جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تمدید نام یک مدیر نفتی در فهرست تحریم‌ها

يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 331542
ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اقدام غیرمتعهدانه خود در قرار دادن نام شرکت‌ها و شخصیت‌های ایرانی در لیست سیاه تحریم، نام سیف‌الله جشن‌ساز را برای دومین بار در سال جاری میلادی در رژیم تحریم‌‌های خود تمدید کرد.
به گزارش جهان به نقل از نامه نیوز، در حالی که گمان می‌رفت پس از توافق‌های ژنو، از شدت تحریم‌های غرب علیه ایران کاسته شود، وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی در اقدامی غیرقابل انتظار و غیرمتعهدانه، فهرست تازه‌ای از شرکت‌ها و شخصیت‌های ایرانی را در رژیم تحریم‌‌های جدید خود قرار داد. در پی اعمال این تحریم‌ها در در چند روز گذشته، ایران تیم کارشناسی خود را که در وین مشغول مذاکره با نمایندگان 1+5 بود، به تهران فراخواند.
 
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا درباره تحریم 19 فرد و شرکت مرتبط با ایران سندی منتشر کرد که در بخشی از متن آن آمده است: «آمریکا و شریکان ما در گروه 1+5 در حال بررسی احتمال دستیابی به راه‌حلی جامع و بلندمدت با ایران هستند تا این اعتماد به وجود بیاید که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است. در عین حال، ما همچنان به اجرای قاطعانه رژیم تحریم‌های خود و نیز فاش کردن تلاش‌های دولت ایران برای استفاده از اقدام‌های فریبکارانه و تشکیل شرکت‌های صوری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش متعهد هستیم.
 
شرکت‌ها یا افراد مرتبط با دور زدن تحریم‌ها، بخش مهمی از راهبرد آمریکا درباره اجرای تحریم‌ها بر ضد ایران، تداوم تلاش برای تحریم افرادی است که با فریبکاری از طرف ایران یا طرف‌های تحریم شده دیگر، معامله می‌کنند. این بازیگران با مخفی کردن سهم برندگان از فعالیت‌های خود، از شرکت‌های خارجی سوء استفاده می‌کنند. این بازیگران به بخش مهمی از تلاش‌های بین‌المللی ایران برای دور زدن تحریم‌ها تبدیل شده‌اند.
 
وزارت خزانه‌داری برای مقابله با این بازیگران و مختل کردن فعالیت آنها، اختیارهای زیادی دارد که دستورهای مختلف اجرایی از جمله آنهاست. این دستورهای اجرایی، افرادی را هدف قرار می‌دهد که از دولت ایران حمایت می‌کنند. این دستورات اجرایی همچنین قبلا شرکت‌ها یا افراد دخیل در فریبکاری برای کمک به ایران یا دیگران برای دور زدن تحریم‌ها را هدف قرار داده‌اند.»
 
در لیست سیاه تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا، افزون‌بر قرار گرفتن نام شرکت‌ها و افراد جدید، اسامی بعضی شرکت‌ها و شخصیت‌ها به چشم می‌خورد که تحریم در باره آنها تمدید شده است، یعنی پیش از این نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داشته‌اند.
 
در میان نام شخصیت‌های مؤثر ایرانی که نام‌شان در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد، بار دیگر نام سیف‌الله جشن‌ساز؛ مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل کنونی شرکت نیکوجرسی به‌‌عنوان سکاندار اصلی دور زدن تحریم‌ها در حوزه فروش نفت، در فهرست آمده است و به زبان بهتر، تحریم این شخصیت تمدید شده است. شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی از هر گونه همکاری با جشن‌ساز منع شده‌اند.
 
بر اساس متن تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، اطلاعات، بیوگرافی و گذرنامه مربوط به سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت نفت ایران مستقر در سوئیس و بسیاری از شرکت‌های صوری ایرانی که در طفره رفتن از تحریم‌های بین‌المللی نفتی ایران نقش داشتند، به روز شده است که از جمله می‌توان به مسئولیت وی به عنوان مدیر هیئت مدیره شرکت نفت ایران در انگلیس یاد کرد. این شرکت در گذشته شناسایی شده بود. البته وزارت خزانه داری آمریکا در پی دستور ریاست جمهوری به شماره 13599 در بیست و سوم ماه مه 2013 میلادی سیف‌الله جشن‌ساز را شناسایی کرد.
 
نام جشن‌ساز در حالی به فهرست «تحریمی‌ها» افزوده شده است که از وی به عنوان سکاندار اصلی دور زدن تحریم‌ها در حوزه فروش نفت یاد می‌شود.
 
تحریم نفت ایران موضوع تازه‌ای نیست؛ در طول دهه‌های گذشته، سلطه‌جویان غربی همواره صنعت نفت را چشم اسفندیاری ایران ارزیابی کرده و برای هدف آسیب قرار دادن آن، برنامه‌ریزی‌های گسترده و بلندمدتی کرده‌اند؛ این در حالی است که تحریم طلای سیاه ایران در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال جنگ تحمیلی و تکرار آن در سال‌‌های اخیر هم نتوانست از فعالیت مدیران هوشمند و توانمند ایرانی در بازار نفت بین‌المللی جلوگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *