سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پشت پرده مشکلات دارویی از زبان وزیر

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 330109
وزیر بهداشت با اشاره به تشریح پشت پرده مشکلات دارویی کشور که به دلیل فشارهای برخی انجمن‌ها و کمپانی‌های دارویی است، گفت: مشکل دوم کشور «سلامت» است، براین اسای پزشکان نیز سعی کنند رنج درمان بیماران را افزایش ندهند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری در تشریح اقدامات ۱۰۰ روزه وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر پیراپزشکان و متخصصان شغل مناسبی ندارند و ما باید از رشد برخی از رشته‌های پزشکی جلوگیری و سروسامان دهیم.

وبا کنترل شد

وی افزود: به محض شروع فعالیت ما در وزارت بهداشت با بیماری وبا مواجه شدیم که این مساله برای اکثر دولت‌ها رخ داده است که تغییر دولت در تابستان است ولی اجازه ندادیم این بیماری گرفتارمان کند. این بیماری بیشتر در نقاط مرزی و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و حاشیه تهران بود که کنترل روی آن صورت پذیرفت.

هنوز مشکلات دارو پابرجا است

هاشمی با اشاره به اینکه در بدو شروع فعالیت‌مان مردم مشکل دارو داشتند و شرکت‌های بیمه‌ای در آن زمان حمایت نمی‌کردند، افزود: در آن مقطع سعی کردیم مشکل ترخیص دارو از گمرکات را برطرف کنیم و براین اساس مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان یارانه به دارو اختصاص یافت البته هنوز مشکلات دارو پابرجا است.

هنوز دارو نسبت به ۲ سال قبل گران است

وزیر بهداشت ادامه داد: با هماهنگی بیشتر وزارت رفاه سعی کردیم کمبودهای دارویی را برطرف کنیم و در حال حاضر دوسوم قیمت‌های داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز کاهش یافته ولی هنوز دارو نسبت به ۲ سال قبل گران است. ۳۵۰ قلم دارو دچار کمبود بود که این کمبودها دورقمی شده است و برخی داروهایی مانند داروهای درمان ناباروری برای نخستین‌بار مشمول بیمه شده است.

سلامت مشکل دوم کشور است

وی تصریح کرد: هماهنگی‌های بین بخشی در حوزه سلامت بسیار بهتر شده است به هر حال سلامت اگر مشکل اول کشور نباشد، مطمئناً مشکل دوم کشور خواهد بود. هم‌اینک بیمه‌ها قادر به حمایت نیستند و روز به روز فشار به مردم افزایش می‌یابد ولی ما نیز سعی کردیم به کمک رسانه‌ها، تولیدکنندگان و همکارانمان کمی از این مشکلات مردم در حوزه سلامت را برطرف کنیم.

هاشمی بیان داشت: براین اساس آقای دانش جعفری بخش اقتصاد وزارت بهداشت را برعهده گرفته است زیرا یکی از مشکلات خلق ثروت و مدیریت منابع است شاید ما پزشکان کار خودمان را بلد باشیم ولی در بخش‌های دیگر باید از صاحب‌نظران کمک بگیریم. برنامه‌ها به طور جدی دنبال می‌شود ولی حوزه سلامت به یک جراحی نیاز دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به ۴۲۰ هزار پرسنل در وزارت بهداشت و همچنین ۹۰۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در سراسر کشور گفت: وظایف ما از روستاها تا مراکز شهرها را دربر می‌گیرد. پزشکی کشور ۴۰ درصد علم کشور را تولید می‌کند. در حوزه‌های بین‌المللی نیز حرف‌های زیادی وجود دارد ولی ما باید در حوزه اقتصادی مدل تعریف کنیم. براین اساس امیدواریم درصدی اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها را به سمت درمان سوق دهیم.

هاشمی با اشاره به وجود ۸ هزار میلیارد بدهی در این حوزه افزود: ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد از سال ۹۱ به ۹۲ کسری اعتبار داشتیم یعنی بدهکاریم به طوری که امسال هم چیزی حدود ۲۷۰۰ میلیارد دیگر هم اضافه شد به گونه‌ای که یک رقمی حدود ۱۱۰۰ میلیارد مربوط به حق جذب بود که متاسفانه در بودجه پیش بینی نشده بود. اگر مجموع این مبالغ را با هم جمع کنیم، حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده بدهی می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۶۶ درصدی اعتبار برای بیمه‌ها افزود: متاسفانه بودجه‌ای که به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شده است، کم است.

هاشمی تصریح کرد: ما در حوزه سلامت گرفتاری‌های زیادی داریم به خصوص در استان‌های دوردست باید یک تحول اساسی صورت پذیرد و مدیریت‌ها تغییر کند. وزارت بهداشت مانند یک بدن است که به خون نیاز دارد. رئیس‌جمهور در این زمینه برنامه دارد و آن را اعلام خواهد کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به بهره‌وری حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی در کشور که بسیار پایین‌تر از آمارهای کشورهای همسایه است، گفت: درباره پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم باید تا ۲ سال آینده پرداخت از جیب مردم به ۳۰ درصد کاهش یابد ولی متاسفانه در سال‌های اخیر برعکس شده است، اگر ۲ سال قبل مردم ۵۴ درصد از جیب هزینه‌های درمان را می‌پرداختند در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد باید این هزینه‌ها را بپردازند.

وی افزود: ما باید برای رفع این مشکلات خدمات را به صورت واقعی از گروه‌های پزشکی خریداری کنیم که این امر الان اتفاق نمی‌افتد. اگر امروز مقوله طرح‌ها را در حوزه پزشکی به اجرا درمی‌آوریم برای جبران نپرداختن این هزینه‌ها است. مثلا برای هر شب بستری در بیمارستان‌های دولتی باید ۵۰ هزار تومان از هزینه‌های بیمارستانی پرداخت شود در حالی که در سال ۲۲ میلیون بستری داریم و اگر این رقم ۲۲ میلیون را در ۵۰ هزار تومان ضرب کنیم رقم قابل توجهی می‌شود.

هاشمی با اشاره به ۴۲۰ هزار پرسنل وزارت بهداشت که فقط ۲۷۰ هزار نفر از آنان را سازمان مدیریت می‌پذیرد عنوان کرد: امروز بیمارستان‌ها رقابتی ندارند و هنوز بسیاری از پزشکان مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند در حالی که بیمارستان‌ها یک واحد اقتصادی کوچک هستند که باید خرید خدمت کنند و امیدواریم از طریق بهره‌وری از اعتبارات یارانه‌ها یا هزینه‌های سوخت بتوانیم یک بیمه فراگیر و یکپارچه ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه بیمه فساد و بدرفتاری‌هایی در گذشته شده است زیرا بیمه الان یک صندوق است و ما هم‌اکنون از بیمه‌ها ۷۸۰ میلیارد طلب داریم. براین اساس باید بیمه‌ها با یکدیگر ادغام شود و یک بیمه قوی داشته باشیم. بیمارستان‌ها باید سودآور شوند و هیئت امناها احیا شوند و در نهایت قیمت‌ها را واقعی کنیم. باید مالیات‌هایی تعیین شود تا بیمه‌ها منابع پایدار و ثابت داشته باشند.

هاشمی در غالب مثالی درباره مدیریت هزینه‌های بیمه‌ای گفت: مثلا امروز کسی که دفترچه دارد و به آپاندیس مبتلا می‌شود، چندین سی‌تی‌اسکن انجام می‌دهد در حالی که با چند آزمایش می‌توان کار درمان وی را انجام داد بنابراین باید بیمه‌ها از هدر رفتن هزینه‌های زیادی جلوگیری کنند و در غالب مدیریتی با بیمارستان‌هایی که مناسب نیستند و پزشک کارآمد ندارند قرارداد ندارند ما نیز نباید به زور به مناطق محروم پزشک و پرستار اعزام کنیم و به هر حال این سربازی نانوشته را بالاخره حل کنیم.

وی درباره مشکلات دارویی کشور عنوان کرد: دارو خیلی مشکل دارد ولی جامعه باور کرده است که می‌توانیم نسبتا این موضوع را مدیریت کنیم. کمبودهای دارویی کاهش پیدا کرده است ولی به هر حال در هیچ جای دنیا این‌طور نیست که هیچ کمبود دارویی وجود داشته باشد.

هاشمی با انتقاد از برخی پزشکان بیان داشت: متاسفانه برخی از پزشکان در بحث‌ دارو در برخی مواقع توجه لازم را ندارد می‌خواهند دارویی که در یک مقاله یا اینترنت به بازار آمده است آن را تجویز کنند در حالی که باید شرایط کشور را در نظر بگیرند. در ضمن خیلی از داروها مشابه تولید داخل آن در کشور وجود دارد و یکی از مشکلات نوشتن همین داروهای خارجی در نسخه‌هاست. سعی کردیم با کمک نظام پزشکی به انجمن‌های علمی و تخصصی این مشکل را مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته ما نباید این سکته اولیه دارویی را توجیه کنیم ولی سعی می‌کنیم تا ۳، ۴ ماه آینده وضعیت کشور بهتر شود، در این ۱۰۰ روز نیز قیمت داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار پایین آمده است، مثلا داروی بیماری‌های ام‌اس که حدود ۲ میلیون تومان هزینه داشت به ۶۰۰ تومان کاهش یافت و یا دارویی که ۱۲ میلیون تومان قیمت داشت به ۲ میلیون کاهش داشت. ما هر روز وضعیت دارو را تعقیب و هر هفته برای آن جلسه می‌گذاریم. متاسفانه در گذشته تا بازار دارو آرامش پیدا می‌کرد آن را رها می‌کردیم.

وی اظهار داشت: البته نباید منافع کمپانی‌های دارویی را نیز فراموش کنیم. مدیریت حوزه دارو پیچیده است. برخی‌ها از بیرون اختلالاتی ایجاد می‌کنند. ولی ما سعی می‌کنیم تا پایان عمر دولت مشکلات دارویی را برطرف کنیم. در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ درصد تولیدات دارویی داخلی است و مابقی آن به خصوص مواد اولیه از خارج می‌آید که سعی می‌کنیم این درصدها را سروسامان دهیم.

هاشمی بااشاره به مشکلات بیماران خاص عنوان کرد: در این حوزه یک تا ۲ دارو وجود دارد که تولید مشابه داخلی آن نیز در کشور انجام می‌شود، ما یا باید تسلیم برخی کمپانی‌های دارویی شویم یا باید براساس دستاوردهای ملی کشورمان پیش رویم. انجمن‌های علمی تخصصی اعلام می‌کنند که داروهای داخلی یک پنجم داروهای خارجی هزینه برای بیمار نخواهد داشت. بر ما نیز برنامه‌ای مهم است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی پشت پرده‌ها در حوزه دارو عنوان کرد: نباید از طرف برخی انجمن‌های تخصصی و کمپانی‌ها به وزارت بهداشت فشار وارد شود و متعاقب آن رسانه‌ها نیز بر این فشارها بیافزایند. ما در حال حاضر در شهرهای بزرگ داروهای مورد نیاز را تامین کرده‌ایم. ولی هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه تجهیزات پزشکی خیلی به آن بپردازیم چون زمان نداشتیم ولی توانسته‌ایم مثلا قیمت تجهیزات استندهای قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. فعلا در حال برنامه‌ریزی هستیم طرح‌های خوبی داریم ولی تمام وقت‌مان گرفتار سروسامان دادن دارو بود ولی با توجه به اینکه کار قابل توجهی در تجهیزات پزشکی انجام نداده‌ایم ولی با کمک همکاران کمبودهای این حوزه را برطرف کرده‌ایم.

وی درباره آخرین وضعیت پزشک خانواده نیز گفت: در مقوله پزشک خانواده اقدام قابل توجهی نکرده‌ایم ۲ هزار میلیارد برای پزشک خانواده در نظر گرفته بودند که از دولت گذشته و همچنین دولت کنونی فقط ۲ درصد این اعتبار به پزشک خانواده اختصاص یافت ولی در این مدت سعی کردیم اشکالات طرح پزشک خانواده در گذشته را جست‌وجو کنیم و برای سال آینده سعی می‌کنیم به صورت آزمایشی یک شهر در هر استان را به عنوان پایلوت پزشک خانواده به‌ اجرا درآوریم. در سنوات گذشته سعی کردند پزشک خانواده طی ۵ سال و یا ۲ سال و یا یک سال اجرا کنند و مکان اجرای پزشک خانواده را دقیق انتخاب نکردند.

هاشمی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه سلامت حاشیه شهرها است و برای آن فکری نشده است. البته ما برای آن فکرهایی کرده‌ایم. براین اساس سعی کرده‌ایم مسیر و اشکالات پزشک خانواده در گذشته را متوقف و اصلاح کنیم و با آسیب‌شناسی برنامه مناسبی برای آینده پزشک خانواده درنظر بگیریم. در گذشته مدیران بدون هیچ پشتیبانی برای اجرای طرح پزشک خانواده بسیج می‌کردند.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌های خود به انتظاراتش نیز اشاره کرد و افزود: ما انتظار صبوری و امید به آینده داریم، دولت تدبیر و امید دغدغه سلامت مردم را دارد و با کمک مجلس و دلسوزان سعی می‌کنیم قدم‌های موثری برداریم، بنده از هم‌لباسی‌های خود درخواست دارم شرایط کشور را در نظر بگیرند و با توجه به رنج‌های معیشتی که مردم دارند کاری نکنند که مردم مشکلات سلامت و درمان‌شان بیشتر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *