پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سخنان رهبر انقلاب موضع ایران را تقویت کرد

این هشداری جدی برای اوباما بود
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 317743
یک کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی هشداری جدی برای رئیس جمهور آمریکا بود، تصریح کرد که این سخنان موضع جمهوری اسلامی برای مذاکرات پیشرو با ۱+۵ در ژنو را تقویت کرد.
به گزارش جهان، «امیر موسوی»، کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با اشاره به سخنان روز شنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد که این اولین بار نیست که رهبر معظم انقلاب چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند بلکه این تاکیدات همیشگی ایشان است ولی این سخنان در این شرایط در واقع پشتیبانی دیگری از دیپلماسی دولت روحانی بود و یک هشدار هم برای کاخ سفید در بر داشت.

وی در ادامه افزود: پیام این هشدار رهبر معظم انقلاب این است که اگر آمریکا می‌خواهد به تفاهمی با دولت ایران برسد باید این وضعیت را اصلاح کند.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه محورهایی که رهبری درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها، عمل نکردن به تعهدات و باج دادن آنها به لابی صهیونیسم مطرح می‌کنند نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران کاملاً از شرایط آگاه است تاکید کرد که سخنان رهبری نشان می‌دهد که تهران از تماس‌ با آمریکا خوشحال و راضی نیست بلکه عملکرد برای ایران معیار است.

وی گفت: در نگاه رهبر معظم انقلاب تغییر جهت‌های آمریکا و بحث‌های مطرح شده درباره اینکه دولت کاخ سفید تحت فشار اسرائیل و لابی صهیونیسم است و محذوریت‌هایی دارد، مورد قبول نیست و صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر اسرائیل نشان می‌دهد که باراک اوباما پایبند به تعهداتش نیست و همچنین ادبی که باید در تعامل با مردم ایران رعایت کند را رعایت نکرده است که بحث گزینه نظامی را مطرح کرده است.

امیر موسوی در ادامه تصریح کرد که این سخنان رهبر معظم انقلاب هشداری جدی برای آمریکا است و در ضمن نصیحت هم بود که اگر می‌خواهند مذاکرات را جلو ببرند باید این روش را کنار بگذارند.

وی با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از دولت در این سخنرانی گفت: ما در خصوص مذاکره دو محور داریم یکی در خصوص مواضع و یکی در ارتباط با منافع. ما اکنون تنها در محور منافع در حال مذاکره هستیم و هنوز بحث برای مواضع نرسیده، همانطور که آمریکا نمی‌تواند موضع خود در قبال رژیم صهیونیستی را عوض کند، ایران هم نمی‌تواند از بحث فلسطین، حزب‌الله و محور مقاومت برای جلوگیری از طرح‌های رژیم صهیونیستی چشم‌پوشی کند که این‌ها جزء مواضع کشورمان است.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه اکنون منافع ایجاب می‌کند که تهران و واشنگتن وارد گفت‌وگو شوند ولی مواضع دو کشور همچنان تفاوت ماهوی دارند، تاکید کرد که اکنون گفت‌وگوهای صورت گرفته بین هیئت ایرانی و آمریکایی گفت‌وگو در زمینه همین منافع بوده است.

وی افزود: این گفت‌وگوهای درباره منافع بدون عقب‌نشینی از مواضع بوده است و با توجه به اینکه مواضع تهران-واشنگتن از هم فاصله دارد پس نباید امیدوار بود که آشتی صورت می‌گیرد.

امیر موسوی اظهار داشت که اکنون آمریکا مجبور شده درباره منافع مشترک با ایران صحبت کند و نکته این است که آنها مجبور شده‌اند و داوطلبانه پای میز مذاکره نیامده‌اند. آنها پس از ۳۵ سال تحریم، کارشکنی و ترور تمام کارهای خصمانه را انجام دادند که چیزی جز قدرتمندی بیشتر جمهوری اسلامی و افزایش نفوذ طبیعی ایران ندیدند.

وی تاکید کرد که همه تلاش‌های آمریکا در منطقه به بن‌بست رسیده است و موضوعی نیست که واشنگتن در منطقه توانسته باشد بدون رضایت ایران آن را حل و فصل کرده یا به جایی رسانده باشد، پس آمریکا باید متوجه باشد که ایران یک کشور معمولی نیست.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه مذاکرات بین ایران و آمریکا مانند مذاکرات دو قدرت بزرگ بود و هیچ‌گاه احساس نشد که گفت‌وگوی بین یک کشور ابرقدرت با کشوری ضعیف بود یا یک قدرت غربی با کشوری جهان سومی مذاکره کرده بلکه در واقع دو قدرت با یکدیگر در حال تفاهم هستند.

وی دلیل قدرت ایران را پایبندی ملت به اصول و مواضع انقلاب اسلامی، پیروی از مقام معظم رهبری و لبیک به ندای ایشان در انتخابات اخیر که به حماسه سیاسی منجر شد و صبر و تحمل سختی‌ها توسط مردم که آمریکایی‌ها تصورش را نمی‌کردند؛ دانست.

وی در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد که این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی موضع مذاکره‌کننده‌های جمهوری اسلامی برای دو هفته دیگر در نشست با ۱+۵ در ژنو را تقویت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *