پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۸

نرخ بیکاری به مرحله بحران رسید/ افزایش ۱۷ درصدی قیمت لبنیات

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 321419
رئیس کل مرکز آمار ایران با تشریح جزئیات گزارش این مرکز در مورد نرخ بیکاری در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، اعلام کرد: اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون 26 درصد است، 2 برابر نرخ بیکاری کل (12.2 درصد) باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران زا قرار گرفته‌ایم.
نرخ بیکاری به مرحله بحران رسید/ افزایش ۱۷ درصدی قیمت لبنیات
به گزارش جهان، عادل آذر در پاسخ به مهر در مورد جزئیات گزارش مرکز آمار ایران در جلسه شورای عالی اشتغال طی هفته گذشته که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: مرکز آمار در این جلسه گزارشی از وضعیت اشتغال، بیکاری، جامعه فعال و غیرفعال را بر اساس طرح نیروی کار ارائه کرد.
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه گزارشات مرکز آمار بر مبنای محاسبات سال 91 بود، تصریح کرد: در این جلسه وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری 12.2 درصد پایان سال 91 در گروه های سنی مختلف، استان ها، جوانان 15 تا 24 سال و استان هایی که دارای بیشترین و کمترین نرخ های بیکاری بودند اعلام شد.
 
نرخ مشارکت اقتصادی 38 تا 39 درصد
 
وی با اشاره به اینکه در این جلسه خروجی های نیروی کار بر مبنای سال 91 تبیین شد، تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلامی نرخ بیکاری کل کشور در جمعیت 10 ساله و بالاتر در پایان سال 91 که 12.2 درصد بود یکی از بالاترین نرخ های بیکاری طی دهه گذشته محسوب می شود که این نرخ با نرخ رشد اقتصادی پایان سال گذشته به میزان 5.4 درصد که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی در دهه گذشته محسوب می شود مقایسه شد.
 
وی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال را نزدیک به 26 درصد که رقم بسیار بالایی است اعلام و بیان کرد: بر اساس یک نرمی که همواره مدنظر است اگر نرخ بیکاری جوانان 2 برابر نرخ بیکاری کل که همان 12.2 است باشد به معنای این است که در منطقه بحران زا از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته ایم.
 
آذر افزود: بر اساس گزارش ارائه شده بالاترین نرخ بیکاری جوانان در استان لرستان بالای 50 درصد که رقم بسیار بالایی است و پایین ترین نرخ مربوط به استان های شمالی و استان گلستان بود. البته مرکز آمار در حوزه دلایل وارد نمی شود و فقط اعداد و ارقام را اعلام می کند.
 
رئیس مرکز آمار ایران همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال را بین 38 تا 39 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم باید بالای 40 درصد باشد و این موضوعات به عنوان بحث های محوری مطرح شد.
 
وی گفت: در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که ریاست جلسه را برعهده داشت اعلام کرد که آمارهای متفرقه ای که در مورد نرخ بیکاری و اشتغال مطرح شده و می شود هیچ یک آمار رسمی تلقی نمی شود بلکه ملاک و مرجع اصلی آمارهای بیکاری و اشتغال، آمارهای مرکز آمار ایران است که مبنای آن طرح نیروی کاری است که به صورت فصلی محاسبه می شود.
 
خوشه بندی بایگانی شد
 
آذر در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه آیا دولت در اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه ها و حذف سه دهک ثروتمند جامعه از طرح خوشه بندی که پیش از این مرکز آمار تدوین کرده بود، استفاده خواهد کرد و یا اینکه این طرح با بازنگری مجدد مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: مرکز آمار هیچ مداخله ای در بحث هدفمندی یارانه ها ندارد و از اوایل سال 90 با شکل گیری و استقرار کامل سازمان هدفمندی یارانه ها تمامی امکانات، اطلاعات و فایل های جمع آوری شده در مرکز آمار ایران به سازمان هدفمندی یارانه ها منتقل شد و این سازمان دیگر در جریان تصمیم گیری ها، تحلیل ها و ... نیست و البته تا جایی که اطلاع دارم دولت هنوز به تصمیم گیری قطعی برای حذف دهک یا افرادی برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها اتخاذ نکرده است.
 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: مرکز در صورتی که دولت بخواهد آمارهای اقتصادی، رشد اقتصادی و رشد مناطق را برای ادامه اجرای طرح در اختیار آنها قرار خواهد داد.
 
آذر گفت: خوشه بندی ها به بایگانی رفته است این در حالی است که پس از انجام خوشه بندی ها تغییرات قانون هدفمندی به نحوی بود که یارانه نقدی به تمام افراد ایرانی تعلق گرفت. اجرای خوشه بندی ها یک کار تحلیلی بود و دسته بندی هایی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده صورت داده بود و هزینه ای در برنداشت.
 
وی گفت: اما اطلاعات اقتصادی خانوار که به شکل فرم ها تحت عنوان طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار جمع آوری شد و هم اکنون در اختیار سازمان هدفمندی است هر روزه توسط پلیس +10 به روز می شود. بر این اساس خوشه بندی ها که یک کار آماری بود در این طرح دیگر اعتباری ندارد و منتفی است.
 
تورم دهکی اعلام خواهد شد
 
رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سئوال که پیش از اینکه مرکز آمار از سوی شورای عالی آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام و انتشار آمارها مشخص شود، آمارهایی که اعلام می کرد از جمله نرخ تورم بالاتر از آمارهای اعلامی بانک مرکزی بود که هم اکنون این موضوع تا حدودی برعکس شده است در عین حال فاصله آماری دو نهاد افزایش یافته است دلایل این امر چیست؟ گفت: معمولا در آمارهایی که به صورت نمونه گیری انجام می شود اختلافات آماری وجود دارد، زیرا تورم بر اساس مظنه های نمونه ای و مثلا مراجعه به سوپرمارکت‌ها اخذ می شود.
 
آذر ادامه داد: مثلا آمارهای تورمی مرکز آمار براساس مظنه قیمت 6 هزار کالا در کشور به دست می آید، حتی اگر خود مرکز آمار هم دو اکیپ را برای دریافت مظنه ها به سطح جامعه ارسال کند، ممکن است اعدادی که به دست می آورند با یکدیگر تفاوت داشته باشد، زیرا این اعداد به صورت نمونه است اما نباید اختلاف‌ها به لحاظ آماری زیاد باشد، یعنی به لحاظ آماری این اختلاف معنادار نباشد.
 
وی با تاکید بر اینکه اختلاف اعداد اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار در نرخ تورم طبیعی است، تصریح کرد: بانک مرکزی نرخ تورمی که اعلام می کند بر مبنای تورم شهری است در حالی که مرکز آمار تورم شهری و روستایی را محاسبه می کند و افزودن تورم روستاها به عنوان یک فاکتور مهم تلقی می شود، بنابراین شاید مقایسه این دو نرخ با توجه به این شرایط دیگر معنا نداشته باشد.
 
آذر ادامه داد: محاسبات نرخ تورم روستایی معمولا 30 درصد در محاسبات نرخ تورم وزن دارد در عین حال خوشبختانه سال پایه آماری هر دو نهاد به سال 90 تغییر کرده است.
 
وی گفت: این نکته که آمارهای اعلامی مرکز آمار قبل از مرجعیت تورم بالاتر از نرخ های بانک مرکزی بوده و هم اکنون کمتر شده است، این گونه نیست واقعیت این است که مرکز آمار اصلا به این گونه موضوعات فکر نمی کند و اصلا چنین چیزی به مخیل ما خطور نمی کند، زیرا مرکز آمار فقط اعداد را اعلام می کند و فرقی برای ما ندارد که این ارقام بالاتر و یا پایین تر باشد.
 
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: نرخ‌های اعلامی معمولا حالت سیکلی دارد مثلا تورم شهری در فصولی از سال بالاتر است و در فصولی دیگر پایین تر بنابراین نمی توانیم بگوییم که نرخ اعلامی مرکز آمار در یک دوره مثلا قبل از مرجعیت پایین تر و یا بالاتر بوده است و یا بالعکس، در عین حال ما هیچ تحلیلی هم بر روی آمارها نمی گذاریم.
 
آذر در پایان با اعلام اینکه این مرکز قصد دارد علاوه بر تورم شهری، روستایی و ملی، تورم دهکی را هم اعلام کند، افزود: در حال حاضر مرکز آمار 3 نرخ را برای تورم محاسبه می کند

افزایش قیمت ۲۸ درصدی شیر و ۱۷ درصدی لبنیات

در همین حال، سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین اتحادیه مرکزی دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام، دولت موظف است تا پایان سال نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها را با ارز مرجع تامین کند و در صورت تغییر هزینه‌های تولید، مابه التفاوت آن را بپردازد. وی تاکید کرد:‌ براساس تعهداتی که دولت در تفاهم‌نامه منعقد شده با دامداران متقبل شده است، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خوراک دام و طیور

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از تخصیص دو میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دام و طیور که در کشتی‌ها بلاتکلیف هستند خبر داد و گفت: براساس مذاکرات دامداران و مرغداران با مسئولان دولت و مجلس، مقرر شد بانک مرکزی تا دو میلیارد دلار اعتبار برای واردات نهاده‌های تولیدی که ماه‌ها در مرزهای جنوبی کشور بلاتکیلف بود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد:‌ برای تامین سالانه نهاده‌های وارداتی بخش دام و طیور به حدود چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که در پنج ماهه باقیمانده از امسال، حدود سه میلیارد دلار اعتبار لازم است که امیدواریم پس از تخصیص اعتبار دو میلیارد دلاری، اعتبار باقیمانده برای تامین نیاز صنعت دام و طیور به نهاده‌های تولید تامین شود.

اجرای قوانین قبل از آزادسازی قیمت شیر و لبنیات

به گفته سلطانی دولت باید در شرایطی که بازار با نوسانات بسیاری مواجه است، پیش از آزادسازی قیمت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، قوانینی مانند اعلام نرخ خرید تضمینی این محصولات را اجرا کند تا اگر دامداران نتوانستند تولید خود را به قیمت واقعی در بازار عرضه کنند، با قیمت مشخص شده این محصولا به صورت تضمینی از دامداران خریداری شود. مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود:‌ از سوی دیگر اتحادیه دامداران موظف است در صورت بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، سیاست واردات فرآورده‌های لبنی و شیر خام را به گونه‌ای اعمال کند تا بتواند تعادل را در بازار داخلی ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقاي روحاني مي خواهد اين آدم هايي كه فقط نوكر قدرت هستند و به راحتي مصالح بديهي مردم را نديده مي گيرند را حفظ كند ؟ اين آقا تا ديروز مي گفت آمار بيكاري محرمانه است و لاجرم هيچ حساسيتي نسبت به حقايق جامعه ايجاد نمي شد .
Iran, Islamic Republic of
دولت تـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدبیر و امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــید رو هم دیدیم
ایران هیچ مشکلی ندارد.مهم اقازاده ها و نور چشمی ها هستند که همگی کار دارند و میلیاردر
البته بقیه هم سر کارند پس بیکار نداریم.
تا سالها باید اثرات سوء مدیریت احمدی نژاد و مشایی را تحمل کنیم.
...
این بود نتیجه هدفمندی یارانه ها.
ما همان یارانه های بی هدف را می خواهیم.
مجید مجد
United States
هی بلدم بلدم این بود؟
United States
بیکاری در حد مرگ
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم!!!!