جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۲۰۵

ایران و گروه 1+5 دقیقا روی چه چیزی توافق کرده‌اند؟ +متن توافقنامه هسته‌ای به زبان فارسی و انگلیسی

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 327347
متن کامل توافق اولیه گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.
ایران و گروه 1+5 دقیقا روی چه چیزی توافق کرده‌اند؟ +متن توافقنامه هسته‌ای به زبان فارسی و انگلیسی
به گزارش جهان، متن کامل توافق اولیه گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

به گزارش جهان، ساعاتی پیش خبری مبنی بر بیانیه گروه ۱+۵ در جهان نيوز منتشر شد که به بخشی از تعهدات طرفین در آن اشاره شده بود. اما آنچه که ملاک عمل طرفین است توافقنامه ای است که ترجمه رسمی آن در ادامه آمده است:

متن توافقنامه به زبان انگلیسی

برنامه اقدام مشترک

مقدمه


هدف از این مذاکرات دست یافتن به راه‌حلی مورد توافق دوطرف، جامع و بلند مدت است که این اطمینان را به وجود می‌آورد که برنامه هسته‌ای ایران، منحصراً صلح‌آمیز است. ایران کراراً تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. این راه‌حل جامع، بر اساس اقدامات ابتدایی ذیل شکل خواهد گرفت و در گام نهایی به یک بازه زمانی مورد توافق و برطرف شدن نگرانی‌ها، منتهی می‌شود. این راه‌حل جامع ایران را قادر می‌سازد تحت مفاد مربوطه در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و برابر با تعهداتی که این مفاد برای این کشور ایجاب می‌کند، از حق بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار شود. این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، [همراه خواهد بود]. این راه‌حل جامع، به مثابه مقوله‌ای یکپارچه است که در آن هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد. این راه‌حل جامع، فرایندی دو‌سویه و گام به گام خواهد بود و منجر به برداشته شدن کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های ملی و چند جانبه‌ای خواهد شد که بر برنامه هسته‌ای ایران وضع گردیده بود.

اقدامات مضاعفی در فاصله میانی اقدامات ابتدایی صورت خواهد گرفت و گام نهایی، شامل اقدامات مختلفی خواهد بود، از جمله در دستور کار قرار دادن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با نیت ایجاد نتیجه‌ای رضایت بخش برای شورای امنیت سازمان ملل در مورد این مسئله. گروه ایی۳+۳ (۱+۵) و ایران موظف هستند با حسن نیت به اجرای اقدامات کوتاه مدت دوجانبه و راه‌حل جامع، بپردازند و آنها را به ثمر برسانند. کمیسیونی مشترک از [نمایندگان] ایی۳/ایی‌یو‌+۳ و ایران، تشکیل خواهد شد تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت نظارت داشته باشد و مسائل احتمالی را پاسخ گوید، البته با در نظر گرفتن این مهم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئول تأیید اقدامات مربوط به امور هسته‌ای، خواهد بود. کمیسیون مشترک با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حل و فصل مسائل نگران کننده گذشته و حال حاضر را تسهیل خواهد کرد.

مفاد اصلی اولین گام

اولین گام به لحاظ زمانی محدود و طول مدت آن شش ماه خواهد بود و در صورت توافق دو طرف قابل تجدید است، که در طول این مدت همه اطراف ماجرا تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکرات با حسن نیت، پابرجا باقی بماند.

ایران به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در دستور کار قرار خواهد داد:

· نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده موجود، به اکسید اورانیوم ۲۰ درصد تبدیل می‌شود تا به منظور تولید سوخت برای راکتور پژوهشی تهران، مورد استفاده قرار گیرد. مابقی یو‌اف‌۶ ۲۰ درصد به اورانیوم با غنای کمتر از ۵ درصد تبدیل می‌شود. هیچگونه برنامه‌ای هم برای بازگشت این فرایند در کار نخواهد بود.

· ایران اعلان می‌کند که در طول این بازه شش ماهه، غنی سازی بالای ۵ درصد نخواهد داشت.

· ایران اعلان می‌کند که فعالیت‌های خود در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز، فردو یا راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آی-۴۰ شناخته می‌شود، گسترش نخواهد داد.

· ایران تصمیم گرفته است به محض آمادگی خط تبدیل یو‌اف‌۶ با غنای ۵ درصد به یو‌اُ۲، ظرف مدت همین بازه شش ماهه، آن میزان یو‌اف‌۶ را که به تازگی تا ۵ درصد غنی شده است را به اکسید یو‌اف‌۶ تبدیل کند؛ مطابق با آنچه که در برنامه عملیاتی تأسیسات تبدیل اعلان شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذکر شده است.

· تأسیسات جدیدی برای غنی سازی ایجاد نخواهد شد.

· ایران به فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشده‌اند.

· هیچگونه بازفراوری صورت نخواهد گرفت و هیچ گونه تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری است، ایجاد نخواهد شد.

· افزایش نظارت‌:

الف) فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های هسته‌ای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت سه ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم می‌گردد.

ب) تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

ج) برداشتن گام در جهت توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور اعمال پادمان‌های [آژانس] در مورد راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود.

د) در هنگامی که ناظران آژانس برای تأیید اطلاعات طراحی، تأیید فی‌مابینی داشته‌ها، تأیید داشته‌های فیزیکی و نظارت‌های سرزده، حضور ندارند، ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا بایگانی آفلاین دوربین‌های نظارتی در فردو و نطنز را بررسی کند.

هـ) ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دارد به موارد زیر دسترسی داشته باشد:

۱. کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ؛

۲. کارگاه‌های تولید چرخنده سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی؛ و

۳. معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم.

در مقابل، گروه ایی۳/ایی‌یو‌+۳ (گروه ۱+۵) به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در پیش خواهد گرفت:

· متوقف ساختن تلاش‌های بیشتر برای کاهش فروش نفت خام ایران به منظور فراهم آوردن اینکه مشتری‌های کنونی ایران حجم متوسط خرید نفت خام خود از ایران را از سر گیرند. امکان بازگشت حجم مورد توافقی از عواید مسدود شده در خارج از کشور. برای این فرایند فروش نفت، تحریم‌های [مربوطه] اتحادیه اروپا و آمریکا برداشته خواهد شد و خدمات بیمه و حمل و نقل با آن همراه خواهد بود.

· تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در موارد زیر به حالت تعلیق درمی‌آید:

الف) صادرات پتروشیمی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صادرات.

ب) طلا و فلزات گرانبها و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با آنها.

· تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد.

· صدور مجوز برای تأمین و استقرار قطعات یدکی لازم برای تأمین امنیت پرواز‌های غیر نظامی در ایران و خدمات مرتبط با آن. صدور مجوز برای انجام اقدامات بازرسی و تعمیرات مربوط به امنیت [پروازی] در ایران به همراه خدمات مرتبط با آن.

· هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.

· هیچ تحریم جدید از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.

· دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.

· ایجاد یک کانال مالی به منظور تسهیل روابط تجاری بشردوستانه برای رفع نیازمندی‌های داخلی ایران، با استفاده از عواید نفتی خود ایران که در خارج از این کشور مسدود شده است. روابط تجاری بشردوستانه عبارت است از تراکنش‌های مربوط به محصولات خوراکی و کشاورزی، دارو، ادوات پزشکی و خسارات پزشکی که در خارج [بر ایران] تحمیل شده. این کانال از طریق بانک‌های مشخصی در خارج از ایران و بانک‌های نامشخصی در داخل ایران، که در هنگام ایجاد این کانال مشخص خواهند شد، باز خواهد بود.

o این کانال همچنین اقدامات زیر را میسر می‌سازد:

۱. انجام تراکنش‌های لازم برای پرداخت معوقات ایران به سازمان ملل؛ و

۲. پرداخت حق‌التدریس دانشگاه‌ها و کالج‌های خارجی که دانشجویان ایرانی در آنها تحصیل می‌کنند، تا سقف مدت زمان توافقی شش ماهه.

· افزایش آستانه اختیار اتحادیه اروپا برای انجام تراکنش‌های مربوط به روابط تجاری تحریم‌ نشده، به میزان مورد توافق.

مفاد اصلی گام نهایی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع

گام نهایی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع، که اطراف این توافقنامه قرار است ظرف مدت کمتر از یک سال پس از پذیرش این سند، کار مذاکرات آن را به اتمام رسانده و اجرای مفاد آن را آغاز کنند، از قرار زیر است:

· مشخص ساختن یک بازه زمانی بلند مدت و توافق بر سر آن.

· مشخص ساختن حقوق و تکالیف اعضای معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

· برداشته شدن کامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، چند جانبه و ملی وضع شده علیه فعالیت‌های هسته‌ای، و نیز تحریم‌های مربوط به روابط تجاری، تکنولوژی، امور مالی و انرژی، بر اساس یک برنامه زمانی مورد توافق دو طرف.

· در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیار‌های منطبق بر نیازمندی‌های عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق.

· بر طرف کردن کامل نگرانی‌های مربوط به راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود. هیچگونه بازفرآوری انجام نخواهد شد و تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری باشد، ایجاد نمی‌گردد.

· اجرای کامل اقدامات مورد توافق شفاف سازی و تقویت و افزایش نظارت‌ها. تأیید و اجرای پروتکل الحاقی، که نیازمند ایفای نقش رئیس جمهور و مجلس [در ایران] است.

· در نظر گرفتن همکاری‌ بین‌المللی در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، از جمله تحصیل راکتور‌های پیشرفته تولید انرژی و پژوهشی آب سبک و ادوات مرتبط با آنها و تأمین سوخت هسته‌ای مدرن و نیز ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای مورد توافق.

در پی اجرای موفقیت‌آمیز گام نهایی برای رسیدن به راه‌حل جامع در طول بازه زمانی مشخص شده برای آن، با برنامه هسته‌ای ایران نیز همانند برنامه‌های غیر تسلیحاتی هسته‌ای دیگر کشورهای عضو ان‌پی‌تی برخورد خواهد شد.

* با توجه به گام نهایی و هر اقدامی که فیمابین این اقدامات صورت خواهد گرفت، اصل استاندارد « هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد»، اعمال خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حق غنی سازی در گام نهایی پیش بینی شده که هنوز البته اجرایی نیست ضمن اینکه در همان گام آمده محل انجام ذخیره سازی بعدا معلوم می شود و احتمال می رود نگذارند داخل ایران باشد

Involve a mutually defined enrichment programme with mutually agreed parameters consistent with practical needs, with agreed limits on scope and level of enrichment activities, capacity, _where it is carried out, and stocks of enriched uranium, for a period to be agreed upon.

ترجمه : در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیار‌های منطبق بر نیازمندی‌های عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق
Canada
شعار دولت بلدم بلدم
United States
بلد نیستم بلد نیستم
ارمیا
میدونی چی زجرم میده؟...
این نمایشی که اینا بازی کردن و هی گفتن توافق بد - ایران به هرچی میخواست رسید - ما اینجوری نمیتونیم با ایران به توافق برسیم...
میدونی عین چیه؟...
مثل اینه که ماشین داشته باشی ۱۰۰ میلیون قیمتش باشه بعد طرف بگه : نه من ضرر میکنم ۱۰ هزار تومن بخرم! و انقدر اینو میگه که تو خودت هم حساس میشی و آخرش ۵ تومن بهش میفروشی!!!....
هانیه
فعلا خوبه ولی متاسفانه باید بگم بعید است به نتیجه قطعی برسه. بعیداست

چرا؟
متن کامل توافق نهایی رو یک بار از دید ایران و یکبار از دید طرف مقابل بخونید
1. بر طرف کردن کامل نگرانی‌های مربوط به راکتور اراک...
2. تأیید و اجرای پروتکل الحاقی...
3. در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف ... اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی ... برای مدت زمان مورد توافق!

بیش از حد کلی و بسیار قابل تحلیل و تفسیرهای متنوع و در صورت نیاز "جر" زننده!
فیلم مدل رفتن ظریف به سمت فابیوس و تحویل نگرفتن او را دیدید؟؟
اگه قسمتهایی که درمورد تعطیلی رآکتور اراک بود را وزارت خارجه ترجمه می کرد مردم اینقدر خوشحال نمی شدند متاسفانه مسئولان دولت راستگویان هم.... فکر کردند اگه این بند رو تو پی نوشت بیاورند کسی نمی فهمد قسمت های ترجمه نشده در خبرگزاری فارس نقل شده
ایرانی
آره شما باختید عزیز اما رهبر ایران و ملت ایران بردند. حالا شما حرص بخور ....
Iran, Islamic Republic of
حرص بخور و از این حرص داغون شو
حميد
چرا چرت ميگي ما برديم بازي اوناس كه ملي مثل شما رو فريب بدن تو الان فكر كردي ما برديم
قفل بزرگ كليدسازان بر پيشرفت جوانان ايران زمين !
Iran, Islamic Republic of
کلید سولفاتیه
محمدمهدي
آقا امروز سایت الف نوشته این متن خلاصه یه متن اصلی هست واون متن اصلی تا بیرون نیاد معلوم نیست تیم هسته ای دقیقا چکار کرده
از دولت راستگویان خواهشمندیم اون متن اصلی رو منتشر کنند
نباید این توافق رو یک برد بزرگ و یا یک خسارت بزرگ به حساب بیاوریم.
وقتی حضرت آقا اعلام رضایت نسبی کرده‌اند ما نباید جلوتر حرکت کنیم
احمد
این که خیلی با بیانیه 5+1 فرق داره
نامردا نظر خودشون را به عنوان توافق منتشر کردند
معلومه میخوان بزنند زیرش دیگه
یعنی باورم نمیشه به همین راحتی راه رو برای جاسوسی و دادن همه اطلاعاتی که میخوان باز کزده باشیم...
....
Iran, Islamic Republic of
زیاااااااااااااااااااااااااد
علی
اورانیوم با غنای 5درصد جهت اسباب بازی کودکان مناسب است .و کاملا صلح امیز .مرگ برامریکا فرانسه .انگلیس
نه دوست عزیز ، بیا 20% بهمون بدند بعد هم تشویقمون کنن تا ما راضی شیم
ولایی
ما وطن فروشیم اگه به نظر جنابعالی نظرمثبت بدیم
شما کاسب تحریمین شما خیلی وقته....
نواده میرزااقاخان....
برای تولید رادیو دارو که برای درمان بیماران سرطانی هست چه کنیم؟!
این دارو هنوز تو لیست تحریم هست!
نکنه انتظار دارین بذاریم بیماران سرطانیمون بمیرن؟!
چرا در مورد چیزی که نمیدونی حرف میزنی ؟
تو حتی یکی از این مراکز تحقیقاتی رو از نزدیک دیدی ؟ اصلا میدونی کدوم دانشگاه ها هستند؟ همچین صحبت میکنی انگار همین الان داشتی رو رادیو دارو ها کار میکردی :|
Iran, Islamic Republic of
اونا هیچی بهمون نمی دن هیچی
ما اصلا چی میخواستیم از اول؟ 5+1 کاملا با اینکه ایران سوخت مورد نیاز نیروگاه های خودش (که 5درصد هست) در یک چرخه کامل در داخل به اندازه مورد نیازش تولید کنه توافق کردن. مگه ما چیزی غیر از چرخه کامل سوخت مورد نیاز و تامین اون در داخل ایران رو میخواستیم؟ در پایان و گام آخر هم پرونده ایران عادی میشه و تحریم ها لغو. غر زدن ها بیشتر سیاسی هست تا واقعی!
ولایی
ببخشیدا ؛ شما از سیاست چی فهمیدی دوست عزیز؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نیروگاه تهران غنای بیست درصد میخواد، تازه قبلا نود و سه درصد میخواست که همه چیزش رو عوض کردن که بشه بیست درصد، همین رو هم باز باید بخریم.
البته درستش رآکتور تهران هست
خودت یه دقیقه فکر کن، پولی که مثلا باید برای این اورانیوم 20 درصد بدیم بیشتره یا پولی که داریم بخاطر تحریم ها هدر میدیم ؟
5.5 میلیون دلار که رقم قرارداد قبلی با آرژانتینه، در مقابل تحریم های ایران که میلیارد دلاریه ، عددیه ؟
میثم
آقای محترم !!
وقتی احمدی نژاد بود شما سیاسی حرف می زدید یا واقعی !
پدرش رو با ااین دشمنی ها در آوردید.
آقایان اعتدال و اصلاح طلب که مخالف سر سختشان بودند و هر کاری برای تخریب و ضربه زدن انجام می دادند .
پس بس کن و ........ نگو
یاسین
درسته
ولی عدم پیشرفت در تاسیسات و نصب سانتریفوژها یعنی غنی سازی فقط برای نیروگاه بوشهر و یعنی دیگه حق (و توان) ساخت نیروگاه جدید هم نخواهیم داشت چون نطنز فقط برای بوشهر کفاف میده
اگر ما 40000 سانتیفیوژ از نسل اول در نطنز داشته باشیم هر ساله می تواند نیاز یکسال بوشهر را جواب دهد با مقدار فعلی هر دوسال و دوماه می توانیم به نیاز یکسال جواب دهیم پس انگار نداریم.
حسن روحانی
ببین دوست عزیز بزرگ تراز تو را وادار به تسلیم کرد ...
United States
ببین دوست عزیز توهم برای کدخدا عزیز تر از قذافی نیستی تمام تجهیزات هسته ای شو بار کشتی کردو تقدیم کدخداآخرشم با اون ذلت مرد
این موفقیت را همه ملت و پیروان ولایت فقیه تبریک میگویم
محمد
کدام موفقیت؟!
شما فکر کنم اصلا محتوای متن فوق را نخواندی! این متنی که من خواندم با گفته های آقای ظریف و ذوق زدگی آقای روحانی خیلی فرق داشت ... آمریکایی ها بیشتر از دولت مردان ما درباره مفاد توافق راست گفته اند ... دولت راستگویان این بود؟!
افرین این معاهده به نفع طرف غر بی بود
برد -برد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ماچی بردیم با متوقف شدن همه فعالیتها عملا باختیم !!!
بی خودی نیست که رهبری بجای تبریک بخاطر توافق گفته تبریک بخاطر آنچه که شما (رئیس‌جمهور) نوشته اید
امین
مقام معظم رهبری هم به تیم مذاکره کننده خسته نباشید گفتن و رضایت دارن.شما دیگه چرا کاسه داغتر از آش میشین؟مگه نشنیدید که هروقت دشمن عصبانی بود راهی که میریم درسته.اسرائیل و عربها عصبانی اند
چه موفقیتی
سوخت مورد نیاز زیر دریایی باید 40 در صد باشد
توافق نامه را بخوان بعد خواهی دید ذلت است یا موفقیت
جواد
United Kingdom
تو برو به فکر نون شبت باش،سوخت زیر دریایی پیش کش...
مردم دارو ندارن، تو به فکر سوخت زیر دریایی هستی ؟؟ واقعا بنازم به این فکر کردنت
Germany
5+1 فوری دارو برایتان سفارشی خواهد فرستاد .... منتظر باشید ... داروهای مورد نیاز در داخل کشور احتکار شده سر فرصت آقایون به دستور رئیسشان به بازار می آوردند و به حساب شکستن تحریم می گذارند...
محمد
Iran, Islamic Republic of
بیشتر مطالعه کن
ما هم تبریک میگوییم اما فقط یه بند کم داره...
ایران موظف از ظرف ۶ ماه از تاریخ توافق همه ی تاسیسات هسته ای خود را بار کشتی کند و به آمریکا بفرستد...
ضمنا ایران موظف است نهایت همکاری را با جاسوسان هسته ای که در بند های پیشین ذکر شد داشته باشد...
این موفقیت برای امریکا و اروپا و خدمتگذاران آنها است با این ...
Iran, Islamic Republic of
این گزارش با متن قبلی خیلی فرق می کنه.فقط یه اشکال داره اونم اینه که ما اورانیوم 20 درصدمون رو از دست میدیم.البته با توجه به اینکه ما تاکید داشتیم دنبال سلاح هسته ای نیستیم قابل توجیه است.با این وجود یک توافق گام به گامه.هیچ طرفی ضرر نکرده.
براي سلاح بالاي 90% غني سازي لازمه و مقدار 20% براي مصارف پزشكي است و غني سازي 60% بريا سوخت راكتورهاي هسته اي كشتي هاي نظامي پس عملا ما هيچي گيرمون نيومد!
جهان، خدایی خودت قبول نداری طرف...
انتظار داشت تو مذاکرات یه بمب به ما کادو هم بدن
موحد
واقعا چرا در ماه محرم اين ذلت بر ايران تحميل شد؟...
....
حالا نون ذلت بخورید ودعاشو به جون اک... اقاها بکنید
United States
این نون مناسب شکمهای شماست بخورید ودعایش را به جون کدخداتان کنید
ولایی
ضررنکردیم!؟؟؟
پس این همه داد بیداد راه انداختیم تو دنیا بیخود بود؟
آخرش قرار بود بیخیال مقاومت سیاسی و عزت ملی بشیم و بگیم ما تسلیم
برای تولید جنگ افزارهای هسته ای غنی سازی باید بالای 90 درصد باشه و با سانتریفیوژ های مکانیکی موجود در ایران عملا غیر ممکنه!
برای این درصد غنی سازی باید همانند کشورهای پیشرفته (امریکا) با لیزر غنی سازی صورت بگیره.
Iran, Islamic Republic of
این دو گزاره بر حق غنی سازی ایران اشاره کرده اند:
(این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، [همراه خواهد بود].)
(ایران به فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشده‌اند.)
رهگذر
Norway
دوست عزیز اگه خوب دقت کنی در متن توافق نوشته شده که حتی محل غنی سازی و میزان ذخیره را بعداً تعیین میکنیم. یعنی اینکه همون حرف اول که میگفتند ایران غنی سازی داشته باشه ولی خارج از ایران با این تفاوت که الان میزان ذخیره را هم بهش اضافه کردند.
این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، [همراه خواهد بود].

This comprehensive solution would involve a mutually defined enrichment
programme with practical limits and transparency measures to ensure the peaceful nature of the
programe
راه حل جامع(نهایی) شامل یک تعریف دوجانبه ی برنامه غنی سازی با رویه های محدود کننده ئ ابزار های که اطمینان بخش ماهیت صلح آمیز برنامه است، می باشد.


همچنین در ابتدای معاهده راه حل جامع را تعریف کرده
This comprehensive solution
would build on these initial measures and result ina final step for a period to be agreed upon and the
resolution of concerns
تعالی
این همه باج دهی برای چیست ؟؟؟؟؟؟؟ ما که قبول کردیم که تحریم یک نوع جنگ است روزی جنگ نظامی بود روزی دیگر فرهنگی .وسیاسی و اقتصادی من از رئیس جمهور ومذاکره کنندگان یک سوال دارم به بهائ چه انقدر باج می دهید اگر واقعا می ترسید . آآآآآآآآآخرتان رابرای دنیا یتان خراب نکنید این دنیا ارزش انرا ندارد که این همه خون برای حفظ اسلام خرج شده وبقاء ان باحفظ ارزشهاست و شما با دشمن بیعت کنید . شما نماینده کشوری هستید که امام زمان بر این کشور نظر دارد. بیعت با دشمن آخر مگر بارها نگفته که گزینه نظامی روی میز است تمام گزینه ها را امتحان کرده است اخرین ان اقتصادی بوده است مگر دین شما وما تحریم را تجربه نکرده است لب کلام امام حسین می فرمایید و يزيد فاسق، شارب الخمر، و قاتل النفس محترم، و مثلى لا يبايع لمثله، برادران من یک فردی از افراد جامعه هستم کار کنید دل امام زمان راضی شود نه دل دشمن خدا وامام زمان العبد یک مثال میزنم اگر در خانه کسی هست یک حرف بس است فردی رفت خالکوبی به حمامچی گفت یک شیر بزرگ خالکوبی کن تا امد سوزن را بزند مرد گفت این کجای شیر است که میخواهی بزنی گفت دم شیر به حمامی گفت شیر من دم نمی خواهد حمامی سوزن را زد ومرد به حمامی گفت این کجای شیر هست گفت یال او مرد گفت یال نمیخواهم دوباره تا امد سوزن بزند به حمامی گفت این کجای شیر است گفت سر شیر گفت این را هم نمیخواهم مرد حمامی تا می امد سوزن بزند مرد از زدن منصرف می شد مرد حمامی نارحت شد وگفت مرد ناحسابی شیر بی سر دم یال وووو شیر نیست . حالا شما هم چیز را باقی گذاشته اید که ما بگویم ایران هسته ای همه را که خراب کردید یا توقف یا از کار انداختید یاراهاندازی نشود وووو قبول کردید دیگر بفرمایید ما الان کجایمان هسته ای بفرماید
بله موافقم
مگه میشه با یزید زمان صلح کرد؟
... با یزد زمان هم می شود!!!
ناشناس
ما آخر نفهمیدیم اینا سازش کارند یا نه؟
یا نه!!!!!
Germany
فعلا یه یزیدهای زمان امتیاز داده شده است + نوکری آنها
امیر
دنیای شما با دنیا کسانی که مرض MS دارند و باید ماهی 4 میلیون پوا آمپول بدن به علت تحریم فرق می کند.
دوست عزیز من واقعا امیدوارم که فرجی در حال ملت ایجاد شود.آن موقع دل آدم نمی سوزه. دل من از این می سوزه که بعد اغز این همه ذلت باز هم مثل قبل همان آش و همان کاسه و بقول شما هیچ تغییری در دنیای MS های عزیز ایجاد نشه
Iran, Islamic Republic of
شما شعار هیهات منه الذله ابا عبدالله را قبول ندارید فکر میکند فقط این آمپول ها شما را زنده نگه می دارد فکر نکنید شما را درک نمی کنم برای شما ارزوی شفا میکنم اما باور کنید اگر خدا نخواهد هیچ دارویی اثر ندارد اما اگر به خدا توکل کنید و حاضر نشویم ذلیل دشمنان اسلام شویم خدا هم کمک میکند اگر چه بدون داروهای غرب
خدا به آدم عقل داده که ازش استفاده کنه
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل برادر.
در مورد مشکلهایی که در کشور وجود دارد من جمله موردی رو که شما هموطن عزیز گفتی قبول. ولی بشین ببین آیا با این همه کوتاه اومدن تحریمها و در کل قیمتها پایین میاد که امثال شما و البته همه مردم زندگی بهتری داشته باشن.
من که میگم البته که نه. کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من .
مرگ بر امریکا (هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره)
ولایی
دنیای حضرتعالیم با دنیای کسایی که بیماری هایی دارن که با همین غنی سازی 20درصد زنده اند و نفس میکشن خیلی فرق میکنه.

حالاتا ابد بمونید منت آمریکایی هارو بکشد داروهای غنی سازی20درصدبه شمابدن.بعدم یدفعه تحریم تون کنن باز،اون بیچارهای بی گناه(بیمارها)بیفتن بمیرن
امیدوارم شفا پیدا کنند .انشالله در داخل با کیفیت بهتر تولید شود .اما تعداد بیماران چقدر است و 40 سال دیگر که نفت نداشتیم چند میلیون ایرانی برای تامین انرزی گرفتار یزیدیان خواهند بود ... نفس من از جای گرم بلند نمی شود دوستان مبتلا به ام اس. سرطان دارم و هزینه یک سال شیمی درمانی من بالغ بر 200 میلیون می شوداما ترجیح می دهم من صدمه ببینم نه فرزندانم...
اونم به خاطر پولدارایی مثل شماست که باجون مردم هم تجارت میکنید اگر سر هرکسی وکه روی فرمولای دارو کارمیکرد باوعده گرم نمیکردید الان اینجا نبودیم
داغوووون!!
اهم داریم و مهم اینو درک میکنید؟!؟!...یعد هم برای اون هام میشد بدون این همه خفت راهی پیدا کرد...!
... تجار این همه داروهای ضرروی را در داخل کشور احتکار کرده اند که بتوانند به بهانه تحریم گران بفروشند از این افراد که برا ی پو ل و جاء ومقام و قدرت دست به هر کاری می زنند حتی خیانت به اسلام و خون شهدا و کشورشان.
Germany
چرا نصفی از متن مرا سانسور کردید ؟؟؟؟؟....
Germany
آن داروهای چند میلیونی در کشور احتکار شده.
Iran, Islamic Republic of
رفیق! به حدیبیه می گند توافق نه این. این جا که ما در آخرین مرحله تمام تحریم ها از رومون برداشته شده ولی 5 درصدمون سرجاشه. مطمئنم می زنند زیرش. این خیلی به نفع ما بود.
این همه باج دهی برای این است که آقایان بدون دلار حتی نفتی قادر به اداره مملکت نیستند.
حسن دلخور
واقعاً خیلی برد کردیم چشممان روشن!!!!!!!!!!!!!!
علی
دوست عزیز شاید شما در رفاهی اما عده زیادی هستن که به خاطر این تحریم ها کمرشون شکسته
این درست نیست که کل ایرانی فقیر بشه تا اورانیوم غنی بشه
درود بر آقای روحانی و آقای ظریف
انشاالله همه کابینه زیر سایه خدا و ولایت فقیه سالم و سلامت باشن
درود بر جام زهر درود بر عقب نشینی داوطلبانه
Iran, Islamic Republic of
بابا به خدا منم حال و روزم بهتر از شما نیست. . .
با همون حقوق کم وگرونی زندگی میکردیم ولی زیر بار حرف زور نمی رفتیم
Germany
آقای محترم می دانید برای غنی سازی اورانیوم چقدر بیت المال پرداخت شده است؟ وقتی آقایون توانایی مقاومت مقابل ابر قدرتها را نداشتند چرا اصلا اقدام به ساخت نیروگاه ها کردند؟ که حالا مجبور بشوند برنامه هسته ای را تعطیل بکنید.... این آقایون و خانواده هایشان مشکل مالی که ندارند و حالا سنگ گرانی را به سینه می زنند. از اطرفی بیت المال را هدر می دهند بعد به 5+1 هم امتیاز و باج می دهند....
کمرشکسته
...ایران کاملا هسته ای در ازای بدختی مردم..... (تحریم ها فقط به مردم فشار میارن)خودتو بزار جای بیمارانی که به داروهای خاص نیاز دارن بد این حرفارو بزن
من یکی از اون بیمارا هستم. یک غده توی گردنم درست روی شاهرگ اصلی دارم. درمانش رو متوقف کردم و دارم کارهام رو ردیف می کنم. سه سال است که در همین شرایط و بدون درمان هنوز زنده و سرحالم. عمر دست خداست. ولی عزت و شرافت ما را خداوند در گرو رفتارمان قرار داده است.
اون روزی که همین حداقلم ازت گرفتن مجبور میشی یا خودتو یا ....... تابهت داروبدن ...
بیماران خاص با همین هسته ای درمان میشدن!
چیزی از رادیو دارو میدونین؟!
United Kingdom
خیلی بیشتر بخاطر تحریم می مردن
به خاطر تحریم پتروشیمی و طلا میمردن؟؟؟؟؟
Germany
کمر شکسته این حرفها را به کسانی بزن که بیت المال را دودستی به باد می دهند و خودشان مشکل مال ندارند.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
این متن از قبلی که گذاشته بودی خیلی بهتر و منصفانه است. اگر اینه که واقعا روحانی مچکریم. تشکر اصلی به 1. رهبر شجاع و عزیزمون که بینی صهیونیستها را مدتهاست به خاک مالیده 2. مردم شریف و مقاوم ایران خصوصا جوانها که با همه مشکلات بیکاری و... پا پس نکشیدند. 3. دانشمندان عزیزی که ما را در هسته ای خودکفا کردند4. احمدی نژاد که با یکدندگیهاش حال امریکاییها را گرفت.5. خونواده شهدا که غرور و ایستادگی به ما آموختند.
در مفاد اصلی گام نهایی آمده که بر طرف کردن کامل نگرانی‌های مربوط به راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود. هیچگونه بازفرآوری انجام نخواهد شد و تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری باشد، ایجاد نمی‌گردد.

