پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
از نظر میزان تصادفات جاده‌ای؛

ایران جزو ۱۰ کشور پر سانحه جهان است

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب: 330915
سالانه حدود هشت درصد درآمد ناخالص داخلی در زمینه تصادفات هزینه می‌شود ‌در صورتیکه با استفاده از دوربین‌های سرعت‌سنج‌ حداقل ۴۵ درصدی سوانح رانندگی کاهش می‌یابد.
به گزارش جهان، امیراحمد سپهری - عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کشورمان از نظر میزان سوانح رانندگی جزو ۱۰ کشور اول جهان است، گفت: با توجه به اینکه سرعت غیر مجاز از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات در جاده‌هاست، بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت دوربین سرعت‌سنج جاده‌ای ضروری است.

وی افزود: در دانشگاه امیرکبیر تلاش کردیم با متخصصان داخلی موضوع ساخت سرعت‌سنج‌ جاده‌ای بومی را آغاز کنیم و حدود ۹ سال گذشته سرعت‌سنجی تولید کردیم که محصول بومی‌سازمان صنایع شد.

سپهری با بیان اینکه این کار با همکاری یکی از دانشگاه‌های بلژیک صورت گرفت، اظهار کرد: پس از تولید دوربین‌های سرعت‌سنج، شهرداری تهران چند دستگاه را در محورهای درون‌شهری به کار برد که این موضوع تاثیر زیادی در کاهش سوانح رانندگی درون‌شهری داشت.

سرعت غیرمجاز عامل اصلی بروز سوانح رانندگی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی سرعت غیرمجاز در جاده‌هاست، اظهار کرد:‌ تمام کشور‌ها برای طراحی و ساخت این دوربین‌ها اقدام می‌کنند که در این زمینه می‌توان به کشور فرانسه اشاره کرد که از ۱۰ سال گذشته سرعت‌سنج‌هایی در جاده‌های خود نصب کرد که با این کار حدود ۳۵ درصد تلفات رانندگی کاهش یافت.

وی با تاکید بر بومی بودن دوربین‌های سرعت‌سنج تولید دانشگاه افزود: وزارت راه و شهرسازی مدتی قبل دستگاه‌هایی خرید که در شرایط بارانی و گرد و غبار مطلوب عمل نمی‌کرد‌ و سازمان راهداری نیز چندین دستگاه سرعت‌سنج خارجی از رده خارج شده را سال‌ها پیش خریداری کرده بود که کارایی لازم را نداشتند.

مهم ترین راهکار‌ کنترل سرعت در جاده‌ها

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا با بیان اینکه با کنترل سرعت، کاهش حدود ۸۰ درصدی سوانح را شاهد خواهیم بود و کاهش سوانح از اتلاف هزینه‌های ملی ‌جلوگیری می‌کند، گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای ‌ کنترل سرعت در جاده‌ها، استفاده از دوربین‌های سرعت‌سنج است که این کار نیاز به فرهنگ سازی مناسب دارد و برای تغییر برخی فرهنگ‌های نامناسب رانندگی، یکی از ابزارهای اصلی استفاده و بکارگیری سرعت‌سنج‌های استاندارد در جاد‌ه‌ها است.

وی اظهار کرد: نرخ دوربین سرعت‌سنج جاده‌ای مدل مشابه خارجی گران است و برای نگهداری آن نیز باید سالانه حدود ۴۰ هزار یورو هزینه کرد و این در حالی است که مدل‌های ایرانی هزینه بسیار کمتری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *