چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

احتمال برگزاری نشست ژنو ۲ در ماه آینده

راهکار بحران سوریه گفتگو است
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب: 321012
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه هیچ یک از طرفهای درگیر در سوریه نمی تواند از راه نظامی بحران را فیصله دهند، راه کار حل بحران سوریه را گفتگو دانست.
به گزارش جهان به نقل از شبکه العربیه،جان کری گفت: جنگ در سوریه جز با گفتگو به پایان نخواهد رسید و مخالفان و نظام سوریه قادر به رقم زدن سرنوشت جنگ نیستند.

وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: جایگزین گفتگو و راه حل سیاسی خشونت بیشتر است و ادامه جنگ به آواره شدن و تخریب بیشتر سوریه می انجامد و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

وی افزود: گروه دوستان سوریه تماش تلاش خود را برای قانع کردن مخالفان سوری در نشست ژنو به کار بسته اند.

جان کری تاکید کرد: عملیات خلع سلاح شیمیایی در سوریه موفقیت آمیز بوده است اما نابودی سلاح شیمیایی سوریه به انتهای بحران نمی انجامد.

وی افزود: مخالفان هفته آینده درباره موافقت برای حضور در نشست ژنو ۲ تصمیم گیری می کنند.

جان کری گفت: جنگ در سوریه فقط با گفتگو حل می شود.کمکهای مالی آمریکا به سوریه دو میلیارد و اغلب آن انسانی بوده است ما به برگزاری نشست ژنو۲ پایبند هستیم و از اخضر الابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه به خاطر تلاش های خود برای برگزاری نشست ژنو۲ قدردانی می کنیم.

وی افزود: از همه گروهها و اقلیتها در سوریه باید حمایت شود.مخالفان سوری باید ظرف یک هفته درباره ژنو موضع خود را مشخص کنند و من مطمئن هستم که آنها با شرکت در نشست ژنو موافقت خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: خشونت طایفه ای سوریه را نابود می کند.ادامه وضعیت کنونی در سوریه و هرج و مرج آن قابل قبول نیست.

جان کری گفت: روسیه بر موافقت نظام سوریه با اصول ژنو تاکید کرده و احتمال برگزاری نشست ژنو ۲ در ماه آینده وجود دارد.

وی بیان کرد: سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بر مشارکت سعودی ها در ژنو تاکید کرده است.سعودی ها از عدم حمله نظامی به سوریه سرخورده شده اند.

وی مدعی شد: بشار اسد مشروعیت و توان خود را برای اداره سوریه از دست داده است.ما به تنهایی سرنوشت اسد را تعیین نمی کنیم و این وظیفه همه طرفهاست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: درباره گفتگوها با ایران عملکردها برای مهم است.

وی ادعا کرد: ما نگرانی عمیق خود به همراه سعودی ها از برنامه هسته ای ایران ابراز می داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *