پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دهان‌شویه برای چه افرادی مناسب است

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۱۲
کد مطلب: 329807
یک دندانپزشک گفت: دهان‌شویه اغلب به عنوان روش‌های کمکی محسوب می‌شود و جایگزین مسواک، خمیردندان و نخ دندان نیست اما در بعضی از افراد برای کاهش بار میکروبی یا مهار پوسیدگی کاربرد دارد.
به گزارش جهان، مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت:‌ حفظ بهداشت جهان در استفاده درست و منظم است مسواک، خمیردندان و نخ دندان است و روش های دیگری همانند استفاده از دهان‌شویه اغلب به عنوان روش‌های کمکی محسوب می‌شود.
 
این دندانپزشک گفت: افرادی که بهداشت دهان مناسبی دارند و وضعیت سلامت دهانشان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اغلب نیازی به استفاده از دهان‌شویه ندارند.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: خود دهان‌شویه‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ دهان‌شویه‌ها با اثر ضد میکروبی قوی مانند کلروهگزیدین هستند که با هدف کاهش بار میکروبی دهان بعد از جراحی و کشیدن دهان یا با هدف کمک به درمان التهاب لثه کاربرد دارند.
 
فاطمی ادامه داد: مصرف بی‌رویه این نوع دهان‌شویه‌ها می‌تواند منجر به تغییرات فلور نرمال و ترکیب میکرواورگانیزم‌های دهان شده و موجب عوارضی چون بیماری‌های قارچی شود.
 
این دندانپزشک افزود: کلروهگزیدین، علاوه بر این موارد خود توانایی تغییر رنگ و ایجاد استین بر روی دندان‌ها را دارد.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، دسته دیگر از دهان‌شویه‌ها را دهان‌شویه‌های با غلظت بالای فلوراید عنوان کرد و گفت:‌در بیمارانی که با پوسیدگی وسیع دندانی مواجه هستند، با هدف مهار پوسیدگی و جلوگیری از گسترش آنها در طی درمان این نوع دهان‌شویه‌ها کاربرد دارند.
 
فاطمی تصریح کرد: این دهان‌شویه‌ها برای بیمارانی که دچار خشکی دهان هستند یا توانایی کنترل پوسیدگی در آنها کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: اغلب دهان‌شویه‌های رایج در بازار حاوی درصد کمی از مواد ضد میکروبی (آنتی باکتریال)، میزان کم فلوراید و عواملی مثل خوشبوکننده‌های دهان هستند که استفاده روزانه از آنها را مجاز می‌کند.
 
این دندانپزشک تاکید کرد: دهان‌شویه‌های نوع اول و دوم که ذکر شد، جایگزین رعایت بهداشت دندان و دهان نیستند.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در مورد کودکان چون احتمال بلعیدن دهان‌شویه در آنها وجود دارد باید در مصرف ژل و یا دهان‌شویه‌های مخصوص کودکان دقت و احتیاط بیشتری صورت پذیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *