جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ظریف: مذاکره با حفظ منافع کار دشواری است

مذاکره جدی از ژنو آغاز می شود
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 317586
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شعار دادن و مذاکره نکردن خیلی ساده است ولی اینکه کسی بخواهد مذاکره کند، منافع کشور و حقوق مردم را حفظ کند و ضمنا مانع از این شود که فضاسازی علیه کشور صورت گیرد و فشار علیه معیشت و رفاه مردم ایجاد شود کار دشواری انجام داده است.
به گزارش جهان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که شب گذشته پس از سفر حدود دو هفته ای به نیویورک وارد تهران شد، در گفتگو با مهر درباره این سفر و ملاقات های صورت گرفته گفت: این سفر آغاز دیپلماسی جهانی دولت تدبیر و امید بود که با حضور موثر ریاست جمهوری شروع شد و آثار بسیار خوبی داشت.

وی افزود: از آثار این سفر می توان به منزوی شدن گرایش های ضد ایرانی که در وضعیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در سازمان ملل متحد و هم در رسانه های آمریکایی که معمولا گرایش های ویژه دارند، متجلی شد.

ظریف ادامه داد: کاملا بارز بود که نتانیاهو به دست و پا زدن افتاده و رسانه ها از جمله سرمقاله نیویورک تایمز در مورد اینکه باید حرف های کهنه را کنار بگذارد، مطالبی را عنوان کردند. نکات دیگری از این دست نیز که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم آثار اولیه این سفر و دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی است این دیپلماسی دارای ابتکار عمل است که برخورد واکنشی با جریانات بین‌المللی ندارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی از خود ابتکار عمل دارد و تلاش می کند مانع شود بدخواهان جمهوری اسلامی صحنه بازی را تحریف کنند و اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو برای مذاکرات هسته ای ما تصمیم گیری کند، چون رژیم صهیونیستی بزرگترین خطر هسته ای دنیا است و جالب است که در طول حدود هشت سال گذشته بزرگترین بازیگر هسته ای ایران نیز همین آقای نتانیاهو بوده است.

وی تاکید کرد: این حرکت مناسبی بود که البته یک شروع است و چون وارد یک تعامل جدی شده‌ایم، حتما کار نیز سخت تر می شود. حتما کار همراه با تعامل و مذاکره نیاز دارد که طرف مذاکره با جدیت، دقت و هوشمندی نگاه کند، اطراف را بسنجد و در این میدان کارزار با بصیرت کامل وارد شود.

ظریف گفت: شعار دادن و مذاکره نکردن خیلی ساده است ولی اینکه کسی بخواهد مذاکره کند، منافع کشور و حقوق مردم را حفظ کند و ضمنا مانع از این شود که فضاسازی علیه کشور صورت گیرد و فشار علیه معیشت و رفاه مردم ایجاد شود کار دشواری انجام داده است. اینکه بتوانیم همه این کارها را همراه هم در حین مذاکره انجام دهیم، اهمیت دارد. امیدواریم که شروعی که با این سفر شده است با پیگیری جدی ادامه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ که تا دو هفته آینده در ژنو برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ژنو نیز مرحله اول ورود به جزئیات در مذاکره است، در نیویورک بیشتر یک تصویر کلی مطرح کردیم، همان تصویر کلی نیز مهم بود که شاید برای اولین بار در قالب این تصویر ظاهرا یک توافق کاملی وجود داشت، بدون آنکه وارد جزئیات شویم، اما ورود به جزئیات ضرورت مذاکره جدی است و در واقع چانه‌زنی اساسی را شروع می کند که ما شروع این امر را در ژنو شاهد خواهیم بود.

وی درباره سطح مذاکرات در ژنو اظهار داشت: در مذاکرات ژنو من و خانم اشتون حضور داریم، معاونین بنده و کسانیکه در مذاکرات از طرف مقابل هستند و مدیران سیاسی حضور دارند، اما اینکه آیا وزرا حضور داشته باشند، من در چه سطحی از مذاکرات حضور داشته باشم و معاونین در چه سطحی، هنوز موضوع مذاکره است.

ظریف در مورد ماموریت وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای پیگیری مذاکرات از سوی رؤسای جمهور دو کشور اظهار داشت: ظاهرا هر کسی خودش موضوع را پیگیری می کند، بنده بشدت در داخل تیم ایرانی مشغول طراحی و برنامه ریزی هستم حتما آقای کری هم با همکاران خود در آمریکا مشغول است البته بر اساس آنچه که من اطلاع دارم سفر دو هفته ای به خارج از کشور داشته و بعد از مذاکرات ما، آمریکا را ترک کرده است، ولی حتما ایشان هم مشغول طراحی برای مذاکرات دور بعد هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *