شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بررسی لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 324814
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم که دولت قبل ارائه کرده بود، در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، اما دولت در این خصوص احتیاج به وقت بیشتری دارد.
به گزارش جهان، ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس در چه مرحله ای است، گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم که دولت قبل داده بود، در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و در آخرین جلسه که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد با اعضای کمیسیون اقتصادی داشت، اعلام کرد، برای اعلام نظر دولت در این خصوص احتیاج به وقت بیشتری دارد و افرادی از جمله محمد قاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی را مامور این کار کرده است.

وی در مورد اینکه آیا لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: این لایحه هنوز در حال بررسی است و به تصویب مجلس نرسیده است، ولی این موضوع در یکی از بندهای لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم آمده است که به زودی با بررسی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم این بند و بندهای دیگر از جمله مالیات بر مسکن‌های خالی و ... در مجلس بررسی خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که اجرایی شدن لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن و خانه‌های خالی چه تأثیری در بازار مسکن می‌گذارد، گفت: الان اقتصاد کشور با یک رکورد تورمی مواجه است، بنابراین در چنین شرایطی باید عوامل سرمایه‌گذاری فراهم شود.

* افزایش رکود تورمی با اخذ مالیات‌های مختلف

ندیمی افزود: اگر در شرایط رکود تورمی نبودیم، هر نوع مالیاتی توجیه داشت ولی در حال حاضر اقتصاد کشور با رکود تورمی مواجه است و ممکن است افزایش برخی از مالیات‌ها در بخش‌های مختلف رکورد تورمی را افزایش دهد که در این صورت به جامعه خدمتی نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ رشته شغلی به طرق مختلف با صنعت ساختمان مرتبط است، بنابراین به دلیل وجود چند مسکن خالی یا چند معامله مکرر نباید شرایطی را فراهم کرد که سرمایه‌ها از بخش ساخت و ساز مسکن خارج شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر برخی تصمیمات دولت و مجلس باعث شود، سرمایه‌گذاران پولشان را به بخش ساخت و ساز و ساختمان‌سازی نیاورند و یا از تولید در این بخش خارج کنند، مبلغی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پول به سمت دلالی و مشاغل مالیات گریز خواهد داشت.

وی گفت: نباید کاری کرد که اساس تولید زیر سؤال برود و هر اقدامی که منجر به کاهش تولید مسکن شود، اقدام ناصوابی است.

به گزارش، اواسط سال ۹۰ تدوین لایحه قانون مالیات‌های مستقیم با پیشنهاد وزارت اقتصاد در دستور کار دولت احمدی‌نژاد قرار گرفت، وزارت مسکن وقت پیشنهاد گنجاندن چند نوع مالیات از جمله مالیات‌های جدید و اصلاح مالیات‌های قدیمی و ناکارآمد در بخش مسکن را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به مالیات سالانه و تصاعدی از خانه‌های خالی و مالیات بر معاملات مکرر مسکن اشاره کرد.

بررسی و تصویب لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در دو سال اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تعویض دولت تاکنون به تعویق افتاده است.

اما ظاهرا دور جدیدی از بررسی «تنظیم بازار مسکن با مالیات» از طریق کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس در حال بررسی است و به گفته ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس بررسی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *