شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سخنان محرمانه شرمن با رسانه‏ های اسرائیل درباره مذاکرات ژنو

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 325551
به گفته اين مقام آمريكايي ، تنها تفاوت بين اورشليم و واشنگتن در تشخيص نوع استراتژي اي است كه هر دو طرف براي رسيدن به هدف مشترك شان در پي گرفته اند .
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، نشريه تايمز اسراييل ، در گزارش خود از ميزان اختلافات آمريكا و رژيم صهيونيستي راجع به برنامه هسته اي ايران و توافقي كه احتمالا مي توانست در ژنو به دست آيد ،‌ به صحبتهاي يكي از مقام‎هاي رسمي آمريكا كه با مذاكرات گروه ۱+۵ با ايران نيز از نزديك آشنايي داشته است اشاره كرد و به نقل از او نوشت كه هيچ اختلافي ميان اسراييل و آمريكا در خصوص برنامه هسته اي ايران وجود ندارد و اختلافات موجود ، تنها اختلافاتي تاكتيكي در نوع مواجهه با اين مسئله است .

اين مقام مسئول آمريكايي كه چند روز بعد از مذاكرات به اورشليم رفته تا مقام هاي رژيم صهيونيستي را در جريان ريز توافق‎ها و مكالمات قرار دهد ،‌در يكي از هتل‎هاي اين شهر ، با خبرنگاران جلسه محرمانه‎اي برگزار كرده و از جزييات توافق نهايي با ايران در اين زمينه خبر داده است .

اين مقام مسئول كه نشريه تايمز اسراييل بيان كرده از آشنايان با مذاكرات بوده است ، همزمان با سفر وندي شرمن به سرزمينهاي اشغالي و ملاقات و گفت و گوهاي او با مقام هاي مسئول در رژيم صهيونيستي اين جلسه را با خبرنگاران برگزار كرده و به نظر مي رسد شخص وندي شرمن كه علاقه زيادي به برگزاري اين نوع جلسات دارد ،‌مسئوليت اقناع افكار عمومي در سرزمين‎هاي اشغالي را بر عهده گرفته باشد .

اين مقام مسئول آمريكايي ،‌در گفت و گو با مسئولان رژيم صهيوينستي به آنها اطمينان داده است كه اختلافات بين آمريكا و اسراييل بر سر نوع توافق بين ايران و گروه ۱+۵ ماهيتي تاكتيكي دارد و واشنگتن هنوز هم به دنبال جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي است . به نوشته تايمز اسراييل ، اين مقام آمريكايي روز يكشنبه در اورشليم حضور داشت تا اين نگراني در بين مسئولان رژيم صهيونيستي را كه ممكن است آمريكا با حمايت از اين توافق امنيت اسراييل را به خطر بياندازد ،‌رفع كند .

به گفته اين مقام آمريكايي ، تنها تفاوت بين اورشليم و واشنگتن در تشخيص نوع استراتژي اي است كه هر دو طرف براي رسيدن به هدف مشترك شان در پي گرفته اند .

اين مقام آمريكايي كه در هتلي در اورشليم ، جلسه اي محرمانه با خبرنگاران رسانه هاي رژيم صهيونيستي را برگزار كرده بود، خاطر نشان كرد كه حتي بعد از برداشته شدن بخشي از تحريم ها در راستاي توافق احتمالي ايران با اعضاي گروه ۱+۵ باز هم اقتصاد ايران در وضعت بحراني و رو به زوال خود باقي خواهد ماند . اين مقام رسمي همچنين تاكيد كرد كه اين فرانسه نبود كه احتمال توافق موقت با ايران را از بين برد بلكه اين ايرانيان بودند كه با نپذيرفتن شرايط كشورهاي اروپايي و امريكا اين فرصت را از بين بردند .

وي در ادامه افزود: ايالات متحده آمريكا و اسراييل در همكاري نزديك با يكديگر و مشورت باهم براي پيشبرد امور تلاش كرده اند و تنها گاهي اوقات در تاكتيك هاي جزيي با هم اختلاف داشته اند . اما ما مطمئنا بر روي اهداف تاكيد داريم و معتقديم كه بايد به توافقي قطعي در اين زمينه با ايران دست پيدا كنيم و اميدواريم كه اين توافق هر چه سريعتر حاصل شود .

اين مقام آمريكايي افزود :« ايالات متحده ،‌انگلستان، روسيه ،‌چين ، و فرانسه يعني اعضاي گروه ۱+۵ براي رسيدن به توافق اوليه با ايران در راستاي توافق هاي بعدي و اصلي در زمينه برنامه هسته اي اين كشور با هم همكاري مي كنند و اين چيزي است كه همه ما مي خواهيم. همه ما مي خواهيم توافقي قطعي داشته باشيم و اسراييل نيز همين را مي خواهد . سوال اين است كه چگونه به اين توافق برسيم ؟ ما و گروه ۱+۵ اعتقاد داريم كه بايد براي مطمئن شدن در باره اينكه ايران به بمب هسته اي دست پيدا نمي كند ،‌به سمت اين توافق برويم و اين توافق مي تواند جلوي گسترش و پيشرفت اين برنامه به سمت نظامي شدن را بگيرد و مي توانيم از اين طريق زمان لازم براي توافق جامع در مذاكرات را فراهم كنيم . »

به گفته اين مقام مسئول ، «اين مرحله اول نبايد بيش از ۶ ماه طول بكشد و بعد از آن اميد است كه گروه ۱+۵ بتوانند توافقنامه نهايي در اين زمينه را امضا كنند و يكبار براي هميشه اين بن بست هسته اي را هر طور كه شده حل و فصل كنند . »

اين مقام مسئول اذعان كرد كه «مخالفت» با اين قرار داد موقت كه به ايران حق غني سازي ۳.۵ درصدي نيز مي دهد، وجود دارد اما توضيح داد كه اعضاي گروه ۱+۵ اعتقاد دارند بايد « تلاش كنند تا توسعه برنامه هسته اي ايران را متوقف سازند تا مذاكرات در نهايت در طي پروسه زماني خاص خود به توافق نهاي برسد .» در غير اينصورت اين مقام آگاه گفت كه «ايرانيان همچنان به توسعه دادن برنامه هسته اي خود اقدام مي كنند.»

بر اساس اين توافقنامه ،‌ايرانيان بايد غني سازي ۲۰ درصد خود را تعليق كرده ، و ذخاير اوراينوم غني شده ۲۰ درصد خود را به ميله هاي سوختي تبديل كرده و غني سازي تنها در حد ۳.۵ درصد مي تواند در نظنز و قم انجام شود . علاوه بر اين، پروسه هاي هسته اي در تاسيسات اراك نيز بايد متوقف شود .

در مقابل تحريم ها بر روي محصولات پتروشيمي ، طلا، خودرو و قطعات هواپيما برداشته شده و دارايي هاي ايران بهارزش ۳ ميليارد دلار را كه بلوكه شده بود ،‌آزاد مي كند. اما تحريم ها بر روي گاز كشور و صنعت بانكداري همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند.

اين مقام آمريكايي در ادامه خاطر نشان كرد : «در مورد همين توافق ها هم اختلافاتي بين اسراييل و امريكا وجود دارد . اما همكاري نزديك و دوستي ما با اسراييل باز هم رو به جلو خواهد بود و همچنان كه پيش از اين بوده ،‌اين همكاري و دوستي ادامه خواهد داشت . ما همچنان به همكاري خود ادامه مي دهيم چون در نهايت هدفمان يكي است .»

اين مقام رسمي آمريكايي گفت : «گفت و گوهاي آخر در ژنو واقعا پيشرفت خوبي بود اما هيچ توافقي حاصل نشد و ايران و قدرتهاي جهاني قرار گذاشتند كه درتاريخ ۲۰ نوامبر دوباره با يكديگر ديدار كنند و من هنوز هم مطمئن نيستم كه بتوانيم در جلسه بعدي هم به توافق مد نظر برسيم .»

وي افزود:«اگر اين معامله برگزار شد ،‌در نهايت باعث شفافيت بي سابقه و نظارت كامل بر برنامه هسته اي ايران خواهد شد و مي توانيم به اين مسئله برسيم كه در نهايت بر روي چه چيزي توافق كنيم . در اين ميان هر نوع برداشته شدن تحريمي، كم ،‌هدفمند و قابل برگشت خواهد بود . همه تحريم هايي كه هسته اصلي معماري سياست غرب در قبال ايران را تشكيل مي دهند ،‌تا زماني كه توافق نهايي در اين زمينه شكل نگيرد ،‌برداشته نخواهد شد و در مذاكرات قابل طرح و گفت و گو هم نيستند. ايرانيان نيز اين مسئله را به خوبي درك كرده اند . آنها آرزو دارند كه اي كاش مسئله به گونه ديگري پيش مي رفت اما اينگونه نخواهد بود .»

اين مقام گفت كه به خاطر اينكه اكثر تحريم ها از جمله تحريم تجاري ايالات متحده هنوز هم اثر گذار هستند، مشكل كسري بودجه و ساير مشكلات اقتصادي موجود در ايران در جاي خود باقي خواهند ماند از آنجا كه تمام تحريم هاي بانكي و نفتي همچنان اجرايي خواهند شد « فشاراي اقتصادي بر ايران نيز افزايش مي يابند و اصلا كاهش نمي يابند . آنچه كه ما به جامعه بين الملل مي گوييم اين است كه با پافشاري شما بر اجراي تحريم ها و همكاري تان ايران به پاي ميز مذاكرات آمد و با ادامه اين روند ايران همچنان مايل به گفت و گو باقي ماي ماند پس نياز است كه به همين مسير ادامه دهيم . ما ، ايالات متحده ، تيمهايي را به سراسر دنيا مي فرستيم كه اطمينان حاصل كنيم اين تحريم ها همچنان اجرايي مي شوند و ما به شدت تحريم هاي گذشته را اجرايي مي سازيم . »
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *