پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲۰

برنامه اصلاح طلبان برای فتح بهارستان/ نقش عارف و همسرش

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 328322
اصلاح‌طلبان سعی دارند با انکار ضعف‌ها و عملکردهای اشتباه خود در طول سال‌های گذشته و همچنین بزرگ‌نمایی برخی دستاوردهای دیپلماسی دولت یازدهم یک جنگ روانی به راه انداخته و با ایجاد پروپاگاندا در مورد ضعف‌های مجلس شورای اسلامی خود را به عنوان ناجی ملت معرفی کنند. این پروسه راهی است برای فتح مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان.
برنامه اصلاح طلبان برای فتح بهارستان/ نقش عارف و همسرش
به گزارش جهان، تکاپوی اصلاح‌طلبان برای چگونگی ورود به انتخابات مجلس دهم و تقلای آنها برای کسب کرسی های سبز رنگ بهارستان موضوعی است که در هفته‌های اخیر به شدت مورد توجه آنها قرار گرفته است.

مصاحبه ها و گزارش های پی در پی اصلاح طلبان در دو بعد "به تصویر کشیدن اختلافات دولت و مجلس" و همچنین "مطرح کردن اسامی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای ریاست مجلس دهم" نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان و جریان رسانه‌ای آنها بیش از هر چیز دیگر به دنبال کسب قدرت کرسی های سبز رنگ بهارستان هستند و برای رسیدن به این مقصود قرار است با نامطلوب جلوه دادن بررسی های مجلس درخصوص چگونگی عملکرد وزرا و همچنین عزل و نصب‌های متعدد آنها که در روزهای اخیر در صحن علنی مجلس مورد بحث قرار گرفته است، مجلس را متهم به سختگیری های بی‌مورد كرده و با "افراطی" معرفی کردن مجلس اصولگرا به نوعی راه را برای رسیدن اصلاح طلبان به بهارستان هموار کند.


روزنامه آرمان: تعامل مجلس با دولت پاییزی است!

صادق زیباکلام از جمله تحلیلگران اصلاح‌طلب چندی پیش طی یادداشتی در روزنامه ابتکار نمایندگان مجلس را تندرو و افراطی خواند و درمقابل اعتراض آنها به عزل و نصب های متعدد دولت در برخی وزارتخانه ها مدعی شد «افراطیون اصولگرا در مقابل دولت صف آرایی کرده‌اند!» این در حالی است که همین مجلس اصولگرا در دولت احمدی نژاد به هرگونه انتصاب جنجالی از سوی وزرا واکنش نشان می داد و استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار دولت احمدی‌نژاد در مجلس نهم به دلیل همین انتصاب‌های جنجالی رخ داد اما این اقدامات مجلس در قبال دولت احمدی‌نژاد هیچ‌گاه از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح طلب «افراطی» خطاب نشد.



تلاش آشکار و پنهان برای فشار بر دولت!

زیباکلام در ادامه این یادداشت خطاب به نمایندگان مجلس نوشته است «جناب آقای فرجی دانا، در مقابل تندروهای مجلس عقب نشنی نکنید، چون تندروها نه تنها از شما تشکر نخواهند کرد بلکه فردا باز به سراغتان خواهند آمد.» زیباکلام همچنین در ادامه این یادداشت در توهين آشكار به تماميت مجلس نهم و نمايندگان مجلس نوشته است: «[آقاي فرجي دانا] قرص و محکم بايستيد و آنها را جدي نگيريد. البته که خواست و اراده مجلس تاج سرماست!»

روزنامه شرق نیز بررسی ها و انتقادات نمایندگان مجلس را نوعی تهدید سیاسی قلمداد کرد و نوشت: «اصولگرایان مجلس هر روز با ایده‌ای تازه به استقبال کابینه می‌روند، یک روز طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مطرح است و دیگر روز وزیر علوم. استیضاح هم در قالب یک ابزار تهدیدآمیز روی میز نمایندگان است.»

بنابراین برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی که خود را حامی دولت یازدهم نشان می‌دهند، سعی دارند تا وظایف نظارتی نمایندگان مجلس را به نوعی افراطی‌گری و تقابل با دولت نشان دهند تا بتوانند راه را برای معرفی افراد مورد نظر خود برای گرفتن مجلس آینده باز کنند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اصلاح طلبان پروژه‌ای تحت عنوان «دیروز پاستور، امروز بهشت، فردا بهارستان» را در دستور کار خود قرار دادند و تلاش های خود را برای فتح کرسی‌های قوه مقننه آغاز کرده‌اند، روزنامه اعتماد چندی پیش طی گزارشی تحت عنوان "استراتژی تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبان" نوشت: «اصلي‌ترين تاكتيك اين روزهاي اصلاح‌طلبان نوعي برنامه‌ريزي براي انتخابات مجلس دهم است تا شايد باز هم بتوانند قواي مجريه و مقننه را با هم داشته باشند؛ انسجام اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري اخير تجربه‌يي بود كه از انتخابات‌هاي ۸۴ و ۸۸ گرفته بودند.» روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز طی گزارشی به بررسی روند اصلاح‌طلبان برای رسیدن به بهارستان پرداخت و تاکید کرد: «اگر اصولگرایان به اجماع نرسند، انتخابات مجلس دهم را واگذار می‌کنند.»

تاکید اصلاح طلبان بر روی موضوع به اجماع نرسیدن اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم تا آنجا پیش رفته است که حتی یکی از اعضای مجمع روحانیون با اشاره به اختلافات برخی اصولگرایان در مجلس گفته است: "ما نباید اجازه وحدت اصولگرایان را بدهیم. ما باید از تجربه مجلس گذشته بیشترین بهره را ببریم. تجربه درگیری فراکسیون رهروان با شاگردان و حامیان آیت الله مصباح یزدی برای ما بسیار ارزشمند بود، این تجربه باید در انتخابات آینده هم تکرار شود."

صادق زیباکلام تحلیلگر اصلاح‌طلب با ارائه تحلیلی در خصوص انتخابات آینده مجلس بر لزوم آغاز برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان برای فتح بهارستان تاکید کرده و گفته است: «اصلاح‌طلبان باید برنامه‌ریزی جدی برای در دست گرفتن مجلس دهم داشته باشند، اگر جبهه متحد اصلاح‌طلبان بتواند بالنسبه در انتخابات اسفند ۹۴ موفق باشد، مطمئن باشید رئیس مجلس آینده آقای محمدرضا عارف خواهد بود.»

اواسط تیرماه سال جاری، روزنامه کیهان نسبت به پُشت پرده تأسیس "حزب فراگیر اصلاح طلبان" (امید ایرانیان) بدست محمّدرضا عارف که در حدّ یک بیلبورد تبلیغاتی در مطبوعات اصلاح طلب منتشر شد؛ به صورت تلویحی هشدار داد؛خبرگزاري «آريا» نوشت: در محافل «مشارکتي» و «مجاهدين انقلاب» گفته مي شود که «عارف» فاقد ظرفيت لازم براي رهبري "حزب فراگير اصلاحات" است ولي تحت پوشش او مي توان حزب «مشارکت» و نشست هاي آن را احياء کرد و از فشار نيروهاي امنيتي خارج نمود.

خیلی وقت لازم نبود تا نسبت به این هشدارها یقین بیشتری پیدا شود، در همین رابطه «علی شکوری راد» در مصاحبه با خبرگزاری «ایسنا» گفت: «جبهه مشارکت قانوناً منحل نشده و ادّعاهایی که در این زمینه از سوی نهادهای امنیتی یا «سخنگوی قوّه قضائیه» مطرح شده؛ مستند نیست! ... البتّه موانع سیاسی با برگزاری «انتخابات ریاست جمهوری» تا حدود زیادی رفع شده و موانع اداری و قضایی که به نظر من غیرقانونی بوده؛ با کنار رفتن برخی مسئولان غرض ورز برطرف خواهد شد.» (۹/۵/۱۳۹۲).

در ادامه این اقدامات، مطرح شدن نام محمدرضا عارف برای ریاست کرسی مجلس دهم از آنجا آغاز شد که عارف اعلام کرد با راه‌اندازی بنیادی تحت عنوان «امید ایرانیان» قصد دارد فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را برای ورود به عرصه انتخابات مجلس دهم سامان دهد که ظاهراً این فرایند با خداحافظی وی از بنیاد بارانی‌ها و سوا کردن حسابش از خاتمی کلید خورده است.

نوع موضع‌گیری عارف درباره کناره‌گیری‌اش از صحنه انتخابات این موضوع را قوت بخشید که خاتمی او را مجاب کرده تا در ازای واگذاری مسئولیت در دولت روحانی در صورت پیروزی در انتخابات، چنین اقدامی را انجام دهد؛ وعده‌ای که عملی نشد و بر دلخوری معاون اول دولت اصلاحات از دوستانش افزود.

مطرح شدن نام عارف در فضای رسانه‌ای اصلاح طلبان برای مجلس دهم و همچنین انتشار اخباری مبنی بر تشکیل جلسات انتخاباتی با تشکل‌های استانی و شهرستانی‌های مقیم تهران برای شناسایی نیروهای اصلاح‌طلب قوت گرفت. از سوی دیگر، همسر محمدرضا عارف نیز مدتی است که جلسات خود را با نخبگان تهران و شهرستان‌ها در راستای فتح کرسی‌های بهارستان کلید زده است.

گویا اصلاح‌طلبان سعی دارند با انکار ضعف‌ها و عملکردهای اشتباه خود در طول سال‌های گذشته و همچنین بزرگ‌نمایی برخی دستاوردهای دیپلماسی دولت یازدهم یک جنگ روانی به راه انداخته و با ایجاد پروپاگاندا در مورد ضعف‌های مجلس شورای اسلامی خود را به عنوان ناجی ملت معرفی کنند. این پروسه راهی است برای فتح مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من از قبل هم فکر میکردم با توجه به اقدامات نمایشی دولت، برای مجلس باید یه برنامه خاص این سبکی بزارن تا بتونن رای بیارن!
ادب
مجلس باید طوری عمل کند که در چارچوب منافع و مصالح کشور حرکت کند نه برای رای آوردن در دوره بعد.
اگر بخواهند با توجه به تبلیغات اصلاح طلبان در مورد مجلس و دولت ،منفعلانه عمل کنند و نیت خود را کسب آرای مردم قرار دهند از دو جهت متضرر خواهند شد :نه رای می آورند و نه به وظایف خود عمل کرده اند.
چون نیک نظرکردو پر خویش در آن دید
گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست
این طبیعیه که گروه های سیاسی برای پیروز شدن در انتخابات از قبل برنامه ریزی کنند و اتفاقا پیروزی با کسانیه که بهتر و زودتر برنامه ریزی کنند.
Iran, Islamic Republic of
چیزی که اصلاحطلب ها بلدند سیاست .... کاندید مورد نظرشون رو پیروز میدان کنند فتح مجلس کاری نداره
United States
چیزی که بلدند نیرنگ و قریب
Iran, Islamic Republic of
خودم با فامیلام شده میام تهران با رای به اصولگرایان نمی زاریم این اتفاق بیفته
Iran, Islamic Republic of
ما هم میایم به اصلاح طلبا رای میدیم رای شما رو خنثی می کنیم. مطمئن باشین دل اکثر ملت ایران با اصلاح طلبان و میانه روهاست .
مسئله اینه که تندروها پشت چهره های شریفی مانند عارف قایم شده و به صورت خزند لجام امور رو از دست میانه رو ها خارج کنند.
مرحبا آفرین البته اگر بچه های اصول گرا مثا انتخابات شورای شهر لیست واحدی را ندهند واز درهم آمیختگی رنج ببر ند امکان رای آوری اصلاحطلبان است پس اتحاد خود را حفظ کنید که یک دست صدا ندارد
مشهدی
همه جای ایران به اصلاح طلبا رای میدن اونوقت میری آمریکا رای میدی!
تو چقد .... همه شهر ها اصلاح طلب داره و حتما پیروز میشیم زیاد زور نزن تند رو
Russian Federation
شما همون شهرتون باشید چون احتمال داره اصلاح طلبان تو شهر شما رای بیارن بعد شما خوتو سرزنش کنی
محمد
شما راستی های محافظه کار همین جوری هم از الان مردین ، نیاز به برنامه ریزی نیست.
خدا نیامرزتون
عجب اعتدال و ادبی دارید شما!!!
مجلس اصلاح طلب هماهنگی بیشتری با دولت خواهد داشت
خدا به رهبر ما صبر بده
...
سامان
انشاالله اصلاح طلبا با تمام توان در انتخابات مجلس شرکت کنند وبا حمایت مرد پیروز بشن....
اصلاح طلب
ما پیروز انتخابات بعدی هستیم مردم دیگه اجازه نخواهند داد که تند رو ها در قدرت بمانند یا به قدرت بازگردند
شما به جاي اينكه اتحاد اصلاح طلبان را مذمت كنيد به فكر جبهه اصولگرايي باشيد ، اصولگرايان معتدل با محوريت امثال لاريجاني و توكلي تكليفشان معلوم است ، اما ديگر اصولگرايان اگر نتوانند اينبار هم خودي نشان دهند رسما"‌از قطار اصولگرايي هم پياده خواهند شد .