جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
در نشست خبری مشترک با ظریف:

داود اوغلو: روحانی ژانویه به ترکیه می‌آید

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 328108
وزیرخارجه ترکیه از سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه در ماه ژانویه و پس از آن سفر نخست وزیر ترکیه به تهران خبر داد.

به گزارش جهان به نقل از فارس، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعد از ظهر امروز چهارشنبه پس از دیدار و گفتگو با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفتگوهایش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود ترکیه قصد دارد سیاست منطقه‌ای و سیاست خارجی‌اش را تغییر دهد، اظهار داشت: ترکیه سیاست ثابتی داشته که از ۱۰ سال گذشته تاکنون همین سیاست را پیگیری کرده و سیاست خارجی ما مشتمل بر ۴ اصل بوده است.

وی در تشریح سیاست خارجی ترکیه، روابط متقابل سیاسی در سطوح بالا با کشورهای منطقه، گسترش همکاری‌های فرهنگی در راستای حفظ آثار فرهنگی منطقه، گسترش امنیت و ثبات منطقه و گسترش رفاه و آسایش منطقه را ۴ اصل سیاست خارجی این کشور برشمرد و افزود: با برخی کشورهای منطقه اختلاف نظر داشتیم ولی فصول سیاست خارجی ما تغییر نکرده است.

وی با اشاره به تحولات در کشورهای مصر، سوریه، یمن و ... عنوان کرد: خواسته های مردم این کشورها همواره مورد حمایت ما بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود و تغییری در سیاست ما صورت نگرفته است و این پایه‌های ثابت سیاست خارجی ترکیه بوده است.

داوود اوغلو به گسترش روابط آنکارا و بغداد نیز اشاره کرد و افزود: ما به مسئولان عراقی گفته ایم که حمایت‌ها از آنها همچون سابق ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه ترکیه در همین زمینه به سفر رئیس مجلس ترکیه به عراق اشاره کرد و افزود: بهبود روابط بین کشورهای منطقه، تاثیر مستقیمی در ثبات منطقه دارد و مواضع سیاست خارجی ما ثابت است.

یکی از خبرنگاران از وی درباره نشست ژنو ۲ در خصوص سوریه خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم به عنوان کشورهای منطقه ناظر شرایط کنونی در سوریه باشیم. این کشور در حال حاضر با تراژدی‌های انسانی روبرو است و وظیفه همه ما است که کمک کنیم تا این مسائل رفع شود.

وزیر خارجه ترکیه به توافق صورت گرفته ایران و ترکیه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه از طریق همکاری‌ هلال احمرهای دو کشور اشاره کرد و افزود: ژنو ۲ باید موفق شود و آتش بسی در حوزه میدانی به وجود بیاید و ژنو ۲ اینگونه می‌تواند موفق شود.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: ما از همه گروه‌ها می‌خواهیم که آتش بس را رعایت کند. آنهایی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نبوده در دوره انتقالی در سوریه مشارکت داشته باشند تا صلح و ثابت در این کشور حاکم و زمینه لازم برای موفقیت آمیز بودن ژنو ۲ فراهم شود.

خبرنگاری از داوود اغلو درباره دلایل حمایت دولت آنکارا از محمد مرسی سوال کرد که وی تصریح کرد: ترکیه هیچ گاه از گروه و فرقه خاصی حمایت نکرده و همیشه بر اساس اصول و اعتقادات خود از خواست مردم حمایت کردیم و این جز پایه‌های اصلی سیاست ترکیه است. وی تصریح کرد: ما هرگز از مداخله و کودتای نظامی حمایت نکرده و مخالف کوتای نظامی در هر جای دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه مرسی در انتخاباتی آزاد به ریاست جمهوری مصر منصوب شد گفت: زمانی که حکومتی به صورت دموکراتیک انتخاب می‌شود و با کودتای نظامی برکنار، چرا مخالفتی با آن صورت نمی‌گیرد. متاسفیم که برخی کشورها حاضر نیستند در مقابل سرنگون کردن مرسی واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات عادلانه در ایران و همچنین برگزاری انتخابات در ترکیه عنوان کرد: علاقمندیم که در کشورهای عربی نیز انتخاباتی آزاد برگزار و مردم با اراده سیاسی خود حکومتشان را به قدرت برسانند و اگر شخصی در کشوری تخلف کرده مردم آن کشور باید تصمیم بگیرند که آن را سرنگون کنند.

وی افزود: این اصول ماست و ما همه جا از اراده سیاسی ملت‌ها حمایت کردیم و این اصول ما کماکان نیز ادامه می‌یابد.

یکی از خبرنگاران در خصوص گسترش فرقه گرایی در منطقه و از جمله حمله اخیر به سفارت ایران در بیروت اشاره کرد و نظر داوود اغلو را در این خصوص جویا شد که وی تصریح کرد: ما با هر نوع فرقه گرایی مخالفیم، وی با بیان اینکه، شیعه و سنی درک متقابلی از یکدیگر دارند افزود: ما با هر گونه تشدید فرقه گرایی در سوریه، ترکیه، لبنان و... مخالفیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به حمله اخیر به سفارت ایران در بیروت افزود: ما این اقدام را محکوم کردیم و معتقدیم که بایستی با حمله به دیپلمات‌ها و امکان دیپلماتیک به شدت برخورد شود. ترکیه نیز دیپلمات‌های زیادی را در پی حمله به سفارت‌های این کشور از دست داده است.

وی افزود: در ماه محرم و عاشورا خاک کربلا را بوسیدم و دستان برادران ایرانی و محبان اهل بیت را فشردم. اهل بیت برای ما مقدسند و الگوی ما هستند.

وی تصریح کرد: باید دست به دست هم در مقابل این گونه فتنه‌ها بایستیم.

به گزارش خبرنگار فارس داوود اغلو در ابتدای این نشست خبری نیز ضمن قدردانی از میزبانی وزیر خارجه کشورمان گفت: انشاالله ۱۷ دسامبر وزیر خارجه ایران در قونیه حضور خواهد داشت وی از سفر روحانی به ترکیه در ماه ژانویه و متعاقب آن سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران خبر داد و افزود: ضرورت تحولات منطقه ایجاب می‌کند که درکشور ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

وی ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای اخیر ایران و ۱+۵ در ژنو خاطر نشان کرد: ما از کاهش تحریم‌ها در ایران ابراز خرسندی می‌کنیم زیرا این مسئله به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند.

داوود اغلو از مهمان نوازی و برنامه ریزی خوب تهران برای برگزاری نشست وزرای خارجه اکو قدردانی کرد.

وی با اشاره به دیدارش با روحانی و ظریف ، با لاریجانی نیز دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه اقتصاد ایران وترکیه را مکمل یکدیگر خواند و افزود: امیدواریم در سال ۲۰۱۵ حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به یک صد میلیارد دلار افزایش یابد.

وی با اشاره به تحولات منطقه در گسترش رایزنی‌ها بین تهران و ترکیه تاکید کرد و افزود: ثبات در سوریه، لبنان و منطقه مورد توجه کشورهای منطقه است و زمینه فعالیت‌های تروریستی در منطقه باید از بین برود.

به گفته وی اگر ایران وترکیه دست در دست هم با موضع مشترکی حرکت کنند مخالفان را معیوب خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *