جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

صید واقعی در خلیج فارس ۶ برابر آمار رسمی

نصف صید ماهیان توسط بحرین انجام می‌شود
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 328326
نتایج یک تحقیق نشان داد میزان برداشت از ذخایر ماهیان خلیج فارس ۶ برابر آمار رسمی ارائه شده از سوی کشورهای ساحلی به فائو است و بحرین به تنهایی ۵۴ درصد کل صید در خلیج فارس را به خود اختصاص داده است.
به گزارش جهانف تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی آی ساینس تایمز نوشت: مطالعات انجام شده نشان می دهد خلیج فارس، همانند بسیاری از مناطق دریایی در جهان از صید بیش از حد رنج می برد و بسیاری از کشورهای این منطقه آماری غیر واقعی در مورد میزان برداشت خود از ذخایر ماهیان خلیج فارس ارائه می دهند.

نتایج مطالعه ای که اخیرا توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا با استفاده از تصاویر نرم افزار گوگل ارتس انجام شده است نشان می دهد که میزان واقعی ماهی صید شده در منطقه خلیج فارس در مقایسه با آمار و ارقام گزارش داده شده از سوی کشورهای این منطقه تفاوت فاحشی دارد.

دلال عبدالرزاق و دانیل پائولی برآورد کردند که ۳۱ هزار و ۴۳۳ تن ماهی در سال ۲۰۰۵ در این منطقه صید شده است که این میزان شش برابر رقم گزارش شده از سوی کشورهای ساحلی می باشد. در نتایج این تحقیق که در مجله علوم دریایی منتشر شده، آمده است: «نتایج ما نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمارهای ارائه شده در مورد خلیج فارس است که بخش کوچکی از مشکل جهانی گزارش دهی اشتباه است.»

عبدالرزاق، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «کم گزارش دادن میزان ماهی صید شده علاوه بر تاثیرگذاری بر کل اکوسیستم دریایی، می تواند امنیت غذایی و اقتصاد را به خطر بیندازد...این موضوع به خصوص در مورد منطقه خلیج فارس که صنعت شیلات پس از نفت مهمترین منبع طبیعی است، اهمیت دارد.»

این دو محقق با استفاده از تصاویر نرم افزار گوگل ارتس در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دریافتند که مقصر اصلی در صید بی رویه ماهی در خلیج فارس نه قایق های ماهیگری، بلکه سیمهای ماهیگیری هستند. این سیم ها معمولا بیش از ۳۰۰ متر طول دارند و می توان با استفاده از تصاویر ماهواره ای آنها را مشاهده کرد. در سال ۲۰۰۵، عبدالرزاق و پائولی ۱۶۵۶ سیم شناسایی کردند اما، پس از استفاده از یک الگوریتم برای تصحیح تصاویر با کیفیت پایین، تعداد این سیم های شناسایی شده به ۱۹۰۰ عدد افزایش یافت.

بحرین که نیمی از این سیم ها متعلق به آن است، ۵۴ درصد کل صید در خلیج فارس یعنی حدود ۱۶ هزار تن را انجام می دهد و ایران نیز که ۳۷ درصد سیم ها را در اختیار دارد، ۳۹ درصد صید ماهی در خلیج فارس برابر با ۱۲ هزار تن را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش، میزان صید واقعی بحرین ۱۴۲ درصد بیشتر از میزان گزارش داده شده به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بوده است. بحرین در فهرست کشورهای مرتکب صید غیرقانونی، از نظر مغایرت میزان صید و ارقام گزارش داده شده، در صدر دیگر کشورها قرار دارد. این کشور همچنین بیشترین حجم برداشت از ذخایر ماهیان این منطقه را دارد.

تنها کشوری که در این منطقه کم و بیش با صداقت میزان صید خود را گزارش داده، کویت بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *