شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۱۰

مدعی که خود متهم یک آبروریزی است

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 331118
داستان از شب قرعه‌کشی جام‌جهانی شروع شد و مشخصا وقتي که در زمان قرعه‌كشي جام جهاني، تيم ايران به عنوان همگروه تيم آرژانتين انتخاب شد.
به گزارش جهان به نقل از الف، شاید دیگر پرداختن به ماجرای شوخی های تقابل هاشم بیک زاده با لیونل مسی و حواشی آن گذشته باشد و بسیاری از نگاه های مختلفی به آن پرداخته باشند.

اما با نگاهی دقیق تر به این اتفاق نگاه ها به سرمنشا و سرآغاز این شوخی زشت که شاید به جرات به آن گفت مسخره کردن به عادل فردوسی پوری برمی گردد که این روزها بدون هیچ ترمزی از رسانه ای که قرار بود فرهنگ ساز باشد کوچک و بزرگ فوتبال را به جان هم می اندازد و از متلک پرانی به همگان هیچ ابایی ندارد.

همین متلک‌ها و تیکه پرانی های وی از تقابل بیک زاده و مسی در برنامه اخیر نود آغاز کننده هزاران مطلب عجیب و غریبی شد که ناگهان در عرض چند ساعت و به سرعت در فضای مجازی گسترش یافت و متاسفانه به بهانه ای تبدیل شد بی دلیل برای توهین به این بازیکن بی حاشیه و محبوب دنیا که در نهایت هم با بسته شدن صفحه فیس بوک مسی و آبرو ریزی برای ایران ختم شد.

تکه پراکنی های وی حتی محدود به هاشم زاده نشد، و بارها با بیان اینکه " اگر اتفاق خاصی نیفته و..." "اگر تصاویر منشوری نداشته باشیم" "اگر همه صحنه ها همینطور پیش برود و سانسور نکنیم" ویا هنگام معرفی شهرهای محل مسابقات ایران که گویا یکی از آنها در کنار سواحل است با لحن خاصی گفت" اوه اوه دمه ساحل..." با خنده های معنادار همه اینها مواردی ایست که حتی اگر یک بیننده متوجه سانسور کردن هم نباشد و تمام توجهش به قرعه ایران، باز هم برای او این سوال پیش بیاید که او از چه حرف می زند.

همین می شود که عده ای از دل این ماجرا، فرنداندو لیما را مقصر پخش نکردن کامل و با جزئیات مراسم از سوی صدا و سیما می دانند و در اعتراض به نوع پوشش این مجری به صفحه وی هچوم برده و وی را امااج توهین های بعضا جنسی خود بکنند.

مسخره کردن انسان ها کار ناشایست و بدی است چه برسد به اینکه این شخص اصولا فردی محجوب و بی‌سر و صداست در مقابل شوخی‌های خارج از عرف فردوسی‌پور حتی موضعی هم نگرفت.

انتظار می رفت که فردوسی پور همانگونه که آغاز کننده تمسخر بیک زاده جلو چشمان میلیون بیننده بود، از همان طریق به عذرخواهی از وی پرداخته و بابت رواج زشتی ای که در سطح جامعه به راه انداخت پوزش بطلبد. اما او در برنامه دوشنبه شب خود فرار به جلو را در دستور کارخود قرار داد و اینبار هم باز از بالا به پایین به ماجرا نگاه کرد و به انتقاد از مسببان هجوم به صفحه مسی و توهین به وی و بیک زاده در فیس بوک پرداخت.

وی در این راه حتی متوسل به فردی شد که کمتر از دوماه پیش به انتقاد از برنامه او پرداخته بود و گفته بود: گاهي اوقات كه برنامه نود را مي‌بينم هيچ درسي به مردم ايران مخصوصا به جوانان و نوجوانان نمي‌دهد. چرا كه در آن افراد بيشتر به يكديگر اهانت مي‌كنند. برنامه نود در حقيت دعواي بين ورزشكاران، فوتباليست‌ها و مسوولان ورزشي است. او دوشنبه شب جمشید مشایخی را مهمان تلفنی برنامه خود کرد و از وی خواست تا درباره دفاع از ادب و اخلاق مردم ايران صحبت کند. در حالیکه او خود مسبب اصلی این اتفاقات بود.

او بود که باعث شد این شوخی‌ها به سرعت در اینترنت و بعضا به صورت اس ام اس منتشر و در ادامه به بی‌اخلاقی و توهین و تمسخر گسترده هاشم بیک‌زاده منجر شود.

تمسخر فردوسی پور باعث آبروریزی جهانی و خدشه دار شدن وجهه عمومی ایرانیان در بین افکار عمومی بین المللی شد. البته که این موضوع نافی بی جنبه بودن بی فرهنگی برخی کاربران نیست.

به زعم بسیاری از کارشناسان رسانه، جامعه شناسی و حتی خود جامعه فوتبالی فردوسی‌پور با توجه به انحصاری بودن برنامه‌اش و عدم نظارت کافی بر عملکردش، راه خطرناکی را در پیش گرفته و با تصور اینکه هر چه درباره فوتبال می‌گوید درست است، به تخریب مخالفان و منتقدان خود از جایگاه مدعی العموم می‌پردازد. تا جایی که اکنون شوخی‌های بی‌ جای وی موضوعی را در سطح ملی به‌وجود ‌آورد که با تمسخر و هتک حرمت یک فوتبالیست بی‌حاشیه و زحمتکش ملی آغاز و با زیر سوال رفتن فرهنگ ایرانیان ادامه پایان یافت.

فردوسی پور باید این سوال را صادقانه و به قول خودش "خداوکیلی" جواب دهد که برای جذب مخاطب آیا درست است با آبرو و حیثیت یک فرد اینگونه بازی کند؟ و آیا وی حتی در نهان خود قائل به خطای غیراخلاقی خود هست یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آذری
Iran, Islamic Republic of
واقعا این آقای فردوسی پور تا جام جهانی برود پیک نیک تا کمی وضعیت فوتبال بهتر بشه؟
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
برای مسئولین صداوسیما مهم همون6-7میلیون شرکت کننده پیامکی در برنامه بودند و درآمد حاصل از این پیامکها....مابقی دیگه اهمیتی نداره...
این شده حاصل رادیو وتلویزیونی که باید دانشگاه می بود.
برنامه کودکش امیر محمد و پوررنگ تبلیغات تک ماکارون میکنن....برنامه طنز صبح جمعه هم تبلیغات انواع مواد مصرفی....
عنقریبه که وسط پخش اذان هم یکی دوتا تبلیغات پفکی بذارن...
خدا عاقبت مارو بخیر کنه
United States
یادش بخیر، دهه اول انقلاب که اصلاً چیزی به اسم تبلیغ وجود نداشت و ترویج مصرف گرایی محسوب می شد.
جواد
آقا چرا بزرگش میکنید؟ چرا از یه عده ... و ... که در فیس بوک به مسی و بیک زاده توهین کردن براحتی میگذرید و تقصیر رو گردن فردوسی پور میندازید؟ فردوسی پور اون حرفها رو زمان حضور بیک زاده گفت پس جنبه شوخی داشت حالا یه عده نادان بیسواد میان و این توهینها رو میکنن اون برمیگرده به مشکلات فرهنگی و اخلاقی ما .
دایی حسین
Iran, Islamic Republic of
فردوسی پور مرد راستگو فوتبال ایران
مهران
United Kingdom
واقعاً کسی نیست جلوی این آقا رو بگیره.از یک مرحع تقلید بپرسیدآیا به جان هم انداختن افراد اون هم در انظار عمومی کار درستیه؟؟؟
حسین
فردوسی پور ... کن تلویزیونو رهاکن.
چوپان
....فردوسی پور عادل تو قلب ماست...حالا فردوسی پور فرضا یچیزی گفته ماها چرا باید فکرمون کار نکنه و بریم اون کارو تو فیس بوک انجام بدیم؟ آدم باید خودش عاقل باشه...
Iran, Islamic Republic of
زیبا بود
ولی : زعم به معنی "گمان غلط " هست نه "گمان"
فردوسی پور عادل است
....