جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
نهاوندیان:

ایجاد بحران با کوچکترین اشکال در فروش نفت

واژه رشد منفی هم تلخی افول تولید ناخالص داخلی را نشان نمی‌دهد
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 317640
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به شرایط بحرانی و سخت اقتصادی کشور گفت: ایران در سه سال پیاپی به جای رشد، افول داشته است و استفاده از واژه رشد منفی برای افول ۵.۴ درصدی تولید ناخالص ملی به اندازه کافی تلخی موضوع را نشان نمی دهد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد نهاوندیان در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره نانو با تاکید بر اینکه این افول باید ما را هوشیار کند تا بدانیم ناشی از چیست، اظهار داشت: پس از ۳۵ سال که ایران پرچم استقلال را به دست گرفته است در صحنه های اقتصادی با کوچکترین اشکال در فروش نفت در بخش نفتی و غیرنفتی دچار بحران می شویم که این نشان می دهد در این عرصه به اندازه کافی ساختارهای ما مقاوم سازی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری های پیشرفته مانند نانو می تواند در عمیق ترین و پیش برنده ترین شکل در اقتصاد کشور نفوذ کند، ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد ما تا رسیدن به اقتصاد مبتنی بر بهره وری و نوآوری در فناوری فاصله زیادی دارد و ایجاد تحول ساختاری در این حوزه لازم است تا از فناوریهای نوین حمایت کنیم که حمایت به تنهایی نیز در این عرصه کافی نخواهد بود.

نهاوندیان با تاکید بر آنکه تا زمانی که اقتصاد و صنعت ما علامت هایی در زمینه دسترسی به رانت و یا امتیاز خاص باشد فناوری های نوین به طور واقعی رشد نخواهد کرد، خاطر نشان کرد: تا زمانی که چندنرخی بودن ارز در بازار رایج باشد سرمایه گذاری در حوزه فناوریهای نوین صورت نخواهد گرفت ضمن آنکه هر جا که پای رانت به میان کشیده شود حکم مرگ فکرهای نوین و فناوریهای نوین و پیشرفته صادر خواهد شد.

وی راه حل این مشکل را در عزم همگانی و شفاف سازی بازار دانست و یادآور شد: اساس اقتصاد باید بر اساس بازار شفاف رقابتی باشد تا بتوانیم از فناوریهای نوین در حوزه های مختلف بهره مند شویم.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به نقش دولت در اصلاح ساختار بازار، اضافه کرد: اگر وضع دانشگاهها مطلوب است باید تجلی آن در میزان اتکای دولت و بودجه دولتی به نفت تجلی یابد.

نهاوندیان همچنین با اشاره به میزان تولید مقالات علمی کشور اظهار داشت: نتایج این مقالات باید در اقتصاد و افزایش توان تولیدی کشور نیز متجلی شود.

وی تجاری سازی و ایجاد بازارهای جدید را راهکاری برای توسعه فناوری های نوین دانست و ادامه داد: بازارگشایی جهانی از جمله وظایف دولت است و باید تحریم های ظالمانه شکسته شود. هوشمندی و موفقیت زمانی حاصل می شود که آنهایی که می خواهند ما را منزوی کنند، ما آنها را منزوی کنیم.

نهاوندیان با اشاره به گام های موثر دولت در زمینه دیپلماسی فعال، اضافه کرد: گام های موثری در دیپلماسی فعال برداشته شده است که در حال حاضر مشاهده می کنیم که چگونه نحوه حرف زدن صهیونیست جهانی فرق کرده است. حق پیشرفت و دسترسی به بازارهای جهانی از جمله حقوق مسلم کشور است که ما در دولت تدبیر و امید به آن تاکید می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر همکاری بخش صنایع سنتی با فناوریهای نوین یادآور شد: در این راستا نیاز است که بنگاههای مالی در کنار شرکت های دانش بنیان ایجاد شود که در این راستا معاونت علمی گام های موثری را در این زمینه برداشته است.

وی در عین حال تاکید کرد: معاونت علمی نباید خودش وارد میدان تصدی گری و یا اجرای پروژه ها شود بلکه وظیفه این معاونت باید اصلاح سیاست ها، نهادسازی و پیوند و رصد کردن بازارهای جهانی مطابق با نقشه راه باشد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه حوزه های نوین علمی نیاز به ابتکارات نو دارد، گفت: محققان سرمایه های اصلی کشور هستند که جز با آنها نمی توان به جلو برویم از این رو امیدواریم در دولت تدبیر و امید فضایی ایجاد شود که صاحبان اندیشه بدانند آنها سهمی در جامعه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *