پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مافیای چارتر پروازها همچنان می‌تازد

کمبود بلیت در پیک‌های پروازی!
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 315329
با وجود اعلام ممنوعیت پروازهای چارتری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، همچنان فروش این بلیت‌ها به‌صورت علنی انجام می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی‌رغم پیگیری‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از پروازهای چارتری انجام داده است اما هنوز بلیت چارتر در آژانس های هواپیمایی به فروش می رسد و اغلب تورهای مسافری با این عنوان، اقدام به پذیرش مسافر می کنند.

در واقع آژانس‌های مسافرتی با تهیه یک پکیج که شامل بلیت چارتر هم می شود، مسافران را تشویق می کنند که با قیمت کمتر از تور آنها استفاده کنند در حالی که براساس قانون، پروازهای چارتری که بدون اعلام برنامه به سازمان هواپیمایی انجام گیرد، ممنوع است.

بر این اساس، شرکت‌های هواپیمایی، پروزهای برنامه ای یا فوق العاده خود را که بایستی با فروش بلیت انجام شود، پیش از انجام سفر بصورت چارتری و گروهی به آژانس های هواپیمایی می فروشند که در این سیستم، گاهی بلیت به نام صادر نمی شود و در واقع هویت مسافران مشخص نیست.

همچنین در این روش ممکن است تعداد بلیت در بازار کاهش پیدا کند و مسافران زیادی با سرگردانی در تهیه بلیت مواجه شوند که این موضوع به خصوص در روزهای پیک سفر، بیشتر به چشم می خورد.

از سوی دیگر برخی از ایرلاین‌ها قبل از زمان های خاص مانند نوروز و یا تعطیلات، بلیت‌های خود را از قبل چارتری به آژانس‌ها می فروشند و مسافران زیادی را با کمبود بلیت مواجه می کنند. براساس قانون، پروازهای چارتری قوانین خاص خود را دارد و بنابر نیاز بازار و در زمان های پیک انجام می شود اما در زمان های دیگر نیازی به چارتر کردن پروازها نیست.

ممنوعیت پروازهای چارتری از ۲۶ اسفند سال گذشته

در این خصوص، سازمان هواپیمایی کشوری سال گذشته ۲۶ اسفند ماه با بخشنامه ای به تمامی ایرلاین ها و آژانس های هواپیمایی اعلام کرد: برخی از آژانس های مسافرتی به دلیل منافع واسطه گری، عدم پرداخت حقوق دولت که باید بابت مالیات بر فروش اسناد چارتری باطل شده پرداخت شود و همچنین ایجاد شبکه های فروش غیررسمی و انحصاری با قابلیت کنترل عرضه در ایام مختلف، اقدام به تبانی با برخی چارتر کنندگان می کنند که در نهایت منجر به بازار سیاه بلیت می شود.

همچنین این آژانس‌ها با فروش اجباری بلیت به همراه هتل و خدمات گردشگری که مغایر با مواد ۱ و ۳ قانون حمایت از مصرف کنندگان است مانع از اجرای جامع و کامل این قانون می شوند. بنابراین برای ساماندهی وضعیت پروازهای داخلی نوروزی و ترغیب مسافران به انجام سفرهای داخلی در مقابل سفرهای خارجی، هرگونه فروش بلیت هواپیما تحت عنوان چارتری در پروازهای داخلی ممنوع اعلام شد.

در این خصوص سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که در صورت نیاز و تقاضای بازار برای برقرای پروازهای چارتری، شرکت های هواپیمایی درخواست انجام این قبیل پروازها را با ذکر مستندات و اطلاعات لازم به این سازمان اعلام کنند تا مجوز مربوط صادر شود.

اما با وجود اولتیماتوم سازمان هواپیمایی کشوری و بسته شدن برخی از آژانس‌های مسافرتی اما بازهم می توان در میان آگهی های روزنامه و یا سایت ها، فروش چارتری بلیت ها را مشاهده کرد و آژانس های مسافرتی که برای فروش این بلیت ها تبلیغ می کنند.

یکی از مدیران آژانس‌ها در گفتگو با مهر با بیان اینکه دولت اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است، گفت: فروش بلیت های چارتری در دست مافیای چارتر در ایران است و سود زیادی نصیبت این عده می شود بنابراین فکر نمی کنم که سازمان با بخشنامه بتوانند جلوی کار آنها را بگیرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که بلیت های چارتری برای مسافران ایجاد می کند، افزود: به دلیل اینکه اغلب این بلیت ها به نام صادر نمی شود گاهی یک مسافر در صندلی مسافر دیگری قرار می گیرد و در نهایت در صورت بروز حادثه هویت افراد هم قابل شناسایی نیست.

این مدیر آژانس تصریح کرد: مسافران با مراجعه به نمایندگی ایرلاین مربوطه در فرودگاه، کارت پرواز می گیرند در حالیکه نماینده این شرکت هیچ توجهی به هویت افراد نمی کند و در واقع مسافران از کمترین حقی در این پروازها برخوردار نیستند.

بنابراین به نظر می رسد که با وجود اقداماتی که دولت تاکنون در این زمینه انجام داده برخی از ایرلاین ها برای سودآوری بیشتر، هنوز این رویه را ادامه می دهند که نیاز به توجه بیشتری از سوی دولت دارد، ضمن آنکه با جلوگیری از چارتر کردن پروازها درصورت بروز سانحه مشابه حوادثی که در گذشته برای برخی از پروازها بوجود آمد و هویت مصدومان مشخص نشد، دوباره تکرار نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *