کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام ریاض به تهران باایجاد ناامنی درشمال لبنان

6 آبان 1392 ساعت 13:47

کارشناس مسائل خاورمیانه اعلام کرد که عربستان از ایجاد درگیری‌هایی که طی چند روز اخیر در طرابلس واقع در شمال لبنان شاهد آن هستیم، دو هدف را دنبال می‌کند.


به گزارش جهان، یاسر مرادی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص تحولات لبنان گفت: بیش از 800 هزار پناه‌جوی سوری وارد لبنان شده‌اند که این موضوع امنیت ملی لبنان بویژه در مناطق شمالی این کشور و شهر طرابلس را تا حدود زیادی تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
وی با اشاره به کشته شدن چند شهروند اهل سنت طی 2 انفجار چند ماه اخیر طرابلس، یادآور شد: این موضوع بهانه‌ای را به دست جریان سلفی تندرو داد تا جایی که آنها حتی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر علنا اعلام کردند که قصد انتقام گیری از مخالفان خود  را دارند و به دنبال این مواضع رادیکال بود که درگیری‌های اخیر طرابلس بین باب التبانه و جبل محسن آغاز شد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه سلفی‌های لبنان را شامل 2 بخش خواند که یکی سلفی‌های جنوب مورد حمایت قطر و دیگری سلفی‌های طرابلس و شمال لبنان مورد حمایت سران سعودی هستند و افزود: مشخصاً درگیری‌هایی که طی چند روز اخیر در طرابلس مشاهده می‌کنیم دو هدف را دنبال می‌کند، اول اینکه عربستان با برنامه‌ریزی درگیری‌های اخیر به دنبال مجاب کردن حزب‌الله برای عقب‌نشینی سریع از سوریه از طریق فشارهای داخلی و بین‌المللی است؛ این در حالی است که اوضاع میدانی کاملاً به سود ارتش سوریه پیش می‌رود و حزب‌الله در این پیروزی ها نقش بسزایی داشته است.
 
مرادی هدف دیگر سعودی را عقب انداختن نشست ژنو 2 دانست و گفت: با شرایط فعلی که مذاکرات ایران و آمریکا مطرح شده و اوضاع میدانی هم به سود سوریه است، عربستان حاضر نیست به هیچ عنوان پای میز مذاکرات ژنو 2 بنشیند و به همین دلیل است که به اخضر ابراهیمی اجازه سفر به عربستان داده نشد. ریاض در واقع با ایجاد درگیری های اخیر در شمال لبنان و ایجاد ناامنی و درگیری‌ در شرق ایران طی هفته اخیر پیامی به جمهوری اسلامی ایران فرستاد که توانایی های برهم زدن بازی در لبنان و حتی ایجاد مزاحمت در شرق ایران را دارد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در عین حال برخی تحلیل گران بر این باورند که عربستان در صورتی که صحنه سوریه را از دست رفته ببیند و تحت فشار آمریکا مجبور به شرکت در نشست ژنو 2 شود، در این صورت خواستار معامله ای سیاسی برای به دست آوردن صحنه سیاسی لبنان در قبال از دست دادن صحنه سیاسی سوریه خواهد شد.
 
وی با اشاره به موعد پایان دوره 6 ساله ریاست جمهوری میشل سلیمان در لبنان تا چند ماه آینده، اظهار داشت: عربستان در عین حال که زمینه نظامی، قضایای طرابلس و ناامنی در شمال لبنان را دنبال می‌کند، به جریان 14 مارس هم دستور داده که تا موعد انتخاب رییس جمهور طی 7 ماه آتی، مانع تشکیل دولت لبنان شوند و حتی جلسات مجلس نیز برگزار نشود چراکه حفظ وضع موجود برای آنان بهتر است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: به همین دلیل است که در چند جلسه اخیر مجلس، فراکسیون المستقبل با دستور مستقیم سعد حریری و فواد سنیوره شرکت نکرده و با آبستراکسیون خود، جلسات مجلس را نیز به حالت تعلیق درآورده است.
 
مرادی با اشاره به گزینه‌های مختلف برای تشکیل دولت یعنی 6، 9، 9 یعنی 6 وزیر جریان میانه رو متشکل از جنبلاط، رییس جمهور و نخست وزیر، 9 وزیر جریان 14 مارس و 9 وزیر جریان 8 مارس و حتی گزینه‌ 8، 8، 8 که از سوی جریان 14 مارس با آن مخالفت شده، یادآور شد: مخالفان حزب الله مشخصاً به دنبال آن هستند که تا زمان انتخاب رییس جمهور، دولت تشکیل نشود تا وضعیت سوریه را رصد کنند چرا که با توجه به تاثیرپذیری مستقیم لبنان از اوضاع سوریه، تشکیل دولت با شرایط فعلی به سودشان نیست.
 
وی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر ولید جنبلاط به عنوان یک چهره سیاسی بارز و تاثیرگذار لبنان تغییر مشی سیاسی خود را مجددا آغاز کرده، ادامه داد: این تغییر مشی به آن دلیل است که جنبلاط از سقوط بشار اسد ناامید شده و قطعاً مانند گذشته تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نخواهد چید و حداقل یک موضع میانه را در پیش می‌گیرد که در قضیه تشکیل دولت به زیان جریان 14 مارس خواهد بود و باعث تردید بیشتر این جریان می‌شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اوضاع به نحوی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که اگر پروسه انتخاب رییس جمهور توسط مجلس آغاز شود، گزینه ای نزدیک به جریان 8 مارس و یا حداقل میانه رو انتخاب خواهد شد، افزود: این روزها سخن از تعویق انتخاب ریاست جمهوری در میان است تا پس از تمدید مجلس، ریاست جمهوری میشل سلیمان را نیز تمدید کنند، اما جریان 8 مارس به ویژه میشل عون و حزب‌الله بارها اعلام کردند که به شدت با تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان مخالفند و می‌خواهند انتخاب رییس جمهور سر موعد خود صورت پذیرد.
 
مرادی یادآور شد: در عین حال حزب‌الله با تشکیل دولت یک رنگ و یک دست مخالف بوده و معتقد است که در شرایط فعلی فقط دولت وحدت ملی است که می‌تواند شرایطی را به وجود آورد تا پروسه انتخاب رئیس جمهوری آینده برگزار شود.
 
وی با اشاره به تلاش جریان 14 مارس برای بازگشت سعد حریری به عرصه سیاسی لبنان، گفت: آنها برای بازسازی بحران کنونی اهل سنت از یک سو و حل اختلافات داخلی جریان 14 مارس از سوی دیگر، بدنبال سعد حریری هستند.
 
این کارشناس مسائل لبنان با اشاره به بالاگرفتن اختلافات برای برکناری «شیخ محمد رشید قبانی» مفتی اهل سنت میان چهره های برجسته این طایفه لبنانی، اظهار داشت: خاندان حریری علیرغم آنکه تمام تلاش خود را مصروف برکناری وی ‌کرده اما تاکنون موفق به این امر نشده است؛ از سوی دیگر جریان سلفی لبنان نیز اختلاف‌نظرهای عمیقی با حزب المستقبل پیدا کرده لذا امروز سعد حریری وضعیت چندان مناسبی در داخل لبنان، اهل سنت و حتی جریان 14 مارس ندارد به همین دلیل این جریان تلاش دارد تا قبل از انتخاب رییس جمهور، با بازگشت سعد حریری به کشور بتواند بخشی از مشکلات این جریان را حل کند و باز هم نقش اساسی را در جریان 14 مارس به حزب‌المستقبل بدهد.
 
مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناامیدی سعودی‌ها از سعد حریری گفت: حریری بارها عدم کفایت سیاسی خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی لبنان چه برای مردم و چه برای عربستان و 14 مارس نشان داده چرا که وی با حمایت عربستان، قطر و برخی کشورها به عنوان نخست‌وزیر دولت وحدت ملی انتخاب شد، اما ظرف یکسال و نیم دولت را به طور کلی از دست داد و کشور را ترک کرد.
 
وی با بیان اینکه بارها حتی برای سعودی ها به اثبات رسیده که سعد حریری توانایی‌های لازم برای این پست را ندارد، افزود: اما باید توجه داشت که عربستان در شرایط فعلی جانشینی برای سعد حریری ندارد و با توجه به محبوبیت بالای خانوادگی خاندان حریری بین سنی‌های لبنان، ترجیح می‌دهد علی رغم عدم کفایت سیاسی، وی را به صورت مدیریت شده، در راس قدرت نگه دارد.
 
وی ادامه داد: بعید است که عربستان بتواند جایگزینی برای سعد حریری به عنوان رهبر سیاسی اهل سنت داشته باشد لذا حداقل تا یک یا دو سال آینده فعالیت‌های سیاسی خود در این کشور را با مهره حریری ادامه خواهد داد.


کد مطلب: 322128

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/322128/پیام-ریاض-تهران-باایجاد-ناامنی-درشمال-لبنان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com