردانند و از مسیر اصلی خود منحرف سازند.

فضای علمی دانشگاه‌ها که مطلوب دانشگاهیان است نباید توسط عده قلیلی که سعی در سیاست زدگی دانشجویان دارند، منحرف شود و مسلماً کشاندن دانشگاه ها به این سبک فضاها از جانب عموم دانشگاهیان بی جواب نخواهد ماند.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسأله ای را طرح نمودند که در این فضا می تواند خط راه مسئولین محترم وزارت علوم را مشخص سازد. حضرت آقا در بخشی از سخنانشان اینگونه فرمودند:« این را توجّه کنند آقاى فرجى‌دانا و آقاى هاشمى؛ نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکتهاى سیاسى بشود. اینکه ما جوان را به‌عنوان یک موتور محرّک تحوّلات سیاسى بپذیریم، حرف من است. من یک‌وقتى این مطلب را گفتم، بعضى از همین آقایانى که حالا دَم از دانشگاه میزنند، من را ملامت کردند که شما این جوانها را به هَوس انداختید، به هیجان انداختید؛ نه، من اعتقاد دارم به این قضیّه؛ نسل جوان در هر جامعه، موتور حرکت تحوّلات اجتماعى و تحوّلات سیاسى است؛ بخصوص جوان دانشجو؛ طبیعتش این است. این حرف دیگرى است؛ این غیر از این است که ما دانشگاه را محلّ جَوَلان گرایشهاى سیاسى‌اى که بعضى‌شان مخالف با اصل نظامند یا مخالف با جهت‌گیرى‌هاى نظامند بکنیم. این را باید حتماً مراقبت کنید و جلوى آن را بگیرید.»

امید است تا مسئولین محترم وزارت علوم، به این هشدارهای دلسوزانه دانشگاهیان گوش فرا دهند و در مسیر تصمیم گیریهای خود پیرامون دانشگاه‌ها به این نکات توجه جدی داشته باشند و بدانند حاصل مجاهدت های شهدای علم و جهاد که دانشگاه های کشور را به این نقطه از علم رسانیده است و صد البته آنکه جای پیشرفت بسیاری نیز دارد، بی ثمر نخواهد ماند و عموم دانشگاهیان نسبت به انحراف احتمالی از مسیر علم جویی دانشگاه‌ها و تقویت ساخت درونی نظام، واکنش لازم را نشان خواهند داد.

والسلام علی من اتبع الهدی


کد مطلب: 331654

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/331654/پادوی-احزاب-شدن-دانشگاه-بی-جواب-نمی-ماند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com