جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۲۰

اعتراض ایران به دروغ دردسرساز و واکنش مقامات آمریکا

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 316324
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو هیات ایرانی حاضر در نیویورک، توضیحاتی درباره چگونگی برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و ایران ارائه داد.
اعتراض ایران به دروغ دردسرساز و واکنش مقامات آمریکا
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی که به همراه محمد جواد ظریف به نیویورک سفر کرده است، در برنامه تلویزیونی نگاه یک، درباره اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که تماس برای انجام گفت وگو از سوی ایران بوده است گفت: درخواست دیدار از سوی آمریکا مطرح شد، مذاکراتی بین نمایندگی ما و آنها مطرح شد، زمانی که ما نپذیرفتیم، طرفین درباره ایده های دیگری بحث کردند و از سوی کارشناسان دو طرف بر روی آن کار شد و نهایتا ایده گفت وگوی تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بودند که تماس گرفتند و این گفت وگوی تلفنی انجام شد.

وی در برابر این پرسش که وقتی مقامات آمریکایی درباره این موضوع صداقت نداشتند آیا می توانند برای مذاکرات قابل اعتماد باشند؟ پاسخ داد: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی به کار برده بود و بعد هم توسط رسانه هایی که نمی خواهند این ارتباطات صورت بگیرد بزرگ و برجسته شد. ما هم اعتراض کرده ایم و گفته‌اند که در صحبتهای آینده‌شان آن را درست خواهند کرد.

عراقچی ادامه داد: البته ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم و در ادامه مسیر هم هیچگاه اعتماد صددرصد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند کاملا درست و مبتنی بر تجربیات زیادی است که ما داشته ایم. مسلما این طور نیست که کوچکترین اعتماد را داشته باشیم و تمام اقداماتی که صورت می گیرد با توجه به تجربه گدشته است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در آمریکا جناح ها و افکار مختلف و متناقضی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنها نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت بگیرد ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه دیدار و مذاکره با یک گفت وگو و تماس تلفنی که عمدتا به تعارفات خواهد گذشت تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارد افزود: تلاش هایی شد؛ طرف آمریکایی اصرار داشت که ملاقات حضوری صورت گیرد. با بررسی هایی که شد، آقای روحانی صلاح به برگزاری آن ندید. تماس تلفنی هم به یکسری تعارفات و بحث هسته یی محدود شد.

عراقچی ادامه داد: ما اعتراض کرده ایم. گفتند صحبتی که انجام شده از جانب افرادی بوده که یا اطلاع نداشتند یا در جریان اصل موضوع نبودند. البته در این باره چندان ریز شدن و وارد جزییات بسیار شدن ارزش خاصی ندارد. آنچه که مهم است تقاضا برای دیدار و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا انجام شد. که خود آنها نیز این موضوع را گفته اند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران است. گرفتار جزییاتی که ممکن است ما را ازمسیر اصلی منحرف کند نشویم.


عراقچی در پاسخ به اینکه ادعای تماس از طرف ایران از جانب یکی از مقامات عالی رتبه آنها بوده است گفت: ما به این موضوع اعتراض کردیم ، آنها هم قبول کرده اند و گفته اند که این موضوع را تصحیح می کنند و قبول کرده اند که اشتباه کرده اند. اما در این کشمکش ها نباید موضوع اصلی گم شود که ما با عزت کامل برخورد کردیم و آنها به سمت ما آمدند. نباید مغفول بماند که چگونه ابرقدرتی که داعیه های بسیار زیادی دارد برای دیدار با رییس جمهور ما به نوعی التماس می‌کند.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ تاکید کرد: مسلما تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی، ملاقات یا مذاکره به روابط معمول برنمی‌گردد و اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند اشتباه است. آنچه که تعیین کننده تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکاست، سیاست‌های عملی و قدم‌هایی است که در عمل برداشته می‌شود. مقدمه تغییر سیاست‌ها، تغییر در رویکردها و مقدمه تغییر در رویکردها، تغییر در لحن و ادبیات است که در زمان گفت وگو ها جدی تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه "غنی‌سازی تحت هر شرایطی ادامه می‌یابد و این موضع مسلم ماست"، افزود: چارچوب‌های غنی‌سازی سطح، میزان، شکل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد، اما در هر حال اصل غنی‌سازی تعلیق بردار نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برید منت امریکا را بکشید و عبرت بگیرید:
امام فرمودند: رابطه ایران و امریکا رابطه گرگ و میش است.
یادتان که نرفته !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنم اامریکایی ها دروغ نگفته اند و هیئت ایرانی درخواست تماس تلفنی داده ! فحوای کلام آقای عراقچی این است که از ابتدای حضور هیئت ایرانی این آمریکایی ها بودند که دنبال گفتگو بودند و این حرف درستی است که در سخنان خانم رایس هم آمده بود و به همین دلیل گفته بود ما تعجب کردیم که چرا در دقایق آخر از ما خواستند تماس تلفنی داشته باشیم (در راه خروج !) !!!!!!!
Germany
من به آقاي روحاني كاري ندارم ولي تعدادي از اين كساني كه دور و بر خودش جمع كرده به را حتي دروغ تقلب انتخابات ٨٨ را علم ميكردند با اينكه خودشان هم ميدانستند دروغ است ولي چون رسيدن به آمال پَستِ دنيايشان را در حمايت از موسوي و سرنگوني نظام ميدانستند بنابراين هيچ بعيد نيست كه الان هم خودشان درخواست تلفن را (با نظر بزرگشان در تهران!!) داده باشند و روحاني هم خبر نداشته باشد
آقایون! سرتون زیر برفه؟ باشه! اما به چه قیمتی؟
با آبرو و عزت ایران و مردم دارید بازی می کنید فقط چون عشق ارتباط با امریکا داره از پا در میاردتون...اینا همیشه وعده سر خرمن دادن شما هم همیشه خوشبینانه مثل یک کودک باور کردید.....
یارو گند زده به حیثیت رئیس جمهور ما بعد گفته آره راست میگی در آآآآآآآینده درستش می کنیم!!!! ما هم خوشحاااااااال !
جای تاسف داره
ناشنا
Iran, Islamic Republic of
سید عباس عراقچی محافظه کار بس است
Iran, Islamic Republic of
"ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم ..."

نه بابا بیا و اعتماد کن!!! اصلا صدو بیست درصد!
لیلا
Latvia
هیچ اعتمادی نباید داشته باشید چه برسه به صد در صد!
دبیر جاد
Iran, Islamic Republic of
وایسین تا قبول کنن.
توی یه حال و احوال ساده تلفنی این همه رکب خوردین.چه برسه به اینکه پشت میز بشینید.
مواظب باشین.
ملت به شما امیدواره.
امير
Philippines
خدا كنه هر چي ميخواد بشه بشه فقط به عاقبت مذاكره عمر و عاص با ابو موسي اشعري دچار نشه
علي
جهت اطلاع آندسته از دوستاني كه، حرف مقامات آمريكايي را قبول ميكنند كه گفته‌‌اند درخواست برقراري تماس تلفني از سوي ايرانيها بوده!!، خداوند كريم در آيه 6 از سوره حجرات ميفرمايد: اگر از فاسقی خبری شنیدید بدون تحقیق آن را قبول نکنید.
بنظر شما مسئولين كاخ سفيد كه مدعي اند درخواست تماس از طرف ايرانيها بوده مصداق كامل فاسقين نيستند؟!
خوب حالا بنظر شما كه با استناد به قرآن کریم به حرفشان نميشه اعتنا و اعتماد كرد؛‌
مذاكره با فاسقين چه معنايي داره؟؟!! بدتره كه!
احمد
برای اینکه به قول آقای روحانی سانتیفیورجها بچرخد و اقتصاد و معیشت ملت هم بر قرار باشد در مذاکرات پیش رو اعلام شود که التزام خواهیم داد که در سانتیفورجها مثلا" کود کشاورزی غنی سازی خواهیم کرد . به این وسیله هم غرور ملی مورد نظر آقای روحانی در مقابل آمریکا حفظ خواهد شد هم خواست دشمنان مبنی بر توقف فعالیت های هسته ایی جامه عمل می پوشد. بازی برد برد همینه !!!!
از اولین تماستون به نفع خودشون استفاده کردن
Iran, Islamic Republic of
از اول با دروغ شروع كردند
يعني تا آخر همين است
معلم
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا. خوب دوپهلو حرف زدند آقای عراقچی بالاخره آیا ایران پیشنهاد تماس تلفنی را داده یا آنها؟ روشن کنند بدانیم
حقگو
بابا دو طرف می خواهند کم نیارند ما میگیم زدیم شما هم بگید زدید!
ناظر
Iran, Islamic Republic of
به قول آقای شریعتمداری:
از دو حال خارج نیست:
یا روحانی دروغ میگه، که شعار دولت راستگویان میره هوا!!!!!
یا اوباما دروغ میگه که در حد یک تلفن ساده نمیشه بهش اعتماد کرد!!!!!!!!
سومی هم نداره.
کیش و مات!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
از صحبتهای این آقا معلوم میشود درخواست مکالمه تلفنی از جانب هیئت همراه آقای روحانی بود صغرا کبرا چیدن ها برای توجیه همین مطلب است حتما آقای ظریف که سیاستمدار زبر دستی است در این هیئت در جریان این موضوع بوده است جناب وزیر راستی آن نطق شما که قرار بود انگلیسی ها در مجامع دیپلماتیک شما تدریس کنند قبلا خواندم حتما حاصل آن کلاس درس همین معامله پرداخت نقد و دریافت وعده نسیه حاصل سفر نیویورک به قول آقای شریعتمداری است اما درعین حال آینده بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد
سید مرتضی
Iran, Islamic Republic of
نامرداها مذاکره تلفنی را وقتی گذاشتند که تا مدت 12 ساعت، رسانه ای در اختیار روحانی نباشه و تا توانستند، جو سازی کردند.
روحانی از الان باید عبرت بگیره.
محمد
بنظر من که از پس امریکا بر اومدیم خودشون زنگ زدن حالا میخوان ابروشون نره دارن گریه میکنن سیاست زیادم سخت نیست این دولت امریکا تا چند ماه دیگه جهان رو گذاشت سرکار چاره ای هم نداشت به سوریه هم نتونست حمله بکنه پس چه بهتر که اوباما از فتنه ای که بوش پسر به پا کرد شاه ماهی بگیره فقط خدا کنه این مسئولین بیسواد ما هول نشن الان وقت امتیاز گرفتنه نه نرمش قهرمانانه