شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

سامانه‌منحرف‌کننده‌سلاح‌های‌لیزری در ارتش

توان تولید "توپ‌ لیزری" داریم
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 320244
معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه سلاح‌های لیزری به راحتی قابل انحراف هستند و پدافند از این توانمندی برخوردار است، تأکید کرد: قطعا ایران توان تولید توپ لیزری را در اختیار دارد.
به گزارش جهان، امیر شاهرخ شهرام معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌و‌گو با تسنیم، در خصوص تجهیز برخی ناوهای آمریکایی به توپ‌های لیزری، گفت: توپ‌های لیزری یک سلاح پدافندی محسوب می‌شوند و اینگونه توپخانه‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به عنوان یک "سلاح آفندی" روی هواپیما و یا در ابعاد بزرگتر بر روی زمین به عنوان سلاح پدافندی نصب شود، پس در هر دو حوزه قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه این توانمندی صنعت جدیدی نیست و مدت‌هاست که از لیزر برای درمان برخی بیماری‌ها و عرصه‌های نظامی استفاده می‌شود، گفت: مقابله با لیزر هم چیز جدیدی نیست البته سلاح لیزری به راحتی قابل انحراف است و پدافند هوایی هم از این توانمندی برخوردار است.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی افزود: توپ‌های لیزری با یک حرکت بسیار ساده مردمی هم قابل انحراف هستند ولی مهم این است که ما متوجه باشیم که چگونه باید علیه این سلاح یا سامانه‌ها و هواپیما دشمن که قصد نزدیک شدن به مرزهای ایران اسلامی را داشته و به نوعی از قدرت و توانمندی برخوردار هستند، واکنش نشان دهیم، یعنی نباید غافلگیر شویم.

"شما اگر یک سلاح ساده، مثلاً یک شمشیر به کمر بسته و به جنگ بروید، اگر بتوانید دشمن را غافلگیر کنید، همین یک شمشیر کافی بوده و کارساز است و نیاز به لیزر و تفنگ هم نیست لذا مهم این است که غافلگیر نشوید؛ دشمن ممکن است خود را به هر نوع سلاحی تجهیز کند اما مهم این است که غافلگیر نشویم."

امیر شهرام افزود: یک اصل برای غافلگیر نشدن این است که بدانیم به چه نیاز داریم، بنابراین اگر سامانه کشف، شناسایی و اطلاعات پدافندی ما قوی باشد و دشمن را بشناسیم، مقابله با آن نیز کار سختی نیست، حالا شاید نوع دشمن با توجه به اینکه نیروها را پای نبرد می‌آورد، متفاوت باشد اما مهم این است که سامانه‌های ما جوابگوی نفرات دشمن باشند.

وی با یادآوری تجهیزات مورد نیاز کشورمان در ایام دفاع مقدس گفت: در زمان جنگ و در دوران ۸ ساله دفاع‌مقدس، کشور دچار یک نوع غافلگیری نسبی شد چرا که همزمان با وقوع انقلاب اسلامی، جنگ هم شروع شد و این غافلگیری بود لذا باعث شد که ضربات اولیه جنگ برای ما محسوس باشد. اما در روزهای آخر جنگ دشمن به نامردی روی آورد و سلاح‌ شیمیایی استفاده کرد چون در صحنه نبرد توان مقابله با رزمندگان را نداشت؛ چون دیگر ما غافلگیر نمی‌شدیم لذا هواپیمایی در ۵۰ هزار پایی با بمب‌های شیمیایی شهرهای ما را هدف قرار داد، این نامردی است و اصلاً جوانمردی نیست.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌ الانبیاء(ص) با بیان اینکه مقابله بستگی به آمادگی و درصد غافلگیر نشدن دارد، تصریح کرد: این بحث‌های سلاح لیزری و صحبت‌ها در این باره موضوع جدیدی نیست و مقابله با توپ‌های لیزری حتی با حضور نیروهای مردمی، شدنی است چه برسد به نیروهای قرارگاه پدافند که متخصص هستند.

امیر شهرام در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی توان تولید توپ‌های لیزری برای نصب روی ناوهای خود را دارد یا خیر؟ تأکید کرد: قطعا این توانمندی را داریم و هم در حوزه دفاع و هم در حوزه آفند، این سلاح، سلاح خیلی جدیدی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *