پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

مدیران حق تخریب قبور شهدا را ندارند

تدوین برنامه ۵ ساله برای تکامل و تعالی بنیاد شهید
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 331510
نماینده ولی‌فقیه دربنیاد شهید وامور ایثارگران و رئیس بنیاد شهید گفت:از زمانی که من به بنیاد آمده‌ام، گفتم که مدیران حق ندارند گلزار شهدا را تخریب کنند ولی تخریب‌های صورت گرفته باید بازسازی شود. بودجه حداقلی برای این کار در نظرگرفته شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ،‌معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید صبح امروز ۲۴ آذرماه ۹۲ در نشست خبری برخی از برنامه‌های بنیاد را تشریح کرد. این نشست خبری که در میانه برگزاری همایش فصلی مدیران کل بنیاد و مدیران ستادی برگزار می‌شد در مورد برنامه‌های بررسی شده در همایش اطلاعاتی را به خبرنگاران ارائه می‌کرد.

تدوین برنامه ۵ ساله برای تکامل و تعالی بنیاد شهید/۶۵ برنامه تدوین و ابلاغ شد

حجت الاسلام شهیدی در مورد این همایش فصلی گفت: بعد از انتصاب ریاست بنیاد لازم بود با مدیران استانی جلسه‌ای داشته و برنامه‌های خود را به آنها اعلام کنیم بنابراین تصمیم گیری شد در همایشی از مدیران استانی،‌معاونت‌های عمران و معاون‌های ستادی بنیاد دعوت کنیم که برنامه‌های مورد نظر را با آنها ابلاغ کنیم. این همایش روز گذشته تشکیل و تا بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت. برنامه‌هایی که در این همایش مطرح بود از جمله مسائلی بود که تدوین شده و نیاز به ابلاغ بود. همچنین از آنجایی که فصل و زمان بودجه در دولت و مجلس است نیاز بود مسائل بودجه‌ای را به مدیران استان‌ها اعلام کنیم. شاید نیمی از وقت همایش در رابطه با موضوع بودجه اختصاص داده شد.

وی افزود: وضعیت بودجه برای مدیران تبیین شد و صرفه جویی در بودجه و چگونگی واگذاری بودجه‌ها به مدیران استانی بررسی شد. همچنین برنامه‌ای در این همایش تدوین گردید که براساس آن در ۵ سال آینده بتوانیم تکامل و تعالی بنیاد شهید را شاهد باشیم. این برنامه شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت در زمان یکسال، میان مدت تا پایان سال ۹۴ و بلند مدت تا سال ۹۶ می‌باشد. بنابراین ۶۵ برنامه تدوین و ابلاغ شد که باید آن را به عنوان برنامه پنجساله بنیاد در نظر گرفته و اجرایی کنیم.

برنامه کوچک سازی و چابک سازی بنیاد شهید/تشکیل فاز توانبخشی مراکز ایثار

شهیدی با اشاره به مسئله کوچک‌سازی بنیاد شهید گفت: یکی از دیگر از مسائل مورد بحث در این همایش کوچک سازی و چابک سازی بنیاد بود مرکز نیروی انسانی ریاست جمهوری به همه ابلاغ کرد که باید موضوع کوچک سازی اعمال شود و بنیاد شهید نیز از جمله این مراکز بود و نیاز بود در این زمینه برنامه‌ای تدوین و ابلاغ شود. همچنین مسئله مراکز ورزشی، فرهنگی و توانبخشی بود که در مراکز استان‌ها از قبل شروع شده و در حال نتیجه گیری است. نیاز است مجتمع‌هایی در مراکز استانی برای جامعه ایثارگری در فاز فرهنگی،‌ فاز ورزشی و فاز توانبخشی به وجود آوریم. بخش توانبخشی آن که بسیار مورد نیاز جانبازان است بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. برخی از جانبازان ۷۰ درصد که پرستاری از آن‌ها به عهده خانواده‌هایشان در داخل خانه است، می‌توانند از مراکز توانبخشی استفاده کنند.

وی افزود: سیاست بنیاد بر این بود که بخش توانبخشی ایجاد شود تا خانواده این جانبازان بتوانند با استفاده از امتیازات آن نگهداری از جانبازان را تسهیل کنند. در واقع مراکزی برای نگهداری موقت جانبازان است که تا خانواده بتوانند امورات همچون سفر ، انجام حج و رسیدگی به برخی مشکلات شخصی را در کنار نگهداری از این جانبازان داشته باشند. این مراکز در برخی از استان‌ها نزدیک به افتتاح است. در برخی از استانها تا ۴۵ درصد پیشرفت داشته و در برخی استان‌ها به پیشرفت ۹۵ درصدی هم رسیده است. برخی مراکز نیز کامل شده و در حال تجهیز کردن آن‌ها هستیم. با مدیران استانی در این همایش در مورد این مراکز نیز صحبت شد زیرا اساسنامه اجرای این مجتمع‌ها باید تشکیل شود و مسئله فعال سازی مراکز فرهنگی و ورزشی و توانبخشی از مسائل مهم اجرایی مدیران است. این مراکز، زنجیره‌ای به نام مراکز ایثار را تشکیل خواهند داد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد حاشیه‌های پیش آمده راجع به امکانات پیش رو خانواده‌های شهدا و موضوع فرهنگ سازی برای این خانواده‌ها گفت: یکی از مسائل مورد نظر ما همین موضوع فرهنگ سازی است. در ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشتم ایشان سفارش داشتند که نشر فرهنگ ایثار و شهادت را درجامعه دنبال کنیم. به همین دلیل تاکید داریم که در حوزه های معاونت فرهنگی و پژوهشی در این زمینه برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم مسائلی که در جامعه به وجود آمده را سروسامان بدهیم و آن‌ها را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم.

مدیران حق تخریب قبور شهدا را ندارند

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثاگران در پاسخ به سوالی در زمینه مناسب سازی قبور شهدا گفت: قبلاً‌ این موضوع ابلاغ شده بود و بودجه ای در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ برای بازسازی قبور و یکسان سازی آنها در نظر گرفته شده بود و هیچ بودجه‌ای از آن سال تا به امروز واگذار نشده است. عدم بودجه باعث شد برخی از این مناسب سازی ها انجام شده و برخی دیگر به همان شکل باقی بماند. از ابتدای کارم در بنیاد شهید نمایندگان مجلس و دفتر مقام معظم رهبری نیز نسبت به این مسئله مرتبا سوال میکردند و در مورد برنامه‌هایی که ما در مورد آن داریم پرس و جو میکردند من این موضوع را با آقای نوبخت و دکتر روحانی مطرح کرده‌ام و بالاخره یک بودجه حداقلی برای چند ماه آخر سال در نظر گرفته شد تا بازسازی قبور شهدا را ادامه دهیم. ما همچنین نسبت به سایر گلزارهایی که هم نیاز به بازسازی دارد اقدام خواهیم کرد.

شهیدی در واکنش به خبرنگاری که در مورد نارضایتی خانواده شهدا از طرح یکسان سازی صحبت می‌کرد گفت: این طرح مربوط به دولت جدید نبوده و از قبل به اجرا در آمده بود از زمانی که من به بنیاد شهید آمدم گفتم که مدیران حق ندارند گلزار شهدا را تخریب کنند ولی تخریب های صورت گرفته باید بازسازی شود. و برای این کار بودجه و اقدام جدی انجام گرفته است.

موضوع ۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه ایثارگران را پیگیری می‌کنیم

رئیس بنیاد شهید در پاسخ به خبرنگاران در مورد پرداخت مطالبات ایثارگران با اشاره به ۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه ایثارگران گفت:‌ از اول موضوع معوقات را دنبال کردیم نیروگاه دماوند و زاگرس برای پرداخت این معوقات از دولت قبل در اختیارمان قرار گرفته برنامه ریزی کرده که آنها را فروخته و معوقات را پرداخت کنیم به دلیل گرانقیمت بودن این نیروگاه ها به نتیجه نرسیدیم. عده‌ای از ایثارگران با دریافت این معوقات به صورت سهام موافقت کردند اعلام می‌کنیم که این سهام از روزی که واگذار شده تا به امروز ارزش افزوده داشته است و چنانچه آنها را بفروشیم نقدا پول ایثارگران را از محل فروش پرداخت خواهیم کرد و چنانچه نتوانستیم به صورت سهام آنها را واگذار میکنیم.

شهیدی با اشاره به عملکرد ۱۰۰ روزه بنیاد شهید در دولت جدید گفت: به نظرم مهمترین برنامه و دستاورد بنیاد شهید در این مدت آرامشی است که در بنیاد و بین خانواده ایثارگر به وجود آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قاسم
قبور مطهر شهدای عزیز توسط خانواده ان عزیزان و با هزینه شخصی تزیین شده و اکثرا از سنگهای گرانقیمت استفاده گردیده است ان هم به دست مبارک پدران و یا مادران شهدا. سوال اینجاست همان سنگها مورد استفاده قبور مطهر شهدا میشود یا خیر؟چون شبهه اقتصادی در اذهان متبادر میشود.