پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۷
در برنامه دیروز، امروز، فردا مطرح شد؛

بذرپاش: آمریکا به هم‌پیمانانش هم رحم نمی‌کند/ سیف‌اللهی: دیپلمات‌های ما نباید فریب بخورند

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 322853
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای مذاکره و رابطه با آمریکایی‌ها با دیدی باز و حتی بدبینانه پیش برویم. حریف ما، حریف مردی نیست و حتی به هم‌پیمان‌های خود هم رحم نمی‌کند.
بذرپاش: آمریکا به هم‌پیمانانش هم رحم نمی‌کند/ سیف‌اللهی: دیپلمات‌های ما نباید فریب بخورند
به گزارش جهن به نقل از تسنیم، برنامه «دیروز، امروز، فردا» این هفته با حضور رضا سیف‌اللهی از دانشجویان پیروی خط امام و معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی و مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته از شبکه سه سیما پخش شد و طی آن مهمانان برنامه حول محور «انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی» به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سیف‌اللهی در ابتدای این برنامه در مورد تعریف دکترین انقلاب از استکبار گفت: دکترین انقلاب اسلامی تعریفی بی‌ارتباط با ارزش‌های حاکم بر انقلاب، از استکبار ندارد. سیره انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار است. در واقع ظلم‌ستیزی جوهره کار است. ما در تنظیم سیاست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را دنبال می‌کنیم. لازمه رعایت این سه اصل، این است که رابطه برابر بین کشورها برقرار باشد، نه رابطه ظالمانه.

وی افزود: انقلاب اسلامی از ابتدا تا امروز روی این پیکر حرکت کرده است، یعنی نه ظلم می‌پذیرد و نه رابطه نابرابر را قبول می‌کند. یکی از جملات محوری سند چشم‌انداز کشور که ابرسیاست کشور به حساب می‌آید، این است که تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان.

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در دکترین ما هم مبارزه با ظلم و هم مبارزه با استکبار وجود دارد. این جزو فطرت انسان است که هیچ‌کس نمی‌تواند ظلم را بپذیرد.

بذرپاش هم در ابتدای این برنامه گفت: حضرت امام(ره) که این روزها در حق او خیلی ظلم می‌شود و در مقابل آن خیلی‌ها سکوت کرده‌اند و موضعی نمی‌گیرند، فرموده‌اند، مرکز فساد آمریکا را جوان‌ها گرفتند و این لانه فساد به دست جوان‌های ما افتاد. جوان‌ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. یا ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرت‌ها مخصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیده‌اند و تا عزم خود را برای مقابله با ظلم جهانی و آمریکا جزم نکنند، باز هم شاهد این جنایت‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر این حرفها امروز در جامعه بیان می‌شد، خیلی از جریان‌های سیاسی آن را افراطی‌گری می‌دانستند، آیا امام افراطی بود؟

در ادامه، معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از «دیروز، امروز، فردا» گفت: اصول تعامل همیشه از یک وزن برخوردار نیست. تعامل سازنده با جهان یک اصل بدیهی، ضروری و پیش‌برنده است اما اصولی حاکم بر این اصل وجود دارد. تعامل سازنده بر مبنای یک سری از اهداف شکل می‌گیرد. نام این اهداف در سیاست خارجی، به‌عنوان منافع ملی کشور شناخته می‌شود که بر همه اصول حاکم است و به‌عنوان خط قرمز در نظر گرفته می‌شود که در هیچ شرایطی نمی‌توان از آن عبور کرد. یکی از این منافع ملی، اسلام است که در قانون اساسی به آن این‌طور اشاره شده که اصلی تغییرناپذیر است.

وی افزود: الآن ما در مسیر مصلحت حرکت می‌کنیم. مجموعه شرایط جهانی برای ما پیش آمده و تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه و به‌ضرر ملت ایران علیه ما وضع شده است. در داخل ممکن است یک عده از آدم‌هایی که از عمق کافی برخوردار نیستند شاید این‌گونه تحلیل کنند که آیا با مذاکره با آمریکا می‌توان تحریم‌ها را برداشت؟

سیف‌اللهی همچنین گفت: اصل حاکم در تعامل، منافع ملی است. مذاکره و رابطه اگر در جهت پیاده کردن کلیات این منافع ملی باشد، چیز بدی نیست اما اگر موجب پیش‌روی بهتر اهداف استکبار باشد، برای کشور ضرر دارد.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از برنامه گفت: ما الآن در مقطعی هستیم که برای تست کردن خیلی از اتفاقات در مسیر مصلحت قرار گرفته‌ایم. در مورد موضوع رابطه با آمریکا یا باید با روش عقلایی جلو برویم و یا از تجارب تاریخی خود بهره ببریم. تجربه‌های تاریخی به ما هشدار می‌دهد که در مورد رابطه با آمریکا حواسمان باید جمع باشد.

ماجرای طبس، حمله به هواپیمای مسافربری، کودتای ۲۸ مرداد، تهدیدهای نظامی که مرتب صورت می‌گیرد، تحریم بانک مرکزی و...، مسائلی است که باعث می‌شود ما برای مذاکره و رابطه با آمریکایی‌ها با دیدی باز و حتی بدبینانه پیش برویم. حریف ما، حریف مردی نیست و حتی به هم‌پیمان‌های خود هم رحم نمی‌کند.
وی ادامه داد: اصلی‌ترین فاکتور در هر مذاکره‌ای، اعتماد به دو طرف است اما باید به ملت ایران حق داد که با توجه به اتفاقات گذشته، نسبت به این مذاکرات محتاط برخورد کند.

سیف‌اللهی هم گفت: ما دو راه داریم. یا باید بحث تحریم‌ها را رها کنیم و نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم که این موضوع در صورتی است که ما بنیان‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را طوری طراحی کرده باشیم که این تحریم‌ها اثری روی وضعیت کشور نگذارد.

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی افزود: راه دوم هم این است که اگر می‌توانیم از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه که روی روند اقتصادی کشور اثر می‌گذارد، عبور کنیم، بدون مذاکره جلو برویم اما اگر در کوتاه‌مدت راهبردی برای کم کردن این اثرات نداریم باید راهی را در پیش بگیریم که انسجام داخلی کشور برای چنین موضوعی دچار خدشه نشود. به‌هرحال اثرات تحریم‌ها را امروز می‌توانیم ببینیم. تحریم‌ها اثر بسیار تعیین کننده‌ای روی روندهای موجود دارد. اگر بخواهیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم یا باید بجنگیم و یا باید مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: هر جنگی با مذاکره به پایان می‌رسد پس بهتر است وارد جنگ نشویم. تدبیر حکم می‌کند قبل از فراهم کردن شرایط جنگی، نرمش قهرمانانه داشته باشیم و ببینیم آیا این مسائل حل می شود یا خیر. امروز ایران درگیر یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است که ما باید با مذاکره و همراه با حفظ اصول و عزت و حکمت خودمان، جلو برویم.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مشکلات ما با آمریکا به‌راحتی حل نخواهد شد. خیلی از پیش‌زمینه‌ها باید طراحی و فراهم شود. طراحی ما در حرکات دیپلماسی باید کاملاً هوشمندانه باشد. دیپلماسی در چنین شرایط پیچیده تاریخی واقعاً از یک علم فراتر است و در واقع یک هنر تمام‌عیار است. دیپلمات‌های ما نباید از دشمن فریب بخورند و باید با آگاهی کامل حرکت کنند. خیلی تلاش کردند در ایران براندازی صورت بگیرد اما نشد و امروز ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل شده که دنیا به آن نیاز دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس نیز در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت: ما به این قائلیم که باید از حداکثر تدابیر انعطاف پذیر استفاده کنیم تا با یک حرکت عقلایی از موانعی که وجود دارد عبور کنیم. نکاتی که من عرض می‌کنم نشان دهنده این نیست که من و همفکران من مخالف مواضع فعلی دولت است. چون اگر این مواضع دستاوردی هم نداشته باشد، خیلی از مسائل را به دنیا ثابت خواهد کرد که البته ان‌شاءالله دستاوردهایی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنها باید دست از توهین‌های خود بردارند. خانم شرمن که مسئول مذاکرات هیئت آمریکایی است به ملت ایران توهین کرد اما کسی در داخل آمریکا نگفت: تو کار غیرقانونی انجام دادی، اما در ایران چهار تا بیلبورد نصب شد و سخنگوی وزارت خارجه گفت: کار خلاف قانون صورت گرفته است. این‌همه فیلم و سریال ضدایرانی در آمریکا ساخته می‌شود اما هیچ‌کس در داخل آمریکا نمی‌گوید: این کارها غیرقانونی است، و حتی به آن اسکار هم می‌دهند.

بذرپاش افزود: وقتی ما در داخل می‌گوییم خزانه کشور خالی است و سیاه‌نمایی‌های زیادی برای کشور می‌شود، دشمن امیدوار می‌شود. آنها از این مسائل استفاده می‌کنند و می‌گویند تحریم‌ها علیه ایران مخرب و مؤثر بوده است. برخی در داخل می‌گویند: دیدید نتانیاهو از رابطه ایران و آمریکا ناراحت است؟ آیا واقعاً ما این‌قدر ساده‌اندیش هستیم که فکر می‌کنیم آمریکا، ایران را به اسرائیل ترجیح می‌دهد؟

وی همچنین گفت: آمریکا می‌گوید اسرائیل خط قرمز من است، چون این کشور را یکی از مؤلفه‌های قدرت‌آفرین خود می‌بیند. عراق، فلسطین، سوریه و... هم کشورهایی هستند که مؤلفه قدرت‌آفرین ما در جهان به حساب می‌آیند. فکر نکنیم با کوتاه آمدن از مواضع خود در مورد این کشورها دنیا خوشحال می‌شود و مشکلات کشورمان حل می‌شود.

سیف‌اللهی هم در ادامه برنامه اظهار داشت: اصول ثابت ارزشی انقلاب اسلامی طبق تحلیل شرایط روز تبدیل به این شده که طی یک حرکت دقیق دیپلماسی با طرف مقابل مذاکره کنیم. البته این مذاکرات قبلاً هم وجود داشته اما امروز شکل آن تغییر پیدا کرده است. نکته مهم این است که رأس نظام نسبت به همه چارچوب و مسیر مذاکرات اشراف دارد و کار زیر نظر ایشان جلو می‌رود. همان‌طور که پیش از این مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی، روند خود را طی می‌کرد، چارچوب این مذاکرات در این شورا تدوین می‌شود و مصوبات به امضای مقام معظم رهبری می‌رسد و بعد از آن است که این سیاست‌ها جاری می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در چارچوب یک حرکت دقیق به‌نام نرمش قهرمانانه با محتوای دقیق مسیر سخت خود را طی می‌کند. این مسیر بسیار سخت است. اگرچه ارزیابی دو طرف نشان می‌دهد یک نوع موفقیت نسبی در مذاکرات حاصل شده اما آیا دو طرف مذاکره می‌توانند پایان کار را از الآن پیش‌بینی کنند؟ قطعاً باید جلوتر رفت و پله‌هایی که برای رسیدن به نتیجه نهایی وجود دارد به‌خوبی دیده شود.

معاون دبیر شورای امنیت ملی گفت: اسرائیل دشمن این مذاکرات است، بعضی از کشورهای عربی منطقه به‌شدت مخالف این مذاکرات هستند. حتی برخی از کشورهایی که در زمینه‌های مختلف همراه ما بودند، شاید به‌دلیل منافع خود با این مذاکرات مخالفتی داشته باشند. پس مسیر سختی وجود دارد.

سیف‌اللهی ادامه داد: شورای امنیت ملی سخنگو دارد و من هم سخنگوی این شورا نیستم اما چارچوب‌های کار همان‌طور که پیش از این در شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شده، امروز هم در این شورا تبیین می‌شود. قبلاً هدایت کننده مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده اما امروز هدایت مذاکرات به‌عهده وزارت امور خارجه است.

بذرپاش در پایان برنامه گفت: دوستانی که احساس امیدواری به تحرکات دیپلماتیک ندارند باید صبر و کمک کنند تا این مسیر به سرانجام مطلوب خود برسد. شرایط دشوار و حساس است و همه باید به دولت کمک کنند. اما دوستانی که کار را به دست دارند باید به برخی مسائل توجه کنند. اینکه می‌گویند بخشی از جامعه آمریکا تندرو است و برخی دیگر واقع‌بین هستند و ما باید با واقع‌بین‌ها مذاکره کنیم، این تفکر درستی نیست چون هر مشکلی که برای ایران به وجود آمده از طریق همین قشر واقع‌بین بوده است و در واقع تندروها پشت این واقع‌بین‌ها پنهان شده‌اند.

وی افزود: ما تا تعلیق فعالیت‌ها و حتی پلمپ تأسیسات هسته‌ای هم رفتیم اما ما را به شورای امنیت بردند. پس مشکل هسته‌ای نیست. دست برداشتن از توانمندی‌های خود و کاهش سطح غنی‌سازی و کم کردن سانتریفیوژها و... چیزی است که اگر بخواهیم دوباره به شرایط فعلی برسیم، چند سال طول خواهد کشید اما آمریکا می‌تواند به‌صورت استراتژیک چند تحریم را بردارد و دوباره خیلی زود آنها را وضع کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: باید مراقب پروژه ایران‌هراسی هم باشیم. آمریکا به‌بهانه حقوق بشر و مسئله هسته‌ای ایران هم سلاح‌هایش را به فروش می‌رساند و هم حضورش را در منطقه حفظ می‌کند.

بذرپاش ادامه داد: ما به تیم مذاکره کننده هسته‌ای خوش‌بین هستیم اما نگرانیم. نقدی که بر دولت وارد است این موضوع است که خیلی از مدیران منتظر نتیجه مذاکرات هستند. خیلی از مشکلات ربطی به بیرون و تحریم‌ها ندارد و باید به مسائل داخلی توجه داشت. باید تمرکز جدی در داخل داشته باشیم و مسیر موازی خارج را هم ادامه دهیم. اگر از داخل خالی شویم و با سیاه‌نمایی طرف خارجی را امیدوار کنیم؛ نه‌تنها نمی‌توانیم جواب مردم را در داخل بدهیم بلکه مذاکرات هم به نتایج خوبی نمی‌رسد.

سیف‌اللهی هم در پایان برنامه گفت: شکل جدید مذاکرات اگر موفق باشد، طبق چارچوب انقلاب و رهبری موفق می‌شود. همین امشب وزیر خارجه گفته که از غنی‌سازی ۲۰ درصد در داخل کشور دست برنمی‌داریم. اگر این مذاکرات به نتیجه هم نرسد، مردم ایران اختلاف نظر موجود در سطوح را تبدیل به یک نظر واحد می‌بینند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آمریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما می چکد از چنگ تو
آقای بذرپاش تشکر تشکر
امیدوارم خودتون هم 13 ابان بیاید برای راهپیمایی علیه آمریکا
آقای روحانی باید تمام واقعیات بجز امور محرمانه ی نظامی و امنیتی را به مردم بگوید تا مردم نتیجه شعارهای پوچ و توخالی مسوولین در 8 سال گذشته را ببینند تا دیگر به چنین افرادی اعتماد نکنن.
سعید
با سلام
خیلی صحبت های به جا و منطقی ارائه شد .
با توجه به مقتضیات زمان و اینکه اکنون با توجه به شرایط داخلی و ضرورت حفظ انسجام داخلی در برابر فشارهای ظالمانه و تحریم ها ، در سه عنصر اصلی شکل دهی به سیاست خارجی ، عنصر (مصلحت ) برآیندش بزرگتر از سایر مولفه ها شده که این امر از بیانات مقام معظم رهبری که مشی نرمش قهرمانانه را در پیش روی دولت محترم ترسیم کردند استنتاج می شود، امیدوارم دولتمردان محترم کشور ، که قصد تحرک بخشیدن به دیپلماسی کشور را دارند در این راه دشمنی پیوسته ی غرب با جمهوری ای که مبنای آن اسلام عزیز و و شعار اساسی آن (استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی ) است را فراموش نکنند. و مشی نرمش قهرمانانه را همیشه مد نظر داشته باشند.
چییزی که مسلم است این است که غرب به هیچ عنوان از وجود قدرت مستقل در منطقه آن هم با این آرمانهای بلند که ریشه ی لیبرالیسم و اومانسیم را هدف قرار می دهد ، خشنود نیست و از همه ی ابزارها برای ضربه زدن به آن استفاده می کند (این یک شعار نیست و عملکرد غرب و به خصوص آمریکا در مواجهه با انقلاب اسلامی کاملا مبین این مسئله هست)
پس نباید زیاد به مسئله ی مذاکره خوشبین بود و باید با سوئ ظن به طرف مقابل که امپریالیست است نگریست و گرنه ممکن ضرباتی بیشتر از تحریم بر ما تحمیل کنند.
والبته به شخصه مذاکره را نفی نمی کنم اما خوشبین بودن به استکبار را نفی میکنم.
به امید سربلندی روز افزون ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
ممنون از مهمانان برنامه دیروز امروز فردا
سلام میشود بفرمائیدآقای بذرپاش چندسال دارند ......
محمدی
ببخشید پیر سیاست و نظر دادن! ...
درود بر این جوان شجاع
باید بیشتر به ایشان و جوانان میدان دهیم
Finland
البته این شجاعت باعث نقد دولت میشه و دولت راستگویان نقدو به صلاح نمیدونه!
یعنی حزب الهی تر و سیاستمدار تر از بذرپاش وجود نداشت که بیارن تلویزیون ؟
....
چرا دنبال خاشیه ای؟؟؟؟
اصل حرفو بگیر.
طرف داره با اشاره دوردستو بهت نشون میده و تو خیره شدی به نوک انگشتش!
بذر پاش و دوستانش ...زمان آنست سکوت پیشه کنند.
مجید مجد
United States
الملک الیبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
مرگ بر آمریکا
دیپلمات های ما فریب نمی خودن اما مرعوب می شن احتمالا
Iran, Islamic Republic of
ادم عاقل باشه با دیدن خیانت های امریکا به اروپا دیگه انقدر سینه چاک نمیده برای امریکا مگر خائن باشد یا ترسو
شریفی
بسمه تعالی
آقا رضا سیف اللهی از نوادر بچه های خط امام است که تا حدی اصول خود را حفظ کرده است و توصیه اینجانب به ایشان این است همانطوری که در زمان اشغال لانه با هرگونه مذاکره مخالف بودند الان نیز همان راه را ادامه دهند لازم به ذکر است که ایشان هر قدم کوتاه آمدن جلوی آمریکا را به منزله رفتن تا آخر خط و از دست دادن همه چیز میدانستند. لذا از ایشان انتظار است که نفرمایند شرایط فرق کرده است که البته باید اذعان نمود که شرایط فرق کرده ولی آمریکا به مراتب به علت شکستهای مکرر از انقلاب اسلامی نسبت به تغییر نظام حریص تر شده است.
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر که تو این مملکت فقط آدمای فریب خورده مثل هاشمی نیست. کسایی هستند که روشنگری می کنن. خدا خیرشون بده. اگه بررسی بشه اینا حتما از یاران واقعی امام بودن اما هیچوقت رو نشده.