کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمدرضا خاتمی: از طلب سال ۸۸ گذشتیم!

رجا , 10 آذر 1392 ساعت 12:15

انگار قرار نیست سریال وقاحت‌های فتنه‌گران به پایان برسد؛ سریالی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم بر غلظت آن افزوده شده است و این افراد به جای اینکه از لطف و رافت مردم نسبت به اقدامات آشوب طلبانه خود در سال ۸۸ متشکر باشند و خود را مدیون رحمت اسلامی نظام بدانند که هنوز مشغول به فعالیت عادی خود بدون برخورد قضایی هستند، مدعیانه در رسانه‌های زنجیره‌ای حاضر می‌شوند و سخاوتمندانه از گذشت خود نسبت به اشتباه مردم – یعنی عدم رای به اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم - سخن می‌گویند!


به گزارش جهان، محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین حزب منحله مشارکت که در سال‌های اخیر خود در پشت پرده پنهان شده بود و به جز موارد معدود، وظیفه اظهارات عجیب و هتاکانه را به همسر خود – زهرا اشراقی – واگذار کرده بود، امروز در مصاحبه تفضیلی با روزنامه «اعتماد»، خود را طلبکار مردم نامیده و حاتم طایی گونه از گذشت اصلاح‌طلبان از طلب خود در سال ۸۸ سخن گفته است.


خاتمی که این مصاحبه را با ذکر این جمله که «گزارش ۱۰۰ روزه روحانی از معدود دفعاتی بود تلویزیون ایران را می‌دیدم» آغاز کرده و البته با توجه به اینکه همسرش نیز قبلا از تماشای سریال مستهجن ترکیه‌ای «حریم سلطان» روایت کرده بود، نیازی به توضیح نداشت، بحث‌های متعددی را درباره عملکرد دولت یازدهم و نوع رویکرد اصلاح‌طلبان به دولت مطرح کرده و ضمن تایید عدم وابستگی روحانی به اصلاح‌طلبان، از همفکران خود خواسته تا با سکوت خود از دولت حمایت کنند و با هرگونه مخالفت و یا انتقاد از دولت روحانی هم مبارزه کنند.

او همچنین مجددا نظریه معروف طیف اصلاح‌طلبان را مطرح کرده و گفته است که چون کاندیدای موردنظر ما در انتخابات پیروز شد، پس مشخص است که انتخابات کاملا سالم و قانونی بوده است؛ یعنی اگر فردی غیر از روحانی به عنوان رئیس‌جمهور از سوی مردم برگزیده می‌شد، قطعا تقلب صورت گرفته است. خاتمی تاکید کرده است: «ما مطمئن بودیم که اگر انتخابات با معیارهای قانونی، درست و سالم برگزار شود، پیروزی ما قطعی است. دوم اینکه از روزهای قبل خبرهایی از سوی حاکمیت به ما رسید که در این انتخابات، حوادث سال ۸۸ اتفاق نخواهد افتاد، ما مطمئن نبودیم اما امیدوار بودیم که به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم.»

اما نکته برجسته این مصاحبه، وقاحت و بی‌شرمی خاتمی درباره روایت فتنه ۸۸ است؛ جایی که او صراحتا و در کمال پررویی، خود و اصلاح‌طلبان را طلبکار مردم و نظام معرفی می‌کند و با لحنی متفرعنانه، از بخشش طلب خود سخن می‌گوید. او بدون اشاره به همه آشوب‌طلبی‌هایی که همفکرانش در کف خیابان و علیه مردم انجام دادند، بدون اشاره به آتش زدن سطل‌های زباله، بدون اشاره به کشته شدن تعدادی از هموطنان، بدون اشاره به آسیب‌هایی که به اموال عمومی وارد کردند، بدون اشاره به هزینه‌هایی که به مردم و نظام وارد کردند و از همه مهم‌تر، بدون اشاره به دروغ بزرگ تقلب که در سال ۸۸ مطرح کردند اما هیچگاه سندی برای آن ارائه نکردند، خود را در جایگاه یک قدیس قرار داده و می‌گوید که طلب خود از مردم و نظام را بخشیده است.

خاتمی همچنین از گذشت صحبت کرده و تاکید می‌کند: «اصلاح‌طلبان در‌‌ همان سال ۸۸ از طلبشان گذشتند. طلب ما این بود که زندان و حصر و این‌ها نباشد. ما طلبمان این بود این کار‌ها نشود، طلبمان این نبود که بیایند ما را وزیر و وکیل کنند. می‌گفتیم ظلم را باید کم کرد. اگر هم طلبی وجود داشته باشد، مردم پاداش اصلاح‌طلبان را در ۲۴ خرداد دادند، بنابراین امروز اصلاح‌طلبان از هیچ کس طلب ندارند، هیچ ادعایی ندارند و حتی در شرایط کنونی که بخشی از حقوق اولیه آن‌ها هم گرفته شده، باز راضی هستند و صبوری می‌دارند و پایداری می‌کنند و پیش می‌روند. به این دلیل که احساس ما بر این است که باید خیلی از حقوق خود بگذریم چرا که منافع ملی ما در خطر است. همه این‌ها به این معناست که باید تاریخ را بخوانیم و پند گیریم، نه اینکه در تاریخ بمانیم و کینه‌ورزی کنیم و بخواهیم انتقام‌گیری کنیم. اصلاح‌طلبان به بیان‌های مختلف و در راس همه آقای خاتمی، مساله گذشت را بیان کرده‌اند و این پیامشان بود که سال ۸۸ یکی از اتفاق‌های مهم و تلخ در تاریخ جمهوری اسلامی و تاریخ این کشور است اما گذشته است.»

اگرچه محمدرضا خاتمی مشخص نکرده که قرار است اطلاح‌طلبان کدام گناه نابخشودنی مردم را ببخشند – رای دادن به فردی غیر از کاندیدای آن‌ها؟ حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس و مخالفت با شعار «نه غزه نه لبنان»؟، واکنش نسبت به فتنه‌گرانی که شعار «جمهوری ایرانی» سر می‌دادند؟ خلق حماسه تاریخی ۹ دی در پاسخ به هتک حرمت عاشورا؟ - اما باید این مساله را حتما به او و همسرش و سایر افرادی که با او همراه و همفکر هستند گوشزد کرد که مردم نه تنها حوادث سال ۸۸ را فراموش نکرده‌اند و به هیچ عنوان حاضر به بخشش خیانت خاتمی و دوستاش نیستند، بلکه برقراری دادگاه علنی برای این افراد و محاکمه آن‌ها در برابر مردم به دلیل همه اقدامات خیانت‌بارشان در فتنه آن سال، یکی از مطالبات جدی، محکم و مهم مردم از دستگاه قضایی کشور است.


هر چند به نظر می‌رسد پروژه «از موضع بالا سخن گفتن» مدت‌هاست که در دستور کار فتنه‌گران و آشوب‌طلبان قرار گرفته و اصلاح‌طلبان بنا دارند تا نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد امسال را به حوادث سال ۸۸ پیوند بزنند اما مردم ایران بار‌ها ثابت کرده‌اند که تحت تاثیر این جنگ روانی رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند و کماکان همانطور که آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته اعلام کرد، مطالبه اصلی خود برای محاکمه سران و عوامل فتنه را به طور جدی از قوه قضاییه و سایر مسئولان کشور پیگیری می‌کنند.


کد مطلب: 328833

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/328833/محمدرضا-خاتمی-طلب-سال-۸۸-گذشتیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com