پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سروری: آمریکا یک گام به عقب برداشت

يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 317781
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اینکه به آمریکا بدبین هستیم عنوان کرد: آمریکایی ها با تحرکات لابی صهیونیستی فرصتی که از طریق گفتگو با رئیس جمهور ایران به دست آورده بودند را به تهدید تبدیل کرده و یک گام به عقب رفتند.
به گزارش جهان، پرویز سروری در گفتگو با مهر، با اشار به سخنان امروز مقام معظم رهبری در تایید تحرک دستگاه دیپلماتیک و اشاره به اینکه برخی از آنچه در سفر نیویورک اتفاق افتاد بجا نبود گفت: به اعتقاد من رهبری بسیار شفاف و روشن درحالی تحرکات دیپلماتیک را تایید کردند که بر پرهیز از شتاب زدگی دیپلماسی نیز تاکید کردند.

وی افزود: دستگاه دیپلماتیک نباید ذوق زده و با شتاب زدگی عمل کند، صبر و تحمل داشته باشد و با رصد عملکرد و مواضع طرف آمریکایی موضع گیری درست داشته باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به تیم مذاکره کننده ایرانی توصیه کردند که با بدبینی با طرف آمریکایی برخورد کند مگر اینکه آمریکا نشانه هایی از اقدام عملی برای بازگشت از رفتارهای قبلی خود نشان دهد.

سروری با تاکید براینکه در کشور دو دیدگاه مختلف نسبت به مسئله مذاکره با آمریکا وجود دارد، گفت: رویکرد اول معتقد است تنها راه برون رفت از مشکلات سیاسی - اقتصادی که می تواند زمینه حل معضلات داخلی و خارجی را فراهم کند، مذاکره با آمریکاست، این دیدگاه به نوعی گره زدن اقتصاد و تحرکات سیاسی داخلی با موضوعات خارجی است؛ این دیدگاه نسبت به هرگونه ارتباط با آمریکا بسیار خوشبینانه و ذوق زده برخورد می کند.

وی دامه داد: دیدگاه دوم معتقد است که مذاکره با آمریکا زمانی مفید و موثر است که مذاکره برای مذاکره نبوده و و روند برد و باخت در نظر نباشد، مذاکره در شرایط برابر انجام شده و طرفین چشم انداز روشنی برای رقابت برد - برد طراحی کنند؛ این دیدگاه با توجه به سابقه رفتاری آمریکا به مسئله مذاکره خوشبین نبوده و با رصد رفتارها و استراتژی های آمریکا برآیند کلی را به گونه ای طراحی می کنند که اگر قرار است مذاکره ای صورت گیرد باید در چارچوب قانون و در جهت منافع نظام باشد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در جریان سفر نیویورک اگرچه فضای کلی در تحرک دیپلماسی مثبت بود اما شذوذاتی هم دیده شد افزود: برخی عناص تاثیرگذار در تیم دیپلماتیک کشورمان با ذوق زدگی و عطش بی مورد تلاش کردند که فضای تحرک دیپلماسی کشور را به سمت تصمیمات عجولانه و به دور از سوابق مشخص آمریکا رقم زده و راهی که در فرآیند شفاف و تعریف شده باید شکل می گرفت را کوتاه کردند که نتیجه آن برداشت غلط تیم آمریکایی بود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: غرب این شتاب زدگی را به منزله تاثیرگذاری تحریم ها بر کشور قلمداد کرده و شروع به سوء استفاده از طریق فضاسازی های رسانه ای کرد و به جای پیام های مثبت شروع به سم پاشی منفی کرد، این همان نقطه سیاهی بود که در عملکرد مثبت تیم مذاکره کننده روی داد.

سروری با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اینکه به آمریکا بدبین هستیم، عنوان کرد: آمریکایی ها با تحرکات لابی صهیونیستی فرصتی که از طریق این گفتگو به دست آورده بودند را به تهدید تبدیل کرده و یک گام به عقب برداشتند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هشتم گفت: ضمن اینکه به دستگاه دیپلماسی کشورمان توصیه می کنیم که ادامه مسیر را با هوشیاری بیشتری طی کنند، به مقامات آمریکایی نیز هشدار می دهیم که معلوم نیست فرصت های این چنین همیشه فراهم باشد، در صورتی که به زیاده خواهی و خودبرتر بینی خود ادامه دهند فرصت ها از آنها گرفته خواهد شد.

نماینده سابق مجلس با اشار به اینکه اروپا هم از رفتارهای آمریکا خسته شده است، تصریح کرد: غرب می بیند که ایران در حال طی کردن یک مسیر منطقی است اما آمریکا این مسیر منطقی را به حالت تقابل تبدیل می کند.

سروری در پایان خاطرنشان کرد: روند دیپلماتیک کشور با یک آسیب شناسی می تواند نقاط قوت خود را تقویت کرده و برای آینده مذاکرات روند خوبی را در پیش رو داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *