پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه طلاب حوزه علمیه قم:

گروه‌های تکفیرى خطرى براى جهان اسلام

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۶
کد مطلب: 319496
جمعی ازطلاب حوزه علمیه قم با ارسال نامه‌ای به آیت الله مکارم شیرازی، از وی درباره یکی از شبهات مطرح شده از سوی وهابیت تکفیری سوال کرده‌اند که این مرجع تقلید به سئوال آن‌ها پاسخ گفته است.
به گزارش جهان به نقل از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، جمعی از طلاب حوزه علمیه قم با ارسال نامه ای خطاب به آیت الله مکارم شیرازی، از وی درباره شبهات مطرح شده از سوی وهابیت تکفیری علیه تشیع به ویژه پس از تشکیل جلسه مقدماتی کنگره خطر جریان‌های تکفیری، سئوال کرده‌اند.
 
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ مستدلی به این دسته از طلاب، اظهار کرده است: تمام کسانى که به سوى قبله نماز مى‌خوانند جان و مال و ناموسشان محترم است و ریختن خون آن‌ها گناه بزرگ و غیر قابل بخشش است، مگر این‌که مرتکب قتلى شده باشند یا واقعآ مفسد فى‌الارض باشند مانند قاچاقچیان مواد مخدر.
 
 
متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است: حضور محترم حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دامت برکاته)
 
السلام علیکم و رحمة الله
 
به عرض مى‌رساند بعد از تشکیل جلسه مقدماتى کنگره خطر جریان‌هاى تکفیرى شور و ولوله‌اى در میان طرفداران تکفیرى‌ها افتاده و از آثار گسترده این کنگره به وحشت آمده‌اند، مخصوصا از تاثیرگذارى آن بر علماى اهل سنت بیمناک‌اند و براى مقابله با آن مطابق معمول متوسل به دروغ‌ها و تهمت‌ها درباره شیعه شده‌اند و آن را در شبکه‌هاى خود نشر داده‌اند، از جمله یکى از شبکه‌هاى دروغ‌پرداز آن‌ها گفته است: شما شیعه‌ها هم تکفیرى هستید، یعنى همه مسلمانان را جز خودتان کافر مى‌دانید. قصدداریم نظر مبارکتان را در این باره بیان فرمائید.
 
دام الله ظلکم العالى- جمعى از طلاب حوزه علمیه قم
 
 
پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی:
 
بسمه تعالى
 
متقابلا سلام عرض مى‌کنم.
 
اولا: چه خوب بود این آقایان با ما هم صدا مى‌شدند و مى‌گفتند گروه تکفیرى خطرى براى جهان اسلام هستند، زیرا نام اسلام را همه جا با خشونت و ترور و آدم‌کشى همراه ساختند و مانع پیشرفت اسلام در جهان شده‌اند، اسلامى که دین رحمت و رأفت و محبت است.
 
آیا نباید همه ما در پیشگاه خدا احساس مسئولیت کنیم و به جاى دفاع از آن‌ها بگوئیم آن‌ها خطاکارند و در اشتباه‌اند و گروه اندکى هستند و کارشان را محکوم کنیم؟
 
این آقایانى که به دفاع از تکفیرى‌ها برخاسته‌اند اگر صحنه‌هایى که همه روز در عراق یا نقاط دیگر به وسیله تکفیرى‌ها به وجود مى‌آید، یعنى بدن‌هاى قطعه‌قطعه شده کودکان و زنان و افراد بی‌گناه را ببینند و جوى خونى که از کنار آن راه افتاده است از نزدیک مشاهده کنند آیا واقعا وجدانشان ناراحت نمى‌شود؟ به ویژه این‌که تنها شیعیان قربانى این خشونت‌ها نیستند بسیارى از اهل سنت هم گرفتار آن شده‌اند.
 
بیایید احساس مسئولیت کنیم و حضور خود را در پیشگاه خداوند در قیامت به یاد آوریم و به جاى دفاع از این بدعت وحشتناک که در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته فریاد اعتراض بلند کنیم و بگوئیم اسلام از این‌گونه اعمال بیزار است.
 
ثانیا: شما درباره شیعه هر چه بگویید این حقیقت را نمى‌توانید انکار کنید که ما با صراحت به عنوان مرجع تقلید شیعه مى‌گوئیم براساس روایاتى که از پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) نقل شده تمام کسانى که به سوى قبله نماز مى‌خوانند جان و مال و ناموسشان محترم بوده و ریختن خون آن‌ها گناه بزرگ و غیر قابل بخشش است، مگر این‌که مرتکب قتلى شده باشند یا واقعا مفسد فى‌الارض باشند مانند قاچاقچیان مواد مخدر.
 
بیائید شما هم شجاعت کنید و اعمال آن‌ها را به همین صورت که گفتیم محکوم کنید درحالی که متاسفانه بعید مى‌دانیم این کار را انجام دهید، چرا که با نهایت تاسف به دفاع از آن‌ها برخاسته‌اید، قابل توجه اینکه تمام کسانى که جلیقه انتحارى مى‌پوشند و خود را در میان بی‌گناهان منفجر مى‌کنند و حمام خون به راه مى‌اندازند یا با انفجار خودروهاى بمبگذارى شده، گروه عظیمى از مسلمانان را داغدار و عزادار مى‌کنند آرى در میان همه آن‌ها یک نفر شیعه پیدا نمى‌شود.
 
بارها جوانان شیعه از ما خواسته‌اند که به آن‌ها اجازه دهیم مقابله به مثل کنند با صراحت گفته‌ایم هرگز این کار جایز نیست، اگر کسى فرزند شما را بکشد باید قاتل را پیدا کرده و محاکمه کنید نه اینکه فرزند او را به قتل برسانید، اسلام با چنین کارى مخالف است.
 
ثالثا: شما کتاب‌های فقهى ما را ببینید (مخصوصا رساله‌هاى عملیه که براى تمام شیعیان جهان به زبان‌هاى مختلف نوشته شده است را بررسى کنید)، ما در بحث کفار با صراحت گفته‌ایم تنها دو گروه از مدعیان اسلام کافرند: خوارج (مانند خوارج نهروان و آن‌ها که هم عقیده با آنان هستند) و ناصبى‌ها (یعنى کسانى که با اهل‌بیت: عداوت و دشمنى دارند).
 
البته ممکن است فتواى شاذ و نادرى برخلاف این باشد ولى مشهور و معروف فقهاى ما همان است که در بالا گفته شد.
 
بنده تعجب مى‌کنم اگر آن‌ها غرض خاصى ندارند چرا راه دور مى‌روند، رساله‌هاى مراجع حى و حاضر شیعه در قم و نجف را بردارند و ببینند چیزى جز آنچه عرض شد در آن دیده مى‌شود. با این حال چگونه مى‌توان شیعه را متهم به تکفیرى بودن کرد؟
 
در پایان امیدوارم این مدافعان با ما هم صدا شده و در این کنگره عظیم که بسیارى از اهل سنت از کشورهاى مختلف اسلامى در آن شرکت خواهند کرد، شرکت و مطمئن باشند جز سخنان منطقى و کتاب و سنت در آن حاکم نیست.
 
والسلام على من اتبع الهدى
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *