جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان کرد:

ثبات در خلیج فارس به معنی ثبات در آمریکا

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب: 315206
سردار تنگسیری گفت: ما در مجموعه نیروی دریایی سپاه هر لحظه آمادگی لازم را برای واکنش به اقدامات دشمنان داریم . وجود نیروی دریایی ایران در خلیج فارس متضمن امنیت و وجود نیروی بیگانه علی الخصوص آمریکایی ها مخل امنیت این عرصه آبی مهم است.
به گزارش جهان به نقل از دفاع مقدس، جانشین نیروی دریایی سپاه درخصوص تسلط نیروهای دریایی جمهوری اسلامی بر آب های خلیج فارس گفت: سپاه کنترل باند را در ورودی تنگه هرمز انجام می دهد و هر کشتی با هر ملیتی موظف به پاسخ گویی به نیروی دریایی ایران است. حتی ناوهای آمریکایی با وجود آنکه طبق قوانین با اطلاع ما می توانند وارد آب های ایران شوند ولی این کار را انجام نمی دهند .

سردار تنگسیری در ادامه افزود: آبراه ورودی بین جزایر تنب و قشم و آبراه ورودی بین جزایر"فارور" و "فاروران" محلی است که همه ناوها می توانند با اطلاع قبلی از آن عبور کنند ولی ناوهای آمریکایی نه تنها در آب های سرزمینی ایران وارد نمی شوند بلکه در محدوده آب های تحت نظارت ایران نیز ورود نمی کنند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه افزود: ناوهای آمریکایی تمام تلاش خود را به کار می برند تا با ما درگیر نشوند و ماهم حقیقتا بدنبال درگیری و ایجاد تشنج در منطقه نیستیم. البته ناوهای آمریکایی شدیدا از قایق های ایرانی ترس و واهمه دارند.

تنگسیری در پاسخ به این سوال که آیا در طول ماه های گذشته درگیری جزئی با ناوهای آمریکایی داشتید، پاسخ داد: چندین بار برای شناسایی به ناوهای آمریکایی نزدیک شدیم ولی درگیری بوجود نیامد و این ناوها نیز به اخطار بسنده کردند.

سردار تنگسیری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس که آیا ادعای بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی عملیاتی است یا نه پاسخ داد: باید بگویم که تنگه هرمز کاملا در سلطه ما قرار دارد. ساحل جزایر قشم و هرمز با استفاده از توپخانه تمام 55 کیلومتراین منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.

این مقام عالی رتبه نظامی سپاه متذکر شد، بسته شدن تنگه هرمز نه به نفع ماست و به نفع کشورهای دیگر منطقه. خود آمریکایی ها واقف هستند که بستن این تنگه در توان جمهوری اسلامی است ولی به نفع منطقه نیست که این تنگه بسته شود. در زمان جنگ هم اگر کشتی های جمهوری اسلامی مورد هدف قرار نمی گرفت ما نیت زدن کشتی ها در خلیج فارس را نداشتیم . البته باید بگویم که این بی معنی است که ما نتوانیم نفت صادر کنیم و سایر کشورها از تنگه هرمز نفت صادر کنند. آمریکایی ها واقفند که ناوهای بزرگ این کشور در خلیج فارس سیبل های متحرکند و اینکه رابرت گیت می گوید که ما باید استراتژی خود را در قبال قایق های تندرو تغییر دهیم نشان دهنده همین موضوع است.

تنگسیری واکنش به کاهش صادرات نفت ایران با فشار تحریم ها را مبتنی بر تصمیم سیاستمداران دانست و گفت: البته ما معتقدیم که باید زودتر از این ها سیلی محکمی به آمریکایی ها می زدیم. ما در مجموعه نیروی دریایی سپاه هر لحظه آمادگی لازم را برای واکنش به اقدامات دشمنان داریم . عزت ما وابسته به امنیت خلیج فارس است. وجود نیروی دریایی ایران در خلیج فارس متضمن امنیت و وجود نیروی بیگانه علی الخصوص آمریکایی ها مخل امنیت این عرصه آبی مهم است. نباید به موضوع درگیری در خلیج فارس تنها به ابعاد نظامی توجه شود بلکه درگیری نظامی می تواند زیان های جبران ناپذیر زیست محیطی را وارد آورد.

وی درخصوص اثرات جنگ در آب های خلیج فارس افزود: غرق شدن یک ناوهواپیمابر هسته ای و یا یک زیردریایی اتمی در خلیج فارس تا مدت ها عواقب زیست محیطی گسترده ای را متوجه ساکنان این منطقه می کند. برخورد دو سال گذشته ناو آمریکایی با نفت کش ژاپنی هنوز هم بر محیط زیست خلیج فارس اثرات منفی را باقی گذاشته است.

تنگسیری پروژه ایران هراسی را تنها توجیه آمریکایی ها برای حضور در خلیج فارس دانست و افزود: هیچ دلیل دیگری برای این حضور نظامی وجود ندارد. در چند سال آینده نیاز به نفت در آمریکا چند برابر خواهد شد لذا ثبات در خلیج فارس به معنی ثبات در خاک آمریکا خواهد بود لذا حضور ناوگان پنجم در بحرین برای ایجاد درگیری نیست بلکه از ترس بی ثباتی است. البته من متذکر می شوم که جنگ آینده در دریاست و لذا باید به نیروی دریایی توجه ویژه ای شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *