جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

واکنش نصرالله به انتقال سلاح شیمیایی به لبنان

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۹
کد مطلب: 315270
دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی امشب خود ضمن بررسی جدیدترین تحولات جاری در عرصه لبنان و سوریه و بیان اینکه حزب الله از انتشار نیروهای امنیتی دولت لبنان در ضاحیه استقبال می‌کند، تاکید کرد این حزب هیچ سلاح شیمیایی از سوریه دریافت نکرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود به بررسی جدیدترین تغییر و تحولات جاری در عرصه لبنان از جمله انتشار نیروهای امنیتی دولت لبنان در ضاحیه و بحران سوریه و منطقه پرداخت.

استقبال حزب الله از طرح امنیتی ضاحیه

وی در مورد انتشار نیروهای امنیتی دولت لبنان در ضاحیه بیروت تاکید کرد: ما دوست داریم استقبال خود را به عنوان حزب‌الله لبنان از این اقدام اعلام کنیم و از این تصمیم ملی قدردانی کنیم. ما امیدواریم که دولت و مقامات آن وظایف خود را در قبال تمامی بخشها و مناطق لبنان انجام دهند.

نصرالله تاکید کرد که حساسیت موضوع ضاحیه از آنجا است که این منطقه مورد هدف قرار داد؛ اما همچنان از دولت خواسته می‌شود تا مسئولیت خود را در قبال تمامی مناطق بر عهده گرفته و ما نیز انتظار داریم و امیدواریم که تمامی مناطق لبنان با دیوار مستحکم دولت امن شوند.

وی در ادامه این سخنرانی خطاب به مردم ضاحیه نیروهای امنیتی را بخشی از تلاش برای مقابله با حملات یا انفجارها در این منطقه خواند و از مردم خواست تا بیشترین همکاری را با نیروهای امنیتی داشته باشند و کمک های لازم را به آنها ارائه کنند.

نصرالله با اشاره به بیانیه‌هایی که امنیت خودمختار را رد کردند، ‌گفت که ما نیز امنیت خودمختار را رد می‌کنیم،  این هرگز جزو برنامه‌های ما نبوده و هرگز آن را دنبال نکرده‌ایم، اما هنگامی که اقدام به اتخاذ تدابیر امنیتی زدیم؛ مجبور به این کار شدیم تا مانع از ورود خودروهای بمب گذاری شده به ضاحیه شویم.
وی تاکید کرد که برخی حزب الله را در این زمینه محکوم کردند؛ اما اتفاقات امروز این اتهامات را رد کرد، چرا که اگر حزب الله به دنبال تشکیل دولت کوچک بود، با نیروهای امنیتی همکاری نمی‌کرد. ما در زمان انفجارها با دولت تماس گرفتیم، اما دولت گفت که برای تحمل مسئولیت خود در این زمینه نیاز به زمان دارد.
وی خطاب به کسانی که اقدامات حزب الله در این زمینه را محکوم کردند،‌تصریح کرد: من احساس می کنم که این افراد از کشته شدن مردم در ضاحیه خوشحال بودند، تاسف‌انگیز است که دشمنی برخی ها به این حد از تفکر رسیده است.

نصرالله دولت را تنها مسئول حفظ امنیت خواند و تاکید کرد که در هر مکانی که دولت وارد عمل شود، حزب الله عرصه را به آنها تحویل خواهد داد.

وی مسئولان دولتی را نیز مخاطب قرار داده و تصریح کرد که ضاحیه امروز به صورت کامل در دست شماست و شما مسئول حفظ امنیت آن هستید.

افشاگری در مورد انفجار طرابلس

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما به نتایج قطعی رسیده‌ایم و الان برای ما روشن شده است که چه جریانی در پشت پرده انفجارهای الرویسن بوده و کجا اقامت دارد و طرف تحریک کننده این جریان چه کسانی بوده‌اند. این یک جریان تکفیری است که در راستای معارضان دولت سوریه کار می‌کنند و از اراضی سوریه سر چشمه می گیرند و این همان نتیجه ای است که مقامات رسمی دولت نیز به آن رسیده‌اند.

باورهای دینی حزب‌ الله اجازه در اختیار داشتن سلاح شیمیایی را نمی‌دهد

سید حسن نصرالله امشب طی سخنانی درباره انتقال سلاح شیمیایی از سوریه به لبنان اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا پس از توافق با روسیه گفت که ضروری است از انتقال سلاح‌های شیمیایی به لبنان جلوگیری شود و روز بعد برخی از مسئولان ائتلاف سوری گفتند که نظام سوریه، سلاح شیمیایی را در اختیار حزب‌ الله قرار داده است و این یک اتهام مضحک است گویی که انتقال سلاح شیمیایی مثل انتقال آرد و گندم است و متاسفانه برخی‌ها در لبنان نیز برای این موضوع در رسانه‌ها بازاریابی کرده و برخی‌ها از آنها نیز گفتند از انتقال سلاح شیمیایی به حزب‌الله ترس دارند.

وی افزود: ما پشت پرده این اتهامات خطرناک را درک می‌کنیم و این اتهامات پیامدهای خطرناکی برای لبنان دارد و من این اتهامات بی پایه و اساس را رد می‌کنم.

نصرالله اظهار داشت: ما از برادران در سوریه درخواست نکردیم که سلاح شیمیایی برای ما انتقال دهند و در آینده نیز هرگز این کار را نخواهیم کرد همچنانکه منع دینی در این باره وجود دارد و این امر برای ما سرنوشت‌ ساز است و استفاده از این سلاح حتی در جنگ روانی، وارد نیست.

وی گفت: از برخی سیاستمداران متخاصم می‌خواهم که با این موضوع محتاطانه برخورد کنند زیرا پیامدهای خطرناکی برای لبنان دارد.

وی همچنین اظهار داشت که حزب‌ الله هیچ روزی برنامه نصب شبکه ارتباطات بی‌سیمی در زحله را نداشته و امروز نیز وجود ندارد و در آینده نیز نخواهد بود، البقاع و بعلبک جزئی از نبرد با دشمن است و چند سال قبل در اطراف شهر زحله کابل کشی شد اما در داخل شهر این کار صورت نگرفت و این کابل‌ها نیز تنها برای ایجاد خطوط ارتباطی بود نه بیشتر و آنچه که چند روز پیش اتفاق افتاد برای این بود که جوانان از کابل‌ها حفاظت می‌کردند اما برخی‌ها درباره اتفاقات زحله، وارد نبرد توهمی شدند.

وی تصریح کرد: رئیس یکی از احزاب 14 مارس گفت که شبکه ارتباطات حزب‌ الله در امورات خصوصی مردم وارد می‌شود و ما امیدوار هستیم که یک مسئول امنیتی این سوال را بکند که منظور از شبکه حزب الله چیست؟

حزب الله همواره آماده گفت‌وگو و مذاکره است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود به موانع موجود برسر راه گفت‌وگو و مذاکرات ملی در لبنان و طرف‌هایی که در این خصوص مانع تراشی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: همه می‌دانند که چه کسی گفت‌وگوها و مذاکرات را در لبنان با مشکل و مانع مواجه می‌کند، در حالی‌که ما آماده مشارکت در  گفت‌وگوها و مذاکرات به دور از اینکه چه طرفی می‌خواهد در آن مشارکت داشته باشد و چه طرفی نمی‌خواهد داشته باشد، هستیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: «نبیه بری» طرحی را ارائه داد و ما و بسیاری دیگر از گروه‌ها و جریان‌های لبنانی این طرح را مورد حمایت قرار داده و از آن استقبال کردند، اما دعوت‌هایی شنیدیم که خواهان تحریم گفت‌وگوها و مذاکرات و قرار دادن شروطی برای آن بودند، به این ترتیب در حالی‌که همه چیز برای گفت‌وگوها و مذاکرات آماده بود، گروه دیگر آن را به تعلیق درآورد و شرط خود برای حضور در مذاکرات را استعفای کابینه «نجیب میقاتی» اعلام کردند، اما با وجود استعفای میقاتی و کابینه‌اش باز آنها به وعده خود عمل نکردند و پای میز گفت‌وگو و مذاکره حاضر نشدند.

وی تاکید کرد که حزب الله در صورتی‌که رئیس جمهوری لبنان خواهان این امر باشد، پای میز مذاکره و گفت‌وگو حاضر خواهد شد و در آنجا بدون تردید با طرف‌های حاضر به بحث و مناقشه خواهیم پرداخت که چه طرفی و چه کسی در بحران سوریه دخالت کرد و اینکه آیا نوشتن خطابه‌ها و صادر کردن بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها که از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد دست به تجاوز نظامی علیه سوریه بزند، اما نمی‌دانند که اگر چنین تجاوزی روی دهد، این اقدام چه بازتاب‌های خطرناکی بر لبنان و سراسر جهان خواهد داشت.

توصیه سید حسن نصرالله به ترکیه و رژیم‌های عربی خلیج فارس

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه این افراد همان‌هایی بودند که‌ معادله ارتش و ملت و مقاومت را رد کردند، گفت: ما هیچ وتویی در این زمینه نداشتیم، چه کسی تشکیل دولت را تعطیل کرد؟ این سخن که آنها تعطیل نکردند و تنها ما در این راستا عمل کردیم، یک نفاق است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: آنها گفتند که مشارکت حزب الله را با دو شرط قبول می‌کنند، اول اینکه معادله سه گانه مطرح نباشد و دوم اینکه یک سوم بعلاوه یک در میان نباشد، ما یک شرط را به صورت علنی و واضح اعلام و تاکید کردیم که نیروهای سیاسی باید بر اساس حجم پارلمانی خود دردولت حضور داشته باشند.

وی مصلحت کشور را در خروج طرف مقابل از کارشکنی در روند تشکیل دولت و ایجاد دولت وحدت ملی با حجم واقعی دانست و در مورد دولت (8-8-8) تاکید کرد که این ایده غیر واقعی است؛ نخست وزیری که ما با انتصاب وی به این سمت موافقت کردیم، بخشی از 14 مارس است و وزیری که وی انتخاب می کند نیز در تصمیمات سیاسی خود با وی متعهد خواهد بود، این بدان معنی است که 14 مارس 10 وزیر خواهد داشت، بنابراین موضوع 8 وزیر مطرح نیست. من توصیه می کنم که دولت وحدت ملی بر اساس میزان محبوبیت احزاب در میان مردم تشکیل شود.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد تحولات سوریه گفت: برخی کشورهای خلیج فارس و بویژه عربستان سعودی به دنبال اتهام‌زنی به حزب‌الله در اشغال سوریه هستند، مبنای این حرف آنها این است که اتفاقات سوریه درگیری بین دولت‌ها و گروه‌های مختلف نیست؛ بلکه قدرت اشغالگری در این کشور حضور دارد و مقاومتی در برابر اشغالگری شکل گرفته است و وظیفه کشورهای عربی است که از این مقاومت حمایت کنند.
از سوی دیگر این ایده مسلتزم اقدام انتقام جویانه از حزب‌الله است، در همین راستا وتوی 14 مارس در روند حضور حزب الله در تشکیل دولت یک وتوی سعودی است؛ مجازات لبنانی‌های در خلیج فارس با عنوان مجازات حزب الله لبنان آغاز شده است.

سید حسن نصرالله با اشاره به حضور ایران در سوریه تاکید کرد که حضور سپاه پاسداران در سوریه از دهها نیرو تجاوز نمی کند، آیا انسان عاقل در سوریه یا لبنان و دیگر نقاط جهان می تواند باور کند که حزب الله قدرت اشغال سوریه را داشته باشد، بنابراین مبنای ادعای آنها توهم است.

وی تاکید کرد که این محور با طرح این ادعا از شکست خود در سوریه خبر داده، آیا ائتلاف موسوم به ملی سوریه افراط گرایان را به اشغال سوریه متهم نکرده است؟ آیا این اشغال نیست؟ چه کسانی پشت پرده این اقدامات قرار دارند؟ کسی که از اشغال سوریه حرف می‌زند، کشورهای جهان را به  اعزام ارتش برای اشغال این کشور دعوت نمی کند.

نصرالله خطاب به عربستان سعودی و دولت‌های خلیجی و ترکیه از آنها خواست تا در مواضع خود تجدید نظر کنند، حساب کردن روی موفقیت نظامی، یک محاسبه شکست خورده و ویرانگر است، من از شما می‌خواهم که کینه توزی ها را کنار بگذارید و به ملت‌های منطقه فکر کنید،‌ به نجات سوریه و نجات ملت‌های منطقه و بستن راه فتنه انگیزی با راهکار حل سیاسی در این کشور فکر کنید.

کشورهای منطقه و جهان در قبال اتفاقات بحرین سکوت کرده‌اند

سید حسن نصرالله امشب طی سخنانی گفت: ندای ما امروز این است که به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی روی بیاورید.

وی افزود: بسیاری از کشورها در مقابل آنچه در بحرین اتفاق می‌افتد، سکوت کرده‌اند در حالی که هیچ کس به گزینه نظامی متوسل نشده و همچنان بر راهکار‌های مسالمت آمیز برای درخواست حقوقشان اصرار دارند و دولت بحرین نیز از تائید و حمایت برخوردار است.

وی اظهار داشت: یک روز دولت بحرین اقدام به اخراج لبنانی‌ها از خاک کشور خود کرد در حالی که این افراد هیچ ارتباطی با حزب الله نداشتند و خطوط پرواز بین منامه و بحرین را تعطیل کرده و تهدید کرد و این بیانگر ضعف و سستی دولت بحرین است و من به دولت بحرین و وزیر دادگستری می‌گویم که این موضع دینی و سیاسی ماست و کسانی که از ملت بحرین حمایت می‌کنند دخالتی ندارند و در بحرین تصمیم‌گیری مستقل است اما این شما هستید که ضعیف بوده و برای سرکوب ملت خود به جلب دخالت خارجی روی می‌آورید.

وی تصریح کرد: از همه علمای مسلمان، دولت‌ها و کشورهای عربی می‌خواهم که حداقل در کلام درباره اتفاقاتی که در بحرین رخ می‌دهد، یک موضع داشته باشند، آنچه اتفاق می‌افتد بسیار خطرناک است، برخی علما لغو تابعیت می‌شوند، مساجد تخریب می‌شوند و رهبران سیاسی، دینی و علما به زندان افکنده می‌شوند.

نصرالله تاکید کرد: ما به این ملت بحران دل بسته‌ایم و از صبر و تحمل این ملت در برابر این همه ظلم مدهوش هستیم و شرط می‌بندیم که این حرکت شریف ادامه خواهد داشت و این ضعیفان هرگز چیزی جز ناامیدی نصیبشان نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *