شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
از سوی تهران و پکن صورت می‌گیرد؛

رایزنی برای حل مشکل پرداخت پول نفت ایران

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 323035
یک روزنامه چینی با اشاره به مذاکرات تهران و پکن برای حل مشکل انتقال پول نفت ایران نوشت: رسمیت بخشیدن به پرداخت ها در قالب یوان می تواند راه حلی برای مشکل پرداخت پول نفت صادراتی ایران به چین باشد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه چاینا مورنینگ پست، طی گزارشی با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس ایران به چین نوشت: چین و ایران در حال مذاکره برای حل مشکل انتقال پول فروش نفتی هستند که پکن نتوانسته به دلیل تحریم های سازمان ملل به ایران پرداخت نماید.

بر اساس این گزارش چهره های آکادمیک چینی گفتند، رسمیت بخشیدن به پرداخت ها در قالب یوان می تواند موضوع گفت‌وگو قرار گیرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هفته گذشته برای مطرح کردن همین موضوع با رهبران چین به پکن سفر کرده بود. وی روز چهارشنبه با ژی جیپینگ رئیس جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش معاون طرح و نظارت راهبردی رئیس جمهور ایران گفته است بدهی های نفت و گاز چین به ایران به ۲۲ میلیارد یورو رسیده است. تهران قصد دارد این بدهی پرداخت نشده را از طریق تهاتر کالاهایی مانند مواد غذایی و کالاهای مصرفی دریافت نماید.

چین، بزرگترین مشتری انرژی و شریک تجاری ایران است. پکن تاکنون بارها با وضع تحریم های بین المللی علیه ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور مخالفت کرده است. تحریم های آمریکا موجب ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری با ایران شده است. دلار آمریکا یکی از ارزهای رایج در عرصه تجارت جهانی است.

بر اساس آمارهای رسمی، چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان، در چند ماه اخیر نفت بیشتری از ایران خریداری کرده است. آمارهای گمرک چین نشان می دهد که این کشور در ماه آگوست ۱۷.۵۴ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل از ایران نفت وارد کرده است.

بر اساس این گزارش سفر لاریجانی به چین از نظر تحلیلگران در راستای تحکیم روابط دو جانبه در دوره روی کار آمدن دولت های جدید در هر دو کشور صورت گرفت اما در این دیدارها هیچ اشاره ای به مباحث مرتبط با پرداخت بدهی های انرژی نشده است.

پروفسور یائو جیده، تحلیلگر روابط ایران و چین در دانشگاه یونان چین گفت، تجارت انرژی با ایران به یوان یکی از گزینه هایی است که مورد بررسی قرار گرفته است. وی افزود: «مقامات هر دو کشور شامل وزیر تجارت چین و شرکت های نفتی چینی تمایل زیادی به استفاده از این روش دارند.»

گزارشهایی منتشر شده است که نشان می دهد چین از اوایل سال گذشته میلادی شروع به خرید نفت از ایران به یوان کرده است. پروفسور یائو گفت، این معاملات در صورت تایید می توانند تنها در ابعاد کوچک انجام گرفته باشند.

وی در ادامه گفت، موضوعاتی نظیر چگونگی تعیین نرخ مبادله ارز دو کشور، محل انجام معاملات و چگونگی جلوگیری از ورود طرف های ثالث موضوعاتی هستند که باید در گفتگوهای دو طرف حل و فصل شوند. وی افزود، یک طرح منسجم می تواند تا پایان سال آینده در این زمینه ارائه شود.

اما یین گانگ، یکی از محققان آکادمی علوم اجتماعی چین گفت، تحریم ها ممکن است معاملات انجام گرفته به یوان را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *