جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱
در همایش سازمان بسیج حقوق‌دانان عنوان شد

انتقادحجه‌الاسلام‌صدیقی از تعبیر رئیس‌جمهور

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب: 329199
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این تعبیر که یک سرهنگ نمی‌تواند حقوق دان باشد تعبیر درستی نیست، گفت: مالک اشتر در کنار امیرالمومنین(ع) هم در قضاوت عادل و هم در جنگ سردار و سرباز خوبی بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام صدیقی در همایش سازمان بسیج حقوق دانان که ظهر امروز در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم تصریح می فرماید، اگر ما دو بعد فکر و اخلاق و منش و اجرای روش را به شما توصیه کردیم خود به آن نیازی نداریم، بلکه اگر شما این توصیه ها را در عمق جان و ابعاد روح و جای جای زندگی خودتان پیاده کنید، احیا می‌شوید.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه بیان کرد: قانون، خشک است و عدالت تکلیف و اجرای آن سخت است، بنابراین خداوند برای اینکه این سختی، آسان شود و شیرین گردد، احسان را در کنار عدل می آورد و انسان‌ها را به برقراری عدل همراه با احسان و رأفت فرا می‌خواند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: طبع انسان آزادی خواه و قانون، مخالف طبع است ولی برای زندگی انسان ضروری است، چیزی که این قانون را شیرین می‌کند توجه به ریشه‌های عرفانی و اخلاقی است، اگر اخلاق نباشد تحمل قانون سخت می شود، ولی اگر انسان اخلاقگرا باشد، قانون را برای خود محدودیت نمی داند.

حجت الاسلام صدیقی گفت: آزاد بودن در محدوده غرایز، آزادی حیوانی است، انسان باید غرایز حیوانی را محدود کند تا به حریت برسد و در این راستا قانون، نوعی ریل گذاری و تابلوی راهنما است و انسان را به حریت و آزادی می رساند.

وی با اشاره به تفاوت آزادی در ادیان الهی و غرب عنوان کرد: آزادی در ادیان الهی و آزادی در نظر غرب، تفاوت میان انسان و حیوان است، غرب بعد حیوانی انسان را مبنای آزادی قرار داده ولی خالق انسان که هم بعد طبیعی و غریزی و هم بعد عقلانی، عرفانی و وحیانی را در وجود او قرار داده است، برای دستیابی انسان به مراتب بالا که شهود عرفانی بوده راهی را به جز محدود کردن غرایز قرار نداده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات و روایات، خواندن ۵ سوره را بسیار مورد تاکید روایات اسلامی دانست و گفت: اگر کسی بخواهد وجود او را غبار فرا نگیرد و چشم بصیرتش باز شده و قبل از مرگش امام زمان (ع) را درک کند به خواندن ۵ سوره مدبر، حشر، صف، جمعه و تغابن که با کلمه "سبح" شروع می شود و به مسبحات معروف است مداومت ورزد.

حجت الاسلام صدیقی بیان کرد: خداوند همراه با رسولان معجزه ای به آنها داد و مردم با دیدن آن معجزه ها به پیامبران اعتماد کردند، بنابراین هر مصلحی که داعیه اصلاح داشته باشد، چه دادگستری باشد چه دانشگاه ها، نیروی انتظامی و پاسدار باشد، نخستین قدمشان باید جلب اعتماد مردم باشد و این موضوع محقق نمی شود مگر اینگه مردم آنها را باور کرده و به آنها اعتماد کنند.

وی افزود: زمینه ایجاد این باور در مردم این است که خود آنها به زیور اخلاق آراسته شوند و اخلاق گرایی را به فرض اولی ملاک کار خود قرار دهند و خود عینیت قانون باشند تا مردم بتوانند خود را با نظم عملی قاضی تطبیق داده و به آنان اعتماد کنند.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: خداوند همراه رسل، بینات و کتاب را نیز فرستاد و این کتاب همان قانون است که نظم زندگی را برقرار می کند و انسان‌ها را به مقصد می رساند، قانون ترسیم راه برای راهیان جامعه است.

حجت الاسلام صدیقی گفت: قانون جمهوری اسلامی ایران باید با قانون اساسی که برگرفته از فقاهت است همخوانی داشته باشد و مبنای آن مانند قانون غرب عرف و عادت نبوده و بر محوریت دین باشد.

امام‌جمعه موقت تهران تاکید کرد: این تعبیر که یک سرهنگ نمی‌تواند حقوق دان باشد تعبیر درستی نیست، مصداق آن هم اینکه مالک اشتر در کنار امیرالمومنین(ع) هم در قضاوت عادل بود و هم در جنگ سردار و سرباز خوبی بود.

وی افزود: در نظام اسلامی، نظامی گری شغل نیست، بلکه همه نظامی هستند، به فرموده رهبر معظم انقلاب که دیده بان ارزش‌های دینی ما است، بسیجی کسی است که این نظام را قبول دارد و از آن دفاع می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پاي قراردادهاي خيانتبارتاريخي معمولا امضاي چندين حقوقدان هست ولي سرهنگهاي زيادي هستندكه براي حفظ هر وجب ازخاك وطن پاي خود را در جبهه جا گذاشتند.