جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۹
۴۲
انتقاد صادق خرازی از سیاست خارجی دولت؛

ذوق‌زدگان رابطه با آمریکا مراقب باشند شرمنده تاریخ نشویم/ اقدام انگلیس بزرگترین اهانت به ملت است

غربی‌ها فکر می‌کنند تحریم‌ها اثرگذار بوده
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب: 320817
سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ذوق زدگی برخی از صاحب نظران بعد از مکالمه تلفنی روحانی و رئیس جمهور آمریکا این ذوق زدگی را ناشی از عدم آگاهی نسبت به ماهیت آمریکا دانست و گفت: بسیاری از صاحبان نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است و باید مراقب باشند از این ذوق زدگی ها اتفاقی رخ ندهد که در آینده در تاریخ شرمنده شویم.
ذوق‌زدگان رابطه با آمریکا مراقب باشند شرمنده تاریخ نشویم/ اقدام انگلیس بزرگترین اهانت به ملت است
به گزارش جهان، سید محمدصادق خرازی در مراسم رونمایی از کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا، یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه را عدم فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا دانست و اظهار داشت: مافهم و درک صحیحی از واقعیت های طرف مقابل نداریم و نگاهمان نسبت به مسائل سیاسی خارجی و تحولات بین المللی ژورنالیستی است.
 
معاون اسبق وزیر خارجه افزود: هنگامی که دشمن بدترین دشنام ها و هتاکی ها را در کادویی به ما بزند وقتی کادو را می بینیم تصورمان این است که حرفهای خوبی به ما زده اما واقعیت چیز دیگری است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: ما فکر می کنیم روزهای خوبی در رابطه ایران و آمریکا شروع اما وقتی به کنه و عمق این ماجرا نگاه کنیم قصه پرغصه هفت افلاک است.
 
وی با بیان اینکه ما بحران در بینش داریم تصریح کرد: شاید در جامعه ما علم و دانش باشد اما بحرانی که در حوزه علم امروز تهدید واقعی شناخت و آگاهی ما شده بینش است.
 
خرازی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه عدم فهم و درک واقعیت هاست. در جامعه دچار خودسانسوری شده ایم و کلمه الحق را به کلمه باطل تفسیر می کنیم.
 
وی با اشاره به سیاست خارجی ایران در 8 سال گذشته افزود: در این مدت اتفاقات بسیار تلخی رخ داد که به اقتصاد و همچنین تولید و توزیع فکر و اندیشه ضربه زد.
 
سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه ما نگاهمان نسبت به آمریکا سطحی و ژورنالیستی است ادامه داد: امروز همه از یک تلفن خوششان آمده اما کسی نمی پرسد که مابه ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟
 
وی گفت: متاسفانه در این 10 - 20 روزی که از این دیپلماسی تلفنی گذشته است بسیاری از صاحب نظران و دانشمندان ما نیز از این اتفاق خوش‌شان آمده و راضی هستند اما نمی شود که ما بعد از 34 سال "نه" گفتن یک دفعه "آری" بگوییم.
 
این چهره اصلاح طلب ذوق زدگی برخی نسبت به رابطه ایران و آمریکا را ناشی از عدم آگاهی دانست و اضافه کرد: بسیاری از صاحب نظران امروز ایران عمق دانش‌شان یک وجب است.
 
سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه باید مراقب این ذوق زدگی ها باشیم تا اتفاقی رخ ندهد که شرمندگی اش در تاریخ برای ما بماند افزود: این ذوق زدگی ها ممکن است ما را در مسیر و جهت دیگری قرار دهد که این نقطه مقابل استقلال کشور است و ممکن است به استقلالمان ضربه بزند.
 
 وی با طرح این سئوال که آیا باید مناسبات دیپلماتیک با آمریکا برقرار شود یا اینکه باید بررسی کنیم و بیندیشیم که چگونه مذاکراتمان پیش رود گفت: مذاکرات مقدم بر روابط با آمریکاست و این مذاکرات باید مبتنی بر حقوق ملت ایران باشد.
 
خرازی با تاکید بر اینکه هنوز ارتباط ایران با کشورهای همسایه از جمله قفقاز، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه دستخوش فعل و انفعالات است تصریح کرد: ما باید بیندیشیم که اگر مناسباتمان با آمریکا تنظیم شود این کشورها به عنوان یک ابزار فشار علیه ما می تواند استفاده شود یا نه.
 
این دیپلمات باسابقه همچنین با طرح این سئوال که آیا مناسبات ما با آمریکا در شرایط فعلی ابزار و بستر مناسبی برای تعدیل فشار و بحران هایی است که با آن مواجه هستیم ادامه داد: متاسفانه این طور تبلیغ می شود که مردم در فرایند انتخابات در اعتراض به سیاست خارجی و تحریم ها رای داده اند آیا این گونه تبلیغ کردن دست ایران را در مذاکرات خالی نکرده است.
 
فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به موضع گیری های مقامات غربی در چند روز اخیر نسبت به ایران خاطرنشان کرد: با بررسی اظهارنظرهای مقامات غربی می توان دریافت که غربی ها فکر می کنند تحریم ها بر ایران اثرگذار بوده است همچنان که اوباما گفته است اگر ایران واکنش نشان می دهد نتیجه تحریم هاست.
 
سفیر سابق ایران در فرانسه با انتقاد از رفتار انگلیس در مقابل ایران گفت: انگلیس می گوید کاردار موقت غیر مستقر برای ایران انتخاب کرده است این نتیجه ذوق زدگی و رفتار ما در سیاست خارجی است و این بزرگترین توهین و اهانت به ملت باتمدن و باابهت ایران است.
 
وی اظهار داشت: البته ما می دانیم که از این عمر دولت 50 روز بیشتر نمی گذرد و با مشکلات زیادی که بر اثر اشتباهات دولت گذشته بوجود آمده روبرو است اما تا زمانی که حوزه پیرامونی و قدرت سیاست خارجی خودمان را فراتر از مرزهای جغرافیایی مستقر و مستحکم نکنیم و تا زمانی که مناسبتاتمان با ترکیه، کشورهای عربی، قفقاز و آسیایی تنظیم نشود حرکت شتابزده به سمت کشوری که سالهاست با آن مشکل داریم نمی دانم کار درستی است یا نه. انشاءالله بزرگان کشور این مسئله را جواب خواهند داد.
 
خرازی در پایان خاطرنشان کرد: مناسبات و مذاکراتی که هنوز هیچ توجیهی در داخل کشور ندارد می تواند هزینه پرداز باشد.
 
همچنین علی ملکی کارشناس مسائل بین الملل نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه منافع ملی ما در روابط ایران و سوریه نهفته است گفت: ما باید رابطه‌مان را با کشور روسیه تنظیم کنیم و روابط‌مان با این کشور نسبت به رابطه با آمریکا ترجیح دارد که در بخشی از کتاب چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا نیز به آن اشاره شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت صادق خان. حقا که ایرانی و باغیرت هستی
بهادر
Iran, Islamic Republic of
آقای خرازی شما که روشنفکر و باسواد هستی. شما چرا سخت میگیری و مثل تندروها اعتراض میکنی؟ حالا امریکاییها یه چیزی هم گفتند شما بعنوان یک سیاستمدار باید نادیده بگیری نه اینکه رگ غیرتت و ایرانی گری ات بزنه بیرون؟
بذارید رابطه با امریکا برقرار کنیم یا مشکلات حل میشه که چه بهتر یا مشکلات حل نمیشه که باز هم فقط پول تلفن داده ایم و مثل گذشته فرقی نمیکنه. بالاخره باید بپذیریم که اونا بالاتر از ما هستند.
میثم
نمی دانم شما که خود را جزئی از روشنفکران می دانی واقعا روشنفکری ؟؟ و دانا؟؟
فکر نمی کنم چرا که تحلیل شما بسیار سطحی و ناشی از عامی گری است که در سطوح پایین جامعه دیده می شود .
این آقا حرفش درست و منطقیه . فکر کنم مشکل از شماست.
شما با افراطی گری های خود در رابطه با آمریکا همان بلایی را سر مان می آورید که احمدی نژاد و طرفدارانش در طول هست سال افراطی گری از مسیر دیگر ملت ایران را برد.
امروز هم شاهد همان افراطی گری از نوع اصلاح طلبی خواهیم شد اگر حسن آقا کاری نکنه و همان راه رو بره.
در بین توهین های این روزهای مقامات مختلف آمریکا همه مان (مخصوصا دولت) سکوت کردیم و هر گونه و .... . ولش کن.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد عزيز اونا غلط كردند كه از ما بالاتر هستند
این غربزدگان مرعوب تو 2 تا فیلم هالیوودی دیدن که آمریکا دنیا رو نجات داده باورشون شده به خاک پاش افتادن، همچنین بینش هایی داریم ما. خدا رحم کنه به هممون
1
Iran, Islamic Republic of
عزیز ساده اندیش! مطمئنی فقط پول تلفنه، یا اینکه هزینه های دیگری هم ایجاد می شه یا شده!!
United States
مواضع گذشته ایشان را هم دریابید
Iran, Islamic Republic of
رونوشت:
حسن روحانی
جواد ظریف
هاشمی رفسنجانی
همه شیفتگان آمریکای عزیز!
Iran, Islamic Republic of
تو اصلاح طلبا آدم اینطوری هم پیدا میشه؟ عجیبه!
شربتیان
Iran, Islamic Republic of
لیست خدمات گهربار ایالات متحده امریکا به ایران:
1.بلوکه کردن غیرقانونی اموال ایران در امریکا
2.تحریم های سنگین علیه ایران
3.بمباران هواپیمای مسافربری
4.تحریک و کمک به صدام در جنگ
5.حمایت از دشمنان ایران
6.تهیه قطعنامه های غیرقانونی علیه ایران
7.تحریک کشورها برای قطع ارتباط با ایران
8.بازداشت ایرانیان در سراسر جهان و ...
9.برخورد با شرکتهای طرف قرارداد با ایران
10.حمله به ناوچه ایران در خلیج فارس
11.جاسوسی علیه ایران
12.حمایت از تروریستها و جنایتکارانی همچون منافقین و پناه دادن به آنها
13.پناهندگی و حمایت از شاه خائن
14.مقابله با پیشرفت علمی ایران
15.سیاه نمایی رسانه ای علیه ایران
16.اتهام تروریست، محور شرارت، بمب ساز و... علیه ایران
17.ترور و مشارکت در ترو دانشمندان و نخبگان ایران
18.مقابله با حقوق ایران از جمله حقوق هسته ای
19.تحقیر ایرانیان در سراسر جهان
20.... و این راه پرافتخار! ادامه دارد...
موسوی
براردران چینی
برادران روسی
براردران بولیوی
برادران ونزوئلا
برادران کومور
و ......... بقیه رو هم بنویس

راستی امارات یادم رفت

که اقتصادمون رو نابود کردن مجبوریم واسه خرید یه جنس بجای خرید از نفر اول از دلال دست سوم یا چهارم بخریم
Iran, Islamic Republic of
كاش فقط اقتصاد نابود شده بود دين و اعتقادات مردم را هم سست كردند
محمد
Iran, Islamic Republic of
عزیزم اگه به خیانت باشد بیشترین خیانت به ایران را روسها کردند طی دو قطعنامه دو بار پاره تن ایران را از کشور جدا کردند. و خانواده هایی را از هم جدا . در شمال چه بر سر شمالیها آوردند. در زمان حمله به ایران جنایتهای بیشماری را بر مردم ایران کردند. الان بیشترین ظلمها را به مسلمانان چچن میکنند در همان جنگ تحمیلی اگر بیشتر از آمریکا از صدام حمایت نکردند کمتر از آنها نبود بیش از نصف سلاحهای عراق از روسیه وارد میشد. بیش از 30سال است میلیونها دلار پول مردم را سر نیروگاه بوشهر بردند ولی هنوز تحویل ندادند و بنوعی از اختلاف ایران و آمریکا بیشتری سود را بردند و نمونه های دیگر
China
صحبت های ایشان شاید احتمال درست بودن داشته باشه ولی لابد ایشان از پست های دولتی جا مونده که دوروزه پیداش شده و اون نامه را به نعیمه اشراقی نوشته حالام اینطوری انتقاد می کنه وگرنه ایشان هم جزو همین اصلاح طلبان است.
Iran, Islamic Republic of
شماودوستانتان هم که ازرابطه و دوستی باکشورهای کمونیست و بی خدابه ذوق و وجدمیایید و این خیلی بدتراست . امریکاییهاحداقل به خدای یکتاایمان دارند و موحدهستند .
علی
مگر در قرآن نیامده هرگز کسانی رو که دینتان را بازیچه وشوخی گرفتندبه عنوان وصی ودوست ورفیق خود نگیرید.پس این سام باسیل کی بود که اون فیلم توهین آمیزوموهن رودرباره پیامبر ساخت والان آمریکا براش محافظ گذاشته وبه خاطر این فیلم بهش جایزه داد.
محمد
مشکل ما با آمریکا مشکل ایدئولوژی است .
در ضمن نزدیک به 40%جامعه ی آمریکا از روابط نامشروع زاده میشوند و 30%همجنس بازن و 10درصد اصلا به خدا اعتقاد ندارن 20% بقیه هم یه عده شون خدا رو قبول دارن ولی دین رو قبول ندارن حالا این ایمان به به خدای یکتا از کجا اومده من نمیدونم.!!!!
Iran, Islamic Republic of
آمریکاهزاران باربهترازروسیه و چین باج گیرومفت خوراست .
ولی اون کشوری که داره به افغانستان و عراق و ...حمله میکنه و دائم ما رو تهدید میکنه امریکاست نه روسیه و چین و ...اون کشوری که رسما اعلام میکنه قصد تغییر نظام را داره امریکاست
امریکاست که میگه اسرائیل عین امریکاست و امریکا عین اسرائیل.... واقعا این تفاوتها را متوجه نمیشین؟
مگر اینکه معتقد باشید چنوقت دیگه هم باید با اسرائیل رابطه داشته باشیم و اونها را به رسمیت بشناسیم
ازاصفهان
باسلام بنده معتقدم اجازه بدهيدرئيس جمهور سياست كشوررا اجراكند اين قدرشيطنت وسنگ اندازي نكنيد
ایرانی
اقا تحریم ها اثر گذار بوده و هست و اگر تو هم جان عزیزانی مثل ما داشته باشی و جلوی چشمت پر پر شوند و نتونی یا به علت گرانی و یا نبود دارو او را راهی خانه اموات کنی دیگه بقیه حرفها پیش کش
الان همه مشکلات با رابطه با امریکا حل میشه نه؟ الان کشورای منطقه که همه با امریکا رابطه دارن هیچ مشکل اقتصادی ندارن نه؟ خودمون را گول میزنیم و بیعرضیگیمون را سر چیزای دیگه میذاریم. دولت اینقدر که به دیپلماسی اهمیت میده یذره به اقتصاد بپردازه و ب درد مردم
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگه رو به غرب بدیم زیر پاشون لهمون می کنند اگه ما اسرائیل رو تهدید به حمله موشکی کنیم به التماس می افتند تحریمها رو بر می دارند هیچ امتیازات جدیدی هم بمون می دند ولی با این روند همینی هم که داریم ازمون می گیرند بعدش می یان تو ایران مارو سگشون هم حساب نمی کنند مثل آب خوردن به ناموسمون تجاوز می کنند
علی احمدیه
چرا هنگام برقرای رابطه با برادران روس و عربستان و عراق و ارمنستان اظهارفضل ننمودید؟رابطه با امریکا فقط به ضرر کسانی است که از قبل تحریمها و واردات بی رویه و رانتخواریها صاحب ثروت بیکران شده اند.بیخودهم سنگ ملت را سینه نزنیدملت آگاه است
محمد
بعضی از دوستان فکر میکنن همین که تحریمها برداشته بشه ایران گلستان میشه؟!!نه برادر تا ایران بزرگترین وارد کننده مواد اولیه در جهانه وضع همینه که هست . به قول بزرگان مرغ همسایه همیشه غازه !!!
اولین تحریم ها مال انرژی هسته ای نیست. از وقتی انقلاب کردیم تحریمها شروع شدند خوبه برید لیست تحریمها و تاریخشون را ببینید!
اگر بخواهیم تحریمها برداشته بشه باید بگیم غلط کردیم انقلاب کردیم و آمریکا از اولم شیطان بزرگ نبوده و امام از اول اشتباه کرد. اینهمه شهید و تلاش و همه همه اشتباهی بود!! ما نوکرتون هم هستیم و هرچی شما بفرمایید همونه!
از فرداشم مجبوریم همجنسبازیو تو مجلس قانونی کنیم و...
تحریم ها اثر گذار نیست قطعاً برای شما که اون بالا ها میشینی!!!!!
تازه این سحر دولت تدبیر است صبر کنید تا صبح بشه
Iran, Islamic Republic of
آقای خرازی بنده در اینکه نمیشه به آمریکا اعتماد کرد شکی ندارم، اما برادر من در اینکه تحریمها اثرگذار بوده اظهرمن الشمسه که بود ه چطور آنرا نفی می کنید؟ اگر از طبقه حقوق بگیر بودی این تحریم ها رو به شدت احساس می کردی. کمیاب شدن داروهای خاص اثرات چیست؟ نبود بازار تولید و رکود اقتصادی منشأاش کجاست؟ فروش نرفتن نفت از کجا سرچشمه می گیری؟ محض یادآوری عرض کنم اینکه در صدد دور زدنش هستیم میدان امام حسین(ع) نیست و تحریمه.
Iran, Islamic Republic of
اقای خرازی مشکل بزرگ ما در جامعه عدم درک صحیح به اصطلاح نخبگانی مثل شمااست به نظر شما اگر امریکائی ها فکر می کنند تحریم ها اثر گذار بوده من می گویم ما به چشم اثرات این تحریمها را می بینیم ولمس می کنیم اگر شما نمی بینید مسئله ای دیگر است چون شما ها از جامعه دورید وفقط با یک سری فرمول وقائد مشغولید
مجید مجد
United States
ما ذوق نکردیم که هیچ بلکه هشدار هم دادیم اما در دولت تدبیر و امید گوش شنوایی نیست.هرچه هست ذوق زدگی به مناسبت رابطه با آمریکاست.مملکت الان سه ماهه کلا اقتصادش دایورت شده رو مذاکره.
حسین
Netherlands
این حقیر مسائل را با حق و نا حق می سنجم. اگر نباید با آمریکا رابطه داشت تا آدم شود ، درست نمی دانم که رابطه ام را با صهیونیست دوست ها در اطرافم تنظیم کنم و بعد با شیطان بزرگ...
بنظر این حقیر این بزرگترین خلاء فکری اطلاح طلبان است که امور اساسی را قابل تنظیم می دانند ، مثلا در عبادات نماز قابل تنظیم نیست اصل است و چنانکه گفته اند اگر این اصل درست باشد همه چیز درست می شود و این هم منطقی است. تصور می کنند هر خفتی زیرکی است یا هر عملی عملگرائی است.
یا خق
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک امام آرزوی مرگ میکند
کلیپ مظلومیت های امام خامنه ای از زبان حاج مهدی توکلی

فقط چند دقیقه گوش دهید

http://www.mostazafin.tv/latest-video/video/793_Imam-Khamenei-innocence
Iran, Islamic Republic of
اقای خرازی نان به نرخ روز می خورند. ادم های شما رفتند سفارت انگلیس رو اشغال کردند زدند و شکستند حالا دولت انگلیس توهین کرده به ما چون کاردار غیر مقیم معرفی کرده؟
خب شما هم که کاردار غیر مقیم معرفی کرده اید. شما هم به ملت انگلیس توهین کرده اید؟
اقای خرازی، بیدار شوید. می دانم انقدر شکمتان پر است که معنای گرسنگی را نمی فهمید. اکثریت مردم ایران گرسنه اند اقا.
بذارید این شیخ حسن بیچاره کارش را بکند.
خداییش توهم گشنته ؟اینترنتو ازکجا اوردی ؟حتما گشنته که ماهیانه یه هزینه ای برا اینترنت گذاشتی ؟شایدم زبونم لال مال بیت الماله ؟
خدا یی اثر گذار نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
چیزی که در نظرات زیر جالبه اینه که همه ی تفکرات در راستای رهائی از وضعیت فعلیه . ولی تفاوت و دامنه ی تفکرات بسیار زیاد و وسیعه. به نظر من هم آقای خرازی نا به جا نمیگه. ما در شرایط فعلی نیاز به تحرک در دیپلماسی داریم تا ضرباتی که به روابط دو جانبه و چند جانبه ی ما با سایر کشورها در چند سال اخیر به انحای مختلف وارد شده رو ترمیم کنیم. اما نحوه شکل گیری دیپلماسی پویا ،بستگی به نظر دولت فعلی داره که فعلا مسیر رو در وهله ی اول در نزدیکی و رابطه ی هر چه سریعتر به آمریکا در پیش گرفته ، در حالی که ما می توانیم ابتدا روابط خود را با کشورهائی که چالش کمتری با آنها داریم شکل بدیم (البته با توجه به محدودیت هائی که تحریم ها برای ایجاد این روابط ایجاد کرده)تا قدرت چانه زنی ما در مقابل غرب بالاتر رود و آنها ما را مجبور به مذاکره و پذیرش زور نبینند .
امیدوارم مذاکرات به سمتی پیش نره که یه روز ببینیم حاکمیت ایران عزیز و استقلال آن خدشه دار شده و پروتکل الحاقی پذیرفته شده که این را افکار عمومی و مردم با عزت ایران اسلامی به هیچ وجه نمی پذیرند . امیدوارم دولت عزیز در رفع مشکلات مردم پیروز و موفق باشه اما با به کارگیری روشها و متدهای درست و قابل قبول.
هاتف
جناب ملکی از انچه بین مردم میگذرد اطلاع دارید؟ نفرت مردم از سیاست های روسیه کمتر از انگلیس نیست به خصوص دروغ و دو رویی که در سیاست خارجی روسیه یک امر نهادینه شده است
Latvia
یعنی ایشان الان بچه مثبت شده اند ...
اشنا
Finland
چارهای جز مذاکره مستقیم با امریکا نداریم شما که بیش از 30 سال با پول این ملت دیپلمات بودهاید و جز گروه نیویورک بوده اید هوشیار و مواظب باشید کلاه سرتان نرود چون ملت هیچ بهانه ای را قبول نمی کند .
احسان
البته از اقای خرازی که هم خویش سالار هستند و هم میلیاردر مومن به قول سایتی که در رویای ریاست جمهوری ایشان است چنین سخنانی عجیب نیست.
من یکی ذوق زده نیستم، موضوع اینه که برای درست کردن فقط یک دندونم باید حقوق چهار ماه یک کارگر رو پرداخت کنم و البته الان مدتهاست که بیکارم