عابدین مهدوی؛ با آن شلوار جین تنگ آمریکایی، شال مد شده پیچیده به دور گردن، با ریش پروفسوری و موهای ژلزده و آن عینک قابمشکیاش، با کمترین شباهت به تصویر قابشده ما از یک آدم ضدآمریکایی، از فعالترین مستندسازان ضدآمریکایی است.
آنانکه بچهقرتی صدایشان میکنند،پای کارند
ضد سیاستهای آمریکا، با شلوارجین وموهای ژلزده و شال
12 آبان 1392 ساعت 14:15
عابدین مهدوی؛ با آن شلوار جین تنگ آمریکایی، شال مد شده پیچیده به دور گردن، با ریش پروفسوری و موهای ژلزده و آن عینک قابمشکیاش، با کمترین شباهت به تصویر قابشده ما از یک آدم ضدآمریکایی، از فعالترین مستندسازان ضدآمریکایی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فقط لیست بلندبالای کارنامه مهدوی در ساخت مستندهای ضدجنگ وی نشانه خوبی برای غفلت رسانههای حکومتی و انقلابی ایرانی در محدود کردن وظیفه انتقال جهانی آرمانهای انقلاب به قشرها، تیپها و آدمهای خاصی است که همین تصویرشان هم توسط همین رسانهها بازتولید شده است.یک چرخه معیوب.
عابدین مهدوی و دیگر عابدین مهدویها نشان میدهند که امروز ایستادن در مقابل جنگ و ظلم جهانی دیگر به خطکشیهای معمول همه سالهای گذشته ما ربطی ندارد.
مهدوی در تلاش برای ساختن فیلم بلند داستانی- مستند به نام «حکمی برای جنین» است تا نشان دهد استفاده از سلاحهای شیمیایی و اورانیوم ضعیفشده چه بلایی سر کودکان عراقی در فلوجه آورده است و فقط یک سال و نیم درگیر این بوده است که چه کسی هزینههای حداقلی ساخت فیلمش را بپردازد تا دست آخر نیز تهیه کنندگان خارجی به تبع فعالیتهای بین المللی اش برای حمایت از او به خط شده اند . هزینههایی که لیست بلندبالای نهادها و تشکلهای دولتی و غیردولتی فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی در برابر آن فقط سکوت کردهاند.
این لیست بلندبالای فیلم ها و مستندهای مهدوی است: سورج و مینهای هرات، افغانستان۱۳۸۲/ کودکان مقدس، افغانستان ۱۳۸۳/ بازگشت یک بومی، افغانستان ۱۳۸۳-۱۳۸۲/ رد مرز، افغانستان ۱۳۸۴/کودکان آسمان، افغانستان ۱۳۸۳-۱۳۸۴/کوچ فوری، ایران ۱۳۸۵/خانه آخر زندگی است، ایران ۱۳۸۵/حافظان پارس، ایران ۱۳۸۶/افتخاری دیگر، ایران ۱۳۸۶/پرستوهای برباره، لبنان ۱۳۸۷/ بچههای مدرسه دازان، ایران ۱۳۸۷/ میم مثل مهر، ایران ۱۳۸۸/ نبض، ایران ۱۳۸۸/ نیاز، پاکستان ۱۳۸۹ /نسل درد، ایران - فلسطین، غزه ۱۳۸۸/ هائیتی زنده است، هائیتی ۱۳۸۹/فرزندان بولیواری، کوبا – هائیتی – ونزوئلا ۱۳۸۹/دکتر زاکا، هائیتی- ونزوئلا- کوبا - کلمبیا ۱۳۸۹/شعر بدون مرز، سوئد ۱۳۹۰/چرا جنگ؟ ایران – سوئیس – سوئد ۱۳۹۰/خوش آمدید به موگادیشو، سومالی ۱۳۹۰ /اینجا خانه ماست، ایران – تهران/ خط سبز، سومالی- کنیا ۹۲-۱۳۹۱
لیستی که ظاهرا برای مدیریت فرهنگی اهمیت چندانی ندارد.
با مهدوی در مورد ساخت مستندهای ضدآمریکایی و اصولا شیوه مبارزه فرهنگی با سیاستهای غلط آمریکا در دنیا؛ و به خصوص این جنگهای اخیر پرسیدیم. مهدوی گفت : ساخت مستند در حوزه ضدجنگ یک ژانر مهم و شناخته شده در تمام دنیا با آدم های خاص خود است. مستندساز این حوزه معمولا با علاقه ی خود به سراغ موضوع می رود چون در اینجا خطر و ریسک بالایی وجود دارد.بنابراین هر آدمی انجام این کار را عهده دار نمی شود و تنها کسانی در این حوزه قدم می گذارند که برای هر اتفاقی آمادگی دارند.به همین دلیل در دنیا تعداد کمی مستند ساز جنگ و بحران وجود دارد.حرفهایهای شان از بیست نفر هم بیشتر نیستند. من از بین این تعداد با حدود حداقل ۱۵ نفرشان ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارم و دنیای درون ذهن آنها و همچنین شرایط و امکانات حرفه ای آنها را می شناسم.
مهدوی میگوید: من واقعاً فضای کار، امکانات و نوع حمایت هایی که از مستند در ایران می شود را اصلا درک نمی کنم و نمی فهمم و هیچ شباهتی در آن با دیگر نقاط دنیا نمی بینم و دقیقا مشکل اصلی در همین جاست.
مهدوی معتقد است مستند ساز جنگی به دلیل ساختار کارش به این نیاز دارد که بین کار او و همکارانش و دیگران تفاوتی قائل شویم . گنجاندن ژانر مستند جنگ در زیر حوزه مستند سیاسی در ایران مصداق این حرف است. کسی که در دل جنگ و بحران می رود و با مشکلات بسیاری تولید فیلمش را می گذراند، نباید کارش را در کنار کسی که با چند مصاحبه و تصاویر آرشیوی مستند سیاسی تولید می کند، یکی کرد.
عابدین مهدوی یکی دیگر از مشکلات مستندسازی را در بحث مخاطب مستند میداند. مهدوی میگوید: ما انتظار داریم که همه بچههایی که در صف اول مبارزه با سیاستهای غلط، ضد انسانی و جنگ طلبانه آمریکا هستند؛ همان بچه مذهبیها، بسیجیها باشند و همانها دقیقاً مخاطب اول کارهای ما باشند، فیلم را ببیند پخش کنند، تبلیغ کنند اما دقیقاً من همین مدل آدمها را اصلاً پای کارهایم نمیبینم، مدیرانیکه در این مسیر در حال فعالیت هستند را هم تا به حال ندیده ام.
کد مطلب: 323251
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/323251/آنانکه-بچه-قرتی-صدایشان-می-کنند-پای-کارند