کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برداشت ۲۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

7 آبان 1392 ساعت 3:33

رئیس کل بانک مرکزی از برداشت ۲۰ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: در صورت تداوم روند برداشت از این صندوق، سرنوشتی همانند سرنوشت حساب ذخیره ارزی نیز در انتظار صندوق توسعه ملی است.


به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ولی‌الله سیف در دومین روز از همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی در کیش با بیان اینکه از مجموع ۵.۵ میلیارد دلار حساب صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد دلار آن به شیوه‌های مختلف برداشت شده، با انتقاد نسبت به ادامه این روند و تغییرات پی در پی آن، گفت: با ارائه لوایح و مصوبات مجلس در خصوص تزریق نقدینگی از محل این صندوق به دهک‌های جانبی سرنوشت صندوق توسعه ملی کشور نیز مانند حساب ذخیره ارزی کشور خواهد شد.

لزوم حضور بخش خصوصی در هیئت امنایی صندوق توسعه ملی
به گفته وی؛ اگر روند مذکور ادامه یابد این صندوق تنها ذخیره‌ای برای تأمین منابع مالی برای بخش‌های آب و کشاورزی و محیط زیست و ساخت مسکن خواهد بود و تنها با تغییر اساسی در روند کاری صندوق توسعه ملی می‌توان در این خصوص چاره‌جویی کرد. رئیس کل بانک مرکزی به ماده ۸۴ قانون اشاره کرد و رویکرد این ماده را ناقض اصل شفافیت بودجه در قالب بودجه دانست.

سیف در پایان اطلاع‌رسانی به موقع، شفافیت در خزانه، نظارت بر درآمدها و هزینه‌ها، نحوه سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین رویکردهای جدید برای اداره صندوق توسعه ملی یاد کرد و همچنین به بازنگری در هیئت امنای صندوق اشاره کرد و متذکر شد: حضور بخش خصوصی در مدیریت این هیئت امنا می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.


کد مطلب: 322213

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/322213/برداشت-۲۰-میلیارد-دلار-صندوق-توسعه-ملی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com