چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳۳
۱۳۷

پیشنهادمذاکره درباره 'ابوموسی' پذیرفته شد؟! +پاسخ وزیر

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 329091
بدون شک تا زمانی که ایران میتواند با اسناد محکم و مستند تاریخی و حقوقی خود در مجامع بین المللی از حق خود دفاع کند و اگر تیم مدیریت سیاست خارجی به ابزار های حقوقی بین المللی اعتماد دارد؛ چرا باید با هر گروه و کشوری باید برای حفظ وطن خود باید وارد مذاکره شویم؟
پیشنهادمذاکره درباره
به گزارش جهان به نقل از نیمروز، صبح امروز وزیر امور خارجه در کنفراسی خبری در کشور کویت سخنان جالب توجهی را بیان کرد. وی در یک کنفرانس خبری در کویت تصریح کرد که کشورهای منطقه را فدای توافق با ۱+۵ نمی‌کنیم و همچنین اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان تعیین نشده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، بعد از گفت‌وگوهایی که در کویت صورت داد، اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان سعودی تعیین نشده است. ظریف در پاسخ به مسئله جزایر سه‌گانه در ایران گفت که تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است.

متاسفانه چندین سال است که کشور کوچک امارات به اعتبار عربستان و برخی دیگر از کشورهای غربی جهت حاشیه تراشی برای ایران دست به ادعاهایی در رابطه با جزایر سه گانه مطرح کرده است. حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراتوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی (persianpax) بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغال گری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.


ریشه ادعای اماراتی ها کجاست؟

در آوریل ۱۹۹۲، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که ایران به گروهی از کارمندان شارجه (که تابع شارجه نبودند) شامل کارگران و تکنیسنهای پاکستانی و فیلیپینی و هندی و معلمین مصری اجازه ورود به جزیره ابوموسی را نداده‌است. ایران ضمن تکذیب خبر اخراج اتباع شارجه، از زبان کمال خرازی نماینده‌اش در سازمان ملل گفت که آنهایی که در آنجا نزیسته‌اند حق ندارند آنجا بمانند. این اظهارات توسط برخی در غرب به این تعبیر شد که فقط اتباع شارجه که ارتباط ثابت شده‌ای با جزیره دارند اجازه خواهند یافت در آینده در آن بمانند. ولایتی وزیر خارجه ایران گفت که تفاهمنامه ۱۹۷۱ تنها به اتباع شارجه حق می‌دهد که در جزیره اقامت داشته باشند. نماینده‌ای از امارات در بازدید از تهران پیشنهاد داد که کمیسیونی از نمایندگان ایران و امارات برای مطالعه قضیه تشکیل شود ولی ایران بر این اساس که این مساله بین ایران و شارجه‌است آن را رد کرد.

در فروردین ۱۳۹۱ محمود احمدی نژاد در پاسخ به ادعاهای شیخ نشین های امارات و جهت اثبات تمامیت ارضی ایران در سفر خود به استان هرمزگان از جزیره ابوموسی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه امارات سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی را نقض آشکار حاکمیت امارات بر سرزمین‌های خود دانست.سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از سفر احمدی نزاد به جزیره ابوموسی ابراز تاسف کرد و گفت ایران با نپذیرفتن پیشنهادهای امارات برای حل منازعه بر سر جزایر، موضع مسالمت آمیزی را در پیش نگرفته‌است!

"مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از دولت ایران خواست به در خواست‌ها و پیشنهادهای امارات برای مذاکره پاسخ دهد و افزود آمریکا از خواسته دولت امارات برای حل این نزاع از طریق گفتگو یا مراجعه به دادگاه بین‌المللی لاهه، اعلام حمایت می‌کند در پی اظهارات مداخله‌جویانه معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر احمدی نژاد به ابوموسی، وزارت خارجه ایران سفیر سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است را فراخواند.

احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفت:اگر بخواهد تعرضی صورت بگیرد و موضوع از طریق سیاسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار ایران را به کشور متعرض نشان دهند. همچنین ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای اظهارات مداخله جویانه مقامات امارات متحده عربی و مجلس فدرال این کشور را محکوم کردند.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ در یک نشست خبری اعلام کرد که تمام نقاط استان هرمزگان از جمله جزایر سه گانه خلیج فارس سند مالکیت دارند.

چند سوال از آقای دیپلماسی

اظهارات وزیر خارجه محترم را میتوان به نوعی نشان دهنده اشتیاق ایشان برای حل مشکلات منطقه ای و رفع مناقشات از راه مذاکره نامید اما آیا این زبان نرم و دیپلماتیک تا چه زمانی و در چه مواردی موضوعات را «قابل مذاکره» معرفی می کند؟

کشور امارات در مورد بخشی از خاک سرزمینی ایران ادعای مالکیت کرده است و اگر بنا باشد آنچه که رویکرد «برد برد» و تفاهم نامیده شود؛ چه امتیازی باید به امارات داده شود تا ادعای خود را پس گرفته و از این تلاش های بیهوده در جنجال سازی ها منصرف شود؟ و منافع ملی ایران تا کجا قابل مذاکره است؟

شاید اگر این رویکرد در مقابل کشوری کوچک و حقیر مانند امارات اتخاذ شود؛ روزهای بعد باید در رابطه با استان های سیستان، کردستان و آذربایجان، باید با کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان و طالبان نیز وارد مذاکره شویم و آنها را راضی از میز مذاکره بدرقه کنیم!

تلاش محمدجواد ظریف برای کاهش تنش های منطقه ای امری ستودنی و قابل تحسین است، اما گویا بیراهه خطرناکی را برای کاهش این تنش ها برگزیده اند! بدون شک تا زمانی که ایران میتواند با اسناد محکم و مستند تاریخی و حقوقی خود در مجامع بین المللی از حق خود دفاع کند و اگر تیم مدیریت سیاست خارجی به ابزار های حقوقی بین المللی اعتماد دارد؛ چرا باید با هر گروه و کشوری باید برای حفظ وطن خود باید وارد مذاکره شویم؟ مذاکره ای که یا بدون کوتاه آمدن ایران از حقوق خود منجر خواهد شد که نتیجه ای جز مخالفت طرف مقابل ندارد و یا اینکه ایران باید امتیازی را در مقابل چشم پوشی طرف مقابل از خاک ایران ارائه دهد!

پاسخ‌های تلویحی مقامات وزارت خارجه

ظریف: گفتگو با امارات درباره سوء‌تفاهمات موضع معمول کشور است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره نقل قول منتشر شده از وی در رسانه ها درباره جزیره ابوموسی گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما اماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.

به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد جواد ظریف در سفر دوره ای به منطقه خلیج فارس از کشورهای کویت،عمان و قطر دیدن کرد و رایزنی هایی با مقامات این کشورها صورت داد.

اما نقل قول منتسب به وی در رسانه های عربی درباره جزایر سه گانه مبنی بر اینکه تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است به سرعت در رسانه های داخلی منعکس شد به گونه ای که گویا تغییری در سیاست اصولی ایران در خصوص تمامیت ارضی اش ایجاد شده در حالیکه به نظر نمی رسد اظهار نظر منتسب به ظریف به صورت دقیق و کامل نقل شده باشد چرا که رسانه های داخلی منبعی موهوم برای این گفته ظریف معرفی کرده اند و خبرنگار مهر نیز موضوع را از مسئولان وزارت خارجه پیگیری کرد که مشخص شد برخی رسانه های کویتی نقل قولی دقیق از سخنان وزیر خارجه داشته اما برخی دیگر به صورت ناقص حرف های ظریف را نقل کرده اند که این موارد در برخی رسانه های داخلی بازنشر شده است.

افخم: بازتاب سخنان ظریف  ناقض و غیردقیق است

خبرنگار مهر در تماس با افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص از وی سئوال کرد که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه برخی رسانه ها ترجمه ناقص و غیر دقیقی از مطالب وزیر امور خارجه داشته اند گفت: آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد سفر وزیر خارجه امارات و تاثیرات آن از جمله بر موضوع ابوموسی اینگونه پاسخ داده است که "سفر وزیر خارجه امارات به تهران آغاز خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است طبیعی است اختلافاتی در دیدگاه ها و استنباطهای همسایگان وجود داشته باشد در این سفر در مورد مسائل مورد اهتمام دو کشور گفتگو شد و به گفتگوهای خود برای رفع همه سوء تفاهماتی که در میان دو کشور وجود دارد از جمله مسئله ابوموسی ادامه می دهیم و ما با دوستان خود در امارات برای رفع این مشکل و سوء تفاهم گفتگو می کنیم" و بر این اساس برخی مطالب منتشره از قول وزیر امور خارجه دقیق و کامل نیست.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما اماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.

با این حال درباره این نقل قول مبنی بر آمادگی ایران برای گفتگو باید اشاره کرد که آمادگی برای گفتگو موضع همیشگی ایران در خصوص جزیره ابوموسی بوده که البته با شرایط و مقدماتی از سوی وزارت امور خارجه به عنوان مرجع اصلی اعلام مواضع رسمی ایران در مقاطع مخلف مطرح شده است.

به عنوان مثال در شهریور ۸۷ حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه در خصوص ادعاهای واهی امارات درباره ابوموسی گفته بود: هر گونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی در جزیره ابوموسی در چارچوب گفتگوی دو جانبه بدون دخالت طرفهای دیگر قابل رفع است.

در اسفند ۸۹ نیز رامین مهمانپرست گفته بود : جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دو جانبه و مستقیم درباره سوء تفاهم ایجاد شده در مورد جزیره ابوموسی در خصوص ترتیبات اجرایی یادداشت تفاهم ۱۹۷۱ اعلام کرده است.

چند هفته پیش نیز مرضیه افخم سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه اعلام کرده است: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌‌ایم که آماده مذاکره دو جانبه برای رفع سوءتفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی در مورد جزیره ابوموسی هستیم. این آمادگی را بار دیگر اعلام می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باسلام
اولا باید با طرف مقابل طوری برخورد کرد که دیگر جرأت بیان این مسائل را نکند.
ثانیا اگر آقای ظریف یا یکی از اقوام نزدیک ایشان در این جزیره ساکن بودند قطع بدانید که به این راحتی‌ها پیش‌کش نمی‌کردند.
ثالثا اگر خیلی زور دارند بروند بخش‌های شمالی کشورمان که در قراردادهای مختلف واگذار شده‌اند و الان مدت‌هاست تاریخ قراردادها سرآمده را پس بگیرند و به ایران اضافه کنند, نه اینکه تکه‌ای دیگر را دو دستی بدهند.
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی از ابتدا در برابر خواست امارات مبنی بر اعاده پرونده به مراجع ثالث، پیشنهاد مذاکره مستقیم و رفع سو تفاهم را داده است.
صحبت وزیر خردمند خارجه نیز همین است.
زمان خاتمی هم از این جور قراردادها با کشورهای حاشیه خلیج فارس بود، مگه توی این همه سال اونا ساکت شدند که باز الان باید باهاشون معامله کنیم؟
ایمان
میشه لطفا سند این فرمایشتون را بفرمایید؟
انگار شما زمان خاتمى خواب تشريف داشتيد.!
سر اين جزاير سه گانه زمان خاتمى باهاشون معامله نفتى کرديم.

چندتا سرچ کن ميفهمى
خارک و سه جزیره مال ماست.
مهدی
دروغ محضه.
همواره گفتیم مذاکره بر روی جزایر سه گانه که مالکیت اون به ایران تعلق داره غیر ممکنه.
پس چرا فقط نام ابوموسی را آورده اند؟!!!!!آیا درمورد دو جزیره دیگر اعتقاد بر وجود مخاصمه دارند؟؟؟ آقای ظریف چوب حراج بر حقوق و دارایی های ملت زده اند!!!
ننگ بر این حماقت و ساده دلی!!
saeed
ساده لوحی نه ساده دلی!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...ننگ بر بی غیرتان.....
خردمند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرتون چیه روی خلیج فارسم مذاکره کنیم مثلا یه مدت اسمش خلیج فارس باشه بعدش یه مدت خلیج عربی اینطوری مناقشه هم حل میشه!!!
این خیلی ساده لوحانه هست که سر مال خودمون مذاکره کنیم!!!
احتمالا بعد از این هم باید برای تعیین پایتخت جدید کشور بعد از تهران نیز با تمام کشورهای همسایه در کنفرانس یا نشستی به ریاست کدخدای دهکده جهانی! شرکت کرده و نظر تمام بر و بچه های دیپلمات خارجی رو جلب کنیم.
طالقانی
آیا اگر هر کسی هر ادعایی راجع به منافع ملی ما کرد، هر چرت و پرتی راجع به تمامیت ارضی ما گفت، ما باید برای رفع سوء تفاهمات!!! با او مذاکره کنیم؟؟ به این می گویند دیپلماسی فعال؟؟ تازه مذاکرات هم که باید برد برد باشد؛ یعنی مدعی هم باید امتیازاتی بگیرد. نتیجه از همین الآن معلوم است، منتظر باشید که همسایه و غیر همسایه، سیل ادعاها را علیه ایران مطرح کنند. بین آنچه خبرگزاریها نقل کردند و آنچه عراقچی توجیه کرده، فرق چندانی نیست.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
مثل اينكه التفات نفرموديد! حضرت ايشان فرمودند از سه جزيره مورد ادعاي (دروغين) اماراتيها فقط در مورد ابوموسي حاضر به مذاكره هستيم!! اين چه مفهومي داره جز اينكه داره به عربهاي حاشيه خليج فارس چراغ سبز ميده كه دو جزيره ديگر مال ما باشه و در مورد جزيره سوم هم يه جورايي با هم توافق مي كنيم!!!!!!!!!!!!!
سفر احمدی نژاد به ابوموسی و اهتزاز پرچم ایران در آن مکان. این یعنی اقتدار
سیروس
آخه این گوساله ای که زاییدید (مذاکره با1+5)بزرگ کنید بعد برید سراغ یکی دیگه!!!!!
هانی
مگه مطلب رو تا آخر نخوندید؟؟
خانم سخنگوی وزارت خارجه تکذیب کرده و گفته بد ترجمه کردند.
حالا روی اراجیف رسانه های کویتی شما دعوا نکنید!
توافقنامه را که بد ترجمه کردن اینم بد ترجمه کردن؟
همه بد ترجمه میکنن جز ما!!!!
به نظر خودت مطلب رو درست نخوندی
یه ایرانی
برادرم ابوموسی اشعری زنده شده و چوب ساده لوحی و ... را به ایران زده است.
ما ایشان را نمی خواهیم
آقای ظریف میتوانیم برای دارائی شما با هم مذاکره کنیم ؟که آیا مال شما هست یا نه ؟
من که میگویم مال شما نیست و منهم دران سهم دارم!!!!
حالا كار ما به جايي رسيده كه براي خاك خودمون با كشوراي ذره بيني داريم مذاكره مي كنيم. بابا مردم بهشون راي دادن كه با كدخدا نه با بچه كشورهاي همسايه مذاكره كنن. خفت ديگه چقدر.
بعد میگن چرا کفن پوشان دوباره اومدن خیابون
محسن
Germany
چرا حرف مفت میزنید برید بخودانید ببینید چی گفته
کدخدا از دید خودشون
ما خدا داریم، کدخدا نداریم. اگه کسی معتقد به کدخداست می تونه بره خدمتش و زیر پرچمش سینه سپر کنه!
رضا
Iran, Islamic Republic of
تازه این اول کار است .
صبر کنید تا بقیش را ببینید
اونهایی که شعار "استقلال آزادی جمهوری ایرانی" سر دادند و گفتند "جانم فدای میهن"! الان کجان؟ چرا برای استقلال آزادی جمهوری ایرانی هم حرفی نمی زنند!!!!
جلوی BBC آماده به فرمان نشسته اند تا ببینن انگلیسی ها چه می گویند. آیا اجازه می دهند حالا جانشان را فدای ایران کنند یا نه حالا بروند مرخصی، بعدا جانشان را فدای ایران کنند.
ایشان اگر در دوران جنگ حضور داشت حتما برای صدام پیغام می فرستاد که آقا بیا برای استان خوزستان گفتگو کنیم تا به توافق برسیم . بعد از مسئله هسته ای چیز دیگه ای هم مونده که دربابش به توافق برسیم ؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
نه تنها ظریف بلکه هیچ کس نمیتواند بر سر خاک میهن عزیزمون معامله بکنه ...خاکی که برای وجب به وجب آن خون بهترین جوانهایمان را داده ایم
Iran, Islamic Republic of
تازه امريكا هم هيچ غلطي نمي تواند بكند
قضیه شاه سلطان حسینی که آقا برای مردم گوشزد کردند الان داره مشخص میشه. احمدی نژاد با تمام ایراداش واقعا مرد بود. اینا خیلی ظریفند.
احمد
ایشان باید قبل از زدن چنین حرفهای هزینه برداری ابتدا در تهران با مسئولین بالاتر هماهنگ کنند بعد بروند مصاحبه نمایند .
Iran, Islamic Republic of
مذاکره در مورد ناموس؟!
ظریف جو گیر شده اخه کی در مورد خاک مملکتش مذاکره می کنه
عبدالله
این آقای ظریف هم مثل این که عشق مذاکره است نه وزیر خارجه که باید از تمامیت و استقلال ملی در مجامع بین المللی دفاع کند.
Germany
تنها راه اجراي بند ميم وصيت نامه امام است
چو ایران نباشد تن من مباد
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
به ارباب مذاکرات بگید که یه کشوری تو خاور میانه هست که خیلی مشتری داره، ببینه میتونه با در مورد واگذاری بدون مشکل اون به مشتری ها مذاکره کنه!!!!
حسین
به آقای ظریف پیشنهاد می کنم ، بجای ابو موسی که آب و هوای بدی هم دارد ، یک قسمت از محله منزل مسکونی آقای رئیس جمهور قبل از کسب این سمت را در ولنجک به حاکم امارات ببخشند.!
نیماراسخ
42 سال پیش در چنین روزهایی بحرین از ایران حداشد....عجب مناسبت تاریخی عجیبی است...نه؟
س.ع
مثل آقای ظریف مثل اون کشتی گیری هست که توی یه مسابقه برنده شد . اینقدر به خودش مطمئن بود هرجا میرفت و به هر کی میرسید میگفت بیا کشتی بگیریم . یه روز یکی از اقوامش فوت شد، توی مراسم تشیع به پسر مرحوم گفت من تا حالا تو قبرستون کشتی نگرفتم ، میای کشتی بگیریم.
جناب آقای ظریف ، آخه مذاکره هم حد و حصری داره ، کدوم آدم عاقلی در مورد ناموسش با کسی مذاکره میکنه که شما دومیش باشید.
كاش تو كشتي برنده شده بود! ايشون مبارزه نكرده ضربي فني شدند ولي فكر ميكنن ملت جيگر هستن و نميفهمنن!!!
حسین
سلام

عجب!! یعنی جزیره ایرانی ابوموسی را این آقا می خواد معامله کنه؟ بسیاری خارج تشریف دارند! یا نمی دانند 80 چیه یا نمی دانند ضربه شلاق چیه!!

یارو با مذاکرات ترکمنچای ژنو حسابی از خودش متشکر شده!!
آقای ظریف یا هر کس دیگر بداند ملت هرگز جدا شدن حتی یک وجب از این خاک را طی هیچ قرارداد یا مصالحه ای نمی پذیرد و با امضا کننده چنین توافقی به عنوان یک خائن برخورد خواهد کرد. مگر از روی خون ما بگذرید تا بتوانید ابوموسی را بدهید!
حالا صبر كنين شايد مى خواد بحرين رو جاش بگيره
هيچ وقت تا اون ور قضيه رو نشنيدين قضاوت نكنين
ظريف از شما مواظب تره
اهميت اين سه جزيره در حدي است كه كنترل كل خليج هميشه فارس رو تامين ميكنه. بحرين كه مال ماست.
بله حتما بحرین رو بگیره!!!
اونا هم بحرین رو به خاطر چشم و ابروی ایشان به ما دادند!!!
جزایر ابوموسی گلوگاه خلیج فارس است. ابوموسی برود چه بخواهیم چه نخواهیم خلیج فارس، خلیج عربی می شود و تنگه هرمز از دست مان می رود.
مجید جان! بحرین یه کشور دیگه است! دست اماراتی ها نیست!
من به کسی که مردم خودش رو نامحرم می دونه و دشمن رو محرم، اطمینان ندارم.
چقدر خوشبین می گم شاید جاش می خوان امریکا رو بهمون بدن
علیرضا
United States
من نفهمیدم آقای ظریف کجا گفته ابوموسی را معامله می کنیم در تمام سالهای گذشته (به غیر از این چند سال که وزارت خارج کان لم یکن بود) سخنگویان وزارت خارجه به امارات پیشهاد گفتگو و راه حل منطقی میدادند
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

اولا هیچ فردی در ایران اجازه نداره و نمیتواند زره ای از خاک ایران را به کسی ببخشد.
دومآ ما نباید با هیچ کشوری پیرامون حق قانونی و خاک ملتمون مذاکره کنیم .
سومآ (حزب الله هم الغالبون)اگر تمام عالم جمع بشوند ما نباید ازشون بترسیم اینا که دیگه پوشالیآ
حسین
فکر کنم روحانی هرگز به این سه جزیره سفر نکنه, کم کم بجای خلیج فارس هم میگن "خلیج"!!!!
عهدنامه ترکمنچای تموم شد ولی کسی راجع به مواضع و حقوق دولت و مردم ایران چیزی نگفت حالا نوبت به عهدنامه جدید رسیده کجا رو میخواید بذل و بخشش کنید
سادات
Iran, Islamic Republic of
انگار جناب ظریف حسابی جو گیر شده معلوم نیست چیکار داره میکنه

قرار نیست که کشور رو به تاراج بدی بابا

به قول دوستمون این تازه اولشه خدا تا آخرش بخیر کنه

ولی ما فرزندان این مرز و بوم اجازه نمیدیم ذره ای از خاک کشورمون که اینهمه خونه پاش رفته رو از دست بدیم
جلوی هرکسی هم که باشه می ایستیم
لطفا نمایندگان ایشان را به مجلس بخوانند و اخطار جدی به ایشون داده شود
مذاکره برسر بوموسی یعنی لکه ننگی در تاریخ
در طول 8 سال دوران جنگ یک وجب خاک ایران داده نشد اما دولت آقای روحانی هنوز انگار یکسال نشده میخواهد بوموسی را بده
افتضاحه
علی
قابل ذکر است، موضع رسمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در سالهای گذشته، لایتغیر بودن و غیرقابل مذاکره بودن تعلق جزایر سه گانه به ایران می باشد. جناب ظریف وارد مذاکره با خطوط قرمز ترسیم شده نشوید. برایتان گران تمام میشود. شایان ذکر است که در تقسیمات کنونی کشور، شهرستان ابوموسی متشکل از جزایر سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک، تنب بزرگ و تنب کوچک با مرکزیت ابوموسی می باشد
ای خدا، چرا آقای ظریف سر همه چی میخواد معامله کنه؟
زمان خاتمی هم از این جور معامله ها سر جزایر جنوب کشور با کشور های حاشیه خلیج فارس بود، بعد این همه سال آیا اونا ساکت شدند که باز دوباره باید باهاشون معامله کنیم؟

مگه ما سر جزایرمون با کشورهای خلیج فارس شوخی داریم
مگر از روی پیکر ما بگذرند که ابوموسی را حتی برای ساعتی اجاره بدهند. همان بحرین را که دادند کافی است. تسلیم ابوموسی تسلط ایران را بر آب ها خلیج فارس کم می کند و اقتدار ما را از بین می برد.
Iran, Islamic Republic of
در دوره ساسانی بغداد ، بصره ، ابوظبی ، امارات فعلی ، بحرین ، عمان و ... جزئی از خاک ایران بودند و حاکمان عربستان هم از طرف ایران منصوب می شدند .
در تاریخ می خوانیم که پادشاه ساسانی ، حاکم حیره را به دلیل اندک نافرمانی زیر پای فیل می اندازد و می کشد و بغداد یک نام ایرانی است در پارسی باستان "بغ" یعنی خدا و بغداد یعنی "خداداد" فراموش نکنیم پایتخت ساسانیان مداین بود که در چند کیلو متری بغداد قرار دارد در حالی که صدام می گفت اهواز و آبادان هم مال ماست .
ایرانی ها اسلام راستین را مشتاقانه پذیرفتند و شمشیر ها را کنار گذاشتند اما خلفا و سران عرب از همان ابتدا تا امروز باما دشمنی ورزیدند و هنوز هم گستاخی می کنند هرگز نباید به این یاوه گویان امتیاز بدهیم .
Iran, Islamic Republic of
البته بغداد در زمان عباسی و درسالهای حدود 147-148 ه.ق تاسیس شده
Iran, Islamic Republic of
بغداد ( خداداد ) در زمان عباسیان پایتخت شد و اهمیت یافت در حالی که پیش از این نام روستایی در نزدیکی تیسفون پایتخت ساسانیان بود . ضمنا 539 سال قبل از میلاد کل منطقه عراق به تصرف کورش هخامنشی در آمد و تا 11 قرن ، جزئی از قلمرو ایران بود .
Iran, Islamic Republic of
حتی لفظ مذاکره بر سر خاک ممکلت هم شایسته استیضاح و برکناری است! در دولت قبل سوای از موفقیت یا عدم موفقیت ما به دنبال پس گرفتن از دست رفته های ترکمانچای و گرفتن غنیمت جنگ جهانی بودیم. ولی این دولت داره همه چیزمون رو به مذاکره میذاره!!
مردمی که بر حسب شکم امور مملکتی رو به یه عده واگزار می کنند، خوب معلومه که بهتر از این هم نمیشه...اگر حرف هم بزنی.. میگن برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور این کارها لازم است....
خدا رو شکر با اینکه یک سال هست بیکارم ولی از سر فشار اقتصادی به اینها رای ندادم....
آقای ظریف اگر کسی در مورد منزل شما یه همچین نظری داشته باشد..میگید باید مورد بررسی و مناظره قرار بگیرد؟؟؟ یا اصلا تحویلش نمی گیرید و برای گفته اش تره خرد نمی کنید؟؟؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
کدام بهبود اوضاع اقتصادی؟ می خواهند یارانه های نقدی را که بردارند وتعرفه حاملهای انرژی را چند برابر کنند.
رگ گردن ما و یک وجب از خاک ایران می خوام ببینم کی مردشه سر یک وجب از این خاک معامله کنه!
خیلی خوشحالم که با وجود بیکاریم و فشار اقتصادی به این دولت رای ندادم..چون الان باید افسوس می خوردم... متاسفم برای مردمی که از سر فشار اقتصادی به این انسانهایی که حاضرند بر سر خاک کشور مذاکره کنند رای دادند...
اگر حرفی هم بزنید ...میگن برای بهتر کردن اوضاع اقتصادی این کار رو کردیم... اونوقت شما مردمی که به اینها رای دادید چه جوابی دارید که بدید؟؟؟؟
احدی حق معامله بر سر جزایر ابوموسی را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
کدوم ... به این کامنت رای منفی داده جدا باید پرسید؟
مهدی
یعنی با امارات مذاکره میکنیم و برای اونها دلیل منطقی میاریم اونا هم قبول میکنن و میگن چشم و ما اشتباه کردیم و حق با شما بوده و ببخشید؟!
چه خوش خیال هستن بعضی ها! خود اونها هم میدونن مالکیت این جزایر تا ابد برای ایرانه!
مهدی
این مسئله خط قرمز ماست میدونید خط قرمز چیه؟؟؟؟؟؟؟

خط قرمز یعنی این که مثلا یکی تو خیابون به مادر شما فحش بدی بده اون وقت شما میرید تو فضای مباحثه که مثلا اگه مادر من فلان بود الان باید تو منکرات پرونده میداشت؟؟؟ معلومه که نه یکی میخابونید زیر گوشش تا مث فرفره دور خودش بچرخه آقای ظریف و مخصوصا آقای روحانی اینو بدون بااین که بهت رای دادیم و لی اگه به همین روال ادامه بدی خبر های بدی در انتظارته

