چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
وزیر اطلاعات:

جدایی سیاست و دیانت نتایج خوبی‌ ندارد

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 321442
وزیر اطلاعات گفت: شیعه معتقد است رهبری و زعامت سیاسی و رهبری دینی باید در یک جایی جمع شود، اگر رهبری سیاسی جدا باشد و زعامت دینی تحت عنوان شیخ الاسلام و مفتی و امثال اینها از هم جدا باشد نتایج خوبی برای جامعه ندارد.


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمود علوی پنجشنبه شب در مراسم عید غدیر در شهرستان لامرد توضیح داد: ما در زمینه رهبری جامعه یک رهبری سیاسی داریم یعنی قدرت را در جامعه مدیریت می کند و یک رهبری دینی داریم که احکام شرعی را از دلایل شرعی و از قرآن و احادیث استخراج می کنند و نظر شرع را در مورد مسائل مختلف استخراج می کند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: اینجا شیعه معتقد است رهبری و زعامت سیاسی و رهبری دینی باید در یک جایی جمع شود، اگر رهبری سیاسی جدا باشد و زعامت دینی تحت عنوان شیخ الاسلام و مفتی امثال اینها از هم جدا باشد نتایج خوبی برای جامعه ندارد.

وی تصریح کرد: یک سلسله نمونه های تاریخی از صدر اسلام تا الان در این رابطه وجود دارد.

حجت الاسلام علوی عنوان کرد: برادران اهل سنت بر این باورند اگر زعامت سیاسی توسط انسانهایی که کفایت سیاسی دارند اداره شوند و رهبری دینی و استخراج احکام توسط فقها صورت گیرد و زعمای سیاسی موظف باشند برابر نظر فقها عمل کنند مشکلی وجود ندارد از این رو همیشه یک نفر به عنوان خلیفه بوده و یکی نیز به عنوان شیخ الاسلام عمل می کرده است و شیخ الاسلام فتوا صادر می کرد و خلیفه نیز برابر فتوا عمل می کرده است که حکومت بر اساس احکام اسلام اداره شود.

وزیر اطلاعات بیان کرد: تاریخ نشان داده که وقتی اختلاف نظر بی زعامت سیاسی و رهبری پیش آید و رهبری سیاسی در یک مورد خاص نظری داشته باشند و رهبر دینی نظر دیگری داشت آیا اینجا زعیم سیاسی دنبال خلیفه باید برود یا برعکس و در این خصوص فقهای اهل سنت نظر دارند که فقها حاکم بر ملوک هستند و رهبر سیاسی باید تبعیت کند.

وی ادامه داد: اما اینجا شیعه می گوید تاریخ غیر از این را نشان داده و اگر جایی اختلاف نظر وجود داشت رهبران سیاسی زعمای دینی را تخت فشار قرار داده اند تا فتوای مورد پسند خودشان از سوی رهبران دینی صادر شود و نمونه آن در زمان یزید بود که با فشار او به شیخ الاسلام آن زمان، شیخ الاسلام را ناچار کردند که فتوایی علیه حضرت علی(ع) صادر کند.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: اکنون سلفی ها و تکفیری همین کار را دنبال می کنند و نه تنها خون شیعه بلکه ریختن خون سنی هایی که روش آنها را قبول ندارند را حلال می دانند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: این نشان می دهد که اگر زعمات سیاسی از رهبری دینی جدا باشد در نهایت به ضرر زعات دینی تمام می شود در حالیکه حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلامی است نه اسلام برای توجیه شرعی رهبران سیاسی و این را شیعه از قرآن می گیرد.

حجت الاسلام علوی با تاکید بر ضرورت وحدت و برادری اظهار داشت: وحدت و برادری برای جامعه اسلامی حکم دارو را ندارد و زمانیکه فرد بیمار یا دشمن او را تهدید می کند از آن وحدت استفاده کرد، وحدت جامعه حکم غذا را دارد.

وی اظهار داشت: صحبت کردن در مورد امامت با رعایت جنبه های ادب و منطق نه تنها تاثیر منفی بر بحث وحدت اسلامی ندارد بلکه زمینه ها را فراهم تر می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *