سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

مشکل اقتصادی ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد

«شیطان بزرگ» برازنده آمریکاست
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب: 322421
رئیس اندیشکده یقین گفت: مشکل اقتصاد ایران ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن عباسی عصر امروز در جلسه‌ای با موضوع دکترین دیپلماسی قابل انعطاف در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان گفت: آمریکا می‌خواهد به بهانه تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد و آمدن ایران به پای میز مذاکره برای آمریکایی‌ها به ویژه دموکرات‌ها حیاتی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند با گشودن سفارتخانه‌های دو کشور به مسئله عدم حمایت آمریکا از شاه و قطع ارتباط سی و چند ساله با ایران سرپوش بگذارند.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه ارتباط با آمریکا نمی‌تواند تمام مشکلات مردم را حل کند، خاطرنشان کرد: دولتمردان ایران نباید نشانه غلط به مردم دهند، زیرا اگر ارتباط با آمریکا می‌توانست مشکلات اقتصادی کشور‌ها را حل کند، امروز کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا به سبب داشتن مشکلات اقتصادی ورشکسته نمی‌شدند.

عباسی با بیان اینکه مشکل اقتصاد ایران ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد، گفت: تیم مذاکره کننده نباید به خاطر مسائل اقتصادی در مسیر مذاکره تحت فشار قرار گیرند.

رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: در صورتی که رابطه با آمریکا منجر به رفع موانع پیش روی بانک‌ها و رفع موانع صادرات و واردات کالا شود، این وضعیت تنها می‌تواند پنج درصد از مشکلات اقتصاد ایران را بهبود ببخشد.

وی افزود: در حال حاضر دولت یونان ۵,۵ تریلیون دلار و دولت ایتالیا دو تریلیون بدهی دارند.

عباسی در ادامه با بیان اینکه آمریکا اگر طبیب اقتصاد بود، فکری به حال اقتصاد ورشکسته خود می‌کرد، یادآورشد: در حال حاضر چرا آمریکا با نزدیک ۱۷ تریلیون دلار بدهی نتوانسته حداقل مشکلات اقتصادی خود را حل کند.

رئیس اندیشکده یقین با انتقاد از برخی از نظریات که ارتباط با آمریکا اوضاع را بهتر می‌کند، گفت: آمریکا تولید ثروت نمی‌کند، بلکه تولید پول می‌کند و خلق پول در آمریکا بدون پشتوانه طلا است و ارزشی ندارد.

*نباید کلید حل همه مشکلات را در مذاکره دید

رئیس اندیشکده یقین در ادامه گفت: نباید کلید حل همه مشکلات را در مذاکره دید بلکه باید بخشی از مشکلات را از طریق مدیریت صحیح، بخشی دیگر را از طریق اقتصاد مقاومتی و یا مذاکره حل و فصل کرد.

عباسی اظهار کرد: باید از نظریات اقتصادی شکست خورده غربی‌ها خود را برهانیم و برای یک نظریه اقتصادی جدید تلاش کنیم که در این زمینه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت همان الگویی است که می‌تواند وضعیت اقتصادی ما را در صورت تکامل به بهبود برساند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: امروز مذاکرات ایران و آمریکا به مانند جریان شوروی سابق پیش می‌رود که آمریکا توانست ظرف مدت ۶۰ سال براساس تئوری بازی‌ها شوروی سابق را دچار فروپاشی کند.

عباسی اظهار کرد: براساس این تئوری ابتدا آمریکایی‌ها چشم‌انداز خود را براساس فروپاشی شوروی مشخص کردند و در مدت ۶۰ ساله توانستند شوروی را دچار فروپاشی کنند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: زمانی که آمریکایی‌ها برنامه خود را برای فروپاشی شوروی آغاز کردند، لنین حاکمیت شوروی سابق را برعهده داشت با این حال او معتقد بود که تنها نابودی لیبرالیسم یا کمونیسم می‌تواند منجر به بقای یکی از آنها شود، اما ۳۰ سال بعد خروشچف نظریه‌ای مبنی بر اینکه رابطه قهرآمیز مبتنی بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین شوروی و آمریکا را مطرح کرد و این به منزله عقب‌نشینی شوروی سابق در مقابل آمریکا بود.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه ۳۰ سال پس از خروشپف نیز در دوران گورباچف در نهایت در سال ۱۹۹۰ شوروی دچار فروپاشی کامل شد، این در حالی بود که در آن مدت هیچ موضعی آمریکا نسبت به شوروی تغییر پیدا نکرد، گفت: باید خط مرکز مذاکرات، لکه‌دار نشدن عزت و شرف ملت ایران باشد، در غیر این صورت ملت ایران این مذاکرات را به رسمیت نمی‌شناسد و ملت ایران همواره ثابت کرده که اهل کوتاه آمدن نیست.

*تیم مذاکره کننده ایران باید براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری عمل کنند

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون که تیم مذاکره کننده ایران بعد از ۳۴ سال پای میز مذاکره نشسته است، با یک مذاکره نفس‌گیر سخت و اجماع‌گرا روبه‌رو هستیم، ادامه داد: ایرادی که به گروه‌های سیاسی کشور وارد است، این است که اذعان دارند، مشکلات کشور گردن عدم ارتباط با آمریکا است، این درحالی است که اقتصادی جهانی دچار رکورد شده است، اما کشور ما جدای از رکود اقتصادی در جهان از سوء مدیریت، ضعف مبانی نظری، فساد و برخوردارهای جناحی رنج می‌برد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی نیز آمریکایی‌ها به بهانه انرژی هسته‌ای می‌خواهند ایران را به پای میز مذاکره آورند که از دولتمردان کشورمان انتظار می‌رود، طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت حفظ منافع ملی کشورعمل کند.

عباسی افزود: در حال حاضر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای ۲۷ هزار کلاهک بمب هسته‌ای دارند که با این مقدار کلاهک می‌تواند ۳,۵ بار کره زمین را منهدم و نابود کند.

وی با اشاره به اینکه ما قصد بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را داریم، گفت: در مبانی دینی و اسلامی ما استفاده از سلاح‌‌های کشتار جمعی منع شده است.

وی در ادامه در خصوص آمریکا گفت: امام خمینی(ره) آمریکا را شیطان بزرگ، ام الفساد قرن، استکبار جهانی و تروریست نامگذاری کردند که این نام‌ها تا ابد آمریکا را همراهی می‌کند و ملت این نیز بیدارند و به این کشور اعتمادی ندارند.

لازم به ذکر است، این مراسم با عنوان دکترین دیپلماسی قابل انعطاف توسط تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *