جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از تکفیری‌ها

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب: 317160
آیت الله مکارم شیرازی گفت: دشمنان کنار نشسته‌اند و ما را به جان هم انداخته‌اند و از وجود جریان‌های تکفیری برای تیز کردن آتش فتنه استفاده کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله ناصر مکارم که عصر امروز، در مراسم افتتاحیه دبیرخانه همایش خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام و مسلمین  و بشریت در مدرسه امام سجاد(ع) سخن می‌گفت، اظهار کرد: اکنون خطری به مانند این جریانات تکفیری برای جهان اسلام وجود ندارد.
 
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دشمنان کنار نشسته‌اند و ما را به جان هم انداخته‌اند و از وجود جریان‌های تکفیری برای تیز کردن آتش فتنه استفاده کرده‌اند. قبلا سربازان خودشان را می‌فرستادند اما امروز از همین جریانات تکفیری برای محو و نابود کردن مسلمانان استفاده می‌کنند.
 
مرجع تقلید شیعیان گفت: هم اکنون خطر عظیمی از سوی این جریانات تکفیری متوجه جهان اسلام است و ما در پیشگاه خدا مسئولیم و نباید درباره این جریانات سکوت کنیم.
 
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: به همین دلیل ما به فکر افتادیم که حرکتی انجام دهیم و خطر این جریانات تکفیری را گوشزد کنیم و به همین دلیل کنگره خطر جریانات تکفیری امروز شروع می‌شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: اسلام  دین رحمت است و با رحمان و رحیم شروع می‌شود را در پیشگاه مردم جهان طوری نشان داده‌اند که مردم جهان از آن وحشت کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما اول باید ثابت کنیم که این‌ها گروه اندکی بیش نیستند و اکثریت مسلمانان با این گروه اندک مخالف هستند تا دنیا حساب آن‌ها را از حساب مسلمین و عالم اسلامی جدا کند.
 
استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: این افراد به کسی رحم نمی‌کنند و به افراد بی گناه در بازارها، مساجد، بیمارستان‌ها و دیگرجاها حمله می‌کنند و کسی از دست آن‌ها در امان نیست.
 
وی گفت: فیلم‌های این گروه را شما هم دیده‌اید و برای ما هم می‌آورند. مسلمانان را مانند گوسفند می‌خوابانند و سر می‌برند، سینه مسلمانان را می‌شکافند و قلبشان را زیر دندان می‌گذارند و این مسائل که از رسانه‌ها پخش می‌شود، دین رحمت و مرحمت را بسیار ناگوار معرفی می‌کند.
 
آیت الله مکارم اظهار کرد: دنیا باید بداند که اسلام این‌ها نیست و اسلام با این‌ها فرق دارد.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: اسلام درباره بیگانگان مطلق در اسلام توصیه به رافت و مرحمت کرده است و ما با آنها سفیر مبادله می‌کنیم و دفتر حافظ منافع داریم در حالی که هیچ دینی هم ندارند. وقتی اسلام درباره مطلق غیر مسلمین چنین چیزی را می‌گوید، چطور می‌تواند به کشتن خود مسلمین امر کند و در واقع تعلیمات اسلام با این مسائل بیگانه است.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ریشه‌های این گونه حرکات، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌گوید خداوند پیامبر را مبعوث کرد و به دنیای جاهلیت پایان داد. این در حالی است که عده ای به آن جاهلیت اولیه برگشته‌اند و قران نیز می‌گوید آن جاهلیت اولی است و جاهلیت ثانویه هم با این برداشت، در راه است.
 
وی افزود: نخستین ریشه این است که این گروه برداشت‌های درستی از کتاب و سنت ندارند بلکه برداشت‌هایشان غلط است و درباره مسائلی مانند توحید، بدعت برداشت‌های اشتباه دارند.
 
آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: در تاریخ می‌بینیم اینها با چه چیزهایی به عنوان بدعت مبارزه می‌کردند که واقعا مضحک است. به نظر من بی سوادترین افراد مسلمان نسبت به اسلام و قرآن و آئین پیامبر اکرم، این‌ها هستند.
 
مرجع تقلید شیعیان گفت: ما باید در بین این‌ها نفوذ کنیم و آن‌ها را آموزش بدهیم البته سران آن‌ها نمی‌گذارند آموزش‌های صحیح و کتاب‌های ما به دست آن‌ها برسد. ما از آن‌ها دعوت کرده‌ایم که سران آن‌ها بیایند ولی نمی‌آیند و نمی‌خواهند یاد بگیرند.
 
وی افزود: دومین ریشه این حرکات این است که شناخت و ارتباط مذاهب اسلامی از هم کم است و با شنیده‌ها بر علیه هم دشمن می‌شوند. گاهی دروغ‌ها و تهمت‌ها سرچشمه شناخت از یکدیگر می‌شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم، با اشاره به یکی از کتب حوزوی، خاطرنشان کرد: در این کتاب بحث‌ها اسلامی هست اما در بخش نکاح که می‌آید می‌گوید از جمله کسانی که ازدواج با آن‌ها حرام است، روافض هستند زیرا موقع نماز می‌گویند خان الامین و یک نسبت دروغی را از طرف شیعه به جبرئیل می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: ببینید در یک کتاب علمی که شش نفر نویسنده عالم دارد، این مسائل کذب آمده است و انسان چه انتظاری از عوام دارد.
 
آیت الله مکارم شیرازی گفت: این دروغ‌ها و تهمت‌ها و شایعات باعث شده است که نه ما مذاهب اسلامی را بشناسیم و نه آن‌ها ما را بشناسند. چرا تکیه گاه ما این دروغ‌ها و تهمت‌ها و شایعات باشد؟ این خیالات باطل بر اثر عدم شناخت حاصل می‌شود که فکر می‌کند اگر 6 عدد سنی غیر همفکر یا شیعه را بکشد، وارد بهشت و آغوش پیغمبر(ص) می‌شود.
 
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: سومین سرچشمه، عبارت است از برداشت‌های گزینشی که یک آیه قرآن را می‌گیرد و بقیه را ول می‌کند. این‌ها تقریبا 5 یا 6 آیه قرآن را گرفته‌اند و بقیه را ول کرده‌اند و می‌خواهند با همین آیات جان و مال مسلمانان را حلال کنند و سر ببرند.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: چهارمین ریشه، فعالیت دشمنان است. آن‌ها می‌بینند در دنیای امروز، اسلام مزاحم منافع آن‌ها چه در منطقه و چه در خارج منطقه است و می‌گویند باید این آئین را ریشه کن کرد و بهترین راه این است که مسلمانان را به جان هم بیاندازیم.
 
وی افزود: آن‌ها می‌گویند بهترین راه برای اینکه خطر از جهان استبکار دفع شود، به جان هم انداختن مسلمانان است. من امیدوارم سرآغازی که امروز شروع شد، برای کنگره عظیم سال آینده مطلوب باشد و بتوانیم از همه اندیشمندان اسلام بدون استثناء استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *