جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲

دفاع از سر ترس دولت کانادا از ایران!

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 322876
دولت کانادا که طی سال‌های اخیر رویکرد خصمانه ای علیه ایران اتخاذ کرده است از ترس محکومیت بین المللی، برای دفاع از اموال دیپلماتیک ایران و مقابله با تلاش صهیونیست ها برای تصاحب این اموال وارد عمل شد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال پست نوشت: یکسال پس از تعلیق روابط کانادا با ایران، نماینده دولت کانادا روز پنجشنبه در دادگاهی حاضر شد تا از دارایی دیپلماتیک تهران در مقابل دعاوی مطرح شده از سوی قربانیان به اصطلاح حملات تروریستی دفاع کند.

این صحنه عجیب در یک دادگاه در شهر تورنتو اتفاق افتاد، در حالی که مدعیان قربانی حمایت ایران از فلسطینی ها با استناد به قانون جدیدا تصویب شده در کانادا تلاش دارند غرامت خود را از محل دارایی های دولت ایران بگیرند.

در حالی که دولت ایران توجهی به این دعاوی نشان نداده است، دولت کانادا وارد ماجرا شده است تا استدلال کند که سفارت ایران، اقامتگاه رسمی سفیر، اقامتگاه کارکنان و دو حساب بانکی متعلق به ایران، جزو دارایی های دیپلماتیک محسوب می شوند و نمی توان آنها را به نفع قربانیان عملیات های تروریستی مصادره کرد.

جاکلین دیاس ویسکا، یکی از وکلای وزارت دادگستری کانادا به دادگاه گفت: «نگرانی دادستان کل کانادا با اموال دیپلماتیک تداخل دارد.» وی افزود: «این در مورد اجرای تعهدات کانادا بر اساس حقوق بین الملل است.»

وی در ادامه اظهار داشت، در سپتامبر گذشته، یک هفته پس از اینکه وزیر امور خارجه کانادا روابط با ایران را قطع کرد، کانادا یادداشتی دیپلماتیک تسلیم تهران کرد. در این یادداشت آمده بود، کانادا از دارایی های دیپلماتیک ایران حفاظت می کند و انتظار دارد که ایران نیز در تضمین امنیت اموال کانادا در تهران اقدام متقابلی را انجام دهد.

نگرانی کانادا این است که اگر از سفارت ایران دفاع نکند، اموال دیپلماتیک خودش در معرض آسیب قرار بگیرد. ایران تاکنون از سفارت کانادا در تهران به طور کامل محافظت کرده است.

این دعوای غیرمعمول توسط قربانیان آمریکایی عملیات های گروه های حماس و حزب الله نزد دادگاه کانادایی مطرح شده است تا بتوانند غرامت خود را از محل دارایی های ایران در اونتاریو دریافت کنند. به درخواست شاکیان این پرونده، یک قاضی کانادایی، به صورت موقت تمام دارایی های دولت ایران در کانادا را مسدود کرده است.

اختلافی در خصوص دارایی های غیردیپلماتیک ایران که شامل ساختمان مرکز فرهنگی ایران در پایتخت، یک پارکینگ در مرکز اوتاوا و بیش از دوازده حساب بانکی با دارایی حداقل ۲.۶ میلیون دلار می شود وجود ندارد.
اما اوتاوا با این استدلال که دولت کانادا متعهد به تضمین اموال نمایندگی ایران بدون توجه به وضعیت روابط با تهران است، از دادگاه خواسته است تا انسداد دارایی های دیپلماتیک ایران از جمله سفارت این کشور را لغو نماید.

وکیل فدرال استدلال کرد که این دارایی ها به موجب حکم دولتی دیپلماتیک اعلام شده اند و دادگاه بر اساس امتیاز ویژه سلطنتی موظف به احترام گذاشتن به آنها می باشد. اما این وکیل کانادایی تایید کرد که اگر انسداد این دارایی ها لغو شود، هیچ چیز نخواهد توانست مانع از خالی شدن سریع حساب ها و فروش ساختمان ها توسط ایران برای دور ماندن آنها از دست شاکیان شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که به ایران در مورد این پرونده اطلاع داده شده است، اما دولت ایران ترجیح داده که در این دعوی شرکت نکند. قاضی دیوید براون، از دادگاه عالی اونتاریو در این باره گفت: «آنها این شانس را داشتند که به اینجا بیایند و از اموالشان دفاع کنند اما این کار را نکردند.»

دعوای قضایی در مورد دارایی های دیپلماتیک و نوع مصونیتی که این اموال از آن برخوردارند با توجه به قانون جدید کانادا در مورد تعقیب قضایی دولت های حامی تروریسم مورد رسیدگی قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
یعنی یه نفر حال نداره بره به اموال ایران سر بزنه؟
یامین
فعلا مشغول کارهای مهم تری مثل عزل و نصب مدیران و انتقاد از دولت قبل هستند که دیگه وقتی برای سر زدن به اموال ایران براشون نمیمونه. پیامو درک کنین دیگه .