چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱
گزارشی از سخنان ضد و نقیض‌ مسئولان وزارت بهداشت؛

کمبود واکسن آنفلوانزا داریم یا نداریم؟!

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب: 330917
در حال حاضر دو نوع واکسن آنفلوانزا با قیمت‌های ۲۲ و ۲۸ هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.
به گزارش جهان، تهران پرس نوشت: آن طور که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند نیاز کشور به واکسن آنفلوانزا سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است که البته سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از این واکسن مصرف شد.

مصرف واکسن آنفلوانزا بیشتر مربوط به مبتلایان به برخی بیماری‌هاست و بار مصرف آن پس از آبان ماه کاهش می‌یابد. البته در سطح کشور حدود ۱۰ هزار داروخانه فعالیت می‌کنند که مسلما تقسیم این تعداد واکسن میان این داروخانه‌ها کمی مشکل است و تعداد محدودی واکسن سهم هر داروخانه می‌شود.

*اعلام آمادگی شرکت‌های داروسازی داخلی برای تولید واکسن آنفلوانزا

بنا به گفته مهدی پیرصالحی مدیرکل داروی سازمان غذا ودارو، شاید به دلیل آنکه کشورهای تولید کننده این واکسن، تولید آن را با تاخیر شروع کرده‌اند، ما نیز در ماه‌های گذشته در کشور با کمبود این واکسن مواجه بودیم، اما با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها توانستیم مشکلات را حل کنیم.

بهتر است بدانید برخی شرکت‌های داخلی نیز برای تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. در حال حاضر دو نوع واکسن آنفلوانزا با قیمت‌های ۲۲ و ۲۸ هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

*کمبود واکسن آنفلوانزا در کشور

این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو با تایید توزیع نامناسب و کمبود واکسن آنفولانزا در کشور، گفته است که واقعیت آن است که این واکسن با تاخیر وارد کشور شده و به همین دلیل نمی‌توان به نیاز بازار برای رفع کمبود آن پاسخ داد.

رسول دیناروند با تایید کمبود واکسن آنفلوانزا، علت تحویل واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌های منتخب را نظارت بهتر بر توزیع آن دانسته است.

در حال حاضر کمبود واردات واکسن آنفلوانزا در کشور باعث شده که تنها ۱۰ عدد از این واکسن به داروخانه‌های منتخب تحویل داده شود.

*واکسن آنفلوانزا را از داروخانه‌های منتخب بخرید

شاید شما هم دیده باشید که متقاضیان استفاده از واکسن آنفولانزا با ورود این دارو به داروخانه‌ها به سرعت درصدد تهیه آن هستند، ‌ اما متاسفانه چون نیاز‌ها برای استفاده از این واکسن زیاد است توزیع این دارو به صورت کامل می‌سر نیست بنابراین آن طور که مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند دارو را تنها به داروخانه‌های منتخب ارائه داده‌اند تا نظارت بر توزیع، بهتر صورت گیرد.

*بازار همچنان نیازمند این دارو

همچنین با وجود آنکه در ۵ الی ۶ هفته اخیر واردات واکسن آنفولانزا به صورت مستمر وجود داشته و تاکنون نیز حدود یک میلیون و دویست هزار مورد آن توزیع شده اما همچنان بازار نیازمند این دارو است و وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم است نتوانسته‌ نیاز‌ها را در این خصوص برآورده کند.

بی‌شک زمانی که چنین عطشی برای تهیه دارو در کشور وجود دارد و میزان تهیه آن محدود است لاجرم توزیع آن باید به همین منوال صورت گیرد و در حال حاضر چاره‌ای برای آن وجود ندارد.

*افزایش قیمت نداشته‌ایم

اگر در هفته حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واکسن آنفولانزا وارد کشور شود با وجود ۱۰ هزار داروخانه نمی‌توان بیشتر از ۱۰ عدد در ماه بین داروخانه‌های خصوصی توزیع کرد و برای آنکه این ۱۰ عدد به دست بیماران برسد لازم است تا آن در بین داروخانه‌های منتخب پخش شود.

در چنین شرایطی مسئولان وزارت بهداشت ادعا می‌کنند که کمبود واکسن آنفولانزا افزایش قیمت این دارو را در پی نداشته است به طوری که طی ۷ الی ۸ هفته اخیر که این دارو وارد کشور شده تغییر قیمت نداشته است؛ البته ممکن است قیمت‌ها به دلیل وجود منابع متفاوت در تولید آن‌ها، یکسان نباشد اما این مهم به آن معنا نیست که قیمت واکسن آنفولانزا به دلیل کمبود آن با افزایش قیمت مواجه است. به طور حتم به نسبت سال گذشته افزایش قیمت واکسن آنفولانزا وجود داشته که این امر به دلیل دو برابر شدن نرخ ارز صورت گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نداریم