یعنی هدف نهایی اونها اینه که به طور کلی غنی سازی 20 درصد نداشته باشیم و هیچ تاسیسات جدیدی در این رابطه ایجاد نشه تا کل تحریم ها برداشته بشه تا دست از سر انرژی هسته ای بردارند!!
Iran, Islamic Republic of
20 درصد چه ربطی به بازفراوری داره؟ یک کم انصاف
Iran, Islamic Republic of
اگه بیست درصد رو بخوان فکر نکنم اشکال داشته باشه ما میدیم منتها باید سوخت رو با ما مبادله کنن.پنج می دیم بیست میگیریم.ما از اول هم بیست رو نمی خواستیم وقتی ندادند ما هم تولید کردیم.کار درستی انجام شد.این موضوع نشان داده که ما یک سیاست واحد در عرصه هسته ای داریم و با تغییر دولت ها آن سیاست عالی تغییری نمی کند.هدف ما داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای بوده که ولو ما را تحریم کنن نمی تونن این حق رو از ما بگیرن
دکتر طالقانی
عزیزان هم وطنم! چرا دقت نمی کنید؟ فقط که بحث 20% نیست. ما در این توافق امضا کردیم و پذیرفتیم که حتی یک سانتریفیوژ اضافه نکنیم و هیچ نسل جدیدی از تأسیسات رو نداشته باشیم. این یعنی اینکه برای همیشه باید به نیروگاه بوشهر اکتفا کنیم. ما برای رهایی از انرژی فسیلی و سایر انرژیهای گران قیمت و ناپاک، برای 20 سال آینده، لااقل 12 نیروگاه مثل بوشهر نیاز داریم. سوخت این نیروگاهها چگونه باید تأمین بشه؟ ما در این توافق، توان هسته ای خود را زمین گیر کردیم و یا باید بکلی از برنامه های توسعه ای آینده صرفنظر کنیم و یا برای تأمین سوخت نیروگاههایی که می سازیم، کاسه گدایی دست بگیریم و آنها ناز کنند. امروز را نگاه نکنید. کشوری که نتواند تا بیست سی سال آینده، خودش رو از چنبره انرژی های ناپاک آزاد کنه، هیچ سهمی از توسعه نخواهد داشت. خدا کند که خود غربیها تا شش ماه آینده، بزنند زیر این توافق؛ وگرنه برای حفظ عزت و کرامت و تضمین توسعه کشور، هیچ راهی جز نقض توافق نداریم که البته هزینه های سنگینی برای کشور خواهد داشت. لعنت ....
...
نوشته عدم توسعه ی تاسیسات غنی سازی
چه ربطی به نیروگاه داره ؟
برای زیر دریاییهامون نیاز به 40 تا60 درصد داریم. اونا این سوخت رو هرگز به ما نمیدن. اگر هم بدن هزار بار باید چانه زنی کنیم و اونا هم زیر و رومون رو چک کنن و بعدش هم شما زیر دریایی می خواین چکار! وقتی خودمون می تونیم داشته باشیم چرا نداشته باشیم! اسرائیل از قدرت ما می ترسه که تا حالا به ما حمله نکرده. دقت کن اول یک کشور را ضعیف می کنند و بعد به اختلاف داخلی می کشند بعد بهش حمله نظامی می کنند.
فقط امتیاز به اروپا و امر یکا داده شده است و پیروزی از آن آنها می باشد.
تفاهم کردند که ایران داوطلبانه برگردد به دوران عصر حجر
مرصاد
United States
در میدان می مانم تا نفس آخرم
راهی راه حسین هم قدم رهبرم
کرده قیامت به پا شور و قیام حسین
کی رود از یاد ما نام و مرام حسین
قافله عاشقان راهی کرب و بلاست
مشعل راه خدا خون شهیدان ماست
بسته شریعه اگر ابن زیاد زمان
گشته گلستان ما آتش نمرودیان
کشتن آلاله ها شیوه اهریمن است
این وطن اما پر از احمدی روشن است
ز آتش و خون آمده جان منامه به لب
شعله صهیون زده در دل شام و حلب
مرگ بر اهریمنان تا به ابد ذکر ماست
سوره توحید ما در پی تبت یداست
امضای این به توافق نامه ( بخوانید ننگ نامه !! ) را به همه دلسوزان و معتقدان به نظام و ولایت فقیه و به خصوص به خانواده های شهدای راه هسته ای و همه دانشمندان هسته ای کشور تسلیت عرض می کنم ...
یادمان باشد که به گفته آقا این ماجرا هم مثل تعلیق هسته ای سال 83 باعث هشیاری مردم و بالاتر رفتن سطوح فکری جامعه خواهد شد ان شاالله ...
مستکبرانی که امروز بابت این ننگ نامه خوشحالند بدانند که به زودی به لطف خداوند بینی استکبار دوباره به خاک مالیده خواهد شد و از این دست و پا زدن ها نتیجه ای عایدشان نخواهد شد جز روسیاهی ...
kd
شما حالت خوبه
خود رهبر تبریک گفته بعد تو.........
واقعا خون به دل رهن شماها میکنیدبرما
رهبر تبریک نگفت متن رو بخون.
سید سجاد
سلام آقا یا خانم مرصاد رفتی توی اونر آب توی بغل و آغوش آمریکا جا گرفتی بعد می گی مردم ایران مقاومت کنن. جات خوبه و راحتی ؟؟؟
United States
از کجا مطمئتی آمریکاس واقعا ... یه پرچم کمار کامنت که دلیل نمیشه از آمریکا باشه!!!!! شاید سیستمش اتوماتیک این پرچم رو گداشته کنار کامنت ...
حرفاشو بخون ... حالا از هر جا میخواد باشه
مارشال
بیخود با دنیا گردن کلفتی کردیم ...
احمد رضا
قابل توجه دوستانی که این توافقنامه را ترکمنچای می دانن لازم است قرارداد ترکمنچای را تعریف کنم که عبارات است از 1- فروش نفت نیم بها به چین بدون دریافت پول2- اهدا منابع نفتی پارس جنوبی به قطر 3- واگذاری دریای خزر به روسیه و غیره بوده که در دولت دکترتون انجام شد
نه این قرارداد
رسول
جناب احمد رضا نکنه شما قرار داد کرسنت رو به جای قرار داد چین جا زدی . قرار داد کرسنت یادته که اقای زنگنه به فضاحت بست و هنوز هم دادگاهش داره تشکیل میشه ....ردین !!
احمد رضا
Iran, Islamic Republic of
برادر عزيز چه ربطي به كرسنت داره شما پس موافق فروش نفت بدون دريافت پول به چين هستيد اين هم جز منافع ملي ماست !!!
اتفاقا خیلی خوبه که دادگاهش برگذار بشه تا ببینید چی شده! بخاطر مسائل سیاسی ده ها میلیارد دلار پول ملت هدر رفت.
...
در این توافق نه حق غنی سازی ایران به صورت صریح به رسمیت شناخته شده و نه اینکه ممانعتی از توقف ساخت و توسعه اراک(که البته هنوز بهره برداری نشده است به عمل آمده) تازه جلوی گسترش فوردو و نطنز هم گرفته شده است. به عبارت دیگر نه آن دو هدف اصلی تیم مذاکره کننده در این چند روز(یعنی به رسمیت شناختن حق غنی سازی و نه جلوگیری از توقف اراک) هیچ کدام محقق نشده تازه ما اجازه جلوگیری از گسترش غنی سازی 5 درصدی را هم داده ایم. شایان ذکر است که رفع تحریم های پتروشیمی، طلا و قطعات هواپیما(خودرو در می 2013 تحریم نشده بود) در مقابل تعلیق فقط 20 درصد به تیم قبلی هم داده شده بود. دوستان لطفا جواب ابهامات بنده را بدهید. مدیون و مخالف حقیقتی اگر این مطلب من را در ساییت نذاری،
هر دو طرف داوطلبانه رفتار کردند، این توافق الزام آور نیست ....
Norway
این هم قراداده ترکمن چای شماری 2
ﺣﺴﻴﻦ
Ghana
اﻳﻦ ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺎﻣﻪ اﺯ ﻃﺮﻑ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ 1+5
توافق نامه ؟؟؟؟؟ امتیاز نامه به امریکا و اروپا......
میشه یکی این عبارت آخر رو تفسیر کنه:
"با توجه به گام نهایی و هر اقدامی که فیمابین این اقدامات صورت خواهد گرفت، اصل استاندارد « هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد»، اعمال خواهد شد. "
ایمان
لطفا یکی فرق این توافقنامه (!) رو با اعمال تعلیق از سوی ما شرح بده؟
بعد آیا شما فکر نمیکنید بر اساس این توافق نامه ما ایرانی ها آدمایی نشون داده شدیم که هر لحظه ممکنه بمب اتم بسازیم و کلا آدمای عوضی ای هستیم و اگه یه لحظه ازمون غافل بشن و سرشون رو برگردونن ما دنیا رو از بین میبریم؟
البته که این صفات لایق خودشونه.
لطفا نظر درج بشه (حتما)
امیدی بر تدبیر و امید
Germany
آهای اهالی فارسی زبان! لطف بفرمایید به بنده حقیر بگویید معنی این فراز زیر چیست؟

"· ایران تصمیم گرفته است به محض آمادگی خط تبدیل یو‌اف‌۶ با غنای ۵ درصد به یو‌اُ۲، ظرف مدت همین بازه شش ماهه، آن میزان یو‌اف‌۶ را که به تازگی تا ۵ درصد غنی شده است را به اکسید یو‌اف‌۶ تبدیل کند؛ مطابق با آنچه که در برنامه عملیاتی تأسیسات تبدیل اعلان شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذکر شده است."

بنده اینطور فهمیده ام که ایران قول می دهد در این مدت شش ماه هرچه برای غنی سازی اورانیوم با غنای تا پنج درصد ، درست کرده است را اکسید کرده و غیر قابل استفاده نماید.
آیا معنی این تصمیم آن است که آقای رئیس جمهور آنقدر با آب و تاب جلوی دوربین اعلام می کند که مانند سابق ایران غنی سازی می کنیم؟ بله مانند سابق غنی سازی می کنیم ، اما قول داده ایم تا شش ماه نتیجه همه کار های غنی سازی حتی آنهایی که با غنای زیر 5 درصد اند را هم از بین ببریم. آفرین! صد آفرین! به این می گویند دولت راستگویان. همه این رقاصی ها را ملت ابران از تصدق سر نوچه های امپراطور ماهان کبیر دارد. پس بیاید تا جشن بگیریم! جشن پیروزی جنبش سبز تا بفش و آنهم با کلید تدبیر و امیدی از راستگویان.
درود بر تیم مذاکره کننده
این توافق نامه از بستن و نابودی تمام مراکز هسته ای بدتر هستش به جهاتی
قبل از ورود به مذاکرات تعلیق در حد وسیعی انجام شد. حالا می فرمایند همه چیز مثل قبل انجام خواهد شد. این دروغ نیست و با ادعای جان کری هم کاملا تطابق دارد. ادعایی که می گوید ایران در بحث هسته ای نه تنها متوقف بلکه به عقب برگشته است.
هموطن عزیز , باید این.... ننگ را با آب تاب مثبت تعریف بکنند, و مردم را با این ننگ بزرگ خواب....
ایران اورانیوم بیست درصد را اکسید میکند و تبدیل به سوختش میکند، یعنی دیگه نمیتونه مثلا تبدیلش کنه به 90 درصد که برای بمب اتمیه.
اقدام هم داوطلبانه است نه الزام آور پس هر لحظه میشه برگشت
فرزانه
جناب آقای ظریف و تیم محترم، جناب آقای روحانی متشکریم. زنده باد ایران و ایرانی، به امید روزهای روشن و پر از آرامش... انصافا راه بزرگی رو توی مدت کوتاه طی کردید.
اره عزیزم به برنامه نفت در برابر غذای اونا بایدم تبریک بگی....
آقای ظریف و تیم همراه واقعا خسته نباشید که این توافق...
هادی
طی کردن این راه که زحمتی نداشته , من مطمئنم اگه نه نه جون کروبی رفته بود مذاکره زودتر از اینا میتونست آبروی کشور رو ببره
saman
Iran, Islamic Republic of
باز هم یه عده مردود شدند و قبل از اینکه نظر رهبرشونو بدونن نظراتشونو دادند
اونها نمیدونن که هیچ توافقی بدون نظر رهبری انجام نمیشه
شما جواب رهبر رو بخون عزیز من ...
رهبری به مرقومه اقای روحانی تبریک گفتند برادر نه به متن توافق
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک بار دیگر جواب آقا را مرور کنید که ایشان چه تبریکی گفتند
....اگه اعلام نکرده یعنی به نظر ایشون این توافق خلاف مصالح نیست، همین حجتی برای شما نیست تا ساکت بشین ؟
میشه لطف کنی..
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا با فرمایشی که قبلا در حرم حضرت امام رضا ع داشتند نظر خود را اعلام نمودند. بد نیست به آن هم رجوع کنید... همچنین اخیرا هم اعلام نمودند که به مذاکرات خوشبین نیستند
توافق نامه نسبت به توافق نامه ای که در رسانه ها منتشر شده بود بهتره
موحد
اگه قرار بود ذليل بشيم و ذلت رو قبول كنيم اي كاش در ماهي غير از محرم اين توافق ننگين انجام ميشد!
Germany
آقای موحد محترم, فتنه 88 در چه ماهی بود؟ حال فتنه 92......
در گام بعدی سر حسین بن علی را تقدیمتون می کنیم .
Iran, Islamic Republic of
ان شاءاله
احیانا شما .... نیستی؟! خیلی قیافت برام اشناست.......
دوباره شد عین دوره خاتمی که روز به روز باید یه قدم از حقمون عقب نشینی کنیم نمیدونم این مردم تا کی میخوان چماشونو ببندن و بگن روحانی مچکریم!
با چشمانی باز : روحانی مچکریم
با ید گفت رف.... مچکریم و تبریک به ...!!!!!!!!! که خدمتگزاریی خود را به اروپا و امریکا ثابت کردید. خسته نباشید.
رهبری هم تشکر کردند. شما لطفا چشاتونو باز کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خب ،آقایون دولتمردان تکلیف را یکسره می کردند و کلا" بدون هیچ رودربایستی انرژی هسته ای را تعطیل می کردن! این همه تعارف نداره! بازم اشتباه دوران آقای خاتمی تکرار شد،تکرار مکررات!
...ه 8 سال مارا در چاه تحریم انداخت . حالا چهل عاقل ما را بیرون می آورند ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
بهتر نيست اورانيوم 20درصدي را اكسيد نكرده ودر كشور بيطرفي قرار دهيم تا پس از پايان توافق نهايي امحا گردد
ای با با آقا رضا شما جوک می گوید!!! امریکا و اروپا نمی خواهند که ایران اورانیوم 20 درصدی داشته باشد و یا در ایران غنی سازی شود . آقای ظریف و تیمشان این خدمت را به امریکا و اروپا کردند و این توافق نامه ننگین را به نفع اروپا و امریکا امضاء کردند . حالا آقای روحانی و بقیه دولت مردان این پیروزی امریکا و اروپا را جشن می گیرند...
تنها لازمه به بند الف از عنوان «افزایش نظارت» توجه کنید که متوجه بشید آقایون، تمام اطلاعاتی رو که غربی‌ها لازم داشتن، قراره دودستی و خیلی شیک تحویلشون بدن. قسمت اندکی از همین اطلاعات در زمان اصلاحات با کلی سر و صدا لو رفت و حالا آقایون می‌خوان خیلی رسمی و بدون دردسر تمام اطلاعات مربوط به تأسیسات هسته‌ای، سایت‌های هسته‌ای و گستره عملیاتی فعالیت‌ها رو تحویل غرب بدن. فقط لازمه ایران همین یه بند رو عملی کنه که دیگه چیزی برای مذاکره کردن نداشته باشه. تازه با این شناختی که از غربی‌ها و به‌خصوص آمریکایی ها داریم، فکر کنم اول تمام اطلاعات رو می‌گیرن و بعد می‌زنن زیر همه چیز و ما می‌شیم دست از پا درازتر.
بسیار ناراحت کننده بود امتیازاتی که دادیم در حد نابودی هرچی که تا الان بدست آوردیمه
امتیازاتی که گرفتیم هیچ چیز خاصی نیست
زهی خیال باطل.... غربیها هیچ قدمی در جهت منافع ایران بر نخواهند داشت. حتی اگر کل تاسیسات هسته ای تعطیل شوند مطئنا تا نظام اسلامی از این مملکت پاک نشود دشمنان قسم خورده ی ما بهانه برای فشار به این ملت رو خواهند داشت.
با تشکر فراوان از جناب دکتر ظریف و هیئت همراه حمایت خود از توافق نامه را اعلام می کنیم.
محمد
بنده هم از جنابعالی کمال تشکر را دارم
از صبح تا الان مملکت لنگ همین ابراز حمایت شما بود که بحمدالله این اتفاق مبارک افتاد!!!
علی
Germany
لطفا به اهالی مملکت ایران اطلاع رسانی غلط نفرمایید
.....
رحیم
United States
کدوم اطلاع رسانی غلط ؟؟؟؟
...
مهدی
نکته وحشتناک این توافق مربوط به بند غنی سازی در گام آخره! جایی که برای مکان غنی سازی هم باید اجماع بشه که جالبش اینه اصلاً عنوان نشده که در خاک ایران باید باشه!! این عبارت اصلاً و ابداً معنیش غنی سازی در خاک ایران نیست! چطور آقای ظریف میگه حق ایران به رسمیت شناخته شده؟! اگر طرف مقابل از ما خواست در خاک سوییس غنی سازی کنیم این پیشنهادش مطابق با این بند قرارداده!!
تحريمها در صورتى برداشته ميشود كه تا مدت مديدى و به صورت مشخص تا زمانيكه نيروگاهى داشته باشيم كه نياز به سوخت داشته باشه و مانند بوشهر قرارداد سوخت هم نداشته باشه كل غنى سازى تعليق شود دقت كنيد كه مى گويد مبتنى بر نياز عملى گويا جان كرى صادقانه تر صحبت كرده است
منوچهری
قراربودقهرمان سازی... برای تاریخ سیاسی کشورایجادشود که شد قهرمان بسیجی آقای ظریف!!!!!! دوست وهم پیمان ...
United Kingdom
آقای ظریف درست گفتند که آب سنگین اراک به فعالیت فعلی خود ادامه می دهد
منتها روند راه اندازی رآکتور 40 مگاواتی اراک که در حال انجام بوده ...
در واقع فعالیتی در کار نیست که ادامه پیدا کند
....
United States
وای به حال ما بدتر از ترکمانچای!
قاسم گهرویی
به نظرمن راهکاربرای مقابله باامریکاجنگ نظامیست ماباید منافع امریکارادرخلیج فارس مورد حمله قرار دهیم
آل احمد
1) این توافق هیچی برای طرف ایرانی نداشت. جز اینکه دو سه ماهی قیمت دلار و سکه پایین میاد.
2) طرف مقابل به بهانه کوچکی میتونه بزنه زیر همه چیز.
3) حق ساخت تاسیسات جدید ازمون گرفته شده
4) تمام اطلاعات هسته ایمون می سوزه و عملا دودستی تقدیمشون کردیم.
5) چون مبنای آمریکا راحت کردن خیال اسرائیله لذا چند ماه دیگه میگن ایران باید فعالیت های موشکیشو تعلیق کنه و الا ...
اگه قسمتهایی که درمورد تعطیلی رآکتور اراک بود را وزارت خارجه ترجمه می کرد مردم اینقدر خوشحال نمی شدند ...
محمد
نکته جالب اینه که اوباما و کری از روی متن بیانیه می خوندن و الان فهمیدیم جناب روحانی و ظریف داشتن.....
نفت در برابر غذا یعنی این دولت مارو تاحد دولت ....
saman
بعضی ها از روی بی اطلاعی میان یه نظری میدن
اونایی که انقدر ناراحتن به خاطر ممنوع شدن غنی سازی 20 درصد ایران
بدونن که ایران همون اول هم دنبال 20 درصد نبود و قانون این اجازه رو بهش نمیداد
قانون میگه ایران باید درخواست میداد به آژانس تا اونا 20 درصدو در اختیارش بذارن
اما اونا یه جورایی پیچوندن ایرانو
ایرانم گفت خودمون تولید میکنیم
اما الان اگه اونا بخوان 20 درصدو مثل آدم بدن به ما خب ما هم مجبوریم قانون آژانسو رعایت کنیمو 20 درصدو تولید نکنیم
شاید بهترین فایده این مذاکرات این باشد که اهل فکر و نخبگان برای هزارمین بار متوجه این کلام حضرت امام شوند که:" اگر ما یک قدم عقب نشینی کنیم دشمنان ما صدگام پیشروی خواهند کرد!) برتری صداقت انقلابی بر دیپلماسی این است که هیچ گاه مروارید را با آب نبات تلخ معاوضه نمی کند و اگر مجبور به چنین تعویضی شود آن را برد – برد و فتح الفتوح نخواهند خواند
آدم دوراندیش فقط به فکر امروز نیست! بلکه به فردا هم می اندیشد. دوستانی که با عجله سعی دارند متن توافق نامه ژنو را جوری ترجمه کنند که دستیابی به آن فتح الفتوح قلمداد شود به خوبی می دانند که علاوه بر آنها، کسانی دیگری هم در مملکت پیدا می شوند که هم حقوق بین الملل می دانند و هم زبان انگلیسی! آن وقت یافتن تناقص میان اظهارات دوستان درباره متن توافق نامه ژنو و خود متن، کار دشواری نخواهد بود!

این متن با متن انگلیسی تفاوت دارد

ضمنا آقای ظریف و آقای روحانی با کلمات بازی نکنید، خیلی ها تو این جامعه هستند که انگلیسی میدونن، و به متن اصلی توافق مراجعه میکنن، نه تحلیلی های شما

استفاده از واژه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده، بدون گفتن اینکه غنی سازی به چند درصد کاهش یافته، فریب افکار عمومی است،
حسام
با این امتیازاتی که ما دادیم رسیدیم به خط قرمزهامون
آقای ظریف بفرمایند 6ماه بعد چه چیزی رو باید بدیم؟ شما که با این توافق به خطوط قرمز رسیدید؟؟!

ضمنا امتیازهایی که ایران داده فابل تفسیر هست، یعنی اونا به راحتی میتونن تفسیر دیگه ای از این توافق داشته باشند، و از ما امتیازهای دیگری بخوان اما در مقابل امتیازهایی که به اصطلاح اونا به مادادن با زیرکی تمام تو این توافق ذکر شده

امتیاز تعلیق تحریم پتروشیمی و طلا هم ، مثل معاوضه مروارید گرانبها در برابر آب نبات تلخ هست
مرگ بر امریکا
محمد مهدی
اين هم از دولت راست گويان
برادران اين جا نوشته که ما فقط باج داديم
....
زنده
United States
واي بر اين دولت....
حسین
به نظر می آید با توجه به مفاد این قرارداد، حرف کری درست تر از حرف ظریف است. یعنی در این توافق بر داشتن برنامه ای برای عنی سازی آن هم با توافق دو طرف تاکید شده نه بر حق غنی سازی. و باز هم دقت کنید کری درست می گوید که در طول شش ماه اورانیوم 20 درصد صفر می شود! البته با تبدیل آن.
جالب اینکه رفع تحریمهای مالی به گونه ای است که اجازه خروج پول را می دهد نه ورود آن!
بدترین بخش این توافق که می توان گفت استعماری است بخش نظارتی آن است. دقت کنید:
«فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های هسته‌ای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت سه ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم می‌گردد.»
توصیف و شرح کامل حتی ساختمان؟! می دانید چه فاجعه ای در حال رخ دادن است؟ در طول این شش ماه بلا تردید برنده ی اصلی غربیها هستن و خواهید دید شرایطی بوجود خواهند آورد که ایران مجبور به تن دادن به بدترین شرایط خواهد شد.
هیچ ناظر بین المللی قابل اعتماد نیست. تمام این ناظران در خدمت دولتهای غربی اند. شما باور می کنید اسرار ایران را به مثلا اسرائیل تقدیم نکنند؟
Iran, Islamic Republic of
"هیچگونه بازفراوری صورت نخواهد گرفت و هیچ گونه تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری است، ایجاد نخواهد شد"

فاجعه ي اين توافق نامه همين يک بنده ....
اگه اندک مطالعاتي داشته باشه هر کس مي تونه بفهمه اين يعني چي ؟؟؟
اين يعني چرخه ي کامل سوخت هسته اي ممنوع و به عبارتي ايران نمي تونه در کنار 5 +1 چرخه کامل سوخت هسته اي رو داشته باشه.
و ما قبول کرديم که اينا مارو توي جمع خودشون راه ندن!!!
حالا متوجه شديد؟؟؟؟؟؟
بیکی
اقای روحانی ایا گوهر گرانبها را با ابنبات چوبی عوض نکردید حالا باید منتظر صنایع نظامی باشیم که این بلا سرش بیاید
ali
بند اول و دوم کاملا به ضرر ایران است
به این دلیل که ماه ابان کمتر میزان فروش نفت در 30 سال اخیر داشتیم یعنی حدود 600 هزار بشکه تقریبا نصف شهریور
قبول این بند یعنی فروش بیشتر امکان ندارد
بند دوم هم یعنی بیمه این ششصد هزار بشکه که هم به ضرر ایران است چون ایران با تاسیس شرکت بیمه قدرتمند در دولت سابق امکان بیمه این نفت کش ها را دارد و با سرمایه گذاری که کرد درحال دریافت سود ان است
این بند یعنی برشکستگی بیمه ایرانی در برابر بیمه امریکا
تعلیق خودو دوسال بعد از تحریم هم به احتمالا به معنای بازگشت پژو و رنو و .. است که قطعا به افزایش واردات میانجامد چون خودرو سازان ما توانستند در این مدت بخش عمده واردات ر ا مرتفع کنند با اینکار دوباره انها تمایل به واردات پیدا میکنند
بند 11 هم هم اکنون وجود دارد چرا که اکنون عمده واردات مواد غذایی از هند وارد میشود به این دلیل که نمیتوانیم پول نفت را مستقیم بیاوریم باید مبادله کالا به کالا کنیم
این بند به معنای کمرنگ شدن هند و چین در مبادلات به نفع غرب و در ادامه فروش کمتر نفت به هند و چین و باز هم کاهش فروش نفت
در مورد طلا هم که وضع طلا امروز در روند نزولی قیمت جهانی است این بند میتواند کمک کمی برای بهبود قیمت جهانی برای ما باشدو خرید طلا هم امروز برای ما صرفه اقتصادی ندارد
بند تعلیق تحریم قطعات هواپیما هم بند بی ارزشی است چرا که در دو سال گذشته30 فروند هواپیمای نو وارد کشور شده که قفط یک نمونه ان شرکت هواپیمایی قشم نزدیک به 20 هواپیما خریداری کرد
تقریبا تمامی بندهای به نفع ایران در واقع به ضرر ایران است
در واقع ظریف فراتر از ترکمنچای را امضا کرد
این توافق همان توافقی بود که در دوره لاریجانی به عنوان فریز فریز قرار انجام بشه در آن زمان تحریمها خیلی کمتر بود اگر قرار بود این کار انجام بشه چرا تا حالا طولش دادند تا تحریمها سنگینتر بشه
United Kingdom
بخاطر لجبازی مردم را در سختی انداختند
Iran, Islamic Republic of
يكي به من بگه اگه اين چيزي كه روحاني و دوستان ميگن درست باشه (بقول آقا آنچه مرقوم داشتند)، اين سوال اساسي پيش مي ايد، مگه تا حالا ايران تو مذاكرات چي ميخواست يعني تاحالا ميگفتيم ميخواهيم بمب بسازيم!!!!!
ارههههههه
بابا يك جاي كار ميلنگه!! آنچه آمريكا ميگه با آنچه روحاني و دوستان ميگن فرق داره ها!!
محمد
قبل از دوران ظهور حضرت ولی عصر، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. قبل از ظهور، در میدان های مجاهدت انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون می آیند. 70/11/30 امام خامنه ای
موسوی
فردی رفت خالکوبی به حمامچی گفت یک شیر بزرگ خالکوبی کن تا امد سوزن را بزند مرد گفت این کجای شیر است که میخواهی بزنی گفت دم شیر به حمامی گفت شیر من دم نمی خواهد حمامی سوزن را زد ومرد به حمامی گفت این کجای شیر هست گفت یال او مرد گفت یال نمیخواهم دوباره تا امد سوزن بزند به حمامی گفت این کجای شیر است گفت سر شیر گفت این را هم نمیخواهم مرد حمامی تا می امد سوزن بزند مرد از زدن منصرف می شد مرد حمامی ناراحت شد وگفت مرد ناحسابی شیر بی سر دم یال وووو شیر نیست . حالا شما هم، چیز را باقی گذاشته اید که ما بگوییم «ایران هسته ای»! همه را که خراب کردید یا توقف یا از کار انداختید یاراه اندازی نشود یا به مرور و پله پله حذف شود. و همه چیزو که قبول کردید و امضا دادید دیگه.
حسن
این که گفته می شه چی دادیم چی گرفتیم؟ اشتباه محض است چرا که ما چیزی نگرفتیم همه چیز به نفع اونهاست ما تنها راه واردات قطعات خودرو و ... را به کشور باز کردیم و اگر تا الان آنها متضرر بودند با این توافق مجددا سود خواهند برد اما ما چه؟ همیشه خدا محتاج اجنبی.
United States
بابا این برد برد بود همه چیزو بردند
lمهدی
فامیل دور و فتح الفتوح ژنو!
منطق قدرتمند و مستدل فامیل دور

فامیل دور با تیم کلاه قرمزی فوتبال بازی کرده و ۲۹ گل خورده‌ و یک گل زده‌اند. با این حال در تعیین برنده بازی اختلاف نظر وجود دارد!

فامیل دور: آقای مجری اینا جر می‌زنن!

مجری: چطور مگه؟!

فامیل دور: آخه آقای مجری ما ۲۹ گل خوردیم و اونا فقط یه گل خوردن! با اینکه ما بیشتر گل خوردیم ولی اونا میگن ما برنده‌ایم. حالا من از شما یه سوال دارم و بعدش دیگه هیچ صحبتی ندارم!

مجری: خوب بگو!

فامیل دور: آقای مجری ۲۹ بیشتره یا یک؟!

مجری: خوب معلومه ۲۹.

فامیل دور: من دیگه حرفی ندارم!
مخ
حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده. گفته شده که قرار است به یک راه حل جامع برسند که در آن ایران می تواند از انرژی هسته ای و غنی سازی لذت ببرد. در این گام هیچ اشاره ای به حق غنی سازی ایران نشده. حق غنی سازی را حواله دادن به گام نهایی.
دروغ می گوید این دولت به اصطلاح راستگویان
این همه هیاهو و جنجال برای چی؟ همان ده سال پیش همین امتیازها را به کشورهای 5+1 می دادید وبا اعصاب مردم بازی نمی کردید و دانشمندان شهید کنار خانواده اشان زندگی می کردند و این همه بیت المال مردم بابت غنی سازی هدر نمی شد!!!!!!!!
یاسین
اسمت رو هم که ننوشتی. بی خیال
برادر IQزاده
1- 10سال پیش ما روی چند ده سانتریفیوژ بحث میکردیم ولی الان روی چندهزار
2- الان میگن 20درصد رو تعطیل کنید و 5درصد رو داشته باشید ولی 10سال پیش نیم٪ رو هم قبول نمی‌کردند
3- و درباره شهدای هسته‌ای؛ آیات 154و156 سوره آل‌عمران رو بخون:
آیه154 "...اگر ما را در این امر-پیروزی-اختیاری بود اینجا کشته نمیشدیم. بگو اگر شما در خانه‌های خود هم بودید کسانی که کشته شدن بر آنان مقرر شده بود یقینا به سوی خوابگاه‌های خود بیرون می‌آمدند ...و خدا به آنچه در سینه‌هاست داناست
آیه156 "...مانند کسانی نباشید که کفر ورزیدند ...و گفتند اگر نزد ما مانده بودند نمی‌مردند و شهید نمی‌شدند ...و خدا به آنچه انجام میدهید بیناست.
ده سال پیش تورم 10 درصد بود و صادرات نفت 3 میلیون بشکه و رشد اقتصادی نزدیک 8

اینارو هم میشه لیست کنی ؟
نیکتا
United States
اگر الان روی 20% بحث شد، به خاطر این بود ...
گروه مذاکره کننده خسته نباشند درمتن توافق آمده که فرآیندها برگشت پذیر نباشند چطور آقای ظریف مدعی قابل برگشت بودن هر چیزی هستند اگر پس از شش ماه آنها مثل همیشه زیر حرفشان زدند چیزی مانده که فعالیتها از سر گرفته شود
United States
ترکمنچای شد رفت
ali
Russian Federation
سلام و درود خدا با آنانی که با تحریم آب تن به سازش ندادند سلام بر حسین و اینها که اینقدر دم از موفقیت می زنند بگویند چی بدست آورده اند؟ کدام موفقیت؟ تعلیق موفقیت است؟ این حسن آقای کلید ساز متاسفانه مثل گذاشته داره....
نیکتا
آخرین گام نهایی: ایران متعهد می گردد ...
United States
ترکمنچای نوین!
بهتره همه کسانی که این توافق نامه را بر اساس گفته های راستگویان ؟؟؟؟؟ موفقیت بزرگ میدانند متن انگلیسی رو بخونند تا بفهمند که فقط کلیدها شون زنگ زده نیست بلکه خوندن هم نمیدونند
مجتبی
تمام دنیا داره میگه ما حق غنی سازی رو به ایران ندادیم ولی نمیدونم چرا این ها (ظریف و روحانی)اسرار دارند که که حق غنی سازی در مفاد توافق نامه آمده است.
علی
هیچگاه چیزی به نام بردبرد نخواهیم داشت! یا برد باخت یا مساوی و بردبرد حرف مفتی بیش نیست برای گول زدن تمام مردم دنیا
محسن
این موفقیت بزرگ را به خاطر متوقف ساختن قطار پر سرعت پیشرفت های هسته ای ایران که بر ریل مرزهای دانش به پیش می تاخت، به 5+1 تبریک می گویم...
rahele
من نمیدونم این مردمی که نیششون تا بناگوششون در رفته و میان تو تلوزیون مساحبه میکنن از کدوم کاره خیری که این گروه کردن خوشحالن؟؟؟
بابا ....
به قول بابام:
آن کس که نداند که نداند بزن تو سرش که هیچی حالیش نیست
یه دوست
Iran, Islamic Republic of
دقیقا سر امتیاز دادن ایران به آنها
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریممم
Iran, Islamic Republic of
تیم هسته ای ما برای مذاکرات نهایی بیشتر دقت کند
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوبه