کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه به پیشنهاد دوستی با جنس مخالف «نه» بگوییم

16 آذر 1392 ساعت 4:08

کشش طبیعی، فراهم بودن زمینه دوستی، آزادی برای برقراری ارتباط، استقلال‌طلبی، شرایط روحی، فشار گروه همسال و عدم امکان ازدواج از جمله عواملی است که باعث می‌شود انسان به دوستی با جنس مخالف روی آورد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از آسیب‌هایی که مدت‌های طولانی است جامعه ما را درگیر کرده است، بحث دوستی‌های قبل از ازدواج یا به عبارتی دیگر دوست پسری و دختری است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجویی دیده می‌شود، اینکه چرا این موضوع در جامعه قبح خود را از دست داده است، بحث‌های تفصیلی را می‌طلبد، حجت‌الاسلام ابوالفضل جعفری‌پور مسئول پاسخگویی مرکز تخصصی نماز در سلسله گفت‌وگو‌هایی به ریشه‌یابی این آسیب و راهکارهای درمان آن پرداخته است که بخش سوم آن در ادامه می‌آید:
 
*در مواجهه با جنس مخالف رعایت چه مواردی ضروری است؟
 
-اجتناب از خیال‌پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف: برخی معشوق خود را فرشته نجات می‌دانند، ولی انسان می‌تواند فردی را بسیار عمیق دوست بدارد و این دوست داشتن نباید موجب کوری و کری انسان شود، زیرا بعد از مدتی به اشتباه خود پی می‌برد.
 
-از بین بردن ترس‌ها، دلهره‌ها، هیجان‌ها، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف: هر گونه احساسی که می‌تواند جنس مخالف را در ذهن ما به شکل منفی جلوه دهد حذف یا اصلاح شود.
 
-برخورد همراه احترام با مراعات حدود شرعی در مورد محرم، نامحرم، حلال و حرام
 
-فقدان روابط پنهانی با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه موارد: هیچ گاه فراموش نکنیم که قبل از دوستی با جنس مخالف دوستان دلسوزی همچون پدر و مادر داشته‌ایم، هیچ پدر و مادری، بدبختی فرزند خود را نمی‌خواهد، پس به محض اولین ارتباط با آن‌ها در میان بگذاریم یا ما آن‌ها را قانع می‌کنیم یا آن‌ها ما را قانع می‌سازند، اگر عاقلانه جلو رویم نه عاشقانه
 
-اجتناب از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف قبل از عقد شرعی
 
-نداشتن رفتار سبک، خودنمایی و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف
 
*چه عواملی باعث می‌شود که انسان به دوستی با جنس مخالف روی بیاورد و راه‌های پیشگیری آن چیست؟
 
-کشش طبیعی: مهم‌ترین انگیزه توجه به جنس مخالف، کششی است سالم و غریزی که خداوند در نهاد انسان قرار داده است.
 
-پیشگیری: انسان باید بفهمد که اگر قبل از ازدواج عفت ورزد، ازدواج به کام او شیرین می‌شود و با انجام کارهایی که شهوت او را کم می کند به کنترل شهوتش بپردازد.
 
-فراهم‌بودن زمینه دوستی: چون دختران و پسران زیادی یا با هم در یک رشته درس می‌خوانند و یا در یک محل کنار هم هستند، فرصت زیادی برای تماس با یکدیگر پیدا می‌کنند.
 
-پیشگیری: انسان باید در محیط درس یا کار خود در کنار نامحرم برای خود و دیگران حریم قائل شود، پسر و دختر با کمی جدیت و تکبر نسبت به فرد مقابل می‌توانند چراغ سبز وی را برای همیشه خاموش کنند.
 
-آزادی برای برقراری ارتباط: وقتی پدر و مادر ارتباطات فرزند خود را کنترل و نظارت نمی‌کنند، چنین ارتباطی اتفاق می‌افتد.
 
-پیشگیری: اولاً خدا را ناظر بدانیم که مهم‌تر از والدین هستند، ثانیاً اعتماد پدر و مادر به خود را یک فرصت بدانیم و با سوء استفاده از این آزادی به اعتماد آن‌ها خیانت نکنیم و خود را با کسانی که خانواده آن‌ها اجازه رفت و آمد با احدی را به آن‌ها نمی‌دهند، مقایسه کنیم تا این آزادی به بی‌بند و باری تبدیل نشود.
 
-استقلال‌طلبی: عده‌ای از جوانان که فکر می‌کنند آزادی عمل نداشته‌اند، حریص‌اند که استقلال‌طلبی خود و رها شدن از محدودیت‌های خانوادگی را با گرفتن دوست دختر یا پسر برآورده سازند.
 
-پیشگیری: باید به خودمان و سایر جوانان تفهیم کنیم، لزوم جدایی پنبه از آتش برای پنبه محدودیت نیست، مصونیت است.
 
-شرایط روحی: اضطراب، احساس تنهایی، کمبود محبت و آرامش و...از عوامل دوستی برای رفع این مشکلات است.
 
-پیشگیری: بفهمیم و بفهمانیم که مشکلات روحی ما فقط یک راه درمان و یک مسکن و ارتباط با جنس مخالف نقش مسکن را در تسکین درد دارد و درمان واقعی آن نیست.  
 
-فشار گروه همسال: نوجوان و جوان، از دوستان همسال خود بسیار تأثیر می‌پذیرد، به خصوص اگر با توجیهات روشنفکرنمایی و تجددمآبی، نداشتن این نوع دوستی‌ها را نشانه عقب‌ماندگی و تحجّر بدانند.
 
-پیشگیری: باید بدانیم که هر کاری که گروه همسال ما را به آن دعوت می‌کنند، دلیل بر خوب بودن مطلق آن کار و همیشه نادانی را در مورد دوست خود احتمال دهیم.
 
دشمن دانا که غم جان بود/بهتر از آن دوست که نادان بود 
 
-افراط و تفریط: پسر یا دختری که فقط درس خوانده تا از فیلتر کنکور رد شود و هیچ تفریحی نداشته است، الان پس از قبولی یا رد شدن در کنکور بعد از تحمل یک دوره تلاش شدید فقط به فکر تفریح است و دوستی با جنس مخالف را در بین همه تفریح‌ها انتخاب می‌کند. 
 
-پیشگیری: همیشه در زندگی میانه‌رو باشیم، در عین اهمیت به درس، تفریح و عبادت خود را نیز برنامه‌ریزی کنیم، همیشه فکر کنیم و تفریح سالم را جایگزین سایر تفریحات کنیم.
 
-عدم امکان ازدواج: یکی از عوامل دوستی فراهم نبودن شرایط ازدواج جوانان است.
 
پیشگیری: تا زمان فراهم شدن موقعیت ازدواج عفت ورزیم، برای فراهم شدن شرایط اقتصادی ازدواج خود تلاش کنیم و در انتظار کمک رسانی پدر و مادر و خانواده نباشیم، اگر امکان ازدواج موقت هست، از راه شرعی آن اقدام کنیم و به دنبال دوستی حرام نباشیم.
 
*چگونه به پیشنهاد دوستی یک پسر نه بگویم؟
 
-مهارت نه گفتن به پیشنهاد دوستی یک چیزی است که خیلی از دخترها ندارند و این به خاطر این است که عاشقانه تصمیم می‌گیرند نه عاقلانه و از طرفی حال را در نظر می‌گیرند نه آینده، بنابراین این دو ویژگی را باید تغییر دهیم و این با استفاده از تجربه دیگران و واقعیت امروز جامعه به دست می‌آید، پس باید بفهمید که:
 
-ایران اروپا نیست که ارتباط نداشتن یک دختر قبل از ازدواج ارزش نداشته باشد، در ایران عفیف بودن یک دختر ارزش است.
 
- فاسدترین پسرها و کسانی که با افراد زیادی ارتباط جنسی داشته‌اند، هنگام ازدواج عفیف‌ترین دختران را انتخاب می‌کنند، به طوری که وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود چرا ازدواج نمی‌کنید؟ آن قدر بدبین هستند که می‌گویند «کو دختر پاکدامن تا با او ازدواج کنیم؟»
 
- آمار نشان می‌دهد بیش از 90 درصد پسرها با دوست‌دختر خود ازدواج نمی‌کنند، هنگامی که از آن‌ها سؤال می‌شود چرا؟ در جواب می‌گویند دختری که به این آسانی با من دوست می‌شود از کجا معلوم که با دیگران دوست نباشد، او که شبانه‌روز با من نیست و از آن مهم‌تر بعد از ازدواج به من خیانت نکند و با کسی دیگری در غیاب من ارتباط برقرار نکند؟
 
*چطوری می‌توانیم با جنس مخالف نامحرم ارتباط سالمی داشته باشیم و آسیب نبینیم؟
 
توجه به چند نکته ضروری است:
 
- ارتباط با نامحرم به صورت عادی و بدون دوستی برای مصالح ویژه همچون مشاوره در صورت ضرورت، خرید و فروش، تدریس و تحصیل، خواستگاری و... با حفظ حریم زن و مرد اشکال ندارد و برای کنترل نفس در هنگام این ارتباطات چند مسأله باید عمل شود:
 
-رعایت حیا
 
بدیهی است که انسان در هنگام صحبت با یک نامحرم هم می‌تواند با رعایت بی‌حیایی سوء استفاده کند، هم با رعایت عفت با او صحبت کند
 
موارد زیر مقدمه حفظ حیاست:
 
هنگام مواجهه و صحبت نه تنها صدا را نازک نکنیم، بلکه با استحکام و صلابت تمام سخن بگوییم، همانند سخن گفتن دو مرد، از به کاربردن کلماتی همچون آفرین، بارک الله و غیره برای تأیید سخن او بپرهیزیم و با گفتن بله کلامش را تأیید کنیم.
 
روبرو ننشینیم و با زاویه 90 درجه بنشینیم، به طوریکه نگاه ما به جلو باشد یا در غیر این صورت با فاصله روی دو صندلی کنار هم بنشینیم و فقط گوش ما به سمت او باشد نه نگاه ما. در صورت شوخی طرف مقابل، حتی المقدور نخندیم و با اخم به او بفهمانیم باحیا باشد. از لبخند، حرکات منظم دست و سر، عشوه و ناز بپرهیزیم.
 
- حتی المقدور مکانی که محل تردد دیگران است انتخاب کنیم و یا درصورت نیاز به سکوت، مکانی که وارد شدن شخص سوم ممکن باشد و درب باز باشد انتخاب کنیم. زمان جلسه هم هر چه کمتر باشد بهتر است و باید مطالب بسیار مختصر بیان شود. 
 
*پیامدهای برهم خوردن دوستی با جنس مخالف چیست؟
 
-برخی افراد با از دست‌دادن دوست خود به اختلالات رفتاری روی آورده و برای مشغول کردن خود و فراموشی شکست خود دست می‌زند، به کارهای زیر روی می‌آورند:
 
گوشه گیری و انزوا، بروز حسادت و خشم، افسردگی شدید، خودکشی، افزایش خشونت نسبت به افرادی که اطرافش هستند همچون پدر و مادر، مصرف مواد مخدر و الکل، خودارضایی و ...
 
*پیامدهای روابط دختر و پسر بعد از ازدواج آن‌ها با یکدیگر چیست؟
 
- فقدان شناخت درست و واقع بینانه: امام علی(ع) می‏فرمایند: «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ»، دوست داشتن چیزی انسان را کور و کر می‌کند، در حالی که تصمیم‏ گیری درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیت و خردورزی ممکن است، دوستی‏های قبل از گزینش همسر، راه عقل را مسدود و چشم واقع بین انسان را کور می‏ سازد، این نوع انتخاب‏ها که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف انجام می‏ گیرد، زندگی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار می‏ سازد.
 
- ایجاد جو بدبینی: پس از مدتی از شکل‏گیری زندگی جو بدبینی و سوءظن را به دنبال خواهد داشت، پسر به خود می‏ گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار کرد، پس از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست. بنابراین از کجا معلوم پیش از ارتباط با من، با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است، از کجا معلوم که در آینده با اینکه همسر من است با دیگری ارتباط برقرار نکند؟ دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر دارد.
 
- عدم اسقبال از تشکیل کانون خانواده: از آنجا که این گونه روابط و دوستی‏ها معمولاً به انگیزه تفنّن و سرگرمی شکل می‏گیرد، بعد ازدواج نیز به آن سرگرمی ادامه داده می‌شود و هنگامی که سن بارداری بالا رفت، عواقبی همچون عدم بارداری در انتظار مادر و مونگولیسم در انتظار فرزند آن‌هاست.  
 
- محرومیت از ازدواج پاک: هر انسانی در سرشت و نهاد خویش به دنبال پاکی‏ها و نجابت است. دختران و پسرانی که در پی این روابط آلوده هستند در حقیقت پشت پا به سرنوشت خود زده ‏اند و از ازدواج با یک انسان پاک محروم می‌شوند و وقتی خود را با یکی از اقوام و دوستان که ازدواج پاک داشته مقایسه می‌کنند، احساس حقارت و شکست می‌کنند.
 
* آیا صرف دوست داشتن دختر و پسر و رضایت هر دو، آن‌ها را محرم مى‏کند؟
 
- خیر! به فتوای اکثر مراجع تقلید برای محرم شدن دختر و پسر نه تنها صیغه محرمیت به زبان عربی بلکه اجازه پدر دختر نیز لازم است.
 
*آیا چت کردن با نامحرم در فضای مجازی اشکال دارد؟
 
- اگر هدف از چت، دوستی با نامحرم یا نوشتن کلماتی است که موجب تحریک شهوت می‌شود جایز نیست و اگر هدف پرسش و پاسخ علمی است اشکال ندارد.


کد مطلب: 329811

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/329811/چگونه-پیشنهاد-دوستی-جنس-مخالف-نه-بگوییم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com