واقعا متاسفم این اقای ظریف
Iran, Islamic Republic of
....سرشون کنه که بعد از مساله هسته ای حالا دارن سر جزایر مذاکره می کنن و به این. پست باج میدن
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
تاسف تاسف
همین
بعد از ژنوچاي 3 چشممان به اين يكي روشن اين آقا ظريف يا ضعيف؟؟؟؟؟؟
شهامت
Iran, Islamic Republic of
می ترسم چند روز مسافرت باشیم و بیاییم ببینیم که خانه مان را کسانی دیگر نشسته اند و پس از جر و بحث بگویند با "" مذاکره "" اینجا را گرفته ایم !!
amin
حیف که امامم در مورد شما گفت از فرزندان انقلابی وگرنه می دونستم بهت چی بگم
نیماراسخ
تازه مگر عربها به ابوموسی قانعند؟.....
خاک تو سر ما شد. اگه ایشون با همون منطق هسته ای وارد مذاکره بشه که بجای سه جزیره کل استانهای جنوبی رو هم به باد میده.
خدایا به تو پناه میبریم از دست آقایون.
Iran, Islamic Republic of
كو رييس جمهوري كه مي رفت زير لفظ خليج عربي مي نشست....
Latvia
مشکل شما بی سوادی است عزیز من مشکل شما این است که مرجع سیاسی شما امثال... کروبی هستند که این قدر نمی فهمند که مفهوم آن شورای همکاری دول عربی خلیج می باشد نه کشورهای خلیج عربی با ایانکه بارها همه در این مورد سخن گفتند اما بی سوادانی مثل شما هنوز می گویند رفته زیر پرچم خلیج عربی نشسته است
مرگ بر آمریکا
جلال
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار بی تفاوتیه...!
با این رفتار غیر مستقیم بهشون می گیم:"بابا شما که عددی نیستین. برو بگو بزرگترت بیاد"
اصلا نباید این شیخ نشین ها رو آدم حساب کنیم. همین که بگیم می خوایم مذاکره کنیم پر روتر می شن.
حر
احتمالا مثل برنامه هسته اي بايد راجع به صحبتهاي ان وتوافقات ان مخفي باشد
وطن فروشها
در سايت جهان هم تنها نظرات هم گروه هايتان ثبت مي شود
در يك سايت عدالت را رعايت نمي كنيد
پس واي به حال مملكتي كه مسئولينش شماها باشيد
مجید مجد
United States
بی انصافی نکن برادر یا خواهر عزیز
تازه ما به جهان انتقاد داریم که چرا انقدر نظرات مخالفینی که حتی از الفاظ بدی استفاده می کنن رو می زنین ما شاکی هستیم مثل ایتنکه بدهکار هم شدیم.اینجا سایت اصولگراست اما نظرات همه ملت با همه مواضع منتشر می شه
می گی نه برو نظرهای مختلف مطالب مختلف رو بخووووووون
بارها شده کامنت خود منو منتشر نکرده به خاطر اینکه به شماها مخالفان بر نخوره در غیر این صورت می دونم جهان با نه از من نه از هیچ کس دیگه ای کینه نداره شاید اشتباهاتی هم داشته باشه ولی کارش کلا درسته
جهان رودربایستی نکن نگی تعریفه نزنم؟؟؟؟؟؟؟
بزن جون من منتشر کن خواهشا خواهشم رو رد نکن
محمد
باید بگه ما از اینکه عمارات رو به صاحبش ایران نمیدن معترضیم نه اینکه وطن فروشی کنه
مجید دلبندم! امارات، نه عمارات!
همینطور معمولی کشور رو دو دستی تقدیم کنید،
خیلی معمولی
United States
حالا اقای ظریف میخواهد ابوموسی را هم بدهد برود . مگر کسی در مورد مال خودش با مدعی مذاکره میکند ؟؟ بسیار حیرت اور است این حرف مزخرف
ایشان در قامت یک دیپلمات کارکشته باید وارد شوند نه یک فرد ناشی.
United States
ما که دستاوردهای هسته ای را تقدیم کردیم دز خصوص این جزایر هم آمادگی داریم
کلا ایشون امادگی هر نوع واگذاری را دارند
آرمین
United Kingdom
من یک راه حل دارم خوزستان را به عراق بدیم خراسان را به افغانیها کردستان به کردا آذربایجان رو به ترکیه سیستان رو به پاکستان دریای خزر که به دیگران داده بودیم هیچ رفت جزیرها روهم به اماراتی ها بعد خودم راحت و با آرامش به کویر لوت حکومت کنیم فکر کنم دیگه مشکلی هم نداشته باشیم
کو احمدی نژاد رییس جمهوری که اولین مسئولی بود که بعد انقلاب به جزیره ابوموسی رفت و در جواب یاوه گویی انها گفت که سفر استانی انجام دادم و به هیچ احدی مربوط نیست.
ان اقتدار کجا و این ذلت کجا. هیهات من الذله.
ali
چرا جزیرهای که مال خودمون باید براش مذاکره کنیم .اون با کشوری مثل امارات که تو نقشه باید با عینک پیداش کنی
اهورا
ابوموسی خط قرمز من ... است. ابوموسی مذاکره شدنی نیست جان میدهیم اما هرگز از ذره ای از آب و خاکمان نیستیم به خدا سوگند که تا پای جان نمیگذاریم هر میهن فروشی خاکمان را به تاراج بدهد.
اهورا از شاه آبادغرب
احسنت به این شرافت و غیرت
نمی دونم شاه آباد غرب کجاست اما خدمت شما سلام عرض می کنم و با شما هم پیمان میشم.
ابوموسی مذاکره شدنی نیست.
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا بعد از انرژی هسته ای نوبت وا دادن خاک کشورمان است. خدا به ما رحم کند! تدبیر و امید....
در دولت گذشته حرف عدالت بود و عدالت قربانی شد این دولت تدبیر وامید است و می ترسم تدبیر فدا شود
وجب به وجب خاک ایران گلگون به خون عزیزترین فرزندان این کشور است. خواستید چوب حراج به آن بزنید اول باید از روی جنازه ما عبور کنید.
ما 8 سال دست خالی جنگیدیم. امثال فهمیده ها تا لحظه آخر مقاومت کردند و در نهایت هم با بدنی مجروح به خودشان نارنجک بستند و زیر تانک رفتند. ولی یک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادیم. فقط می خوام ببینم کی جرأت می کنه سر یه وجب از خاک این کشور معامله کنه!
حتما بعدش هم می خوان بیان و با شهدای ناوچه پیکان عکس یادگاری بگیرن!
حسین هاشمی
United Kingdom
آقای ظریف باید محاکمه بشه، فردا جواب خرازی، جهان آرا و ... را چی بدیم. امیدوارم مجلس با این قضیه قاطعانه برخورد کند.
مهدی ق
مطرح کرن هرگونه دعوا در مجامع حقوقی بین المللی با توجه به این که تمامی مستندانت به نفع ایران است و حق آن را بر جزیره ابوموسی تایید می کند کار عبث می باشد....ما نباید حساسیت ایجاد کنیم وقتی ما مطمئن هستیم مالک زمینی هستیم و سند آن را هم داریم پس چرا به دنبال اثبات حق هستیم ....اصلا نباید مذاکره شود ...شما اگر سری به کتاب جزایر سه گانه ایرانی از آقای دکتر نقی طبرسا از کارشناسان وزارت امور خارجه هست بزنیم مساله کاملا روشن می شود
میگم اگه دوست دارین ابوموسی رو بدیم بره؟ استفاده ای که نداره. تازه اگه بدیمش امتیاز از عربها می گیریم واونا حق ما رو به رسمیت می شناسن.
جای بسی تاسف است بادیه نشینانی که مرز قلمروشان تا دم در اتاق خواب شان است اکنون برای ما که کشوری کهن، بسیار بزرگ و مقتدر هستیم شاخ وشانه میکشند و خاک خودمان را طلب میکنند. لطفا تعارف نکنید میشود بندر عباس راهم داد. شکم بارگان عرب که محتویات هیکل های قناس شان 30 درصد چربی و 70 درصد فضولات نجس است کارشان به جایی رسیده که فراموش کرده اند خاک بادیه هایشان هم از آن ماست. گاهی زبان زور جواب میدهد. (مثل پاسخ روسها به زر زر های قطری ها) کافیست یکی دوتا موشک ناو و یکی دوتا گردان نظامی مان به سمت آنها حرکت داده شود. عرب ها مثل سگ می ترسند وفقط هارت وپورت میکنند. باورکنید کل شیخ نشین ها به علاوه عربستان را می توانیم ظرف چند هفته اشغال کنیم. آنوقت ببینید نتیجه چه میشود. حداقل یک تهدید اساسی کنید. شیوخ منافق عرب ها خائن ترین رذل ترین پست ترین حقیرترین نجس ترین وحشی ترین دزد ترین پلیدترین ابله ترین بی هویت ترین نفهم ترین ترسوترین بی ناموس ترین بی ریشه ترین بی سوادترین و کثیف ترین حیواناتی هستند که میتوان روی کره زمین یافت. بوی تعفن ونجاست این کافران هوای منطقه را آلوده کرده ولذا باید همت کنیم تا حکومت کثیف و سراسر نجاستشان را از روی زمین برداریم. مرگ وننگ بر شیوخ منافق و حقیر وهابی وسعودی.
Iran, Islamic Republic of
... آخه این چه کامنتی بود؟ ترکیدم از خنده!!!
Germany
چرا وقتي ميخواهيد موضوع را ريشه اي بررسي كنيد آدرس غلط ميدهيد؟
ريشه اصلي اين ادعاي كودكانه امارات برميگردد به دستوري كه آمريكا به اين شيوخ خودفروخته و ترسوي امارات داد و علت آنهم فرود هواپيماي كمك رساني جمهوري اسلامي ايران به مردم جنگ زده سارايوو در بحبوحه محاصره و كشتار مردم آن شهر بود كه به سرپرستي مرد شجاع ميدانهاي فتنه حضرت آقاي جنتي عازم سارايوو بود. اين هواپيماي كمك رساني كه از تهران به مقصد سارايوو در پرواز بود توسط ناتو به سركردگي آمريكا دستور بازگشت به آن داده ميشود كه با مخالفت مقامات ايران مواجه و به پرواز خود براي رساندن كمك به مردم مسلمان بوزني هرزگوين به پرواز ادامه ميدهد پس از آن غربيها و سردمدارشان آمريكا پيغام ميدهند كه در صورت ورود به فضاي بوزني هواپيما را در هوا سرنگون خواهند كرد كه باز هم با مخالفت مقامات مملكتي به مسير خود ادامه ميدهد كه پيغام آخر ايجاد مشكل در خليج فارس در صورت فرود همواپيما بود كه فرداي همانروز امارات مدعي جزاير شد و پس از آن ايران از ورود آنها به جزيره جلوگيري بعمل آورد. پس از فرود هواپيما ورق در سارايوو به نفع مردم مسلمان برگشت و حمايتهاي بعدي ايران باعث ايجاد جمهوري مسلمان نشين هرزگوين در قاره اروپا گرديد كه بحث منافع بسيار آن براي ملتهاي مسلمان قاره اروپا و ايران بحث جداگانه اي است كه بايد در جاي خود به آن پرداخت.
Finland
باسلام
من دوتا سوال دارم لطفا خوانندگان به من کمک کنند

1) آیا بولدوزر می تواند حقوق هسته ای را درو کندومانع پیشرفت شود؟

2)آیا بولدوزر می تواند جزیره ایرانی ابو موسی را جارو کند؟

از اینکه من را راهنمایی می کنید (( مچکرم ))!
نمی توانند عزیز. ولی اینا تزمزهای بدی هستند برای پیشرفت و استقلال کشور. هزینه و وقت میگیرند. به جای جواب قاطع یک دقیقه ای اولا اختلاف داخلی ایجاد میکنند ثانیا در طرف مقابل طمع ایجاد میکنند که رفع آن مشکل جدی است.
در صورت معامله ابوموسی را دیگر نمی شود برگرداند مانند تکه های دیگر پاره تن مان ایران که جدا شد و دیگر برنگشت.
حتی اونایی که سر دین شون معامله می کنند، سر خاک شون معامله نمی کنند.
نکنه قضیه هسته ای هم اینطوری بشه؟
همین طوری شده مسئله ی هسته ای اختصاصیه و مردم عادی از بالا و پایینش خیلی سر در نمیارن واگه همه چیز همه به باد بره بازم می شه پنهون کرد اما ابو موسی رو نه
آرش
United Kingdom
احتمالا يك طرح محرمانه اماده مي كنند و ميبرن جزيره رو پيش كش مي كنن همين.
رضا
با حل شدن مشكل اين جزيره منافع زيادي به دست مي آوريم كه از داشتن 100جزيره بيشتر است.
نبايد با همه چي متعصبانه رفتار كرد
برو بابا
آدم چقدر بی غیرت؟؟؟؟؟
ابوموسی تنها یک جزیره نیست گلوگاه استراتژیکی خلیج فارس است. چون آب های خلیج فارس در حدود مرزی ما قرار دارد اسم آن خلیج فارس است. با از دست دادن ابوموسی دیگر شاهد ظهور خلیج عربی خواهیم بود. اقتدار ما هم بر تنگه هرمز که بزرگ ترین برگ برنده ماست از دست می رود. گذر ما هم از تنگه خلیج فارس و دسترسی مان به آب های آزاد دچار مشکلات جدی می شود. این تنگه تقریبا تنها کانال عبور از محاصره تحریم هاست.
در ثانی شما دارید برای گروهی از مردم ایران و خانه هایشان تصمیم می گیرید که خوب بدیم بره این واقعا جالبه مردم ایران برای شما تا این حد بی ارزش اند؟!
سید سعید موسوی
مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم

امارات میدونه که حقی بر جزایر نداره و همش با شیطنت عربستان و اسرائیل شکل گرفته

ولی حالا فقط از ایران میخواد حاکمیتش مثل عراق ، لبنان ، عمان و سوریه از طرف ایران حمایت بشه و این توافق هم تنش در مورد جزایر رو از بین میبره هم پای آمریکا و اسرائیل را از منطقه دور میکنه
مهدي
Iran, Islamic Republic of
مذاكره سر جريان حاكميت ابوموسي؟؟!!!!!
مگه غير اينه كه : چيزي كه عيان است،چه حاجت به بيان است؟!

از اقاي وزير خواهشمنديم وقت خودشون رو سر چنين ادعاهاي خنده داري تلف نكنن...
اگه با امارات مذاكره كنيم اونا فكر ميكنن چه خبر باشه حالا !
بهتره بهشون رو نديم.
شما دارین شلوغ میکنین.!
اصلا ظریف اینایی که شما میفرمایید نگفته.چرا تحریف میکنید.؟!
هنوز چیزی نمیدونید دارید قصاص قبل از جنایت میکنید.!!
Iran, Islamic Republic of
شاه هم میگفت بحرین دیگه مروارید نداره راهشم که دوره بدیمش به انگلیس شرش از سرمون وا بشه. بدبخت نمیدونست همین بحرین به درد نخور به قول خودش اگه الان مال ایران بود کل دنیا رو آقایی میکردیم. ابوموسی رو از ما بگیرند یعنی تنگه هرمز رو از ما گرفتند یعنی ایران دیگه اهرم فشاری نخواهد داشت.
علیرضا
United States
دقیقا. اگه کشورهای کوچولوی خلیج الان مال ما بودن کل نفت جهان و کل گاز جهان دست ما بود. اما چه کنیم که بعضی کوته فکرها که هنوز هم هستن یه تصمیماتی رو ( درواقع بهتره بگم یه دستوراتی رو ) از ارباباشون میگیرنو فقط اجرا میکنن و فک نمیکنن که چه منافعی از ایران گرفته میشه.

تنگه هرمز میره که هیچ وارد مرزهای آبی ایران هم میشن اینم هیچ. خلیج فارس هم از فارس بودنش در میاد
استيضاح استيضاح استيضاح! ما وزير خائن نميخوايم اي نمايندگان مجلس!
بله ابوموسی را هم مانند بحرین بدهیم دست یک مشت خدانشناس تا مردمش را قتل عام کند! عجب ایده جالبی! شما برای مردم ایران همین اندازه ارزش قایلید!
با اینکه بحرین سالهاست از ایران جدا شده ولی می سوزم از اینکه نمی تونم برم کمکشون! بحرین پاره تن ماست. حالا می خواهند ابوموسی را هم تقدیم کنند!
احمد
آقای ظریف با تمام احترامی که برای شما دارم این کار شما واقعا اشتباه است. هر چیزی که قابل مذاکره نیست .
احمد
کاش بجای این بحث ها راهکار میدادیم. مانند اینکه بوموسی را منطقه آزاد تجاری مانند کیش کنیم تا جمعیت ایرانیان آنجا افزایش یابد . و یا مسعولان بلند پایه کشور به آنجا سفر کنند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
من به سایت جهان یک نصیحت می کنم. اولاً از بابت درج 3 پاراگراف آخر مطلب که موجب رفع ابهامات شد تشکر می کنم ولی حال و هوای کلی مطلب به شکلی جهت داده شده که اثر آن را در کامنتهای باورنکردنی هموطنان عزیزم دیدم. لذا خواهش می کنم روی لحن درج مطالبتون بیشتر کار کنین که یک وقتی مدیون نشین.
یا علی
سید هادی
ما کسی را که به رییس جمهوری انتخاب کردیم هرگز یک وجب از خاک کشورمان را به کسی نمی دهد و نخواهد داد و ما همه چیز را تحمل میکنیم حتی بدتر از تحریم باشد ولیخاکمان را از دست نمی دهیم
عباس
Iran, Islamic Republic of
خدايا پناه به تو ميبرم از شر روشنفكري هاي از جنس ظريف
United States
چو ایران مباشدتن من مباد
به این بوم وبرزنده یک تن مباد
من نمیدونم این ادعاهادرسته وهمچین حرفایی زده شده یانه!ولی این ومیدونم که دیگه اون زمانها گذشت که نصف این مملکت ومفتکی تقدیم میکردن به یه کشوردیگه.ظریف که چیزی نیست!گندترشم عددی نیست وبایدپاتوخون من بذاره وردشه تا من بذارم.
وای برشرف اونی که زنده باشه روزی وبذاره سرزمینشوازش بگیرن
تقصیر ماست که اونقدر در برابر این دولت کوتاه اومدیم که اینها در مورد همه چیز حاضر به مذاکره می شن و متاسفانه کار اینها که به مذاکره کشید تفاهم نامه هایی امضا می کنند که همه به شاهان قجری بگن خدا پدرت رو بیامرزه
کسانی که توافقنامه ژنو رو امضا کردن و حتی جرئت نمی کنن رسما اون رو رو کنن در حالی که تمام دشمنان و اون هایی که نباید بدونن می دونن متنش چیه، لیاقت مذاکره ر مورد خاک ما رو ندارند
خاک ما ناموس ماست، آدم های غیور باید تصمیم بگیرند نه ....
تاریخ سیاه شاهان را زنده می کنند با این قبولی