سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ظریف در بدو ورود به تهران چه گفت؟

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب: 327468
وزیر امورخارجه کشورمان در گفتگوی تلوزیونی در بدو ورود به کشور تاکید کرد: همانطور که در سند نهایی ژنو تاکید شده همه اقدامات اطمینان‌ساز ما در صورت نقض عهد طرف مقابل به سرعت قابل بازگشت است. البته امیدواریم که به این اقدامات نیاز پیدا نکنیم چرا که معتقدیم تعامل و همکاری بهترین شیوه برای نیل به اهداف است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه مهر آباد در پاویون دولت در ارتباط مستقیمی که با خبر سراسری ساعت 21 شبکه اول سیما برقرار شد گفت: در ابتدا یاد و خاطره شهدای برنامه سرافراز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را گرامی می دارم و از مقام معظم رهبری برای حمایت همیشگی و رهنمودهای ارزشمندشان تشکر می کنم.
 
ظریف افزود: از ریاست محترم جمهوری و نیز از همه مسئولین گذشته برنامه هسته ایران و مسئولین سابق مذاکرات هسته ای، از دولت های گذشته و همچنین از مجلس و نمایندگان عزیز نیز تشکر و قدردانی می کنم.
 
وی افزود: بیش از همه این ها قدردان مردم بزرگوار کشورم هستم زیرا که مردم ما به دنیا نشان دادند که با زبان فشار و تهدید نمی توان با آن ها سخن گفت. تنها زبان صحبت با ملت من زبان احترام است و مردم ما نشان دادند که حاضرند در برابر موضع احترام از موضع احترام صحبت کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال گوینده خبر سراسری در خصوص تضمین اجرای توافق ژنو گفت: بزرگترین تضمین این توافق نامه این است که طرف غربی همه راه های غلط علیه ملت ما را طی کرده و به نتیجه نرسیده اند. اکنون خود آن ها هم می دانند که منافع آن ها ایجاب می کند تا مسیر غلط گذشته را اصلاح بکنند.
 
ظریف با بیان این که ما هنوز در ابتدای راه هستیم با این حال تصویر جدی ای از نهایت مذاکرات نیز در دست است تاکید کرد: دستاورد بزرگ ایران هم این است که در متن توافق نامه هم در بخش ابتدای راه و هم در تصویر نهایی غنی سازی جزء برنامه قطعی ایران قید شده است.
 
وی افزود: طبق توافقنامه حتی یک گرم از مواد هسته ای از ایران خارج نشده و هیچ کدام از تاسیسات هسته ای کشورمان تعطیل نخواهد شد.
 
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان این که ایران برنامه نظامی را مغایر دیدگاه دینی و ملی خود می داند تصریح کرد: فتوای رهبر معظم انقلاب در نفی تسلیحات هسته ای مهمترین سند در دکترین نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی است و ایران هیچ مشکلی برای اثبات این موضوع ندارد.
 
ظریف در پاسخ به این سوال که زمان بندی اجرای این توافقنامه به چه صورت است گفت: شاید تا پایان سال مسیحی، البته حتما نمی شود همه موارد توافقنامه را در یک مرحله اجرا کرد. مرحله اول طبق توافقنامه یک مرحله شش ماهه است. ممکن است برخی برنامه ها تقدم داشته و برخی دیگر پس از اجرای برنامه های مقدماتی اجرا شود ولی هرگونه اقدام در اجرای توافقنامه به صورت کاملا جدی و متوازن خواهد بود.
 
وی افزود: همزمان ما آمادگی داریم از همین فردا مذاکرات برای مرحله نهایی توافقنامه هسته ای را آغاز کنیم.
 
وزیر امورخارجه کشورمان مرحله نهایی توافق هسته ای ایران و شش کشور را پر اهمیت دانست و گفت: در مرحله نهایی حق هسته ای ایران به صورت کامل به رسمیت شناخته شده و همه تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران به صورت کامل برداشته خواهد شد.
 
ظریف در خصوص ابهامات درباره حق غنی سازی تاکید کرد: در سند کنونی در دو جا تاکید شده است که هیچ راه حلی بدون برنامه غنی سازی وارد مرحله اجرایی نمی شود و ما طبق همین موضوع آمادگی داریم وارد مرحله اجرای این قسمت از موافقت نامه و شروع مذاکرات برای تفاهم برای مرحله بعد بشود.
 
در ادامه گوینده خبر سراسری ساعت 21 رسانه ملی از ظریف پرسید با توجه به سابقه طرف مقابل و بی اعتمادی ای که نسبت به کشورهای غربی وجود دارد چه تضمینی است که آمریکا و اروپا به تعهدات خود در این توافق نامه عمل کنند که ظریف در پاسخ به این سوال گفت: بزرگترین تضمین اراده قاطع ملت ایران است.
 
وی افزود: مردم ایران در برابر هر گونه فشار و هر روشی که مبتنی بر احترام به حقوق قطعی آنان نباشد کوتاه نخواهند آمد.
 
ظریف افزود: تضمین دیگر شکست های پی در پی طرف غربی در طی راه های اشتباه در تحرم و تهدید ملت ایران است. تنها راه برون رفت همکاری و اجرای تعهدات است.
 
وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: البته همانطور که در سند نهایی ژنو تاکید شده همه اقدامات اطمینان‌ساز ما در صورت نقض عهد طرف مقابل به سرعت قابل بازگشت است. البته امیدواریم که به این اقدامات نیاز پیدا نکنیم چرا که معتقدیم تعامل و همکاری بهترین شیوه برای نیل به اهداف است.
 
وی در پایان تاکید کرد: معتقدیم بهترین راه برای حراست از دستاوردهای هسته ای و خون شهدای عزیز دانش هسته ای کشور  تعامل سازنده با دنیا با بهره گیری از هدایت های رهبری معظم انقلاب و حمایت های مردم بزرگوار کشورمان است. باز هم تاکید می کنم هیچ تردیدی نیست که راه بازگشت از تعهدات در صورت نقض عهد طرف مقابل فراهم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *