پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با هنرنیوز:

مهلت ۱۰روزه کمیسیون‌فرهنگی به‌وزیر ارشاد

وزیر ارشاد باید در قبال بازگشایی خانه سینما پاسخگو باشد
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 315752
براساس قوانین و مستنداتی که ما در دست داریم بحث تعطیلی خانه سینما که رخ داد براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و کاملاً قانونی. بنا براین اگر وزارت ارشاد می‌خواست که تجدید نظری در این مورد انجام دهد باید دلائل خود را در شورای عالی نقل می‌کرد
به گزارش جهان، سید علی طاهری سخنگوی کمسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با هنرنیوز مطرح کرد: ما امیدواریم که اگر کاری خلاف قانون رخ داده است سریعاً در جهت جبرانش اقدام شود. استنباط ما این است که باز گشایی فعلی خانه سینما خلاف قانون است. این برداشتی است که ما داریم.

طاهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس چه الزامی را مشاهده کرد تا شخصاً وارد مقوله بازگشایی خانه سینما بشود، گفت: براساس قوانین و مستنداتی که ما در دست داریم بحث تعطیلی خانه سینما که رخ داد براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و کاملاً قانونی. بنا براین اگر وزارت ارشاد می‌خواست که تجدید نظری در این مورد انجام دهد باید دلائل خود را در شورای عالی نقل می‌کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی را قانع می‌کرد که مصوبه‌اش را پس بگیرد و یا اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی باید صنوف سینمایی می‌آمدند و بر اساس آیین نامه و قانون جدید خانه سینما مجوز می‌گرفتند و در ‌‌نهایت انتخابات برگزار می کردند؛ خانه سینما بر اساس قانون جدید. اما بدون اینکه این اتفاق بیافتد کسانی که مجوز نداشتند همان روال غیر قانونی سابق را پیگیر بودند بدون اینکه قانون جدید را بپذیرند، توسط وزارت ارشاد، خانه سینما را تحویل گرفتند. استنباط ما این است که باز گشایی فعلی خلاف قانون است. این برداشتی است که ما داریم. 
 
وی در ادامه افزود: ماهم سوالی از آقای وزیر طرح کردیم که امروز مورخ ۳/۷/۱۳۹۲ اعلام وصول شد و طبیعتاً جناب آقای وزیر باید تشریف بیاورند در کمسیون و پاسخگو باشند و ادله خود را درارتباط با این بازگشایی توضیح بدهند. 
 
سخنگوی کمسیون فرهنگی درباره زمان بندی این نامه افزود: روالی موجود است که باید مسیر خودش را طی کند ما امروز نامه را به هیئت رئیسه تحویل دادیم که اعلام وصول شد و هیئت رئیسه آن را به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌دهد و آن‌ها هم، از وزیر دعوت می‌کنند. این مراحل زمان بندی خاص خودش را دارد تا نامه به دست آقای وزیر برسد و ایشان در کمسیون حضور پیدا کنند. من گمان می‌کنم این روند تقریباً ۱۰ روز به طول می‌انجامد. 
 
سید علی طاهری در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر بحث سوال از وزیر مطرح است و وزیر موظف است برای پاسخ به سوال در کمیسیون حضور پیدا کند. ما امیدواریم که اگر کار خلاف قانون رخ داده است سریعاً در جهت جبرانش اقدام کنند. اگر هم قانونی بوده است که بیایند در کمیسیون توضیحات خودشان را ارائه بدهند. 
 
وی گفت: بعد از اینکه شورای عالی، مصوبه جدیدی را تصویب کرد تعدادی از صنوف این مصوبه را پذیرفته‌اند در ‌‌نهایت مجوز قانونی برای فعالیت گرفتند؛ ولی عده‌ای که‌‌ همان روال غیر قانونی سابق را طی کرده‌اند در حال حاضر وزارت ارشاد به این گروه بهاء داده است؛ این برای ما جای سوال دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *