جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

مصباحی دارایی‌های خارجی ایران را گفت

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 322849
مصباحی مقدم نماینده مردم تهران می گوید: بیش از ۵۰ میلیارد دلار در بانکهای خارجی ارز داریم.آل اسحاق رئیس اتاق تهران نیز گفت: وضع دولت از بابت ذخیره‌های ارزی و دارایی‌هاخیلی خوب است و بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره دارند.
به گزارش جهان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با آدینه تهران گفت: وضعیت خزانه بخشی از اسرار نظام است.نباید مشتمان را مقابل دشمن باز کنیم.بالاتر از ۵۰ میلیارد دلار در بانکهای خارجی ارز داریم که امکان استفاده از آنها ممنوع نیست.شرایط کنونی بسیار بهتر از شرایط جنگ تحمیلی است که کشور را با ۶ میلیارد دلار در سال تامین می‌کردیم. در سال گذشته فقط ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و حدود ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات نفتی.

در پایان جنگ تحمیلی علی رغم تمام مشکلات مالی کشور هیچ یک از مسئولین وقت از کمبودها دم نمیزدند به نظر شما با توجه به اینکه در حال مذاکره با غربیها هستیم صلاح است که مرتب از خالی بودن خزانه صحبت به میان آوریم؟

این مسائل را باید بخشی از اسرار نظام جمهوری اسلامی تلقی کرد. آن هم در شرایطی که نوعی جنگ اقتصادی به کشور تحمیل شده است. کسی در شرایط جنگی اسرار جنگ را به بیگانگان نمیگوید و مشتش را باز نمیکند. در سطح افکار عمومی هم منتشر نمیکند چرا که برای مردم نگرانی به وجود آورده و امنیت روانی جامعه را به مخاطره میاندازد.

نظرتان در رابطه با منابع ارزی قابل وصولی که در بانکهای خارجی بلوکه شده چیست؟

این منابع بسیار گسترده است و شاید بالاتر از ۵۰ میلیارد دلار در بانکهای خارجی ارز داشته باشیم. ولی با اینکه ما مشمول تحریم هستیم بلوکه نشده یعنی امکان استفاده از آنها ممنوع نیست. منتها تجارت ما با کشورهای مختلف بر اساس تحریمها دچار مشکل شده است و هزینه هایش بالا رفته است. بر این اساس تجارت با کشورهای محدودی برقرار است که از ما نفت خریداری مینمایند.

شما با توجه به وضعیت موجود چه توصیه‌ای به مسئولان دولتی دارید؟

توصیه من حداکثر استفاده از منابع داخلی و امید زیاد نبستن به مذاکرات با غربیها است. چرا که معلوم نیست واقعا به نتیجه برسد. اگر هم به نتیجه برسد معلوم نیست خیلی زود نتیجه بدهد. اگر از مواضع بینیازی با غربیها سخن بگوییم موفق تر خواهیم بود. آنها متوجه خواهند شد که ما در یک شرایط مقاومت به سر میبریم و قبول کرده ایم به نحوی همراه با مقاومت زندگی کنیم. توصیهام به مردم هم این است که نسبت به آینده کشور امیدوار باشند چرا که شرایط کنونی بسیار بهتر از شرایط جنگ تحمیلی است که کشور را با ۶ میلیارد دلار در سال تامین میکردیم. در سال گذشته فقط ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و حدود ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات نفتی. ما امروز هم نباید زیر بار استکبار جهانی برویم چرا که دست آوردهای مهمی را کسب کردهایم که این دست آوردها بدون وجود این تحریمها و مقاومتها بدست ما نمی آمد.

رئیس اتاق بازرگانی: وضعیت ذخیره‌های ارزی و دارایی‌های دولت خوب است

جدال بر سر خالی بودن یا پر بودن خزانه کشور امروز به یکی از مهم ترین مباحث روز کشور تبدیل شده است و هرکس از زاویه‌ای به این مسئله می‌پردازد. جدای از اینکه بخواهیم درستی یا عدم درستی این مسئله را واکاوی و بررسی نماییم باید این سوال را مطرح کرد که بیان چنین مسائلی در برهه‌های حساس آیا می‌تواند در راستای تامین امنیت و منافع ملی کشور باشد. در همین راستا و آگاهی از وضعیت خزانه کشور با دکتر یحیی آل‌اسحاق هم صحبت شدیم تا از بخشی از این واقعیت‌ها پرده برداریم.

به عنوان اولین سوال بفرمایید که نظرتان در رابطه با وضعیت خزانه کشور در حال حاضر چگونه است؟

ببینید موضوع خزانه و این مباحثی که در روزهای اخیر در این رابطه ایجاد شده است در واقع مقداری سوء‌تفاهم در تفسیر و تعبیر لغت خزانه است. لذا هر کس از زاویه‌ای به این موضوع می‌پردازد.مقوله‌ای که در بحث خزانه مطرح است یعنی منابع دولت، یعنی بودجه دولت و درآمدها و هزینه‌های دولت. اگر این مفهوم از خزانه را مد نظر قرار دهیم واضح است که درآمدهای دولت با هزینه‌های آن همخوانی ندارد. وزیر اقتصاد هم رسما اعلام کرده که پیش‌بینی‌هایی که انجام داده بودند، محقق نشده است و از این بابت خزانه کسری دارد. ولی مسائلی که آقایان مطرح می‌نمایند یعنی ذخیره‌های ارزی و دارایی‌های دولت، از این بابت وضع دولت خیلی خوب است و بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره دارند و با مد نظر قرار دادن این مفهوم خزانه کسری ندارد. به هر حال می‌توان گفت که بحث در ترجمه لغت خزانه است و اگر مطابق واقعیت ترجمه شود حرف درست است.

برنامه‌های اقتصادی دولت را با توجه به وضعیت تورم و تحریم‌های موجود چگونه ارزیابی نموده و نقش بخش خصوصی را در این رابطه چگونه تحلیل می‌نمایید؟

ببینید دولت هم در حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی خارجی برنامه دارد و هم در حوزه‌های مسائل داخلی . آنچه که در حال حاضر بیان شده آن است که اولویت دولت الان مسائل دیپلماسی خارجی کشور است. یعنی به دنبال سامان دادن دیپلماسی خارجی کشور و به تبع آن سامان دهی دیپلماسی اقتصادی است. در حوزه مسائل داخلی هم دولت برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی را مانند مواردی که در در مورد تسهیلات گمرکی و مسائل بانکی بیان کرده است در دستور کار دارد. لیکن این موارد هنوز خیلی اجرایی نشده است. البته هر چند در گمرکات این مسائل تا حدودی اجرا شده و در حوزه مسائل بانکی خیلی اجرایی نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولتی که در بدترین شرایط تحریم از سوی نمایندگان مجلس به خصوص تخریب میشد توانسته 50 میلیارد صادرات نفتی و تقریبا همین مقدار صادرات غیرنفتی داشته باشد و در مقابل بدترین اتهامات را از همین دوستان دریافت کند