پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

علت عدم ثبت برخی زلزله‌ها اعلام شد

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 328803
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به چالش‌ها و اهمیت ثبت زلزله برای کمک رسانی سریع به آسیب دیدگان، علت عدم ثبت برخی زلزله‌های کشور را اعلام کرد.
به گزارش جهان، دکتر محمود مظفر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تعدد زلزله‌های متعدد در دو استان بوشهر و فارس اظهار داشت: متاسفانه با توجه به زلزله‌های مکرر در این دو استان ما شاهد آن هستیم که مثلاً در استان بوشهر هیچ ایستگاه لرزه‌نگاری وجود ندارد و برای استان فارس نیز فقط ۴ ایستگاه لرزه‌نگاری وجود دارد که ۲ ایستگاه نیز فعالیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: وجود ایستگاه‌های لرزه‌نگاری باعث می‌شود تعداد زمین‌لرزه‌ها مشخص شود. براین اساس ما شاهد آن هستیم که در بعضی مواقع مردم احساس زلزله می‌کنند ولی چون ایستگاه لرزه‌نگاری وجود ندارد این زلزله‌ها به درستی ثبت نمی‌شود که مسلماً عدم ثبت این زلزله‌ها می‌تواند عواقب داشته باشد.

ایران دارای ۱۰۷ ایستگاه لرزه‌نگاری، ترکیه و ژاپن هم اکنون ۱۷۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری


مظفر تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه کشور ما یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید، فقط ۱۰۷ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور وجود دارد در حالی که ترکیه هم اکنون ۷۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری دارد و ژاپن نیز دارای یک هزار ایستگاه لرزه‌نگاری است و این در شرایطی است که مساحت ایران بسیار بزرگتر از این دو کشور است.

رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز تجهیزات ایستگاه‌های لرزه‌نگاری توسط مرکز ژئوفیزیک تهیه شده است و فقط باید استانداری‌های مربوط اجازه ایجاد این ایستگاه‌های لرزه‌نگاری را ارائه دهند.

مظفر با انتقاد از عدم وجود ایستگاه‌های لرزه‌نگاری برای استان بوشهر گفت: استان فارس با توجه به وقوع زلزله‌های متعدد ۴ ایستگاه لرزه‌نگاری دارد که دو ایستگاه غیرفعال است، بنابراین برخی زلزله‌های کشور اصلأ ثبت نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *