پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

زنگنه: ایران به بازار نفت باز می‌گردد

النعیمی: تولید عربستان کم نمی‌شود
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب: 329377
وزیر نفت ایران از بازگشت ایران به بازار نفت خبر داد و تاکید کرد: کشورهایی که تولید خود را زیاد کردند با آمدن نفت ایران تولیدشان را کم کنند، در این بین وزیر نفت عربستان سعودی یادآور شد تولید نفت عربستان کاهش نمی‌یابد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همزمان با کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه نفت ایران پس از توافق هسته‌ای ژنو، ایران قصد دارد صادرات روزانه نفت خود را برای سال ۲۰۱۴ میلادی تا سقف یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در این بین کارشناسان اقتصاد انرژی همچون غلامحسین حسن تاش با ارائه پیشنهادی یکی از راهکارهای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت را استفاده از دیپلماسی انرژی در بین کشورهای عضو اوپک اعلام می‌کند.

همزمان با این اتفاقات یکصد و شصت و چهارمین اجلاس وزیران نفت اوپک از فردا به میزبانی وین برگزار می‌شود که در کنار بررسی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت، تعیین دبیرکل جدید اوپک دومین موضوع وزیران نفت عضو این سازمان جهانی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ساعاتی قبل در بدو ورود به وین برای شرکت در نشست ۱۶۴ وزیران نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در هتل اینترکنتیننتال به خبرنگاران گفت: انتظار داریم کشورهایی که تولید خود را زیاد کرده اند با آمدن نفت خام ایران تولیدشان را کم کنند.

پیش از ورود وزیر نفت ایران به وین، علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد گفت: شما مرتب اگر اگر می‌کنید ... وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید.

وزیر نفت بزرگترین دارنده ذخایر متعارف نفت جهان همچنین تاکید می‌کند: کاهش تولید نفت عربستان سعودی را رد کرد. این عضو کابینه دولت ریاض، بیان کرد: بازار در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. تقاضا عالی است، رشد اقتصادی در حال افزایش است.

به گزارش مهر، در حال حاضر مهمترین چالش برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، بالا بودن عرضه و پائین بودن تقاضای نفت است به طوری که پیش بینی می شود بریا سال ۲۰۱۴ میلادی بازار جهانی نفت با ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه افزایش عرضه نفت روبرو شود.

غلامحسین حسن تاش رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها عرضه نفت توسط کشورهای غیر اوپک حدود ۱.۷ میلیون بشکه افزایش می یابد، گفته است: اما رشد تقاضا برای سال اینده میلادی حدود یک تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز است.

در این بین منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزارت نفت هم با اشاره به افزایش عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۱۴ با یادآوری اینکه بر اساس پیش بینی‌ها تقاضا برای نفت اوپک سال آینده ۲۹ میلیون بشکه خواهد بود؛ در حالی که سطح کنونی تولید نفت اوپک ۳۰ میلیون بشکه است، تاکید می کند: چین هم به دلیل سرمایه گذاری مستقیم تمایل به افزایش واردات نفت از عراق و روسیه دارد.

در شرایط فعلی چین روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از عراق وارد می‌کند که قرار است سال آینده این میزان به روزانه ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یابد؛ علاوه بر این چینی ها توافق‌هایی با طرف ترکمنستانی برای افزایش وارات گاز نیز انجام داده اند که این مسایل علایم خوبی برای بازار نفت ایران نیست و هم اکنون عراق، ونزوئلا و نیجریه در بازار جایگزین نفت ایران شده اند.

علاوه بر این دستابی آمریکا به تکنولوژی شیل گس و شیل اویل منجر به توقف واردات نفت و گاز توسط این کشور شده و عملا با خودکفایی نفتی آمریکا، میزان تقاضای نفت برای سال ۲۰۱۴ میلادی در سطح قابل توجه‌ای نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *