جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افزایش قیمت خودرو، روند اسقاط را کند کرد

اسقاط ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تا پایان سال
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 328365
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اسقاط ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تا پایان سال گفت: افزایش قیمت خودرو، روند اسقاط خودروهای فرسوده‌ را کند کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید مجتبی شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در تماس تلفنی در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع "بررسی آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن" اظهار داشت: طی سال‌های گذشته یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

هم‌اکنون ۳۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در کشور وجود دارد، از این میان ۷۰هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده در تهران است، افزود: طی دوسال اخیر به دلیل افزایش قیمت خودورها خروج خودروهای فرسوده برای دارندگان آنها با توجیه اقتصادی همراه نبوده است.

اسقاط ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تا پایان سال

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری تعداد خودروهای اسقاطی به ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.

سوخت شوفاژخانه‌ها سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد

در ادامه برنامه سعید متصدی،‌ معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه منابع ثابت و متحرک در کنار یکدیگر از عوامل ایجاد آلودگی هوا هستند، اظهار داشت: در برخی از شهرها در کنار صنایع عوامل دیگری تولید آلودگی می‌کنند که مغفول مانده‌اند که از جمله می‌توان به آلودگی ناشی از منابع گرمایشی خانگی اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سوخت شوفاژخانه‌ها سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد؛ در کلانشهری مانند تهران با داشتن حداقل ۱.۵ واحد مسکونی بخشی از آلودگی هوای این کلانشهر می‌تواند ناشی از منابع خانگی باشد.

وی با بیان اینکه سابقه آلودگی هوای تهران به دهه ۵۰ بازمی‌‌گردد، افزود: تا سال‌های ۷۸ و ۷۹ برخوردهای انفعالی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای می‌شد که طی سال‌های ۷۸ و ۷۹ برنامه جامع ۱۰ ساله در هفت محور تدوین شد.

حذف سرب از بنزین در راستای کاهش آلودگی هوا

متصدی با بیان اینکه این برنامه در سال ۷۹ به تصویب هیئت وزیران رسید، عنوان کرد: طی سا‌ل‌های ۷۹تا ۸۴ اتفاقات ارزشمندی در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور افتاد که یکی از مهمترین آنها حذف سرب از بنزین بود.امروز اگر در تهران شاهد کاهش آلودگی co هستیم به دلیل این است که تا میزانی استاندارد سوخت و خودرو ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا تدوین شد که اهم آن به ارتقا سطح استاندارد سوخت و خودرو و همچنین توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی باز می‌گردد.

متصدی اجرای درست برنامه‌های کاهش آلودگودگی هوا را مستلزم تعامل هوشمندانه و همچنین مشارکت همه جانبه مردم دانست و گفت: چناچه این دو سیاست اجرایی شود شاهد کاهش موثر آلودگی هوا خواهیم بود.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، اضافه کرد: کار اصلی این کمیته هماهنگی میان‌بخشی میان تمام دستگاه‌ها اعم از سازمان‌های مردم نهاد، شوراها و همچنین دستگاه‌های مسئول برای کاهش آلودگی هوا است.

مردم شرایط کشور در خصوص آلودگی هوا را درک کنند

وی با بیان اینکه بر اساس استراتژی مشارکت تأکید بر مشارکت همه جانبه مردم برای کاهش آلایندگی‌های موجود در هوا داریم، اظهار داشت: ما مشارکت مردم را فقط در انجام عملیات می‌بینیم و نظرات مردم را نیز می‌خواهیم.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به بد رفتاری و عدم توجه مردم به مسئله آلودگی هوا طی سال‌های گذشته، از مردم خواست که شرایط کشور را درک کنند.

متصدی با بیان اینکه درصد سفرهای غیرضرور در تهران و سایر کلانشهرهای کشور قابل ملاحظه است، گفت: لازم است که مردم با صبر و بردباری و استفاده از زیرساخت‌های دولت الکترونیک از تعداد سفرهای غیرضروری بکاهند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ها تا پایان سال جاری استاندارد تمامی خودروهای داخلی به یورو ۴ ارتقا یابد، افزود: البته در این باره بدون شک با مشکلاتی روبرو هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *